01-11-2014، 13:56
به گزارش مشرق، شهر بغداد از اهمیت ویژهای در تاریخ اعتقادی شیعه برخوردار است و همواره شیعیان بخشی از ساکنین این شهر را تشکیل میدادهاند. در قرنهای سوم و چهارم و پنجم هجری ساکنین یکی از دو محله بزرگ بغداد یعنی محله کرخ را شیعیان تشکیل میدادهاند که حوزه علمیه شیعی مهمی را در خود جای داده بود و بزرگانی همچون شیخ کلینی و شیخ مفید و سید رضی و سید مرتضی و شیخ طوسی و گروه بزرگی از فقهاء شیعه در آن به تدریس مشغول بودند.
امروزه نیز پس از گذشت دوازده قرن از تاسیس این شهر همچنان شیعیان بخش گستردهای از ساکنین آن به شمار میآیند بر طبق آمار بیش از هشتاد درصد مردم بغداد بزرگ را شیعیان تشکیل میدهند.
شهر بغداد از دیر باز محل تردد امامان شیعه و محدثین و فقهای امامیه بوده است. آثار چندی از آنان در گوشه و کنار این شهر بر جای مانده است بر طبق گفته «دکتر ساعدی» مدیر کل زیارتگاههای شیعه در عراق در بخش کهن بغداد (به استثنای کاظمین که شهری در حومه بغداد است) نوزده زیارتگاه شیعه قرار دارد. مراقد نواب اربعه و قبر شیخ کلینی و مرقد اسماعیل بن موسی بن جعفر و مسجد براثا و زندان حضرت موسی بن جعفر(ع). و آرامگاه قنبر علی و مرقد سید ادریس از نوادگان حضرت کاظم(ع) جز اینها قرار دارد.
در دورههای گذشته بر اثر سنیان متعصب برخی از این زیارتگاهها به تصرف آنان درآمده بود که در سالهای پس از سقوط صدام و به همت شیخ سامی مسعودی معاون وقف شیعه عراق مراکز یاد شده به حوزه اداره وقف شیعه باز گردانیده شد.
در غرب شهر بغداد عباسی مهمترین اثر باقیمانده از دوره پایانی خلافت عباسی مدرسه المستنصریه میباشد که توسط المستنصر بالله عباسی در سال ۶٣١ هجری ساخته شد که تاکنون پابرجا میباشد.
پیرامون این جایگاه تاریخی مهم چندین زیارتگاه شیعی برقرار است. در غرب مدرسه مسجدی به نام جامع الاصفی قرار دارد که نام اصلی آن جامع الصفوی یا مسجد صفوی میباشد که عثمانیان آنرا به اصفیه تغییر دادند. در بخشی از این مسجد محدث جلیل القدر شیخ محمد بن یعقوب کلینی رازی نویسنده کتاب شدیف کافی متوفای ٣٢٩ هجری مدفون است.
در مشرق مدرسه مذکور قبر اسماعیل بن موسی بن جعفر(ع) است که او هم در جوار مسجدی کهن از دوره ایلخانیان قرار دارد.
در شمال مدرسه یاد شده و در برابر سر درب تاریخی آن قبر علی بن محمد سمری متوفای ٣٢٩ هجری نایب و وکیل چهارم امام زمان(عج) در دوره غیبت صغری قرار دارد.
پیشتر بقعه دارای صحن و سرایی بود لیکن در سال ١٩٧٠ میلادی تمامی زمینهای این بقعه به بهانه توسعه بازار کفاشها مصادره گردید و مرقد مرحوم سمری در اتاقی ۴ در ٢ متر محصور گردید.
اخیرا به شیخ سامی المسعودی معاون وقف عراق تمامی این بقعه و پیرامون آن که به انبار و قهوه خانه تغییر یافته بود باز پس گرفته شد و روند باز سازی آن در جریان است.
روز شنبه یکم محرم الحرام ١۴٣۶ هجری که برای شرکت در کنگره جهانی غدیر به نجف اشرف مشرف شده بودیم با دعوت رئیس مزارات و نیز معاون وقف شیعه عراق به بغداد رفته و طی مراسمی که با حضور جمعی از مسوولین دولت عراق و شخصیتهای مذهبی و اجتماعی پایان بازسازی مرقد شیخ کلینی و پرده برداری از ضریح نقرهای زیبای آن که توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده بود صورت پذیرفت.
در فاصله کوتاهی از بقعه شیخ کلینی و در زاویه شمال غربی مدرسه مستنصریه خانه سندی بن شاهک زندانبان حضرت امام موسی کاظم(ع) و زندان تاریکی که سالیان دراز آن حضرت در آن زندانی بودند قرار دارد که مقدمات آماده سازی آن برای زیارت علاقمندان در حال انجام است.
بر طبق گفته کهنسالان و ساکنین منطقه در حدود یک قرن گذشته این بخش مسدود بوده و از ورود افراد به آن جلوگیری به عمل میآوردند این زندان در فاصله اندکی از جسر الشهداء که سمت مشرق بغداد (محله رصافه) به محلههای غرب بغداد و محله کرخ و توابع آن وصل میکند قرار دارد.
این پل در جای همان پلی بوجود آمده است که پیکر مبارک حضرت موسی بن جعفر(ع) پس از آن بر روی آن قرار داده شد.
امروزه نیز پس از گذشت دوازده قرن از تاسیس این شهر همچنان شیعیان بخش گستردهای از ساکنین آن به شمار میآیند بر طبق آمار بیش از هشتاد درصد مردم بغداد بزرگ را شیعیان تشکیل میدهند.
شهر بغداد از دیر باز محل تردد امامان شیعه و محدثین و فقهای امامیه بوده است. آثار چندی از آنان در گوشه و کنار این شهر بر جای مانده است بر طبق گفته «دکتر ساعدی» مدیر کل زیارتگاههای شیعه در عراق در بخش کهن بغداد (به استثنای کاظمین که شهری در حومه بغداد است) نوزده زیارتگاه شیعه قرار دارد. مراقد نواب اربعه و قبر شیخ کلینی و مرقد اسماعیل بن موسی بن جعفر و مسجد براثا و زندان حضرت موسی بن جعفر(ع). و آرامگاه قنبر علی و مرقد سید ادریس از نوادگان حضرت کاظم(ع) جز اینها قرار دارد.
در دورههای گذشته بر اثر سنیان متعصب برخی از این زیارتگاهها به تصرف آنان درآمده بود که در سالهای پس از سقوط صدام و به همت شیخ سامی مسعودی معاون وقف شیعه عراق مراکز یاد شده به حوزه اداره وقف شیعه باز گردانیده شد.
در غرب شهر بغداد عباسی مهمترین اثر باقیمانده از دوره پایانی خلافت عباسی مدرسه المستنصریه میباشد که توسط المستنصر بالله عباسی در سال ۶٣١ هجری ساخته شد که تاکنون پابرجا میباشد.
پیرامون این جایگاه تاریخی مهم چندین زیارتگاه شیعی برقرار است. در غرب مدرسه مسجدی به نام جامع الاصفی قرار دارد که نام اصلی آن جامع الصفوی یا مسجد صفوی میباشد که عثمانیان آنرا به اصفیه تغییر دادند. در بخشی از این مسجد محدث جلیل القدر شیخ محمد بن یعقوب کلینی رازی نویسنده کتاب شدیف کافی متوفای ٣٢٩ هجری مدفون است.
در مشرق مدرسه مذکور قبر اسماعیل بن موسی بن جعفر(ع) است که او هم در جوار مسجدی کهن از دوره ایلخانیان قرار دارد.
در شمال مدرسه یاد شده و در برابر سر درب تاریخی آن قبر علی بن محمد سمری متوفای ٣٢٩ هجری نایب و وکیل چهارم امام زمان(عج) در دوره غیبت صغری قرار دارد.
پیشتر بقعه دارای صحن و سرایی بود لیکن در سال ١٩٧٠ میلادی تمامی زمینهای این بقعه به بهانه توسعه بازار کفاشها مصادره گردید و مرقد مرحوم سمری در اتاقی ۴ در ٢ متر محصور گردید.
اخیرا به شیخ سامی المسعودی معاون وقف عراق تمامی این بقعه و پیرامون آن که به انبار و قهوه خانه تغییر یافته بود باز پس گرفته شد و روند باز سازی آن در جریان است.
روز شنبه یکم محرم الحرام ١۴٣۶ هجری که برای شرکت در کنگره جهانی غدیر به نجف اشرف مشرف شده بودیم با دعوت رئیس مزارات و نیز معاون وقف شیعه عراق به بغداد رفته و طی مراسمی که با حضور جمعی از مسوولین دولت عراق و شخصیتهای مذهبی و اجتماعی پایان بازسازی مرقد شیخ کلینی و پرده برداری از ضریح نقرهای زیبای آن که توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده بود صورت پذیرفت.
در فاصله کوتاهی از بقعه شیخ کلینی و در زاویه شمال غربی مدرسه مستنصریه خانه سندی بن شاهک زندانبان حضرت امام موسی کاظم(ع) و زندان تاریکی که سالیان دراز آن حضرت در آن زندانی بودند قرار دارد که مقدمات آماده سازی آن برای زیارت علاقمندان در حال انجام است.
بر طبق گفته کهنسالان و ساکنین منطقه در حدود یک قرن گذشته این بخش مسدود بوده و از ورود افراد به آن جلوگیری به عمل میآوردند این زندان در فاصله اندکی از جسر الشهداء که سمت مشرق بغداد (محله رصافه) به محلههای غرب بغداد و محله کرخ و توابع آن وصل میکند قرار دارد.
این پل در جای همان پلی بوجود آمده است که پیکر مبارک حضرت موسی بن جعفر(ع) پس از آن بر روی آن قرار داده شد.