10-03-2021، 12:12
سوخو-۳۴ برای رخنهٔ مافوق صوت و ارتفاع بالا به فضای هوایی دشمن طراحی شده و قادر به حمل چهارده تن انواع موشک و بمب است. این جنگنده به یک کابین زرهپوش و پادکارهای پیشرفته مجهز شده و قادر است ضربات ترکشهای موشک و برخورد مستقیم سلاحهای کالیبر پائین را تحمل کند. شعاع عملیاتی سوخو-۳۴ با استفاده از تانکرهای سوخت اضافی ۱۵۰۰ کیلومتر است که با سوختگیری هوایی میتوان آن را ارتقاء داد. وزن برخاست این هواپیما ۴۵٫۱ تن است و از یک سیستم هدفگیری دیجیتال بهره میبرد که ضریب خطای شلیک آن در هرنوع شرایط جوی را به حداکثر چند متر رساندهاست. حداکثر سرعت سوخو-۳۴ حدود ۲٫۸ ماخ است و نیروی محرکه خود را از دو موتور توربوفن ساتورن AL-31FM1 میگیرد. این موتورها برای هزار ساعت پرواز قبل از انجام تعمیر طراحی شدهاند. میخائیل سیمونوف طراح اصلی سوخو-۳۴ معتقد است که این جنگنده تنومند، مانور پذیر و زرهپوش به یک تانک پرنده شباهت دارد. کابین جادار و زرهپوش خلبان با یک قفس فولادی به ضخامت ۱۷ میلیمتر در مقابل ترکشها و گلولهها محافظت میشود.این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۰ با نام سوخو-۲۷آیبی انجام داد. این پرواز آزمایشی از مسکو تا دریای اختسک ادامه یافت. هواپیما ۱۶ ساعت را در آسمان گذراند و چهار بار سوختگیری هوایی کرد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در آن زمان هواپیما هیچ مشکلی در پرواز نداشت اما خستگی بسیار زیاد دو خلبان بعد از پرواز نشان میداد که آنها نخواهند توانست بعد از چنین پرواز فرسایشی، بازدهی مناسبی داشته باشند. از این رو کابین خلبان اصلاح شده و به گونهای طراحی شد که خلبان و ناوبر هواپیما به راحتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند بایستند، حرکات کششی عضلانی انجام بدهند یا حتی در راهرو چرت بزنند یا غذا بخورند. همچنین بدنه سوخو-۳۴ به گونهای طراحی شده تا سطح مقطع راداری کوچکی داشته باشد و به گفته سیمونوف، میزان آشکار بودن راداری آن در حد یک موشک کروز مافوق صوت است. تفاوت دیگر سوخو-۳۴ با سوخو-۲۷ در کابین خلبان شیشهای با نمایشگرهای سیآرتی رنگی با عملکرد چند گونه این نمایشگرهاست. اگر بخواهیم به رقبای همطراز این جنگنده اشاره کنیم اف_۱۵ استرایک ایگل- مک دانل داگلاس، داسو رافال و شنیانگ جی-۱۶، سوپر هورنت و سوخوی ۲۴را میتوان نام برد. با اینکه سوخو-۳۴ سرعت کمتری نسبت به سوخو-۲۷ دارد، ولی همچنان توان پایدارای در برابر نیروی ۹+ جی را دارا میباشد.سوخو-۳۴ اولین تجربه جنگی خود را در جنگ داخلی سوریه به دست آورد. در سپتامبر ۲۰۱۵ شش فروند از این هواپیما به فرودگاه لاذقیه منتقل شد تا تروریستهای داعش را هدف قرار دهند. در حملات روز اول و دوم اکتبر ۲۰۱۵ استفاده از سوخو-۳۴ گزارش شد. سوخو-۳۴ها در این حملات در ارتفاع بالای ۵ هزار متر حملات خود را انجام دادند تا از موشکهای دوشپرتاب دشمن در امان باشند. همچنین این هواپیما برای حمله به داعش از طریق پایگاه نظامی نوژه همدان در ایران نیز به کار گرفته شدهاست.در سال ۲۰۱۵ یک سوخو-۳۴ پس از فرود اقدام به باز کردن چتر سرعتگیر نمود ولی چتر باز نشد و هواپیما به یک سو منحرف شد. در این حادثه کسی آسیب ندید. در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۹ دو هواپیمای سوخو-۳۴ در هوا با یکدیگر برخورد کردند و از مجموع چهار خلبان، دو خلبان جان باختند، یک خلبان ناپدید شد و یک خلبان دیگر نجات یافت. بخاطر بروز این حادثه، همهٔ هواپیماهای سوخو-۳۴ از پرواز معلق شدند تا به مشکلات فنی آنها رسیدگی شود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خدمه: ۲
طول: ۲۳٫۳۴ متر (۷۶ فوت ۷ اینچ)
پهنای بال: ۱۴٫۷ متر (۴۸ فوت ۳ اینچ)
ارتفاع: ۶٫۰۹ متر (۲۰ فوت ۰ اینچ)
مساحت بالها: ۶۲٫۰۴ متر مربع (۶۶۷٫۸ فوت مربع)
ماهیواره: 5%[۱۳]
وزن خالی: ۲۲٬۵۰۰ کیلوگرم (۴۹٬۶۰۴ پوند)
وزن ناخالص: ۳۹٬۰۰۰ کیلوگرم (۸۵٬۹۸۰ پوند)
بیشترین وزن برخاست: ۴۵٬۱۰۰ کیلوگرم (۹۹٬۴۲۸ پوند)
ظرفیت سوخت: ۱۲٬۱۰۰ کیلوگرم (۲۶٬۶۷۶ پوند) باک داخلی
پیشرانه هواگرد: ۲ عدد موتور توربوفن دارای پسسوز Saturn AL-31F M1 [۱۴], ۱۳۲ کیلونیوتن (۳۰٬۰۰۰ پوند-نیرو) با پسسوز
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در آن زمان هواپیما هیچ مشکلی در پرواز نداشت اما خستگی بسیار زیاد دو خلبان بعد از پرواز نشان میداد که آنها نخواهند توانست بعد از چنین پرواز فرسایشی، بازدهی مناسبی داشته باشند. از این رو کابین خلبان اصلاح شده و به گونهای طراحی شد که خلبان و ناوبر هواپیما به راحتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند بایستند، حرکات کششی عضلانی انجام بدهند یا حتی در راهرو چرت بزنند یا غذا بخورند. همچنین بدنه سوخو-۳۴ به گونهای طراحی شده تا سطح مقطع راداری کوچکی داشته باشد و به گفته سیمونوف، میزان آشکار بودن راداری آن در حد یک موشک کروز مافوق صوت است. تفاوت دیگر سوخو-۳۴ با سوخو-۲۷ در کابین خلبان شیشهای با نمایشگرهای سیآرتی رنگی با عملکرد چند گونه این نمایشگرهاست. اگر بخواهیم به رقبای همطراز این جنگنده اشاره کنیم اف_۱۵ استرایک ایگل- مک دانل داگلاس، داسو رافال و شنیانگ جی-۱۶، سوپر هورنت و سوخوی ۲۴را میتوان نام برد. با اینکه سوخو-۳۴ سرعت کمتری نسبت به سوخو-۲۷ دارد، ولی همچنان توان پایدارای در برابر نیروی ۹+ جی را دارا میباشد.سوخو-۳۴ اولین تجربه جنگی خود را در جنگ داخلی سوریه به دست آورد. در سپتامبر ۲۰۱۵ شش فروند از این هواپیما به فرودگاه لاذقیه منتقل شد تا تروریستهای داعش را هدف قرار دهند. در حملات روز اول و دوم اکتبر ۲۰۱۵ استفاده از سوخو-۳۴ گزارش شد. سوخو-۳۴ها در این حملات در ارتفاع بالای ۵ هزار متر حملات خود را انجام دادند تا از موشکهای دوشپرتاب دشمن در امان باشند. همچنین این هواپیما برای حمله به داعش از طریق پایگاه نظامی نوژه همدان در ایران نیز به کار گرفته شدهاست.در سال ۲۰۱۵ یک سوخو-۳۴ پس از فرود اقدام به باز کردن چتر سرعتگیر نمود ولی چتر باز نشد و هواپیما به یک سو منحرف شد. در این حادثه کسی آسیب ندید. در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۹ دو هواپیمای سوخو-۳۴ در هوا با یکدیگر برخورد کردند و از مجموع چهار خلبان، دو خلبان جان باختند، یک خلبان ناپدید شد و یک خلبان دیگر نجات یافت. بخاطر بروز این حادثه، همهٔ هواپیماهای سوخو-۳۴ از پرواز معلق شدند تا به مشکلات فنی آنها رسیدگی شود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خدمه: ۲
طول: ۲۳٫۳۴ متر (۷۶ فوت ۷ اینچ)
پهنای بال: ۱۴٫۷ متر (۴۸ فوت ۳ اینچ)
ارتفاع: ۶٫۰۹ متر (۲۰ فوت ۰ اینچ)
مساحت بالها: ۶۲٫۰۴ متر مربع (۶۶۷٫۸ فوت مربع)
ماهیواره: 5%[۱۳]
وزن خالی: ۲۲٬۵۰۰ کیلوگرم (۴۹٬۶۰۴ پوند)
وزن ناخالص: ۳۹٬۰۰۰ کیلوگرم (۸۵٬۹۸۰ پوند)
بیشترین وزن برخاست: ۴۵٬۱۰۰ کیلوگرم (۹۹٬۴۲۸ پوند)
ظرفیت سوخت: ۱۲٬۱۰۰ کیلوگرم (۲۶٬۶۷۶ پوند) باک داخلی
پیشرانه هواگرد: ۲ عدد موتور توربوفن دارای پسسوز Saturn AL-31F M1 [۱۴], ۱۳۲ کیلونیوتن (۳۰٬۰۰۰ پوند-نیرو) با پسسوز