انجمن های تخصصی  فلش خور
موتور پرقدرت" Europrop TP400 " برای هواپیمای ترابری ایرباس "A400M" - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: مسائل نظامی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=44)
+--- موضوع: موتور پرقدرت" Europrop TP400 " برای هواپیمای ترابری ایرباس "A400M" (/showthread.php?tid=182335)



موتور پرقدرت" Europrop TP400 " برای هواپیمای ترابری ایرباس "A400M" - Son of anarchy - 09-10-2014


موتور پرقدرت TP400-D6 برای هواپیمای ترابری نظامی ایرباس A400M توسط شرکت یوروپراپ اینترنشنال طراحی و تولید شده است. این موتور جانشین نمونه ی ساخته شده ی کنسرسیوم بنام TP400-D1 M88 شده است. نمونه ی ساخته شده ی شرکت Aero به دلیل برخی محدودیت ها و همچنین استفاده از ژنراتور گازی به همراه دوشفت مورد تایید قرار نگرفت. نمونه ی ساخته شده توسط شرکت یوروپراپ به سه شفت و یک ژنراتور گازی آزاد از این شفت ها، مهجز بود و مورد استفاده قرار گرفت. این سومین موتور توربوپراپ قدرتمند پس از موتور کوزنتسوف NK-12 و پروگرس D-27 در دنیای توربوپراپ ها می باشد .

طراحی و توسعه


این موتور دارای یک ژنراتور گاز دو محوره ، با ریشه های هم محور متصل به توربین های برق فشار پایین (کم فشار) به قطر 5.3 متر به همراه هشت پره ، پروانه های کامپوزیتی که کمبود نیروی آن از طریق یک جعبه دنده جبران می شود. پیکربندی ژنراتور گاز این موتور به شرح زیر است: * کمپرسور فشار متوسط ​​پنج مرحله ای( IP ) * یک توربین IP تک مرحله ای * کمپرسور عدم چرخشی فشار بالا شش مرحله ای (HP) * کمپرسور تک مرحله ای هوای سرد و در آخر یک توربین HP . سه شفت هم محور برای به حداکثر رساندن نسبت فشار کلی در حالی که باعث حفظ قدرت توربین آزاد میشد، انتخاب شده است . پیشنهاد قبلی برای این هواپیما ، بر اساس موتور توربوفن SNECMA M88 - 2 ساخته ی بخش نظامی شرکت ایرباس در نظر گرفته شد که بیش از حد سنگین و دارای مصرف سوخت بیش از اندازه بود، اما نمونه ی جدید و کارآمد و همچنین کوچکتر بر اساس هسته ی نوع - D4 انتخاب شد .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
موتور پرقدرت" Europrop TP400 " برای هواپیمای ترابری ایرباس "A400M" 1


(نمایشگاه هوایی پاریس در سال 2007 )

حداکثر قدرت خروجی برای این موتور با نسبت فشار کلی در حدود 25:1 چیزی در حدود 11000 اسب بخار می باشد . البته با گیربکس نصب شده بر روی این موتور قدرت آن به رقم های بالاتر نیز می رسد . این موتور برای اولین بار در تاریخ 28 اکتبر سال 2005 با استفاده از ترمز آب آزمایش شد . (ترمز آب یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است برای جذب انرژی مکانیکی می باشد و معمولا از یک توربین یا پروانه ی نصب شده در یک محفظه ی پر از آب تشکیل شده است) . در طول آزمایش های بعدی ، موتور به قدرت کامل رسید. در 28 فوریه سال 2006 موتور برای اولین بار با پروانه ی نصب شده مورد آزمایش قرار گرفت .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
موتور پرقدرت" Europrop TP400 " برای هواپیمای ترابری ایرباس "A400M" 1


(نمونه ی چهارم مجهز شده به این موتور )

صدور گواهینامه برای این موتور در اکتبر 2007 شکل گرفت و پس از مدت کوتاهی برنامه ریزی برای اولین پرواز A400M ریخته شد . با این حال مشکلات فنی ادامه داشت. تاخیر در برنامه آزمون های گواهینامه ، باعث تاخیر کل برنامه هواپیمای A400M شد و مسئولین آن را تحت فشار قرار داد . در ژوئن 2008 دو نقطه عطف باعث شد تا برنامه جان دیگری گرفته و با رفع برخی مشکلات در 11 دسامبر 2009، اولین پرواز مدل A400M با این موتور صورت گیرد.

1 - اولین تست بروی یک بستر آزمایشی پروازی بروی زمین

2 - تکمیل ادغام موتور با نمونه ی استاندارد این هواپیما


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
موتور پرقدرت" Europrop TP400 " برای هواپیمای ترابری ایرباس "A400M" 1

(گیرباکس اصلی این موتور (TP400) در نمایشگاه پاریس 2013 )

ویژگی ها و توانمندی ها

نوع : توربوپراپ

تولید کننده : شرکت یوروپراپ اینترنشنال

اپراتور : ایرباس A400M

تعداد ساخته شده : بیش از 20 دستگاه

طول: 3.5 متر

قطر: 0.92 متر

وزن خالص : 1890 کیلوگرم

اجزاء

کمپرسور: یک بخش پنج مرحله ای فشار متوسط، با استاتور های متغیر و یک بخش فشار بالای شش مرحله ای با دو ردیف متغیر

توربین: بخش های فشار بالا و فشار متوسط ​​تک مرحله ای و توربین های برق سه مرحله ای

کارایی

حداکثر توان خروجی: 11000 اسب بخار (8203 کیلو وات)

نسبت کل فشار: 25

دمای ورودی توربین: در حدود 1500 کیلو

نسبت قدرت به وزن : 4.41 کیلو واتدر هر کیلوگرم (2.68 اسب بخار در هر پوند)