11-10-2014، 14:21
آیتالله جوادی آملی گفت: امام حسن (ع) فرمودند که انسان دو صحنه دارد، یکی اندیشه و دیگری انگیزه. انسان با اولی دانشمند میشود و با دومی وارسته میشود. در نقش اندیشندگی ظرف دانش باشیم و در نقش انگیزشی باید چراغ هدایت باشیم.
پاسخ امام حسن(ع) به پرسش «سیاست چیست؟»
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پیام تصویری حضرت آیتالله جوادی آملی به کنگره سبط النبی (ع) صبح امروز اول تیرماه در افتتاحیه این کنگره در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی پخش شد.
حضرت آیتالله جوادی آملی در این پیام امام حسن مجتبی(ع) را مانند دیگر ائمه هدی (ع)، انسان کامل خواند و گفت: از امام حسن(ع) به عنوان «کَون جامع» یاد شده و منظور از آن این حقیقت است که این امام مظهر غیب و شهادت ذات الهی است. امام حسن(ع) جهان را طوری میبینند و اداره میکنند که هم با گذشته هماهنگ باشد و هم با وضع فعلی و آینده یعنی ابدیت هماهنگی داشته باشد.
وی درباره هماهنگی با آینده و ابدیت توضیح داد: هماهنگی با ابدیت اینگونه است که انسان مرگ را میمیراند نه اینکه میمیرد. انسان به اذن خدا همیشه زنده است و موجودی است که به اعتبار ذات اقدس الهی دائمی است و همواره دوام دارد. انسان هنرمندانه میمیرد و جز با مردن از پوست در نمیآید. امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند که بردبار باشید، مرگ گودال نیست، پل است؛ و انسانی که میمیرد از این پل عبور میکند نه اینکه در گودال فرو رود. این نگاه انسان را الهی بار میآورد.
این فیلسوف و مفسر قرآن کریم ادامه داد: امام حسن(ع) با این تفکر الهی بعد از امام علی(ع) امامت را بر عهده گرفتند و در همه مراحل زندگی از جمله نوجوانی و جوانی و میانسالی با غیب و شهادت همراه بودند. ایشان حتی اگر در کودکی هم سخنی فرمودهاند بر اساس غیب و شهادت بوده است.
حضرت آیتالله جوادی آملی در پیام تصویریشان به کنگره بین المللی سبط النبی (ع) به روایت مشرف شدن مرد شامی خدمت امام مجتبی (ع) برای ارائه سوالاتش، اشاره کرد و گفت: یکی از سوالات مرد شامی این بود که بین آسمان و زمین چقدر فاصله وجود دارد. امام(ع) فرمودند اگر منظور آسمان ظاهر است، تا جایی که قلمرو دید است. اما اگر منظور آسمان باطن است، پاسخ تو این است که آه مظلوم به آسمان میرسد و بساط ظالم را برمیچیند.
به گفته این عالم دین آه مظلوم درهای آسمان را باز میکند و به اجابت میرسد. این درها به روی کفار باز نمیشود. خود امام مجتبی (ع) هم آسمان غیب را میبینند و هم آسمان شهادت را.
آیتالله جوادی آملی به حدیث دیگری از امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند که انسان دو صحنه دارد یکی اندیشه و دیگری انگیزه. انسان با اولی فهمیده و دانشمند میشود و با دومی وارسته میشود و کار خیر انجام میدهد. ایشان میفرمایند در نقش اندیشندگی ظرف دانش باشید و ظرف خود را با حرفهای باطل پر نکنید، یا خودتان بفهمید و یا گوش دهید تا بفهمید. اما در نقش انگیزشی باید چراغ هدایت باشید و راه خود را بیابید، نه اینکه راه را برای خود و دیگران ببنیدید.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش حدیث دیگری از امام مجتبی (ع) را قرائت کرد و توضیح داد: وقتی از امام حسن(ع) پرسیده میشود «سیاست چیست؟»، ایشان در مقام کسی که امام هادی(ع) در زیارت جامعه فرمودند ائمه هدی از میان بندگان خدا بهترین سیاسیتورزان هستند، پاسخ میدهند. امام حسن میفرمایند سیاست 3 رکن دارد: نخست اینکه سیاستمدار رابطه خود را با خداوند مستحکم کند و حقوق خدا را رعایت کند. دوم اینکه حقوق زندگان را رعایت کند و رابطه خود با کسانی که با آنها زندگی میکند اصلاح سازد. سوم اینکه حقوق اموات را رعایت کند و کسانی که در گذشته خدمتی کردهاند از جمله شهدا و مراجع و عالمان را محترم بدارد و به وصیت آنها عمل کند.
پاسخ امام حسن(ع) به پرسش «سیاست چیست؟»
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پیام تصویری حضرت آیتالله جوادی آملی به کنگره سبط النبی (ع) صبح امروز اول تیرماه در افتتاحیه این کنگره در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی پخش شد.
حضرت آیتالله جوادی آملی در این پیام امام حسن مجتبی(ع) را مانند دیگر ائمه هدی (ع)، انسان کامل خواند و گفت: از امام حسن(ع) به عنوان «کَون جامع» یاد شده و منظور از آن این حقیقت است که این امام مظهر غیب و شهادت ذات الهی است. امام حسن(ع) جهان را طوری میبینند و اداره میکنند که هم با گذشته هماهنگ باشد و هم با وضع فعلی و آینده یعنی ابدیت هماهنگی داشته باشد.
وی درباره هماهنگی با آینده و ابدیت توضیح داد: هماهنگی با ابدیت اینگونه است که انسان مرگ را میمیراند نه اینکه میمیرد. انسان به اذن خدا همیشه زنده است و موجودی است که به اعتبار ذات اقدس الهی دائمی است و همواره دوام دارد. انسان هنرمندانه میمیرد و جز با مردن از پوست در نمیآید. امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند که بردبار باشید، مرگ گودال نیست، پل است؛ و انسانی که میمیرد از این پل عبور میکند نه اینکه در گودال فرو رود. این نگاه انسان را الهی بار میآورد.
این فیلسوف و مفسر قرآن کریم ادامه داد: امام حسن(ع) با این تفکر الهی بعد از امام علی(ع) امامت را بر عهده گرفتند و در همه مراحل زندگی از جمله نوجوانی و جوانی و میانسالی با غیب و شهادت همراه بودند. ایشان حتی اگر در کودکی هم سخنی فرمودهاند بر اساس غیب و شهادت بوده است.
حضرت آیتالله جوادی آملی در پیام تصویریشان به کنگره بین المللی سبط النبی (ع) به روایت مشرف شدن مرد شامی خدمت امام مجتبی (ع) برای ارائه سوالاتش، اشاره کرد و گفت: یکی از سوالات مرد شامی این بود که بین آسمان و زمین چقدر فاصله وجود دارد. امام(ع) فرمودند اگر منظور آسمان ظاهر است، تا جایی که قلمرو دید است. اما اگر منظور آسمان باطن است، پاسخ تو این است که آه مظلوم به آسمان میرسد و بساط ظالم را برمیچیند.
به گفته این عالم دین آه مظلوم درهای آسمان را باز میکند و به اجابت میرسد. این درها به روی کفار باز نمیشود. خود امام مجتبی (ع) هم آسمان غیب را میبینند و هم آسمان شهادت را.
آیتالله جوادی آملی به حدیث دیگری از امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند که انسان دو صحنه دارد یکی اندیشه و دیگری انگیزه. انسان با اولی فهمیده و دانشمند میشود و با دومی وارسته میشود و کار خیر انجام میدهد. ایشان میفرمایند در نقش اندیشندگی ظرف دانش باشید و ظرف خود را با حرفهای باطل پر نکنید، یا خودتان بفهمید و یا گوش دهید تا بفهمید. اما در نقش انگیزشی باید چراغ هدایت باشید و راه خود را بیابید، نه اینکه راه را برای خود و دیگران ببنیدید.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش حدیث دیگری از امام مجتبی (ع) را قرائت کرد و توضیح داد: وقتی از امام حسن(ع) پرسیده میشود «سیاست چیست؟»، ایشان در مقام کسی که امام هادی(ع) در زیارت جامعه فرمودند ائمه هدی از میان بندگان خدا بهترین سیاسیتورزان هستند، پاسخ میدهند. امام حسن میفرمایند سیاست 3 رکن دارد: نخست اینکه سیاستمدار رابطه خود را با خداوند مستحکم کند و حقوق خدا را رعایت کند. دوم اینکه حقوق زندگان را رعایت کند و رابطه خود با کسانی که با آنها زندگی میکند اصلاح سازد. سوم اینکه حقوق اموات را رعایت کند و کسانی که در گذشته خدمتی کردهاند از جمله شهدا و مراجع و عالمان را محترم بدارد و به وصیت آنها عمل کند.