29-09-2014، 20:54
از محمد بن مسلم آمده است كه گفت از امام محمد باقرعليه السلامپيرامون مردى پرسيدم كه مى خواهد ازدواج كند آيا چنين مردىمىتواند به زن مورد نظر نگاه كند؟
حضرتعليه السلام فرمود: "آرى، او آن زن را به گرانترين بهاء مىخرد."(40)
2 - از حسن بن السرى آمده است كه به ابى عبد اللَّهعليه السلام عرضكردم: آيا مردى مى تواند به زنى كه قصد ازدواج با او را دارد نيكبنگرد وبه پشت وچهره او نگاه كند؟
حضرتعليه السلام فرمود: "آرى باكى نيست كه مرد به چهره وپشت زنىبنگرد كه مى خواهد با او ازدواج كند."(41)
3 - در حديثى از يونس به نقل از امام صادقعليه السلام آمده كه بهابى عبد اللَّهعليه السلام عرض كردم آيا جايز است مرد به زنى بنگرد كهمىخواهد با او ازدواج كند؟
حضرتعليه السلام فرمود: "آرى. وجامهاى نازك براى او بپوشد، زيرا اومى خواهد اين زن را به گرانترين قيمت بخرد."(42)
4 - در حديثى از عبد اللَّه بن الفضل به نقل از امام صادقعليه السلام آمدهاست كه آيا جايز است مرد به موى وزيبائىهاى زنى بنگرد كهمىخواهد با او ازدواج كند؟
حضرتعليه السلام فرمود: "اگر همراه با لذت جويى نباشد اشكالىندارد."(43)
تفصيل احكام:
مرد مىتواند به زنى كه از او خواستگارى مىكند بنگرد، زيرامىخواهد او را شريك زندگى خويش قرار دهد وبا عقد ازدواج دائمبا او پيوند بر قرار سازد ونيز اين حكم نسبت به زن جارى است، چهبعيد نيست كه او نيز بتواند در صورت نياز براى شناخت بيشتر بهمردى بنگرد كه به خواستگارى او آمده است، چون علتى كه درروايات ذكر شده در هر دو طرف وجود دارد.
در اين زمينه تفصيلاتى است كه ذيلاً به آنهااشاره مىكنيم:
1 - مرد مىتواند به چهره، دست، موى وزيبائيهاى زنى كهمىخواهد با او ازدواج كند، بنگرد، البته مشروط بر آن كه اين احتمالوجود داشته باشد كه او را به همسرى بر گزيند، ولى احتياط در ايناست كه تنها به زنى بنگرد كه نيّت ازدواج با او را دارد، اما نگاه كردنبه زنان به منظور گزيدن يكى از آنها براى ازدواج بنا به احتياط جايزنيست، كما اينكه جواز نگاه كردن مشروط به اين است كه مرد قبلاً اورا نشناسد، واز اوصاف او - بطورى كه او را از نگاه كردن كاملاً بى نيازكند - شناختى نداشته باشد.
2 - جواز نگاه كردن به ديگر اعضاى زن، جز زيبائىهاى او و جزنگاه كردن از پس جامهاى نازك براى شناخت ابعاد اندام او، بعيد بهنظر مىرسد، و احتياط آن است كه از زن اجازه گرفته شود، ومردنبايد بدون آگاهى واجازه زن به اعضاى دلرباى او بنگرد، بويژه اگرنگاه كردن موجب هتك زن يا دزدانه نگريستن به او مى شود، زيرازيبائىهاى وى از حقوق اوست وتصرّف در حقوق ديگرى بدوناجازه او جايز نيست.
3 - نگاه كردن به چنين زنى بايد به دور از قصد لذت جوئى باشد.
4 - اگر با نگاه اول به زن آگاهى لازم به دست نيامد مىتواند نگاه راتكرار كرد.
حضرتعليه السلام فرمود: "آرى، او آن زن را به گرانترين بهاء مىخرد."(40)
2 - از حسن بن السرى آمده است كه به ابى عبد اللَّهعليه السلام عرضكردم: آيا مردى مى تواند به زنى كه قصد ازدواج با او را دارد نيكبنگرد وبه پشت وچهره او نگاه كند؟
حضرتعليه السلام فرمود: "آرى باكى نيست كه مرد به چهره وپشت زنىبنگرد كه مى خواهد با او ازدواج كند."(41)
3 - در حديثى از يونس به نقل از امام صادقعليه السلام آمده كه بهابى عبد اللَّهعليه السلام عرض كردم آيا جايز است مرد به زنى بنگرد كهمىخواهد با او ازدواج كند؟
حضرتعليه السلام فرمود: "آرى. وجامهاى نازك براى او بپوشد، زيرا اومى خواهد اين زن را به گرانترين قيمت بخرد."(42)
4 - در حديثى از عبد اللَّه بن الفضل به نقل از امام صادقعليه السلام آمدهاست كه آيا جايز است مرد به موى وزيبائىهاى زنى بنگرد كهمىخواهد با او ازدواج كند؟
حضرتعليه السلام فرمود: "اگر همراه با لذت جويى نباشد اشكالىندارد."(43)
تفصيل احكام:
مرد مىتواند به زنى كه از او خواستگارى مىكند بنگرد، زيرامىخواهد او را شريك زندگى خويش قرار دهد وبا عقد ازدواج دائمبا او پيوند بر قرار سازد ونيز اين حكم نسبت به زن جارى است، چهبعيد نيست كه او نيز بتواند در صورت نياز براى شناخت بيشتر بهمردى بنگرد كه به خواستگارى او آمده است، چون علتى كه درروايات ذكر شده در هر دو طرف وجود دارد.
در اين زمينه تفصيلاتى است كه ذيلاً به آنهااشاره مىكنيم:
1 - مرد مىتواند به چهره، دست، موى وزيبائيهاى زنى كهمىخواهد با او ازدواج كند، بنگرد، البته مشروط بر آن كه اين احتمالوجود داشته باشد كه او را به همسرى بر گزيند، ولى احتياط در ايناست كه تنها به زنى بنگرد كه نيّت ازدواج با او را دارد، اما نگاه كردنبه زنان به منظور گزيدن يكى از آنها براى ازدواج بنا به احتياط جايزنيست، كما اينكه جواز نگاه كردن مشروط به اين است كه مرد قبلاً اورا نشناسد، واز اوصاف او - بطورى كه او را از نگاه كردن كاملاً بى نيازكند - شناختى نداشته باشد.
2 - جواز نگاه كردن به ديگر اعضاى زن، جز زيبائىهاى او و جزنگاه كردن از پس جامهاى نازك براى شناخت ابعاد اندام او، بعيد بهنظر مىرسد، و احتياط آن است كه از زن اجازه گرفته شود، ومردنبايد بدون آگاهى واجازه زن به اعضاى دلرباى او بنگرد، بويژه اگرنگاه كردن موجب هتك زن يا دزدانه نگريستن به او مى شود، زيرازيبائىهاى وى از حقوق اوست وتصرّف در حقوق ديگرى بدوناجازه او جايز نيست.
3 - نگاه كردن به چنين زنى بايد به دور از قصد لذت جوئى باشد.
4 - اگر با نگاه اول به زن آگاهى لازم به دست نيامد مىتواند نگاه راتكرار كرد.