29-07-2015، 16:29
(آخرین ویرایش در این ارسال: 29-07-2015، 16:30، توسط Δ.н.ο.υ.я.Δ.)
طراحی و ساخت خودروهایی که بدنه آن ها با نانو تیوبهای کربنی طراحی شده و با پرینترهای سه بعدی ساخته میشود، نسل جدیدی از خودروهای آینده را در دومین دهه هزاره سوم میلادی در مقابل چشمان شهروندان دهکده جهانی قرار داده است. انقلابی که امروزه در فناوریهای هوشمند و نوظهور صنعت اتومبیل سازی ایجاد شده است، خبر از دگرگونی در ساخت و طراحی اتومبیلهای ارزان، هوشمند و با چهره جدیدی در آینده نزدیک میدهد.
به گزارش برترینها و به نقل از پرتال گیز مگ (gizmag.com)، شرکت امریکایی شرکت Divergent Microfactories که در شهر فناوری آمریکا، کالیفرنیا، واقع است، خودرویی ساخته است که با فناوری نانو تیوبهای کربنی با آند آلومینیوم و چاپ سه بعدی (D renderings3) تولید شده است. استفاده از آنودهای آلومینیوم در ساخت بدنه این خودروی جدید، سبب میشوند تا وزن کم تر و تنش بیش تری را بدنه، به نسبت رو شهای سنتی، تحمل کند که در ایمنی و بهینه سازی مصرف سوخت، نقش بالایی دارد.
پرتال دیزاین بوم (designboom.com) پیش تر گزارش داده بود، شرکت ویتس ادوسوس Vitesse | AuDessus، خط تولید بدنههای فیبر کربنی سفارش رنگی را در امریکا افتتاح کرده است. هزینه تبدیل یک ابر خودرو عادی به نمونه ای فیبر کربنی که کاملاً توسط انسان و با دست صورت میگیرد بین 100 هزار دلار تا 200 هزار دلار است و با توجه به مدل خودرو و دامنه تغییرات به مدت زمانی تا دو هفته نیاز دارد. اطلاعات بیش تر از این نوآوری در صنعت خودروسازی را میتوانید در سایت شرکت ویتس به نشانی vitesseaudessus.com دنبال کنید. پورشه (porsche.com) و لامبورگینی (،lamborghini.com) دو خودروی لوکس هستند که بارها از این فناوری در ساخت بدنه آن ها استفاده شده است.
قطعاتی که طی فرآیند تعویض از خودرو برداشته میشوند به مالک خودرو تحویل داده میشوند و از این رو بدنه فیبر کربنی میتواند در صورت نیاز بار دیگر به حال پایه خودرو باز گردد.
اکنون، شرکت دایورجنت میکروفکتوریز آمریکا، که توسط Kevin Czinger، مؤسس شرکت Coda Automotive تأسیس شده است، با استفاده از فناوری در حال رشد نانوفیبرکربنی آلومینیومی، خودرویی ساخته است که حس "فراری" را به مخاطبان میدهد. وی اخیراً در کنفرانس O'Reilly Solid Conference اظهار داشته است که میزان آلودگی صنعت اتومبیل سازی در محیط زیست، بیش از میزان آلایندگی خودروها، پس از ساختان میباشد. برای همین، باید در شیوههای تولیدی سنتی باز نگری شود.
این خودرو که Blade نام دارد، 700 اسب بخار قدرت را با موتور توربوی 4 سیلندر که با سوخت سیان جی کار می کند، در اختیار مصرف کننده میدهد و میتواند سرعت 96 کیلومتر بر ساعت را ظرف 2 ثانیه، به دست آورد. شاسی این خودروی عجیب، تنها 46 کیلوگرم وزن دارد و بسیار سبک میباشد و بدنه کامپوزیتیان، حدود 600 کیلوگرم گزارش شده است. فناوری چاپ سهبعدی این شرکت میتواند میزان فضا، زمان و سرمایهگذاری لازم برای تولید اتومبیلها را تا حد قابلتوجهی کاهش دهد. مهندسان با این فناوری میتوانند ظرف چند دقیقه شاسی خودرو را تولید کنند.
در ساخت این نوع خودروها، از نانو تیوبهای کربنی استفاده میشود. در واقع، نانوتوبهای کربنی، از گزینههای اصلی در زمینه نسل جدیدی خودروهایی با پوسته چاپ سه بعدی به شمار میروند. برای درک بهتر ساختمان این ماده، یک لوله بسیار کوچک را تصور کنید که در دیوارههایش اتم کربن به کار رفته باشد. عنوان «نانو» در نام این ماده از نانومتر میآید؛ یعنی یکمیلیاردم یک متر. هر کدام از نانوتوبهای کربنی تنها یک نانومتر قطر دارند؛ ابعادی که ۲ هزار برابر کوچکتر از یک رشته فیبر کربن است.
ولی تفاوت مهمتر در ساختار کریستالی و ویژگیهای فیزیکی ست که بین نانوتوبهای کربنی و فیبر کربن وجود دارد. در مقابل طراحی آراسته و مناسب نانوتوب، فیبرکربن به صورت چیزی است که شیمیدانهای کوانتوم به آن «توربو استراتیک» میگویند؛ یعنی لایههای مسطح که هر کدام به ضخامت یک اتم کربن هستند که بهگونهای تصادفی بر روی یکدیگر قرار گرفتهاند. این در حالی است که ساختار کریستالی و آرایش اتمهای با سطح بالاتر در نانوتوب، آن را تبدیل به مقاومترین و سختترین ماده شناختهشده تاکنون میکند و این ماده نزدیک به ۲۰ برابر قدرتمندتر از فیبر کربن است.
سامانه چاپ سه بعدی لیزر پایه، میتواند آندهای آلومینیومی را در بدنه خودروهای جدید وارد کند. این سامانه، در سالهای اخیر بسیار رونق داشته است و شرکتهای زیادی به سمت استفاده از این فناوری در ساخت خودروهای نسل آینده، اقدام کردند که اسکوتر برقی سی 16 از آن جمله است که توسط شرکت آلمانی StreetScooter در سال گذشته میلادی ساخته شد. اما هنوز، تجاری سازی نشده است. این شرکت، در واقع یک پروژه دانش بنیان آکادمیک بوده که از دانشگاه Aachen University متولد شده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(تصویر نخستین ابر خودروی چاپ سه بعدی که بدنه نانوتیوب فیبری با آند آلومینیوم دارد)
به گزارش برترینها و به نقل از پرتال گیز مگ (gizmag.com)، شرکت امریکایی شرکت Divergent Microfactories که در شهر فناوری آمریکا، کالیفرنیا، واقع است، خودرویی ساخته است که با فناوری نانو تیوبهای کربنی با آند آلومینیوم و چاپ سه بعدی (D renderings3) تولید شده است. استفاده از آنودهای آلومینیوم در ساخت بدنه این خودروی جدید، سبب میشوند تا وزن کم تر و تنش بیش تری را بدنه، به نسبت رو شهای سنتی، تحمل کند که در ایمنی و بهینه سازی مصرف سوخت، نقش بالایی دارد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(تصویر پرتال سازنده خودروی نانو فیبر کربنی با چاپ سه بعدی، که دوستدار محیط زیست اعلام شده است)
پرتال دیزاین بوم (designboom.com) پیش تر گزارش داده بود، شرکت ویتس ادوسوس Vitesse | AuDessus، خط تولید بدنههای فیبر کربنی سفارش رنگی را در امریکا افتتاح کرده است. هزینه تبدیل یک ابر خودرو عادی به نمونه ای فیبر کربنی که کاملاً توسط انسان و با دست صورت میگیرد بین 100 هزار دلار تا 200 هزار دلار است و با توجه به مدل خودرو و دامنه تغییرات به مدت زمانی تا دو هفته نیاز دارد. اطلاعات بیش تر از این نوآوری در صنعت خودروسازی را میتوانید در سایت شرکت ویتس به نشانی vitesseaudessus.com دنبال کنید. پورشه (porsche.com) و لامبورگینی (،lamborghini.com) دو خودروی لوکس هستند که بارها از این فناوری در ساخت بدنه آن ها استفاده شده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(گزارش پرتال دیزاین بوم از خط تولید فیبرهای کربنی در آمریکا – نسخه ferrari)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(نسخه ای از خودروی "فراری" که با بدنه نانو فیبر کربنی ساخته شده است)
قطعاتی که طی فرآیند تعویض از خودرو برداشته میشوند به مالک خودرو تحویل داده میشوند و از این رو بدنه فیبر کربنی میتواند در صورت نیاز بار دیگر به حال پایه خودرو باز گردد.
اکنون، شرکت دایورجنت میکروفکتوریز آمریکا، که توسط Kevin Czinger، مؤسس شرکت Coda Automotive تأسیس شده است، با استفاده از فناوری در حال رشد نانوفیبرکربنی آلومینیومی، خودرویی ساخته است که حس "فراری" را به مخاطبان میدهد. وی اخیراً در کنفرانس O'Reilly Solid Conference اظهار داشته است که میزان آلودگی صنعت اتومبیل سازی در محیط زیست، بیش از میزان آلایندگی خودروها، پس از ساختان میباشد. برای همین، باید در شیوههای تولیدی سنتی باز نگری شود.
این خودرو که Blade نام دارد، 700 اسب بخار قدرت را با موتور توربوی 4 سیلندر که با سوخت سیان جی کار می کند، در اختیار مصرف کننده میدهد و میتواند سرعت 96 کیلومتر بر ساعت را ظرف 2 ثانیه، به دست آورد. شاسی این خودروی عجیب، تنها 46 کیلوگرم وزن دارد و بسیار سبک میباشد و بدنه کامپوزیتیان، حدود 600 کیلوگرم گزارش شده است. فناوری چاپ سهبعدی این شرکت میتواند میزان فضا، زمان و سرمایهگذاری لازم برای تولید اتومبیلها را تا حد قابلتوجهی کاهش دهد. مهندسان با این فناوری میتوانند ظرف چند دقیقه شاسی خودرو را تولید کنند.
در ساخت این نوع خودروها، از نانو تیوبهای کربنی استفاده میشود. در واقع، نانوتوبهای کربنی، از گزینههای اصلی در زمینه نسل جدیدی خودروهایی با پوسته چاپ سه بعدی به شمار میروند. برای درک بهتر ساختمان این ماده، یک لوله بسیار کوچک را تصور کنید که در دیوارههایش اتم کربن به کار رفته باشد. عنوان «نانو» در نام این ماده از نانومتر میآید؛ یعنی یکمیلیاردم یک متر. هر کدام از نانوتوبهای کربنی تنها یک نانومتر قطر دارند؛ ابعادی که ۲ هزار برابر کوچکتر از یک رشته فیبر کربن است.
ولی تفاوت مهمتر در ساختار کریستالی و ویژگیهای فیزیکی ست که بین نانوتوبهای کربنی و فیبر کربن وجود دارد. در مقابل طراحی آراسته و مناسب نانوتوب، فیبرکربن به صورت چیزی است که شیمیدانهای کوانتوم به آن «توربو استراتیک» میگویند؛ یعنی لایههای مسطح که هر کدام به ضخامت یک اتم کربن هستند که بهگونهای تصادفی بر روی یکدیگر قرار گرفتهاند. این در حالی است که ساختار کریستالی و آرایش اتمهای با سطح بالاتر در نانوتوب، آن را تبدیل به مقاومترین و سختترین ماده شناختهشده تاکنون میکند و این ماده نزدیک به ۲۰ برابر قدرتمندتر از فیبر کربن است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(تصویر شماتیک از نانو تیوبهای کربنی)
سامانه چاپ سه بعدی لیزر پایه، میتواند آندهای آلومینیومی را در بدنه خودروهای جدید وارد کند. این سامانه، در سالهای اخیر بسیار رونق داشته است و شرکتهای زیادی به سمت استفاده از این فناوری در ساخت خودروهای نسل آینده، اقدام کردند که اسکوتر برقی سی 16 از آن جمله است که توسط شرکت آلمانی StreetScooter در سال گذشته میلادی ساخته شد. اما هنوز، تجاری سازی نشده است. این شرکت، در واقع یک پروژه دانش بنیان آکادمیک بوده که از دانشگاه Aachen University متولد شده است.