23-01-2015، 1:23

ترک گناه و توبه بهترین کار در زندگی میباشد مخصوصا خود ارضایی که یکی از گناهان کبیره میباشد و شخص باید هر چه زود تر توبه و دیگر دست به چنین کار ناپسندی نزند.
چگونه از خود ارضایی توبه کنیم ؟
خودارضايي يکي از گناهان کبيره است و خدا عذاب دردناکي براش ديده. آیا با توبه کردن و ترک اين عادت مي توان از عذاب الهي در امان باشيم؟
حقيقت توبه، پشيماني از گناه گذشته و عزم و تصميم برعدم ارتكاب آن در آينده است.
اگر اين حالت براي كسي پيش آمد، اين نشانه توبه واقعي است و پذيرفته شدن توبه واقعي حتمي مي باشد. ليكن خيلي مهم است كه انسان استغفار و طلب بخشش از خداوند نيز بكند.
در مورد توبه از خودارضايي گفتني است: توبه از خودارضايي چيزي جز پشيمان شدن و ترك گناه و استغفار نيست، بنابراين از اين جهت نگراني خاصي وجود ندارد.
در هر صورت اگر توبه کرده ايد و مسير خود را تغيير دهيد و ديگر مرتکب اين عمل نشويد خداوند وعده مغفرت داده و ترديدي وجود ندارد که توبه شما پذيرفته مي شود. گفتني است هر گناهي قابل توبه است و خداوند خود فرموده است : ان الله يغفر الذنوب جميعا ; خداوند همه گناهان را مي آمرزد و بلكه فرموده ان الله يحب التوابين و يحب المتطهرين. خداوند توبه و تطهير كنندگان را دوست دارد.
در برخى موارد مانند غيبت و تهمت طلب رضايت از غيبت شونده نيز در صورت امكان لازم است، ولى در مورد گناهانى همچون زنا و…، پشيمانى واقعي، تصميم بر عدم تكرار و طلب مغفرت از خداوند براى توبه كافى است.
شرايط پذيرش توبه:
ابو حامد غزالى در كتاب احياء چنين مىگويد : اگر معنى قبول را فهميده باشى شك نخواهى داشت كه هر توبه صحيحى پذيرفته و مقبول است. كسانى كه به نور بصيرت مىبينند، و از انوار قرآن مدد مىگيرند، مىدانند كه هر قلب سليمى مقبول خدا و در آخرت در جوار او بهرهمند از نعمت اوست، و آمادگى دارد كه با چشم خود به وجه اللّه بنگرد. و مىدانند كه قلب در اصل، سليم آفريده شده است زيرا هر نوزادى با فطرت خدا پرستى آفريده مىشود امّا آن سلامت توسط كدورتى كه گرد و غبار گناهان بر آن ايجاد مىكنند از دست مىرود . و مىدانند كه آتش ندامت اين كدورت و غبار را از بين مىبرد و نور حسنه ظلمت سيئة را از بين مي برد .
ظلمت معاصى طاقت مقابله با نور حسنات را ندارد، همچنان كه ظلمت شب در مقابل نور روز، و همچنانكه كدورت چرك در مقابل سفيدى صابون .
همانطور كه اگر انسان با لباسى كه در تن دارد دست به كارهاى پست بزند لباسش كثيف مىشود، و چون آن را با آب گرم و صابون بشويد پاكيزه مىشود، بكار بردن قلب در شهوات، آن را كثيف مىكند و چون آن را با آب اشك و آتش ندامت بشويد پاكيزه و طاهر خواهد شد، و هر قلبى پاكيزه و طاهر شد مقبول است، مگر آن كه چرك، چنان در طول زمان متراكم شود كه در متن لباس نفوذ كند. كه در اين صورت صابون قادر به دفع و ازاله آن نيست. گناهان نيز اين چنينند كه چون بر قلب متراكم شوند، و لايهاى از پليدى تشكيل دهند، ديگر راه بازگشت و توبه وجود ندارد .
گاهى انسان با زبان مىگويد توبه كردم ولى به لباسشويى مىماند كه با زبان بگويد لباس را شستم و وارد عمل نشود، همانطور كه اين كلام لباس را تميز نمىكند و نمىتواند صفت موجود در آن را عوض كند، مگر ضد آن صفت را در آن ايجاد نمايد، آن كلام هم باعث سفيدى قلب نمىشود.
قرآن مجيد مىفرمايد: «و هُو الّذِى يقْبل التّوبه عن عِبادِه» او كسي است كه توبه را از بندگان خود مي پذيرد.(42: 25).
و مىفرمايد: «غافِرِ الذّنْبِ وَ قابِلِ التَّوبِ» خداي متعال بخشنده گناهان و توبه پذير است(40: 3).
امام باقر عليه السلام به محمد بن مسلم چنين مىفرمايد: وقتى كه مؤمن توبه مىكند، گناهان قبل از توبهاش بخشيده مىشود، پس او بايد براى بعد از توبه عمل كند. ولى آگاه باشيد بخدا قسم اين مزيت فقط براى اهل ايمان است .
راوى مىگويد: عرض كردم اگر بعد از توبه و استغفار گناه كرد و آنگاه دوباره توبه نمود چه؟ فرمود: آيا گمان مىكنى اگر بنده مؤمن از گناه خود پشيمان شود و استغفار و توبه كند خدا توبهاش را نمىپذيرد؟ عرض كردم: او چندين بار اين كار را كرده، گناه مىكند سپس توبه و استغفار مىنمايد .
فرمود: هر گاه بنده با توبه و استغفار برگردد خدا با مغفرت و بخشش بر مىگردد، خدا بخشنده و مهربان است، توبه را مىپذيرد، و سيئات را مىبخشد .
امام صادق عليه السلام فرمود: گاهى انسان گناهى مىكند و خدا به خاطر آن گناه او را به بهشت مىبرد .
عرض شد: آيا خدا به خاطر گناه او را به بهشت مىبرد؟
بله او گناهى مىكند ولى هميشه از آن گناه بيمناك، و بر نفس خود غضبناك است، خدا هم او را مىبخشد و داخل بهشت مىكند . البته بايد دانست توبه براى كسانى نيست كه تمام عمر بدى مىكنند تا زمانى كه يكى از آنها را مرگ فرا مىگيرد، در آن حال مىگويد: الان توبه كردم (نساء، آيه 18).
براي مطالعه بيشتر ر.ک منابع اخلاقي:
-گناه شناسي/ محسن قرائتي.
-گناهان كبيره/ شهيد دستغيب.
– شهيد دستغيب، قيامت و قرآن (تفسير سوره طور).
– مقالات, استاد محمد شجاعي.
– ترجمه جامع السعادات، مرحوم نراقي.
– ترجمه الاخلاق، مرحوم شبر.
– نقطه هاي آغاز در اخلاق، مهدوي کني.