اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فوت و فن انتخاب عینک آفتابی

#1
فوت و فن انتخاب عینک آفتابی


شکی نیست که ظاهر و مد نقش بسیار مهمی در انتخاب یک عینک آفتابی دارد اما مهمتر از زیبایی وظیفه عینکهای آفتابی محافظت از چشمها در برابر نور خورشید است. استفاده از این عینکها برای افرادی که مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید هستند، ضرورت فوقالعاده بالایی دارد. قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید در طولانیمدت میتواند باعث آسیب رسیدن به شبکیه، قرنیه و عدسی چشم شود. تحقیقات نشان میدهد افراد چشم آبی بیشتر از دیگران در معرض خطر نور خورشید هستند و باید هنگام خرید عینک بیشتر دقت کنند. هنگام انتخاب عینک آفتابی علاوه بر شکل و زیبایی، نکتههای مهم و ظریفی وجود دارد که با دقت به آنها میتوانید سلامت حساسترین عضو بدنتان را بیمه کنید.

اندازه فریم

هنگام انتخاب یک عینک آفتابی اولین نکتهای که باید به آن توجه کنید، اندازه فریم است. فریم عینک باید درست اندازه صورت باشد؛ به گونهای که انگار دقیقا برای صورت شما ساخته شده است. معمولا سه عامل مهم در انتخاب فریم عینک اهمیت دارد که به ترتیب عبارتند از: اندازه لنزها، اندازه پل و اندازه دستهها.

بخش اول طول یک لنز عینک از قسمت میانی تا دسته عینک را میگویند که معمولا بین 40 تا 62 میلیمتر است. اندازه پل فاصله بین لنزهای عینک است که تقریبا با اندازهای بین 14 تا 24 میلیمتر ساخته میشود. اندازه دسته عینک هم که مشخص است و بین 120 تا 150 میلیمتر تعیین میشود.

جنس فریم

در انتخاب یک عینک آفتابی به هدف خود از خرید عینک توجه کرده و بر اساس آن جنس عینک را درخواست کنید. علاوه بر کاربرد عینک، راحتی، امنیت و کارآیی هم نقش زیادی در انتخاب جنس عینک دارد. هر جنس یک کاربرد مختلف، محدوده قیمت متفاوت، شکل، مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه بعضی از پرکاربردترین جنسهای عینک را بررسی میکنیم:

فوت و فن انتخاب عینک آفتابی

فلزی: فلز پرکاربردترین ماده در ساخت فریم عینکهای آفتابی به شمار میآید که دلیل آن هم قابلیت انعطاف بالا، مقاومت در برابر آسیب و شکلپذیری آسان آن است. با این ماده میتوان برای هر نوع شکل صورت و هر نوع حالتی فریم عینک را تنظیم کرد و ساخت. معمولا فریمهای فلزی قیمت بالایی دارند، هنگام ضربه آسیب میبینند و چندان برای فعالیتهای پرتحرک و ورزش مناسب نیستند.

نایلون: این فریمها باید انتخاب اول شما برای ورزش و فعالیتهای پرتحرک باشد. فریمهای نایلونی مقاومت زیادی در برابر تغییرات دمایی دارند و با وجود انعطاف بالا محافظت خوبی از چشمهای شما هنگام ضربه و برخورد میکنند. فریمهای نایلونی معمولا ارزانتر، سبکتر و مقاومتر از فریمهای فلزی هستند.

تیتانیوم: جنس عینکهای گرانقیمت و طبقه خاص جامعه است. این فریمها بسیار بادوام و ضدخش هستند و قیمت گرانی هم دارند.

پلیکربنات: این جنس فوقالعاده در برابر ضربه مقاوم است و در بسیاری از عینکهای ورزشی و حتی ایمنی استفاده میشود. پلیکربنات برای استفاده در عینک کودکان مناسب است زیرا میتواند ضربههای سنگین را تحمل کند.

پلاستیک: پلاستیک با تنوع بسیار بالا در عینکها استفاده میشود که برای نمونه میتوان به پولیرتان یا اکریلیک اشاره کرد. این عینکها معمولا ارزانترین نوع محسوب میشوند و اگر تمایل زیادی برای صرف هزینه بالا ندارید، میتوانید سراغ این جنس بروید.

رنگ لنزها: شاید همه تصور کنند رنگ لنزها فقط مربوط به زیبایی عینک است و تاثیری در محافظت از چشمها ندارد اما هر رنگ طیف نوری خاصی را از خود عبور میدهد که باعث میشود چشمان شما به نورها و رنگهای مختلف به شکل متفاوتی واکنش نشان دهد. به همین دلیل بعضی از رنگها برای یکسری فعالیتهای خاص مفیدترند.

قهوهای- خاکستری: از نظر رنگی خنثی هستند و شدت نور را بدون تغییر رنگ آن کاهش میدهند. این رنگ هیچ تغییری در نور بهوجود نمیآورد و برای فعالیتهایی مانند رانندگی که احتیاج به دید خوب و رنگ واقعی اشیا دارد، انتخاب مناسبی است.

قهوهای: لنزهای قهوهای کنتراست نور را افزایش داده و رنگ آبی آن را جذب میکنند. به همین دلیل برای ورزشهای زمستانی در محیطهای برفی مناسب هستند. همچنین فعالیتهایی که در محیطهای باز و روشن انجام میشوند، نیاز به استفاده از این نوع عینکها دارد.

زرد-طلایی-کهربایی: این لنزها کنتراست بالایی دارند اما در عوض محافظت آنها از چشم در برابر نور کم است. به همین دلیل بهتر است از آنها در محیطهایی که نور متوسط یا کمی دارند استفاده کرد.

لنزهای انعکاسی: در قسمت بیرونی این لنزها یک لایه منعکس کننده نور قرار میگیرد که به طور فوقالعادهای برای افرادی که چشمان حساس دارند، مفید است. اگر دوست ندارید به هر دلیل شخصی چشمان شما را از پشت عینک ببینید، این لنزها انتخاب ایدهآلی هستند. عینکهای انعکاسی معمولا باعث میشوند اشیا تیرهتر از آنچه هستند به نظر برسند، به همین دلیل رنگ آنها روشنتر انتخاب میشود.

جنس لنز عینک

لنز شیشهای: از انواع پلاستیکی سنگینتر هستند اما در برابر خراشیدگی مقاومت بالایی دارند. این لنزها بهراحتی ممکن است در اثر ضربه خرد شوند، به همین دلیل برای فعالیتهای پرتحرک توصیه نمیشوند.

لنزپلیکربنات: لنزهای پلیکربنات در عینکهای افراد ورزشکار و پرتحرک به کار میرود و جنس آنها مشابه با موادی است که در ساخت شیشههای هواپیما به کار میرود. پلیکربنات سبک و ضدخش است و بالاترین میزان وضوح را دارد. مقاومت این لنزها در برابر ضربه 50 برابر بیشتر از لنزهای معمولی است.

لنز پلییورتان: ترکیبی از مزایای لنزهای شیشهای و پلیکربنات را دارد. این لنزها از یک ماده پلیمری پیشرفته به نام تریوکس ساخته میشوند که مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، وضوح فوقالعاده و وزن بسیار سبک دارند.

لنز اکریلیک: در عینکهای ارزانقیمت استفاده شده و بیشتر برای استفادههای موردی یا بر حسب مد به کار میرود. قیمت پایین باعث شده شما بعضی از معیارها مانند مقاومت و وضوح را نادیده بگیرید.

تکنولوژی ساخت لنز عینک

لنز پولارایزد: زمانی که نور به سطوح مختلف مانند آب، برف، سنگ، شیشه برخورد میکند، به شکل عمودی بازمیگردد. به همین دلیل نور بازگشتی معمولا شدید است و میتواند باعث آزار چشم، خستگی و حتی محدودیت دید شود. عینکهای پولارایزد با به کار بردن ذرات بسیار ریز در خود، تمام نورهای عمودی را مسدود میکنند و باعث محافظت از چشم در برابر پرتوهای شدید میشوند. عینکهای پولارایزد برای ورزشهای آبی، دوچرخهسواری و هنگام رانندگی بسیار ایدهآل هستند اما باید توجه داشته باشید این عینکها فقط روی تابش و بازتابش نور تاثیر میگذارند و محافظت بیشتری در برابر پرتوهای ماورای بنفش ندارند.

فوت و فن انتخاب عینک آفتابی

لنزهای فتوکرومیک: این لنزها به طور خودکار خود را با شدت نور تنظیم میکنند؛ یعنی هنگام قرار گرفتن در برابر نور شدید تیرهتر میشوند و هنگام تاریک شدن هوا این تیرگی از بین میرود. اما این تغییر به سرعت اتفاق نمیافتد و در آب و هوای سرد زمان بیشتری نیاز است. همچنین این عینکها هنگامی که داخل ماشین هستید، خیلی خوب عمل نمیکنند زیرا شیشههای خودرو پرتوهای UVB را جذب میکنند و این لنزها هم هنگام برخورد با آنها عکسالعمل نشان میدهند.

لنز گرادیانت: این لنزها از بالا به پایین رنگ میشوند، طوری که قسمت بالایی آنها تیرهتر است. عینکهای با این خصوصیت برای رانندگی ایدهآل هستند زیرا نیمه بالایی از چشمان شما در برابر نور محافظت میکند و نیمه پایینی امکان دیدن داشبورد و صفحه نمایش را میدهد.

محافظت از اشعه ماورای بنفش

هنگام خرید مهمترین نکته این است که عینک به طور صددرصد از شما در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت کند. با اینکه خورشید در فاصله 149 میلیون کیلومتری از ما قرار دارد، اشعههای آن میتوانند باعث پیری چشم، آب مروارید و حتی در مواردی سرطان شوند. برای آنکه بهتر متوجه شوید ابتدا انواع اشعههای ماورای بنفش را معرفی میکنیم.

پرتوهای UVB: این اشعهها شدید و عامل اصلی آفتابسوختگی و سرطان محسوب شده و میتوانند برای چشمها خطرات زیادی داشته باشند. میزان آسیب وارد شده توسط این اشعه در ماههای فصل تابستان و در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر به حداکثر میرسد. البته اشعههای نوع UVB در تمام طول سال میتوانند به پوست و چشمان شما آسیب برسانند بهخصوص در فصل زمستان انعکاس آنها توسط برف میتواند شدت آنها را بیشتر کند.

پرتوهای UVA: این اشعهها به نسبت پرتوهای UVB شدید و آسیبزا نیستند اما میزان شیوع آنها بیشتر است. با این حال تحقیقات نشان داده این پرتوها هم با وجود داشتن شدت آسیب کمتر میتوانند باعث پیری پوست شده و بعضی از انواع آبمرواریدها را به وجود آورند. منبع : مجله سیب سبز / bartarinha.ir
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
فوت و فن انتخاب عینک آفتابی - eɴιɢмαтιc - 20-11-2014، 14:12

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خداحافظی همیشگی از عینک با این قطره چشم جادویی
  لنز استفاده کنیم یا عینک بزنیم؟
  عینک آنتی رفلکس چیست و چه کسانی باید استفاده کنند؟
  مناسب ترین رنگ برای عینک آفتابی چه رنگی است؟
  انتخاب کرم ضد لک مناسب
Smile تبریک وزیر بهداشت به مناسبت انتخاب رییس شورای عالی نظام پزشکی
  عینک گوگل(Google Glasses) چیست؟
  چرا چاقی فقط یک انتخاب نیست؟
  جنسیت نوزادانمان را انتخاب کنیم!
  روش انتخاب جنسیت جنین با تغذیه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان