امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ریشه ترک...

#1
ترک و آذری را با هم یکی نکنیم
تفاوت های ترک و آذری

بر همگان روشن است که میان واژه و تیره ی آذری و ترک تفاوت فراوان است. در این جستار کوشش می کنیم به شماری از این موارد اشاره کنیم.

نخست اینکه ترک‌ها از دید دانش زبان‌شناسی و البته ژنتیک هم خانواده و هم‌ریشه با تیره‌ی مغول به شمار می‌آیند. در صورتی که آذری‌ها هم از دید تاریخ‌نگاران پیشین، هم از دید زبان‌شناسانه (زبان آذری باستان) و هم از دید تبار هم‌ریشه با دیگر اقوام ایرانی هستند. اسناد فراوانی از زبان باستانی و بومی آذربایجان پیش از رخنه ی ترک ها برجای مانده است.
دو این‌که می‌دانیم آذری‌ها و نام سرزمین آن‌ها که آذربایجان (آتورپاتکان) است، ریشه در سرزمین ماد کوچک دارند. نام آذربایجان به گفته‌ی استرابو برگرفته شده از نام سردار ایرانی آن یعنی آتروپات است. پیش از آن هم بارها این نام در ایران به کار گرفته شده است (بنگرید به بخش نام آذربایجان و زبان پهلوی آذری در: پان ترکیسم،ایران و آذربایجان)
سه این‌که به سادگی می‌توان با سنجیدن چهره‌ی هم میهنان آذری‌ دریافت که آذری‌ها با اندک تفاوت طبیعی که آب و هوا به وجود می‌آورد، کاملا همانند دیگر اقوام ایرانی‌هستند و هیچ شباهتی میان قوم آذری و ترکان و تنگ چشمان آسیای میانه وجود ندارد. البته این موضوع به صورت علمی نیز پیش از این بررسی شده است و نتیجه این بوده که حتی کشور ترکیه کنونی که پیش از اشغال به دست ترکان مهاجر آسیای میانه، کشوری کُرد، یونانی، ارمنی، آذری و قفقازی نشین بوده است نیز، تنها 15% از از ژن ترکان راستین تاثیر پذیرفته است. (بنگرید به بخش ژنتیک در: پان ترکیسم،ایران و آذربایجان)
چهار اینکه در شاهنامه بارها از نام آذرآبادگان یاد شده است. که البته اگر با ادبیات و شعر پارسی و وزن شاهنامه آشنا باشیم درمی‌یابیم که چرا نام آذربایگان به آذرآبادگان دگرگون شده است. همان‌گونه که پیش‌تر گفته شده این نام و ریشه آن آتور (آذر) در ایران و زبان ایرانی و فرهنگ ایرانی یک نام رایج بوده است. ولی از این نام در نوشته‌ها و نامه‌های کهن ترکی هیچ گاه نشانی نمی‌یابیم. نمونه‌ای از به کارگیری نام آذرآبادگان در شاهنامه فردوسی:
همی تاز تا آذرآبادگان / دیار دلیران و آزادگان

این بیت در بخش پادشاهی یزدگرد ساسانی آمده است. جایی که یزدگرد از همه بخش‌های ایران زمین آغاز به گردآوری سپاه می‌کند. که یکی از آن بخش‌ها آذرآبادگان است. نغز اینکه در همین بخش و چند بیت پس از آن، ترک‌ها سرراست دشمن ایران و آذری‌ها شناخته می‌شوند.
و در پایان بخشی از چامه‌ی نظامی گنجوی که پان ترکیست ها کوشش می کنند او را شاعر کشوری جعلی به نام جمهوری آذربایجان (اران) بشناسانند در حالی که وی حتی یک چامه به زبان ترکی هم ندارد و همه‌ی سروده‌های او ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد:

هَمه عالم تَن است و ایران دِل // نیست گویندهِ زین سُخن خَجل
چونکه ایران دلِ زمین باشد//دل ز تَن به بود یقین باشد
منبع:کتاب پان ترکیسم ،ایران وآذربایجان...
اگه بااین مطلب قانع نشدین بگین تا بیشتردنبالش بگردم.
دوسال وهشت ماهه که کنارهمیم Heart
پاسخ
 سپاس شده توسط deymon 20 ، FARID.SHOMPET ، SABER ، .ali. ، swastika ، ღeternal Loveღ ، KOH ، mohammadreza... ، Armina ، னιSs~டεனσή ، mahdi69 ، ÐeaÐ GiЯl ، بر پشت شیر،خورشید اثر ، امیررضا* ، PN2 ، s /a/m/a/n/@nri ، azary ، Apathetic ، Magical Girl ، ✘Nina✘
آگهی
#2
این مقاله و مطلب سخن من رو تایید می کنه در جستجوی حقیقت جان!!!!
من از اول عقیده داشتم که زبان ترکی روی اذری ها اثر ګذاشته !!! وګرنه رګ و ریشه ی اذری ها به دور از ترک ها است.
اګر به تاریخ نګاه کنید. از ترک ها به عنوان اقوام تاتار هم یاد شده!!! تاتار های مغول شباهت زیادی به ترک های اصیل و خالص دارن.
قبل از این که اقوام مغول با اقوام بر بر و یونانی در ترکیه وصلت کنن سرزمین ترکیه یا همون لیدی جای سکونت یونانی ها و بر بر های روس بوده!!!
این عقیده که اذری ها با ترک ها متفاوت دارن از نظر من بسیار درست می باشد. به این دلیل که یک ترک اصیل هیچ نسبتی با اریایی ها و پارسیان ندارد.
ولی اذری ها در رګ هایشان خون اریایی و پارسی جاری می باشد.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، خانوم گل ، .ali. ، ღeternal Loveღ ، mohammadreza... ، lili jojo ، ✘Nina✘
#3
دوست عزیز اولا که بنده شاهنامه را از بیخ و بن قبول ندارم چرا که در زمان فردوسی حکومتهای ایرانی به زبان ترکی یا آذری (زبانی که بالاخره این دو گروه آن را می فهمند) صحبت می کردند در صورتی که در هیچ کجای شاهنامه اشاره ای به آن نشده است و هر کجا که شاهنامه را می نگریم از ترکها بد گویی شده است و فردوسی تلاش اکید داشته است که کلمه "ترک" را با "مغول" یکی جلوه دهد در صورتی که این چنین نیست

تاتار هم یک شاخه از قوم بزرگ ترک می باشد مثل آذری که شاخه ای از آن است اما من که نگفتم قوم ترک و شاخه های آن همگی دارای نژاد خالص می باشند خب هر کدام از شاخه های قوم ترک تا حدودی با نژادهای دیگر و همچنین شاخه ها با یکدیگر مخلوط می شوند به علاوه که آب و هوا نیز بر آن تاثیر می گذارد در نتیجه هر یک از شاخه ها می توانند با دیگری متفاوت باشند

در منابعی نیز نوشته شده بود که اصلا قبل از ورود آریایی ها به ایران ،ترک ها در آن ساکن بوده اند و بعد ها نیز به دلیل وجود امنیت نسبی دیگر گروههای ترک نیز بدان وارد شده اند خصوصا در زمان سلجوقیان که آسیای صغیر تصرف شد و مسیحی ها نیز با عقب نشینی خود ، مردمان خود را با خود بردند و در این وضعیت سلجوقیان تاکید داشتند تا گروههایی که از آسیای میانه وارد ایران می شوند در منطقه نسبتا کم جمعیت آسیای صغیر ساکن شوند تا سدی در برابر هجوم احتمالی مسیحیان باشند


ضمنا در همین اواخر تاکید و تلاش شدیدی نیز در این باره شده است که آذری از ترک جدا نشان داده شوند تلاشی که واقعا تعجب برانگیز است

منطقه بالادست ارس تا قبل از این که از ایران جدا شود آذربایجان بود و همین که از ایران جدا شد مبدل شد به "آران"؟این حرف یک تسلی دادن به خود بیشتر نیست همین که این منطقه از ایران جدا شد این حرف ها را در آوردند تا مرهمی ساختگی بر دل مردم باشد که صد البته واقعیت نداشت
عجبا
عجبا
همه ی شاعران رو زدیم به اسم خودمون حالا گیر دادین به نظامی؟؟؟
بوعلی سینا متولد بخارا بود
فارابی متولد سمرقند بود
سلسله ی سامانی یک بیستم قلمرو اش در ایران کنونی است
هرچی شاعر توی هرات و بلخ و افغانستان فعلی است رو اسمش رو گذاشته شده ایرانی!حالا نظامی رو گیر دادین که این شاعر اهل "گنجه" نبوده؟؟؟
پروین اعتصامی هم اهل تبریز بود ولی فارسی شعر می گفت خب این دلیل نمیشه که بگیم اینا ترک نبوده اند
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط خانوم گل ، Azarbayjanliam ، ღeternal Loveღ ، اورمان ، mohammadreza... ، Armina ، PN2 ، azary ، ✘Nina✘
#4
نقل قول: عجبا
عجبا
همه ی شاعران رو زدیم به اسم خودمون حالا گیر دادین به نظامی؟؟؟
بوعلی سینا متولد بخارا بود
فارابی متولد سمرقند بود
سلسله ی سامانی یک بیستم قلمرو اش در ایران کنونی است
هرچی شاعر توی هرات و بلخ و افغانستان فعلی است رو اسمش رو گذاشته شده ایرانی!حالا نظامی رو گیر دادین که این شاعر اهل "گنجه" نبوده؟؟؟
پروین اعتصامی هم اهل تبریز بود ولی فارسی شعر می گفت خب این دلیل نمیشه که بگیم اینا ترک نبوده اند
این چه سخنی است می ګویی؟؟؟؟ تو ایران رو با سرزمین اریایی ها و سرزمین غیر اریایی ها قاطی پاتی کردی رفت!!!!
این بخارا نزدیک به ۲۵۰۰ سال برای ایران بوده!!! شما نمی توانی یک روزه بګی بخارا ای جماعت ایرانی نیست.
اعتصامی مګه مال ۲۰۰ سال پیشه؟؟؟؟ ماله معاصر می باشد.
زبان اذری باستان چیز دیګری است. زبان ترکی وارد زبان اذری شده.
شما متن اولی که ماهرخ جان ګذاشتن رو کامل نخوندی!!! مطمین باش بعضی جاهاش رو متوجه نشدی.
نقل قول: در منابعی نیز نوشته شده بود که اصلا قبل از ورود آریایی ها به ایران ،ترک ها در آن ساکن بوده اند و بعد ها نیز به دلیل وجود امنیت نسبی دیگر گروههای ترک نیز بدان وارد شده اند خصوصا در زمان سلجوقیان که آسیای صغیر تصرف شد و مسیحی ها نیز با عقب نشینی خود ، مردمان خود را با خود بردند و در این وضعیت سلجوقیان تاکید داشتند تا گروههایی که از آسیای میانه وارد ایران می شوند در منطقه نسبتا کم جمعیت آسیای صغیر ساکن شوند تا سدی در برابر هجوم احتمالی مسیحیان باشند
این که سخنی مفت هست. کجا این سخن ګفته شده من نمی دونم!!
نقل قول: تاتار هم یک شاخه از قوم بزرگ ترک می باشد مثل آذری که شاخه ای از آن است اما من که نگفتم قوم ترک و شاخه های آن همگی دارای نژاد خالص می باشند خب هر کدام از شاخه های قوم ترک تا حدودی با نژادهای دیگر و همچنین شاخه ها با یکدیگر مخلوط می شوند به علاوه که آب و هوا نیز بر آن تاثیر می گذارد در نتیجه هر یک از شاخه ها می توانند با دیگری متفاوت باشند
تاتار یکی از شاخه های مغول هست که بعدن با نژاد های دیګه قاطی میشه بعدش میشه ترک. اذری اصیل اریایی می باشد. ترک ها خیلی سال بعد از دوره هخامنشیان در منتطقه لیدی سکنا ګزیدن.
نقل قول: منطقه بالادست ارس تا قبل از این که از ایران جدا شود آذربایجان بود و همین که از ایران جدا شد مبدل شد به "آران"؟این حرف یک تسلی دادن به خود بیشتر نیست همین که این منطقه از ایران جدا شد این حرف ها را در آوردند تا مرهمی ساختگی بر دل مردم باشد که صد البته واقعیت نداشت
این چه ربطی به این قضیه داشت؟
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط 1939 ، ღeternal Loveღ ، mohammadreza... ، Armina ، ✘Nina✘
#5
خب با توجه و اصل قرار دادن حرف های خود شما می توانیم نتیجه بگیریم که شما نمی توانید بگویید که نظامی ترک نبوده حداقل اهل شهر گنجه در آذربایجان فعلی نبوده

اون عبارت در کتاب تاریخ ایران بعد از اسلام چاپ مرکز تربیت معلم نوشته شده است البته دقیقا اسم اون ارگان نیست ولی مال اون جایی است که برای مراکز تربیت معلم کتاب طراحی می کنن

البته اون قسمت بعد از اسلامش اونجا نوشته شده ولی قسمتهای قبل از اسلامش مربوط به کتاب "تاریخ باستان به شیوه ای دیگر" می باشد

مطمئن باش کامل خوندمش ولی قبول ندارمش

تاتار بنابر نوشته منابعی شاخه ای از قوم بزرگ ترک بوده و بنابر نوشته های منابعی دیگر قومی هستند که دورگه از مغول و ترک می باشند

اون قسمت آران در متن ماهرخ اومده بود واسه همین اشاره کردم

خب اگه اینطوری یه به نظر شما این عادی هستش که اشتراکات زبانی بین اویغور های ساکن در منطقه سین کیانگ چین فعلی و تمدن ماد و تمدن ایلام در آن زمان دیده می شود؟؟؟
طبق کتیبه های بدست آمده و کتابهای نوشته شده پس از اسلام قبل از زمانی که اقوام ترک از ماوراء النهر به داخل ایران بیایند اشتراکات زبانی شدید در بین افراد ساکن در ایران و اقوام ترک ساکن سین کیانگ و آسیای میانه دیده می شود
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط Azarbayjanliam ، mohammadreza... ، Armina ، PN2 ، azary ، ✘Nina✘
#6
شما میګی اذری ها ترک هستن!!! ولی من می ګویم اذری ها پارسیان باستان هستن که زبان ترکی روشون تاثیر ګذاشته!!! به احتمال زیااد هم وصلتی با ترک ها دارن ولی از نظر من ریشه ای هم از ترک هم از پارسیان می باشد. به این دلیل که هم خون ترک هم خون پارسی(اریایی) در رګ هایشان جاری هست. این منطقی نیست؟؟
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط mohammadreza... ، Armina
#7
حالا اومدی روی اون بحثی که من میگم

الان یه سوال دارم : در تمامی کتابهایی که می خوانیم نوشته شده آریایی ها اقوامی بودند که از روسیه فعلی عبور می کردند و یک عده از آنها آمدند در ایران و یک عده در هند و یک عده در اروپا ساکن شدند ولی هیچ جا نوشته نشده که خب این آریایی ها از کجا می آمدند که یک عده شان اینجا و یک عده شان آنجا ساکن شده اند؟

یعنی قبل از این که مهاجرت کنند به جایی دیگر در کجا می زیسته اند؟
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط Azarbayjanliam ، mohammadreza... ، Armina ، PN2 ، azary
#8
احتملا دور قمری زدن چون من توی یک کتاب خوندم که انسان ها اول در افریقا می زیستن البته اون زمان ها افریقا محیطش فرق می کرده.
ولی این چه ربطی به ترک و اذری داره؟؟؟ من نظر دادم و نظر من منطقی هست. اذری ها دو رګه هستن.(ترک،پارس)
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط mohammadreza... ، Armina
#9
من هم که نگفتم آذری ها نژاد خالص ترک اند
ولی میگم آذری ها جزو قوم بزرگ ترک اند یعنی با ترکیه ای ها و مردم جمهوری آذربایجان هم نژاد اند

آریایی ها طبق یک متن برگردانده شده از انگلیسی در چین فعلی حدودا بالاتر از پکن و در منچوری فعلی زندگی می کرده اند و بنابر منابعی دیگر که همانها هم از انگلیسی برگردانده شده اند در سیبری زندگی می کرده اند هم اکنون مسئله اینجاست آن زمانی که آریایی ها هنوز به ایران وارد نشده اند در ایران تمدنی به نام ماندانا زندگی می کرده اند خب این تمدن اشتراکات زبانی شدیدی با ترکی فعلی دارد که چند هفته پیش در یک هفته نامه محلی چاپ شده بود

از طرفی دیگر هنوز ترکها که در سین کیانگ زندگی می کنند به ایران وارد نشده اند ولی بین این دو بازهم اشتراکات شدیدی دیده می شود

در آن کتاب تاریخ باستان به شیوه ای دیگر نوشته شده بود که وقتی آریایی ها بر ایران چیره شدند و این اقوام را شکست دادند زبان نوشتاری واحدی نداشتند و حاضر شدند در ازای آموزش زبان توسط محلی های ایران به آریایی ها به آنان امان دهند

در همان جا نوشته شده بود بود که ماد ها اصلا آریایی نبوده اند و پارتها هم با آریایی ها تنها اشتراکات نژادی محدودی داشته اند و پارس ها همان آرایی هایی هستند که امروز از آنان با عنوان پارسیان و ایرانیان و اینجور چیز ها از آن یاد می شود



با وجود همه این چیز ها یک مسئله وجود دارد که همه ی معادلاتمان را به هم می ریزد و آن این است که اخیرا حقانیت تخت جمشید توسط تعدادی از باستان شناسان رد شده است و با ارائه دلایلی به طور کلی وجود خارجی تخت جمشید و بخش اعظمی از تاریخ باستان را رد کرده و بطور کامل منتفی دانسته اند با این وضعیت مسئله اینجاست که در اصل :
حقیقت چیست؟

باید در جستجوی حقیقت بود
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET ، mohammadreza... ، Armina ، PN2 ، azary
#10
بله درسته باید در جستجوی حقیقت باشیم .
ولی من اندیشه نمی کنم که تاثییری روی تاریخ بعد از هخامنشیان و خود تاریخ هخامنشان داشته باشد.
اګر چیزی ګوم و نا پیدا باشه همون تاریخ قبل از هخامنشیان هست. اری هنوز معلوم نیست ما چند رګه هستیم.
خون اریایی رو که حتما داریم ولی مهم این هست که ما از چند نژاد هستیم.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط mohammadreza... ، Armina


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 22 مهمان