28-01-2016، 17:12
یاد چادرهای ساده قدیمی و حجاب هایی که با این چادر نمایان بود بخیر ... ساده ، بدون آلایش، بدون زینت و خودنمایی.
راستی بر سر چادرهای ساده و اصیل چه آمد؟
آن اهالی که چادر را برای پوشش واقعی سر می کردند چه شدند؟
چند وقت پیش از یکی از خیابان های تهران در حال عبور بودم که نگاهم به یک نوع چادری که بر سر یک خانم بود جلب شد ... چادری که شاید بتوان گفت از مانتوهای ساده عده ای از اهالی که چادر سر نمی کنند هم ، جلب توجه بیشتری داشت ...
****
شبکه های اجتماعی ... عکس های سلفی ... پدیده نوظهور محجبه های خودنما ...
چادری های امروزی که فقط چادر بر سر دارند اما هیچ کدام از مولفه های حجاب و پوشش در آنها نمایان نیست.
*****
یکی از مسائلی که اخیراً شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای ترویج آن قرارگرفته است پدیده نو ظهور محجبه های دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خودنما است. پدیدهای که البته قبل از ورود شبکه های رنگارنگ اجتماعی به کشور عملا در برخی از خانواده ها وارد شده بود.
بعد از رواج تفکر مادر چادری و دختر مانتویی، آن هم به بهانه تغییر تفکرات نسل جدید نسبت به گذشته، بعضاً شاهد هستیم برخی از فرزندان خانواده ها به علل مختلف در کنار چادر از خود ظاهری ترسیم می کنند که عملاً همه معیارهای یک دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حجاب برتر را زیر سوال می برند طوری که آن چادر می تواند به جای تأثیر مثبت از تأثیرات کاملاً منفی برخوردار باشد.
پوشاندن زینت ها به وسیلهای مانند روسری یا مقنعه و مانتو و یا معادل آن حداقلی است که قرآن بیان فرموده است.
علل اصلی افزایش خود نمایی محجبه ها چیست؟
به نظر می رسد در مرحله اول که آفت چنین ظاهرهایی ملموس تر می شود، رواج عکس های سلفی در شبکه های اجتماعی آن هم توسط افرادی است که ادعای محجبه بودن دارند اما عملاً با انتشار عکس های خود دست به نوعی قبح شکنی می زنند. چرا که حداقل رعایت دستورات اسلام در بحث دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حجاب باید دوری بانوان از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نگاه نامحرم صورت گیرد اما آیا انتشار عکس های سلفی از نمای نزدیک که مورد استقبال پسران جوان هم قرار میگیرد، می تواند رعایت این نکته مهم باشد؟
برخی از دختران سعی می کنند پوشش های زننده خود را در پشت چادر پنهان کنند و به این بهانه که چادر بر سر دارند هر چه که دلشان می خواهد بپوشند و ملامتی هم از طرف کسی متوجه آن ها نباشد.
این ها همه در حالی هستند که اسلام حدود حجاب را بیان کرده اند؛ ... مهم رعایت مولفه های پوشش است نه خود کلمه ...
حجاب حداقلی و حجاب کامل
در سورهی نور آیه ۳۱ دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حجاب حداقلی بیان شده است: “و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه [طبعاً] از آن پیداست و باید روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همكیش] خود یا كنیزانشان یا خدمتكاران مرد كه [از زن] بىنیازند یا كودكانى كه بر عورت هاى زنان وقوف حاصل نكردهاند، آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونهاى به زمین] نكوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مىدارند معلوم گردد. ..."
با توجه به این آیه، و تفسیر آن، پوشاندن زینت ها به وسیلهای مانند روسری یا مقنعه و مانتو و یا معادل آن حداقلی است که قرآن بیان فرموده است.
در اینجا ”خمر” جمع خمار و به معنای روسری و سرپوش است. و “جیوب” از واژه “جیب” به معنای قلب و سینه و گریبان است که لازم است پوشانده شود.
در تفسیر “مجمع البیان” هم آمده است: “[b]زنان مدینه اطراف روسری های خود را به پشت سر می انداختند و سینه و گردن و گوش های آنان آشکار می شد. (متأسفانه امروز هم شاهد این صحنه ها هستیم) بر اساس این آیه موظف شدند اطراف روسری های خود را به گریبان ها بیندازند تا این مواضع نیز مستور باشد”.[/b]
بیان و توصیه به حجاب کامل (چادر) :
در این بخش حجاب توسعه داده شده . در سوره ی احزاب آیه ی 59 می فرماید :
“اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو: «پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیك تر است، و خدا آمرزنده مهربان است."
“اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو: «پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیك تر است، و خدا آمرزنده مهربان است."
اقوال مفسرین و اهل لغت پیرامون لفظ "جلباب"
صحاح: جلباب، عبارت است از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چادر .
نهایه: جلباب، عبارت است از چادر و عبا.
لسان العرب: جلباب، جامهای است از چارقد وسیع تر از عبا و بلندتر.
صاحب تفسیر اطیب البیان: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جلابیب جمع جلباب و آن چادر و خمار و روبند است.
صاحب تفسیر المیزان: جلابیب جمع جلباب است و آن ثوب و پوششی است سراسری که جمیع بدن را می پوشاند و یا خمار است که از روی سر شروع شده [همه بدن از جمله] سر و چهره زن را می پوشاند.
بنابراین چنانچه ملاحظه می کنیم از نظر علم تفسیر و آراء مفسرین، معنی جلباب در آیه شریف "... یدنین علیهن من جلابیبهن..." پوشش سراسری است که از آن به چادر، عبا، رداء و کساء تعبیر آورده می شود. لذا جلباب یک پوشش سراسری است که از روی سر شروع شده و تا قدمگاه زن را می پوشاند پس جلباب مانتو نیست.
نزدیک کردن آن یعنی چه؟
نکتهی بعدی که معلوم می شود “جلباب” دقیقاً اشاره به چیزی شبیه به چادر امروزی است دستور قرآن به نزدیک ساختن جلباب ، می باشد.
معلوم است جلوی جلباب باز بوده مانند همان قسمت جلویی چادر که باز است. دستور داده می شود که آن جلو را به هم نزدیک کنند و حجاب خود را آزاد و رها نگذارند.
توضیح آخر ؛ همان طور که مفسّران بزرگ مانند “شیخ طوسی” و “طبرسی” فرموده اند، در گذشته ۲ نوع روسری برای زنان معمول بوده است:
ـ روسری های کوچک که آن را “خمار” یا مقنعه می نامیدند و معمولاً در خانه از آن استفاده می کردند؛
- روسری های بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار می آمد. زنان با روسری بزرگ که “جلباب” خوانده می شد و از مقنعه بزرگ تر و از ردا کوچک تر است و به چادر امروزین شباهت دارد، مو و تمام بدن خود را می پوشاندند.
سخن پایانی
در پایان بد نیست نگاهی به بخشی از اقرارات جاسوس انگلیسی در کشورهای اسلامی «مستر همفر» بیاندازیم. وی که سال های زیادی از طرف انگلیس برای برای محو اسلام در کشورهای مسلمان جاسوسی کرده است، می گوید: باید زنان مسلمان را فریب داد و از زیر چادر بیرون کشید، با این بیان که حجاب یک عادت است از خلفای بنی عباس و یک برنامه اسلامی نیست و لذا مردم، زنان پیامبر صلی الله و علیه وآله را می دیدند و زنان صدر اسلام در هر کاری با مردان شرکت می کردند.
مستر همفر می افزاید: پس از آن که زنان را از چادر و عبا بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنان بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد و برای پیشبرد این نقشه لازم است اول زنان غیر مسلمان را از حجاب بیرون آوریم تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند.
انشالله که خواسته و ناخواسته خود را در بند تفکرات دشمن قرار ندهیم ...