13-01-2016، 22:11
(آخرین ویرایش در این ارسال: 13-01-2016، 22:21، توسط oprah vinfrey.)
در اسلام هر کس در انتخاب دین خود مجاز است "لا اکراه فی االدین"و کسی صرفا با خروج از دین اسلام و گرویدن به دین دیگر محکوم به اعدام نمیشود
این خروج و اعدام شرایط خاصی دارد که شامل هرکسی نمیشود
1-با بررسي آراء فقها به اين مي رسيم كه براي اثبات هر جرمي بايد ادله اي قوي وجود داشته باشد ؛ همچنين شخص مجرم بايد به جرم خود اعتراف كند تا جرمش اثبات شود اعتراف شخص بالغ و عاقل و مختار در حالت عادي قابل پذيرش است ، به اين معنا كه اعتراف غير بالغ و مجنون و اعتراف از سر غضب و اكراهپذيرفته نيست .
در مورد شخص مرتد هم اينگونه است بايد بالغ و عاقل و مختار و در حالت عادي باشد و از سر غضب و اكراه و شك چيزي نگفته باشد .
2-نكته ي ديگر اينكه اظهار اسلام (شهادتين با اراده ي كامل معنا) را در زمان بلوغ بايد در نظر گرفت (اذانی که در گوش کودکان هنگام تولد خوانده میشود دال بر مسلمانی نیست) طبق صريح آيه ي قرآن مرتد به اين معناست كه دين اسلام براي شخص كاملاً تبيين شده باشد و قانع شده باشد و اظهار اسلام كرده باشد با اينحال از دين برگردد .
3-ارتداد به معناي صرف تغيير عقيده نيست ، بلكه تغيير عقيده ي همراه با اظهارات مجرمانه است ، يعني قوانين كلي اجتماعي حكومت اسلامي با آن اظهارات نقض شود ، شخص مرتد عملي بر علیه اسلام انجام دهد (عامدانه و با اختيار) يا سخني بگويد (با اطلاع از نقض ضروري دين) كه ضروري دين (شامل انكار اصول دين و تمسخر و توهين به خداوند و پيامبران و ائمه اطهار و كتاب هاي آسماني و انكار آن ها ) را انكار كند و موجب به هم ریختن اذهان در جامعه شود.
منبع:مجموعی از كتاب هاي (جامع الاحكام ؛ صافي گلپايگاني) و (جامع المسائل ؛ فاضل موحدي لنكراني) و (جامع المسائل ؛ محمد تقي بهجت) و (تحرير الوسيله ؛ امام خميني) و (تفصيل الشريعه في شرح تحريرالوسيله ؛ فاضل موحدي لنكراني) هم میهن...
البته شما هم گفته بودین، اما چون یکم طولانیه و کسی تا انتها نمیخونه ممکنه تنها برداشت از متن متاسفانه یه تصور غلط باشه،برای همین نکاتی رو ذکر کردم....
این خروج و اعدام شرایط خاصی دارد که شامل هرکسی نمیشود
1-با بررسي آراء فقها به اين مي رسيم كه براي اثبات هر جرمي بايد ادله اي قوي وجود داشته باشد ؛ همچنين شخص مجرم بايد به جرم خود اعتراف كند تا جرمش اثبات شود اعتراف شخص بالغ و عاقل و مختار در حالت عادي قابل پذيرش است ، به اين معنا كه اعتراف غير بالغ و مجنون و اعتراف از سر غضب و اكراهپذيرفته نيست .
در مورد شخص مرتد هم اينگونه است بايد بالغ و عاقل و مختار و در حالت عادي باشد و از سر غضب و اكراه و شك چيزي نگفته باشد .
2-نكته ي ديگر اينكه اظهار اسلام (شهادتين با اراده ي كامل معنا) را در زمان بلوغ بايد در نظر گرفت (اذانی که در گوش کودکان هنگام تولد خوانده میشود دال بر مسلمانی نیست) طبق صريح آيه ي قرآن مرتد به اين معناست كه دين اسلام براي شخص كاملاً تبيين شده باشد و قانع شده باشد و اظهار اسلام كرده باشد با اينحال از دين برگردد .
3-ارتداد به معناي صرف تغيير عقيده نيست ، بلكه تغيير عقيده ي همراه با اظهارات مجرمانه است ، يعني قوانين كلي اجتماعي حكومت اسلامي با آن اظهارات نقض شود ، شخص مرتد عملي بر علیه اسلام انجام دهد (عامدانه و با اختيار) يا سخني بگويد (با اطلاع از نقض ضروري دين) كه ضروري دين (شامل انكار اصول دين و تمسخر و توهين به خداوند و پيامبران و ائمه اطهار و كتاب هاي آسماني و انكار آن ها ) را انكار كند و موجب به هم ریختن اذهان در جامعه شود.
منبع:مجموعی از كتاب هاي (جامع الاحكام ؛ صافي گلپايگاني) و (جامع المسائل ؛ فاضل موحدي لنكراني) و (جامع المسائل ؛ محمد تقي بهجت) و (تحرير الوسيله ؛ امام خميني) و (تفصيل الشريعه في شرح تحريرالوسيله ؛ فاضل موحدي لنكراني) هم میهن...
البته شما هم گفته بودین، اما چون یکم طولانیه و کسی تا انتها نمیخونه ممکنه تنها برداشت از متن متاسفانه یه تصور غلط باشه،برای همین نکاتی رو ذکر کردم....