09-10-2014، 21:25
موتور پرقدرت TP400-D6 برای هواپیمای ترابری نظامی ایرباس A400M توسط شرکت یوروپراپ اینترنشنال طراحی و تولید شده است. این موتور جانشین نمونه ی ساخته شده ی کنسرسیوم بنام TP400-D1 M88 شده است. نمونه ی ساخته شده ی شرکت Aero به دلیل برخی محدودیت ها و همچنین استفاده از ژنراتور گازی به همراه دوشفت مورد تایید قرار نگرفت. نمونه ی ساخته شده توسط شرکت یوروپراپ به سه شفت و یک ژنراتور گازی آزاد از این شفت ها، مهجز بود و مورد استفاده قرار گرفت. این سومین موتور توربوپراپ قدرتمند پس از موتور کوزنتسوف NK-12 و پروگرس D-27 در دنیای توربوپراپ ها می باشد .
طراحی و توسعه
این موتور دارای یک ژنراتور گاز دو محوره ، با ریشه های هم محور متصل به توربین های برق فشار پایین (کم فشار) به قطر 5.3 متر به همراه هشت پره ، پروانه های کامپوزیتی که کمبود نیروی آن از طریق یک جعبه دنده جبران می شود. پیکربندی ژنراتور گاز این موتور به شرح زیر است: * کمپرسور فشار متوسط پنج مرحله ای( IP ) * یک توربین IP تک مرحله ای * کمپرسور عدم چرخشی فشار بالا شش مرحله ای (HP) * کمپرسور تک مرحله ای هوای سرد و در آخر یک توربین HP . سه شفت هم محور برای به حداکثر رساندن نسبت فشار کلی در حالی که باعث حفظ قدرت توربین آزاد میشد، انتخاب شده است . پیشنهاد قبلی برای این هواپیما ، بر اساس موتور توربوفن SNECMA M88 - 2 ساخته ی بخش نظامی شرکت ایرباس در نظر گرفته شد که بیش از حد سنگین و دارای مصرف سوخت بیش از اندازه بود، اما نمونه ی جدید و کارآمد و همچنین کوچکتر بر اساس هسته ی نوع - D4 انتخاب شد .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

(نمایشگاه هوایی پاریس در سال 2007 )
حداکثر قدرت خروجی برای این موتور با نسبت فشار کلی در حدود 25:1 چیزی در حدود 11000 اسب بخار می باشد . البته با گیربکس نصب شده بر روی این موتور قدرت آن به رقم های بالاتر نیز می رسد . این موتور برای اولین بار در تاریخ 28 اکتبر سال 2005 با استفاده از ترمز آب آزمایش شد . (ترمز آب یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است برای جذب انرژی مکانیکی می باشد و معمولا از یک توربین یا پروانه ی نصب شده در یک محفظه ی پر از آب تشکیل شده است) . در طول آزمایش های بعدی ، موتور به قدرت کامل رسید. در 28 فوریه سال 2006 موتور برای اولین بار با پروانه ی نصب شده مورد آزمایش قرار گرفت .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

(نمونه ی چهارم مجهز شده به این موتور )
صدور گواهینامه برای این موتور در اکتبر 2007 شکل گرفت و پس از مدت کوتاهی برنامه ریزی برای اولین پرواز A400M ریخته شد . با این حال مشکلات فنی ادامه داشت. تاخیر در برنامه آزمون های گواهینامه ، باعث تاخیر کل برنامه هواپیمای A400M شد و مسئولین آن را تحت فشار قرار داد . در ژوئن 2008 دو نقطه عطف باعث شد تا برنامه جان دیگری گرفته و با رفع برخی مشکلات در 11 دسامبر 2009، اولین پرواز مدل A400M با این موتور صورت گیرد.
1 - اولین تست بروی یک بستر آزمایشی پروازی بروی زمین
2 - تکمیل ادغام موتور با نمونه ی استاندارد این هواپیما
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

(گیرباکس اصلی این موتور (TP400) در نمایشگاه پاریس 2013 )
ویژگی ها و توانمندی ها
نوع : توربوپراپ
تولید کننده : شرکت یوروپراپ اینترنشنال
اپراتور : ایرباس A400M
تعداد ساخته شده : بیش از 20 دستگاه
طول: 3.5 متر
قطر: 0.92 متر
وزن خالص : 1890 کیلوگرم
اجزاء
کمپرسور: یک بخش پنج مرحله ای فشار متوسط، با استاتور های متغیر و یک بخش فشار بالای شش مرحله ای با دو ردیف متغیر
توربین: بخش های فشار بالا و فشار متوسط تک مرحله ای و توربین های برق سه مرحله ای
کارایی
حداکثر توان خروجی: 11000 اسب بخار (8203 کیلو وات)
نسبت کل فشار: 25
دمای ورودی توربین: در حدود 1500 کیلو
نسبت قدرت به وزن : 4.41 کیلو واتدر هر کیلوگرم (2.68 اسب بخار در هر پوند)