10-12-2020، 16:31
سوخو سو–۲۷ (به روسی: Сухой Су-۲۷) نامگذاری ناتو: فلانکر-سی (Flanker-C) هواپیمای جنگنده چندمنظوره و برتری هوایی مجهز به دو موتور توربوفن Saturn/Lyulka AL-31F است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و ساخته شدهاست.
این جنگنده، در اصل برای ایجاد توان مقابلهٔ نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق در برابر نسل جدید جنگندههای آمریکایی آن زمان به خصوص اف-۱۴ تامکت و اف-۱۵ ایگل ساختهشد.
سوخو ۲۷ دارای برد پروازی استثنایی، قابلیت حمل مهمات بالا و چابکی فوقالعادهاست و توانایی انجام مانورهای دشوار همانند کبرا و کولبیت را داراست. جنگندهٔ سوخو ۲۷ اغلب در نقش «ماموریتهای برتری هوایی» بهکار گرفته میشود، اما قادر است در اغلب مأموریتهای رزمی دیگر نیز شرکت کند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جنگندهٔ سوخو ۲۷، حاصل یک مناقصهٔ انجام شده جهت تولید جنگنده مورد نظر ارتش شوروی سابق بین شرکتهای میکویان گورویچ و سوخو در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود و حاصل این مناقصه، منجر به تولید سوخو ۲۷ و میگ ۲۹ شدهاست که ظاهری شبیه به هم دارند نیروی هوایی روسیه هم اکنون ۳۵۵ فروند سوخو ۲۷ در اختیار دارد.
به سال ۱۹۶۹، دولت اتحاد جماهیر شوروی، اطلاع یافت که نیروی هوایی ایالات متحده، کمپانی «مکدانل داگلاس» را جهت تولید طرح جنگندهٔ آزمایشی برتری هوایی خود، انتخاب کردهاست. (این انتخاب، در نهایت منجر به تولید جنگندهٔ اف-۱۵ شد) جهت پاسخگویی به این تهدید آتی، دولت اتحاد شوروی، برنامهٔ PFI (به معنی: جنگندهٔ تکامل یافتهٔ پیشرو) را بنیان نهاد. طبق این برنامه، قرار شد هواپیمایی جهت برابری و تقابل با جنگندهٔ جدید آمریکایی، تولید شود.
یکی از وظایفی که برعهدهٔ سوخوی ۲۷ گذاشته شدهبود، حمله به هواپیماهای پشتیبانیکننده عملیاتهای هوایی سازمان ناتو، نظیر هواپیماهای سوخترسان و فرماندهی و هشدار زودهنگام (آواکس) بود. برنامهریزان نظامی شوروی، بر این مسئله واقف بودند که نیروهای ناتو، تواناییهای شایان سوخوی ۲۷ را در نظر گرفتهاند و بدین جهت، میدانستند که حملهٔ همهجانبهٔ هوایی آنها، توسط این جنگندهٔ جدید، بسیار محدود خواهد شد.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی، سوخوی ۲۷، نه تنها برای اجرای نقشی که از ابتدا برایش در نظر گرفتهبودند، در خدمت نیروهای هوایی کشورهای مستقل همسود باقیماندهاست؛ بلکه آخرین سری این جنگنده، قادر است موشکهای بسیار دوربرد هوا به هوای Novator KS-172 AAM-L را حمل نماید. این موشکها، دارای بردی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر هستند و به عنوان موشک دوربرد ضد آواکس، کاربرد دارند.
موشکهای استاندارد سوخوی ۲۷ جهت انجام مأموریت هوا به هوا، ترکیبی از موشکهای آر-۷۳ و آر-۲۷ و آر-۷۷ ساخت ویمپل میباشد.
محدودیتها
محدودیت سوخوی ۲۷ در نسخه اولیه اس، از نظر کیفیت و سطح فناوری نازل اتاقک خلبان و سیستمهای اویونیک میباشد. در سوخوی ۲۷ نسخه صادراتی اولیه یک نمایشگر سربالا سیستم هادتعبیه شدهاست، اما این جنگنده، همانند میگ ۲۹ a و برخلاف جنگندههای غربی نه سیستم کنترل هوتاس دارد نه نمایشگرهای چندمنظوره پیشرفته (Multi Function Display). کابین ابتدایی سوخو-۲۷اس همانند جنگندههای دهه ۱۹۶۰ غربی است و کاملاً آنالوگ میباشد. البته هواپیماهای سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ که برپایهٔ سوخو-۲۷ ساخته شدهاند، دارای «کابین شیشهای» میباشند؛ این دو جنگنده بهدست شرکت فرانسوی Sextant Avionique به نمایشگرهای رنگی چندمنظوره، سیستم هوتاس، کلاه HMS و… مجهز شدهاند.
این جنگنده، در اصل برای ایجاد توان مقابلهٔ نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق در برابر نسل جدید جنگندههای آمریکایی آن زمان به خصوص اف-۱۴ تامکت و اف-۱۵ ایگل ساختهشد.
سوخو ۲۷ دارای برد پروازی استثنایی، قابلیت حمل مهمات بالا و چابکی فوقالعادهاست و توانایی انجام مانورهای دشوار همانند کبرا و کولبیت را داراست. جنگندهٔ سوخو ۲۷ اغلب در نقش «ماموریتهای برتری هوایی» بهکار گرفته میشود، اما قادر است در اغلب مأموریتهای رزمی دیگر نیز شرکت کند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
![سوخو-۲۷ 1](http://dl.akskhor.ir/uploads1/300px-Sukhoi-Su-27SKM-at-MAKS-2005-airshow.jpg)
جنگندهٔ سوخو ۲۷، حاصل یک مناقصهٔ انجام شده جهت تولید جنگنده مورد نظر ارتش شوروی سابق بین شرکتهای میکویان گورویچ و سوخو در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود و حاصل این مناقصه، منجر به تولید سوخو ۲۷ و میگ ۲۹ شدهاست که ظاهری شبیه به هم دارند نیروی هوایی روسیه هم اکنون ۳۵۵ فروند سوخو ۲۷ در اختیار دارد.
به سال ۱۹۶۹، دولت اتحاد جماهیر شوروی، اطلاع یافت که نیروی هوایی ایالات متحده، کمپانی «مکدانل داگلاس» را جهت تولید طرح جنگندهٔ آزمایشی برتری هوایی خود، انتخاب کردهاست. (این انتخاب، در نهایت منجر به تولید جنگندهٔ اف-۱۵ شد) جهت پاسخگویی به این تهدید آتی، دولت اتحاد شوروی، برنامهٔ PFI (به معنی: جنگندهٔ تکامل یافتهٔ پیشرو) را بنیان نهاد. طبق این برنامه، قرار شد هواپیمایی جهت برابری و تقابل با جنگندهٔ جدید آمریکایی، تولید شود.
یکی از وظایفی که برعهدهٔ سوخوی ۲۷ گذاشته شدهبود، حمله به هواپیماهای پشتیبانیکننده عملیاتهای هوایی سازمان ناتو، نظیر هواپیماهای سوخترسان و فرماندهی و هشدار زودهنگام (آواکس) بود. برنامهریزان نظامی شوروی، بر این مسئله واقف بودند که نیروهای ناتو، تواناییهای شایان سوخوی ۲۷ را در نظر گرفتهاند و بدین جهت، میدانستند که حملهٔ همهجانبهٔ هوایی آنها، توسط این جنگندهٔ جدید، بسیار محدود خواهد شد.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی، سوخوی ۲۷، نه تنها برای اجرای نقشی که از ابتدا برایش در نظر گرفتهبودند، در خدمت نیروهای هوایی کشورهای مستقل همسود باقیماندهاست؛ بلکه آخرین سری این جنگنده، قادر است موشکهای بسیار دوربرد هوا به هوای Novator KS-172 AAM-L را حمل نماید. این موشکها، دارای بردی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر هستند و به عنوان موشک دوربرد ضد آواکس، کاربرد دارند.
موشکهای استاندارد سوخوی ۲۷ جهت انجام مأموریت هوا به هوا، ترکیبی از موشکهای آر-۷۳ و آر-۲۷ و آر-۷۷ ساخت ویمپل میباشد.
محدودیتها
محدودیت سوخوی ۲۷ در نسخه اولیه اس، از نظر کیفیت و سطح فناوری نازل اتاقک خلبان و سیستمهای اویونیک میباشد. در سوخوی ۲۷ نسخه صادراتی اولیه یک نمایشگر سربالا سیستم هادتعبیه شدهاست، اما این جنگنده، همانند میگ ۲۹ a و برخلاف جنگندههای غربی نه سیستم کنترل هوتاس دارد نه نمایشگرهای چندمنظوره پیشرفته (Multi Function Display). کابین ابتدایی سوخو-۲۷اس همانند جنگندههای دهه ۱۹۶۰ غربی است و کاملاً آنالوگ میباشد. البته هواپیماهای سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ که برپایهٔ سوخو-۲۷ ساخته شدهاند، دارای «کابین شیشهای» میباشند؛ این دو جنگنده بهدست شرکت فرانسوی Sextant Avionique به نمایشگرهای رنگی چندمنظوره، سیستم هوتاس، کلاه HMS و… مجهز شدهاند.