وقتی که از خودروسازان یا نهادهای مربوطه درباره افزایش قیمت دلار سوال پرسیده میشود، یکی از جوابهای همیشگی آنها افزایش نرخ ارز است. تا پیش از اینکه قیمت دلار روند نزولی به خود گرفته و به سرازیری بیفتد، مردم اعتقاد داشتند که خودروسازان از این بهانه تنها برای افزایش قیمت خودرو استفاده میکنند و بدون شک کاهش قیمت دلار هیچ تاثیری بر روی کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت. اما در ماههای اخیر و پس از کاهش نرخ دلار به دنبال اعلام نتایج انتخابات آمریکا قیمت خودرو نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفت. تا حدی که این کاهش قیمت در بعضی از خودروها به چند ده میلیون نیز رسید. اما آیا واقعا ارتباطی میان نرخ دلار و قیمت بازار خودروهای داخلی وجود دارد؟ در این مقاله از همراه مکانیک میخواهیم این وابستگی را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ دهیم.
برای تعیین قیمت بازار خودروهای داخلی از چه روش هایی استفاده میشود؟
یک شیوه قیمتگذاری در علم اقتصاد وجود دارد که به آن Cost Plus گفته میشود. این اصطلاح در علم اقتصاد با عنوان قیمتگذاری به همراه هزینه گذاری ترجمه شده است. در این شیوه قیمتگذاری عوامل مختلفی بر روی قیمت نهایی محصول تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال قیمت مواد اولیه، نرخ مالیات، اجاره کارگاه یا کارخانه تولیدی، هزینههای آب و برق و گاز و دستمزد کارکنان از جمله تاثیرگذارترین عوامل در قیمت نهایی یک محصول هستند. در نهایت باید حاشیه سود را نیز به مجموع این هزینهها اضافه کرد تا قیمت نهایی محصول تعیین گردد.
حلقه کلیدی زنجیره تغییر قیمت بازار خودروهای داخلی با دلار، تامین قطعات است!
نخستین و کلیدیترین حلقه تولید خودرو در کشور ما تامین قطعات است. تامین قطعات موردنیاز برای تولید خودرو بر عهده کارخانههای خودروسازی قرار دارد. در این کارخانهها مواد اولیهای مانند آهن، مس، آلومینیوم، فولاد، پلاستیک و انواع محصولات پلیمری و فرآوردههای شیمیایی گرفته شده و قطعات موردنیاز خودرو مانند صندلی، بدنه و سایر قطعات ساخته میشود. واضح است که برای تامین همه این مواد تامین کننده داخلی وجود ندارد. حتی در مواردی از لحاظ کیفی و مالی بهصرفهتر است که تامین کننده قطعات مواد اولیه موردنیاز خود را از منابع خارجی تامین کند.
آیا افزایش قیمت مواد اولیه تنها تاثیری است که نرخ ارز بر روی قیمت ماشینهای داخلی دارد؟
هرچند که افزایش قیمت تامین مواد اولیه به طور مستقیم بر روی افزایش قیمت ماشینهای داخلی تاثیرگذار است، اما این تنها تاثیری نیست که دلار بر روی قیمت خودرو میگذارد. یکی دیگر از حلقههای اصلی این زنجیره گمرک است. افزایش نرخ ارز باعث شده که گمرک نیز شیوه قیمتگذاری خود را تغییر دهد. به دلیل اینکه بسیاری از لوازم موردنیاز خودروسازان که به صورت وارداتی و از طریق گمرک به دست آنها میرسند، هنوز ترخیص نشدهاند، ارزش پول اصطلاح رسوب پیدا کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی نیز همکاری لازم را جهت اعطای تسهیلات ارزی به خودروسازان و قطعه سازان ندارد. درنتیجه نرخ ارز در این دایره قدرت بیشتری پیدا کرده و با توان بیشتر قیمت ماشینهای داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
برای تعیین قیمت بازار خودروهای داخلی از چه روش هایی استفاده میشود؟
یک شیوه قیمتگذاری در علم اقتصاد وجود دارد که به آن Cost Plus گفته میشود. این اصطلاح در علم اقتصاد با عنوان قیمتگذاری به همراه هزینه گذاری ترجمه شده است. در این شیوه قیمتگذاری عوامل مختلفی بر روی قیمت نهایی محصول تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال قیمت مواد اولیه، نرخ مالیات، اجاره کارگاه یا کارخانه تولیدی، هزینههای آب و برق و گاز و دستمزد کارکنان از جمله تاثیرگذارترین عوامل در قیمت نهایی یک محصول هستند. در نهایت باید حاشیه سود را نیز به مجموع این هزینهها اضافه کرد تا قیمت نهایی محصول تعیین گردد.
حلقه کلیدی زنجیره تغییر قیمت بازار خودروهای داخلی با دلار، تامین قطعات است!
نخستین و کلیدیترین حلقه تولید خودرو در کشور ما تامین قطعات است. تامین قطعات موردنیاز برای تولید خودرو بر عهده کارخانههای خودروسازی قرار دارد. در این کارخانهها مواد اولیهای مانند آهن، مس، آلومینیوم، فولاد، پلاستیک و انواع محصولات پلیمری و فرآوردههای شیمیایی گرفته شده و قطعات موردنیاز خودرو مانند صندلی، بدنه و سایر قطعات ساخته میشود. واضح است که برای تامین همه این مواد تامین کننده داخلی وجود ندارد. حتی در مواردی از لحاظ کیفی و مالی بهصرفهتر است که تامین کننده قطعات مواد اولیه موردنیاز خود را از منابع خارجی تامین کند.
آیا افزایش قیمت مواد اولیه تنها تاثیری است که نرخ ارز بر روی قیمت ماشینهای داخلی دارد؟
هرچند که افزایش قیمت تامین مواد اولیه به طور مستقیم بر روی افزایش قیمت ماشینهای داخلی تاثیرگذار است، اما این تنها تاثیری نیست که دلار بر روی قیمت خودرو میگذارد. یکی دیگر از حلقههای اصلی این زنجیره گمرک است. افزایش نرخ ارز باعث شده که گمرک نیز شیوه قیمتگذاری خود را تغییر دهد. به دلیل اینکه بسیاری از لوازم موردنیاز خودروسازان که به صورت وارداتی و از طریق گمرک به دست آنها میرسند، هنوز ترخیص نشدهاند، ارزش پول اصطلاح رسوب پیدا کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی نیز همکاری لازم را جهت اعطای تسهیلات ارزی به خودروسازان و قطعه سازان ندارد. درنتیجه نرخ ارز در این دایره قدرت بیشتری پیدا کرده و با توان بیشتر قیمت ماشینهای داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.