20-03-2014، 13:35
به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ عماد توحیدی، آهنگساز از پایان ساخت موسیقی دو فیلم«باور آرامش» و«یه شام خوب» خبر داد و افزود: «باور آرامش»، عنوان یک فیلم تلویزیونی از شهره لرستانی، به تهیهکنندگی مسعود ردایی است که همزمان با تعطیلات نوروز از رسانه ملی پخش میشود. نویسنده و کارگردان«یه شام خوب» هم مهدی مظلومی است.
نویسنده کتاب«شیوه دفنوازی» با اشاره به اینکه ما موسیقی، یک کیفیت شنیداری است گفت: موسیقی را باید شنید. به قول ما کرمانیها، سفره ناگشوده، بوی مشک میدهد. من ترجیح میدهم ابتدا موسیقی دو فیلم «باور آرامش» و«یه شام خوب» شنیده و سپش درباره آن سخن گفته شود.
توحیدی در پاسخ به اینکه برای ساخت موسیقی این دو فیلم تا چه اندازه از ملودیهای محلی بهره برده است گفت: از دیدگاه من، آسانترین کار برای یک آهنگساز،رفتن به سراغ ملودیهای محلی است اما ما نمیتوانیم و حق نداریم مثل دستمال کاغذی با موسیقی بومی رفتار کنیم. هر نوع موسیقی سازوکار خاص خود را دارد؛ نمیتوان ملودیهای کردی یا لری را با سنتور نواخت.
این کارگردان که ساخت موسیقی تئاتر«معرکه در معرکه»، اثر داوود میرباقری را برعهده داشته به اینکه ملودیهای محلی باید دستنخورده باقی بمانند، اشاره و بیان کرد: موسیقی کردی و لری و ترکی باید همانگونه که هست باقی بماند و حفظ شود. ما نمیتوانیم به بهانه بهروز کردن موسیقی محلی، اصل ملودی را مخدوش کنیم تنها کاری که میتوان کرد اینکه گوش مخاطب خود را به نغمههای محلی عادت دهیم. همانگونه که هندیها چنین کردهاند؛ بزرگترین کنسرواتور دنیا در هند است اما هنوز این کشور، ارکستر سمفونیک ندارد.
توحیدی با اشاره به نقش مهم رسانه ملی در شناساندن موسیقی محلی گفت: تلویزیون میتواند موسیقی بومی و نوازندگان آن را معرفی کند؛ هرچند چنین نمیکند. آهنگسازان هم میتوانند این گونه از محلی را همانگونه که هست به گوش علاقهمندان برسانند. مثلا چه اشکالی دارد برای فیلمی که داستان آن در خراسان اتفاق میافتد از ملودیهای خراسانی استفاده کرد؛ آنچه اهمیت دارد اینکه این نغمهها باید دست نخورده باقی بماند تا در درجه نخست یک کار پژوهشی جدی روی ان صورت گیرد بعد با گیتار بیس نواخته شود.
نویسنده کتاب«شیوه دفنوازی» با اشاره به اینکه ما موسیقی، یک کیفیت شنیداری است گفت: موسیقی را باید شنید. به قول ما کرمانیها، سفره ناگشوده، بوی مشک میدهد. من ترجیح میدهم ابتدا موسیقی دو فیلم «باور آرامش» و«یه شام خوب» شنیده و سپش درباره آن سخن گفته شود.
توحیدی در پاسخ به اینکه برای ساخت موسیقی این دو فیلم تا چه اندازه از ملودیهای محلی بهره برده است گفت: از دیدگاه من، آسانترین کار برای یک آهنگساز،رفتن به سراغ ملودیهای محلی است اما ما نمیتوانیم و حق نداریم مثل دستمال کاغذی با موسیقی بومی رفتار کنیم. هر نوع موسیقی سازوکار خاص خود را دارد؛ نمیتوان ملودیهای کردی یا لری را با سنتور نواخت.
این کارگردان که ساخت موسیقی تئاتر«معرکه در معرکه»، اثر داوود میرباقری را برعهده داشته به اینکه ملودیهای محلی باید دستنخورده باقی بمانند، اشاره و بیان کرد: موسیقی کردی و لری و ترکی باید همانگونه که هست باقی بماند و حفظ شود. ما نمیتوانیم به بهانه بهروز کردن موسیقی محلی، اصل ملودی را مخدوش کنیم تنها کاری که میتوان کرد اینکه گوش مخاطب خود را به نغمههای محلی عادت دهیم. همانگونه که هندیها چنین کردهاند؛ بزرگترین کنسرواتور دنیا در هند است اما هنوز این کشور، ارکستر سمفونیک ندارد.
توحیدی با اشاره به نقش مهم رسانه ملی در شناساندن موسیقی محلی گفت: تلویزیون میتواند موسیقی بومی و نوازندگان آن را معرفی کند؛ هرچند چنین نمیکند. آهنگسازان هم میتوانند این گونه از محلی را همانگونه که هست به گوش علاقهمندان برسانند. مثلا چه اشکالی دارد برای فیلمی که داستان آن در خراسان اتفاق میافتد از ملودیهای خراسانی استفاده کرد؛ آنچه اهمیت دارد اینکه این نغمهها باید دست نخورده باقی بماند تا در درجه نخست یک کار پژوهشی جدی روی ان صورت گیرد بعد با گیتار بیس نواخته شود.