29-01-2015، 10:30
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اطعام برای تكریم عزادار است اما نحوه خدمت رسانی با شأن این مجالس سازگار نیست. نبود فرصت كافی و امكانات لازم همچنین مدیریت ضعیف برای پذیرایی از عزادار، نوعی بینظمی و حرص و ولع را ناخواسته تزریق میكند. این گونه اطعام به تكریم انسانها لطمه میزند. ضمن بهرهمند شدن از سفره امام ـ علیه السّلام ـ باید به گونهای عمل كرد كه آسیبی به شخصیت عزادار وارد نشود. علاوه بر آن این گونه پذیرایی فرهنگ جامعه را به سوی اسراف، آلوده سازی محیط، ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی سوق داده و باید مدیران هیئات فكری برای این نقیصه نمایند.
از نكات مهم پیرامون این مجالس كه باید مورد دقت قرار گیرد نحوه اطعام عزاداران است.
اصولاً اطعام در این ایام بسیار با ارزش قلمداد شده است.
اطعام به عزاداران در زمان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و به دستور ایشان انجام میگرفت. در تاریخ آمده است كه به عزاداران كربلا نیز اطعام میدادند. این سنت نیكو در زمان ما نیز با اهتمام در حال انجام گرفتن است. اما مهم شیوه ارائه این خدمات است. اگر شیوه اطعام همین روشی است كه همه میدانند قطعاً دچار یك آسیبهایی است كه نباید از آن غافل شد.
اطعام برای تكریم عزادار است اما نحوه خدمت رسانی با شأن این مجالس سازگار نیست. نبود فرصت كافی و امكانات لازم همچنین مدیریت ضعیف برای پذیرایی از عزادار، نوعی بینظمی و حرص و ولع را ناخواسته تزریق میكند. این گونه اطعام به تكریم انسانها لطمه میزند. ضمن بهرهمند شدن از سفره امام ـ علیه السّلام ـ باید به گونهای عمل كرد كه آسیبی به شخصیت عزادار وارد نشود. علاوه بر آن این گونه پذیرایی فرهنگ جامعه را به سوی اسراف، آلوده سازی محیط، ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی سوق داده و باید مدیران هیئات فكری برای این نقیصه نمایند.
بعد از این مقدمه به طرح چند پرسش و پاسخ در باب عزاداری می پردازیم:
آیةالله صافی(دام ظله):
سوال: سینهزنی، زنجیرزنی و یا به سر و صورت كوبیدن در خلال عزاداری، به طوریكه موجب صدمه، مثلاً مجروح شدن و یا سرخ شدن میشود، چه حكمی دارد؟
جواب: اگر صدمه معتد به (قابل اعتنا) نباشد اشكال ندارد.
آیةالله سیستانی(دام ظله):
سوال: آیا در مجالس عزاداری، ناله و شیون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبیدن جایز است؟
جواب: اشکال ندارد.
آیةالله صافی(دام ظله):
سوال: سینهزنی به صورتی كه دور میچرخند و جست و خیز دارند، چه حكمی دارد؟
جواب: اشكال ندارد ولی مواظب باشید وقار عزاداری مخدوش نشود.
آیة الله جوادی آملی(دام ظله):
سوال: گفتن ذكرهایى مثل خداى من حسین است، چه حكمى دارد؟
جواب: باید ترك شود.
آیةالله صافی(دام ظله):
سوال: در مراسم سینه زدن، در آوردن لباس در صورتی كه معرض تحریك باشد چه حكمی دارد؟
جواب: اگر معرض تحریك باشد اشكال دارد و بهتر است با لباس عزاداری شود.
آیة الله خامنه ای(دام ظله):
سوال: آیا سوراخ كردن گوشت بدن و قفل زدن و وزنه آویزان كردن به بهانه عزادارى براى امام حسین (علیه السلام) جایز است؟
جواب: چنین اعمالى كه موجب وهن مذهب در انظار عموم است صورت شرعى ندارد .
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
سۆال: حضور در مجالس عزاى امام حسین (علیه السلام) در محرّم چه حكمى دارد؟ مستحب است یا واجب؟
جواب: حضور در این مجالس مستحب است; ولى اگر مردم به مقدار لازم حاضر نشوند حضور در این مجالس واجب كفایى است.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
سۆال: اگر حضور عدّه اى در هیئت، سبب اخلال در امر تعظیم شعائر اسلامى گشته، و باعث هتك حرمت مجالس ائمّه اطهار (علیهم السلام) گردد، آیا براى مسئولین هیئت حق بیرون انداختن و یا حق ممانعت از ورود این افراد محفوظ است؟
جواب: حتّى الامكان نباید كسى را از هیئت بیرون كرد; شاید تحت تاثیر واقع شود و هدایت گردد. و در صورت ضرورت باید با زبان خوب عذرشان را بخواهند.
از نكات مهم پیرامون این مجالس كه باید مورد دقت قرار گیرد نحوه اطعام عزاداران است.
اصولاً اطعام در این ایام بسیار با ارزش قلمداد شده است.
اطعام به عزاداران در زمان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و به دستور ایشان انجام میگرفت. در تاریخ آمده است كه به عزاداران كربلا نیز اطعام میدادند. این سنت نیكو در زمان ما نیز با اهتمام در حال انجام گرفتن است. اما مهم شیوه ارائه این خدمات است. اگر شیوه اطعام همین روشی است كه همه میدانند قطعاً دچار یك آسیبهایی است كه نباید از آن غافل شد.
اطعام برای تكریم عزادار است اما نحوه خدمت رسانی با شأن این مجالس سازگار نیست. نبود فرصت كافی و امكانات لازم همچنین مدیریت ضعیف برای پذیرایی از عزادار، نوعی بینظمی و حرص و ولع را ناخواسته تزریق میكند. این گونه اطعام به تكریم انسانها لطمه میزند. ضمن بهرهمند شدن از سفره امام ـ علیه السّلام ـ باید به گونهای عمل كرد كه آسیبی به شخصیت عزادار وارد نشود. علاوه بر آن این گونه پذیرایی فرهنگ جامعه را به سوی اسراف، آلوده سازی محیط، ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی سوق داده و باید مدیران هیئات فكری برای این نقیصه نمایند.
بعد از این مقدمه به طرح چند پرسش و پاسخ در باب عزاداری می پردازیم:
آیةالله صافی(دام ظله):
سوال: سینهزنی، زنجیرزنی و یا به سر و صورت كوبیدن در خلال عزاداری، به طوریكه موجب صدمه، مثلاً مجروح شدن و یا سرخ شدن میشود، چه حكمی دارد؟
جواب: اگر صدمه معتد به (قابل اعتنا) نباشد اشكال ندارد.
آیةالله سیستانی(دام ظله):
سوال: آیا در مجالس عزاداری، ناله و شیون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبیدن جایز است؟
جواب: اشکال ندارد.
آیةالله صافی(دام ظله):
سوال: سینهزنی به صورتی كه دور میچرخند و جست و خیز دارند، چه حكمی دارد؟
جواب: اشكال ندارد ولی مواظب باشید وقار عزاداری مخدوش نشود.
آیة الله جوادی آملی(دام ظله):
سوال: گفتن ذكرهایى مثل خداى من حسین است، چه حكمى دارد؟
جواب: باید ترك شود.
آیةالله صافی(دام ظله):
سوال: در مراسم سینه زدن، در آوردن لباس در صورتی كه معرض تحریك باشد چه حكمی دارد؟
جواب: اگر معرض تحریك باشد اشكال دارد و بهتر است با لباس عزاداری شود.
آیة الله خامنه ای(دام ظله):
سوال: آیا سوراخ كردن گوشت بدن و قفل زدن و وزنه آویزان كردن به بهانه عزادارى براى امام حسین (علیه السلام) جایز است؟
جواب: چنین اعمالى كه موجب وهن مذهب در انظار عموم است صورت شرعى ندارد .
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
سۆال: حضور در مجالس عزاى امام حسین (علیه السلام) در محرّم چه حكمى دارد؟ مستحب است یا واجب؟
جواب: حضور در این مجالس مستحب است; ولى اگر مردم به مقدار لازم حاضر نشوند حضور در این مجالس واجب كفایى است.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
سۆال: اگر حضور عدّه اى در هیئت، سبب اخلال در امر تعظیم شعائر اسلامى گشته، و باعث هتك حرمت مجالس ائمّه اطهار (علیهم السلام) گردد، آیا براى مسئولین هیئت حق بیرون انداختن و یا حق ممانعت از ورود این افراد محفوظ است؟
جواب: حتّى الامكان نباید كسى را از هیئت بیرون كرد; شاید تحت تاثیر واقع شود و هدایت گردد. و در صورت ضرورت باید با زبان خوب عذرشان را بخواهند.