17-12-2014، 17:01
ولایت از ریشه ولی گرفته شده و به طور كلی، به معنای تقرب و نزدیكی است. این تقرب و نزدیكی، به واسطه اطاعتی كه عبد از مولای خود می كند، حاصل می شود و به وجود آمدن این تقرب، آثاری را به دنبال دارد.
ولایت دارای انواع مختلفی است؛ اما به طور كلی در عالم، دو نوع ولایت حاكم است كه عبارتند از: ولایت مثبت و ولایت منفی.
ولایت مثبت؛ این ولایت، همان ولایت مطلق الهی است كه از خداوند متعال شروع شده، به ترتیب رسول اكرم، امامان معصوم علیهم السلام، انبیا و اولیای الهی، فقیهان، متقین و مؤمنین، برحسب درجات ایمان، از آن برخوردار می گردند. در ولایت مثبت، هدف، خداخواهی و رسیدن به توحید است.
در این نوع از ولایت، تنها راهكار، اطاعت و بندگی است كه در معارف اسلامی در سه حوزه مشخص عنوان می شود كه عبارتند از:
۱) عقاید.
۲) احكام.
۳) اخلاق.
تعبد و عمل به این معارف، آثار زیر را به دنبال خواهد داشت:
۱) بصیرت.
۲) تسلط بر قوای نفس.
۳) تسلط بر قوه خیال.
۴) بی نیازی روح از بدن.
۵) تسلط روح بر جسم.
۶) تصرف در عالم طبیعت.
در نتیجه، انسان با هدف خداخواهی و رسیدن به توحید و قرار گرفتن در مسیر بندگی و عبودیت حق، صاحب ولایت شده، به كمال لایق انسانی می رسد.
ولایت منفی؛ ولایت منفی، در مقابل ولایت مثبت قرار می گیرد. این نوع ولایت، همان ولایت شیطان است. خداوند متعال در قرآن كریم می فرماید: شیطان بر كسانی كه از او پیروی كنند و تابع هوای نفس خویش باشند، ولایت و تسلط پیدا می كند.
در این نوع نظام ولایی، ولایت از خود شیطان شروع شده، به ترتیب، منافقین، كفار و تمام كسانی را كه از او تبعیت می كنند، فرا می گیرد. در ولایت منفی، هدف، خودخواهی و خودپرستی است.
در این نوع از ولایت، راه و روش، پیروی از هوای نفس و گام های شیطان است كه بر سه محور زیر انجام می پذیرد:
۱) شهوت.
۲) غضب.
۳) وهم.
آثار ولایت شیطانی
این نوع ولایت، مانند ولایت الهی، آثاری دارد كه در ظاهر، شبیه به یكدیگر به نظر می رسند؛ ولی در باطن، با هم تفاوت داشته، بر ضد یكدیگر می باشند؛ زیرا یكی انسان را به سعادت و دیگری به ضلالت و بدبختی می كشاند. باید توجه داشت كه انحرافات و فریب خوردگی ها، از همین جا آغاز می شود؛ زیرا همان كراماتی كه از اولیای حق دیده یا شنیده می شود، از این افراد نیز دیده و شنیده می شود و مردم نمی توانند این دو را از یكدیگر تشخیص دهند. اولیای شیطان نیز به همین وسیله، ادعاهای دروغین خود را مطرح نموده، اقدام به فریب مردم می كنند.
ولایت دارای انواع مختلفی است؛ اما به طور كلی در عالم، دو نوع ولایت حاكم است كه عبارتند از: ولایت مثبت و ولایت منفی.
ولایت مثبت؛ این ولایت، همان ولایت مطلق الهی است كه از خداوند متعال شروع شده، به ترتیب رسول اكرم، امامان معصوم علیهم السلام، انبیا و اولیای الهی، فقیهان، متقین و مؤمنین، برحسب درجات ایمان، از آن برخوردار می گردند. در ولایت مثبت، هدف، خداخواهی و رسیدن به توحید است.
در این نوع از ولایت، تنها راهكار، اطاعت و بندگی است كه در معارف اسلامی در سه حوزه مشخص عنوان می شود كه عبارتند از:
۱) عقاید.
۲) احكام.
۳) اخلاق.
تعبد و عمل به این معارف، آثار زیر را به دنبال خواهد داشت:
۱) بصیرت.
۲) تسلط بر قوای نفس.
۳) تسلط بر قوه خیال.
۴) بی نیازی روح از بدن.
۵) تسلط روح بر جسم.
۶) تصرف در عالم طبیعت.
در نتیجه، انسان با هدف خداخواهی و رسیدن به توحید و قرار گرفتن در مسیر بندگی و عبودیت حق، صاحب ولایت شده، به كمال لایق انسانی می رسد.
ولایت منفی؛ ولایت منفی، در مقابل ولایت مثبت قرار می گیرد. این نوع ولایت، همان ولایت شیطان است. خداوند متعال در قرآن كریم می فرماید: شیطان بر كسانی كه از او پیروی كنند و تابع هوای نفس خویش باشند، ولایت و تسلط پیدا می كند.
در این نوع نظام ولایی، ولایت از خود شیطان شروع شده، به ترتیب، منافقین، كفار و تمام كسانی را كه از او تبعیت می كنند، فرا می گیرد. در ولایت منفی، هدف، خودخواهی و خودپرستی است.
در این نوع از ولایت، راه و روش، پیروی از هوای نفس و گام های شیطان است كه بر سه محور زیر انجام می پذیرد:
۱) شهوت.
۲) غضب.
۳) وهم.
آثار ولایت شیطانی
این نوع ولایت، مانند ولایت الهی، آثاری دارد كه در ظاهر، شبیه به یكدیگر به نظر می رسند؛ ولی در باطن، با هم تفاوت داشته، بر ضد یكدیگر می باشند؛ زیرا یكی انسان را به سعادت و دیگری به ضلالت و بدبختی می كشاند. باید توجه داشت كه انحرافات و فریب خوردگی ها، از همین جا آغاز می شود؛ زیرا همان كراماتی كه از اولیای حق دیده یا شنیده می شود، از این افراد نیز دیده و شنیده می شود و مردم نمی توانند این دو را از یكدیگر تشخیص دهند. اولیای شیطان نیز به همین وسیله، ادعاهای دروغین خود را مطرح نموده، اقدام به فریب مردم می كنند.