18-10-2016، 10:57
- تحولات جدید دنیای مجازی همه چیز و از جمله صنعت تبلیغات اینترنتی را متحول کرده است. امروزه شرکتهای وب ۲، به این مقوله به عنوان یک پلتفرم نگاه میکنند، نه رسانهای برای تبادل اخبار، زیرا وب رسانهای دوطرفه است و کاربر و سرویسدهنده آن با یکدیگر تعامل دارند. اولینبار شرکت نتاسکیپ وب را یک پلتفرم میدانست، اما این شرکت در دهه ۹۰ به وسیله مایکروسافت از دور خارج شد. تعیین استانداردهای وب یک در دست نتاسکیپ بود، اما اکنون گوگل به رهبر وب ۲ تبدیل شده است.
نت اسکیپ به وب به عنوان یک پلتفرم در قالب یک ایده نرمافزاری نگریست. قدرت اصلی این شرکت در مرورگر وب آن بود. استراتژی نتاسکیپ این بود که از قدرت انحصاری خود در عرصه مرورگرهای وب، به منظور فروش محصولات گرانقیمت برای سرورها استفاده کند. کنترل استانداردها برای تعیین روشهای نمایش اطلاعات در مرورگرهای وب در اختیار نتاسکیپ بود. این قدرت مشابه قدرتی بود که مایکروسافت در بازار کامپیوترهای شخصی به دست آورد. نتاسکیپ سرانجام فناوری WebTop را - فناوری که اطلاعات بازار، آب و هوا و اخبار را به طور مستقیم روی کامپیوتر کاربر نمایش میداد- معرفی کرد. وب تاپ در خدمت مشتریان نتاسکیپ بود و این شرکت آن را با اطلاعاتی که خریداران سرورهایش ارایه میدادند بهروز میکرد. خیلی زود شرکتهای تجاری از این فناوری برای ارایه آگهی به کاربران نتاسکیپ استفاده کردند.
DoubleClick نیز همچون گوگل فرزند دوران وب ۲ است. این شرکت از نرمافزار خود به شکل یک سرویس استفاده میکرد و امکانات پیشرفتهای را برای مدیریت دادهها توسعه داده بود و پیشرو سرویسهای وب محسوب میشد. دلیل توقف آنها این بود که تفکرشان متعلق به دهه ۹۰ بود، دورانی که وب روی انتشار اطلاعات متمرکز بود و نه مشارکت کاربران. وب ۲ به ما میآموزد که از تاثیر روشهای هوشمندانه مدیریت اطلاعات برای دسترسی به تمام مرزهای وب و نه فقط بخش اصلی آن، استفاده کنیم.
در حال حاضر در حالی که شرکتهایی مانند گوگل و یاهو در حال ارایه سرویسهای مختلف و خرید سایتهای مختلف اینترنتی وب ۲ هستند، شرکتهای دیگر نیز بیکار ننشستهاند و مدلهای جدیدی برای رقابت با این غولها در حال شکلگیری است.
روی آوردن به تبلیغات هوشمند، یکی از اهداف وب ۲ بود که کمکم جامه عمل میپوشد. گوگل و یاهو از اولین شرکتهایی بودند که تبلیغات هوشمند خود را ارایه کردند، یعنی تبلیغاتی که مرتبط با فضای وب است. یاهو فقط یک سال است که سرویس Smart Ads خود را فعال کرده است. شرکت نیویورکی Vibrant Media این سرویس را ارایه کرد و به تبلیغات درون متنی یا In-text Advertisement معروف شد. این سرویس یکی از رقیبان جدی گوگل و یاهو در امر تبلیغات است. در حالی که گوگل تبلیغات ویدیویی را تبلیغات نسل جدید اعلام کرد، شرکت Vibrant Media روی نسل جدید تبلیغات کار کرد و از سال گذشته چند روزنامه متعلق به شرکت Gannett به استفاده از تبلیغات درون متنی روی آوردند. ازجمله این روزنامهها میتوان به Indianapolis Star و arizonare public اشاره کرد. این شرکت تبلیغاتش را هر ماه در برابر دیدگان ۱۱۰ میلیون کاربر قرار میدهد و برای این کار از صفحات ۳ هزار سایت مختلف استفاده میکند.
اجرای یک برنامهء تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است، به این رو تبلیغات به عنوان یکی از سرفصلهای مالی سازمانها و شرکتها محسوب میشود. هزینه تبلیغات مشکلی است که تمام شرکتها خصوصا شرکتهای تجاری کوچک با آن مواجهند. بسیاری از این شرکتها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابستهاند. با وجود این، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تعرفه تبلیغات موثر و مستمر خصوصا در شرایط کنونی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شرکتها طاقتفرسا و کمرشکن است. به همین دلیل شرکتهای تجاری همواره به دنبال راهکارهایی هستند که ضمن معرفی خود و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بتوانند هزینههای تبلیغاتی خود را نیز تا حد معقولی کاهش دهند. پیدا کردن یک شریک تبلیغاتی مناسب، کاهش تعداد دفعات پخش تبلیغات و روابط عمومی، از جمله این راهکارهاست و به شما به عنوان مدیر یک شرکت تجاری یا سرپرست بخش تبلیغات و بازاریابی میتواند در کاهش هزینههای تبلیغاتی بسیار کمک کند که در ادامه به اختصار به آنها میپردازیم:
۱. شریک تبلیغاتی
سعی کنید تبلیغاتتان را با تبلیغات شرکت دیگری همراه کنید. به طور مثال به جای این که شرکت شما برای مدت زمان معینی صفحهء آخر هفتهنامهای را برای تبلیغات خود خریداری کند، بهتر است با دادن یک آگهی نصف صفحه، آن را با یک شرکت تجاری دیگر شریک شوید یا این که اجازه دهید آنها با شما شریک شوند. به عبارت دیگر تبلیغات خود را با تبلیغات آنها همراه کنید. به این ترتیب هزینهء تبلیغات شما نصف میشود. با این که ممکن است به این ترتیب تا حدودی تاثیر و پاسخ مورد انتظار از تبلیغاتتان کاهش یابد، ولی این بهترین روش برای تداوم تبلیغات در بازه زمانی طولانیتر و صرفهجویی در هزینه است. باید توجه داشت که شریک و همراه تبلیغاتی شما از رقبا یا شرکتهایی نباشد که بنا به دلایلی تمایل ندارید با آنها مرتبط شوید و در این ارتباط نظارتهای ضروری را اعمال کنید.
۲. کاهش تعداد دفعات پخش آگهی تبلیغاتی
اثربخشی تبلیغات معمولا براساس دو معیار مورد سنجش قرار میگیرد: میزان فراگیری (Reach) فراوانی تکرار (Frequency) میزان فراگیری به معنای تعداد افرادی است که تبلیغ شما را میبینند. بنابراین تبلیغی که میزان فراگیری آن کم و دفعات تکرار آن بیشتر است منجر به آن میشود که تبلیغ شما را یک گروه نسبتا کوچکی از مشتریان بالقوه به تعداد دفعات بیشتری مشاهده کنند. میزان فراگیری باید دست نخورده بماند، چرا که شما یک گروه خاص از مشتریان بالقوه را انتخاب میکنید. تنها به این دلیل که گمان میکنید احتمال دارد آنها محصول یا خدمت شما را خریداری کنند، در حالی که ممکن است آنها در نهایت از شما خرید نکنند. بنابراین نباید حق مساوی را از تمامی مشتریان بالقوه، سلب کرده و تنها تبلیغات خود را برای عدهای خاص پخش کنید. بنابراین اگر شما ناگزیر به قربانی کردن یکی از این دو معیار باشید بهتر است که فراوانی تکرار را انتخاب کنید. به طور مثال برنامهء تبلیغاتی شما در رادیو میتواند از ۱۲ هفته به ۱۰ هفته کاهش یابد یا به جای شش بار در روز میتواند دفعات پخش آگهی شما به پنج بار در روز کاهش یابد، اما استفاده از رادیو برای پخش تبلیغات به دلیل وسعت فراگیری این رسانه نباید تغییر کند.
۳. توجه به روابط عمومی
تبلیغات گران است، اما روابط عمومی هزینهای ندارد و رایگان تمام میشود. با این وجود اسپانسر شدن یا پخش اخبار در مورد شرکت، محصولات و یا خدمات آن از طریق رسانههای عمومی بسیار بیشتر از انجام تبلیغات مستقیم تاثیرگذار است. چاپ یک مقاله در ارتباط با کسبوکار شما در روزنامه، یا پخش یک برنامهء تلویزیونی در این زمینه بسیار بهتر از تبلیغات مستقیم است چرا که اعتبار بیشتری نزد مخاطبان و مشتریان بالقوه دارد. در صورتی که امکان انجام چنین فعالیتهایی را در قالب روابط عمومی داشته باشید، به راحتی میتوانید بخشی از برنامهها و فعالیتهای تبلیغاتی خود را کاهش دهید و در عین حال تاثیر مثبت بیشتری در ذهن مخاطبان خود بگذارید. بنابراین برقراری تماس مستمر با رسانهها و خبرگزاریهای محلی و ارایهء اطلاعاتی در مورد فعالیتهای تجاری شرکتتان نظیر اعلام میزان کل فروش و سود شرکت در بازه زمانی معین، برنامههای توسعهء محصول یا بازار یا سایر جریاناتی که مربوط به کسبوکارتان است و برای مشتریان و مخاطبان مورد نظر شما نیز جالب توجه است، به شما کمک میکند تا با توسعهء فعالیتهایتان در حوزهء روابط عمومی، نیاز کمتری به انجام تبلیغات مستقیم داشته باشید و به این ترتیب ضمن این که به طور غیرمستقیم و موثرتر خود را به مشتریان معرفی میکنید، به میزان قابل ملاحظهای در هزینههایی که باید صرف انجام تبلیغات شود نیز صرفهجویی میکنید.
درآمد حاصل از تبلیغات دسکتاپ نسبتاً ثابت و درآمد حاصل از تبلیغات موبایل در حال انفجار است
بازاریابها از شنیدن این عبارت که «امسال سال موبایل» است، خسته شدهاند، اما مطالبی که میکر ارائه داده است، نشان میدهد که درآمد حاصل از تبلیغات موبایل بسیار بیشتر از دستکاپ است. درآمد حاصل از تبلیغات اینترنتی به 60 میلیارد دلار در سال 2015 رسید که در مقایسه با سال 2014، افزایش 20 درصدی داشته است. درآمد حاصل از تبلیغات موبایل 66 درصد رشد کرده است که در خصوص دسکتاپ این مقدار تنها به پنج درصد میرسد.
در ضمن، مصرفکنندگان 25 درصد وقت خود را صرف موبایلهایشان میکنند که 12 درصد بودجه تبلیغات را تصرف میکند. طبق ارزیابی میکر، این یعنی فرصت بکر 21 میلیارد دلاری برای برندهای آمریکایی که خود را با نحوه استفاده مردم از رسانه همگام کنند. در مقایسه با موبایل، مصرف کنندگان 22 درصد وقت خود را صرف دسکتاپهایشان میکنند و تبلیغکنندگان 23 درصد بودجه را به تبلیغات دسکتاپ اختصاص میدهند.
2. این بازی گوگل و فیسبوک برای برنده شدن است
دوست داشته باشید یا نه، مارک زاکربرگ، نیروی مخرب تبلیغات را ایجاد کرده است. بین سالهای 2014 و 2015، درآمد حاصل از تبلیغات فیسبوک 59 درصد رشد داشت و بخش عمده این تبلیغات در دستگاههای موبایل انجام میگرفت. در ضمن، درآمد حاصل از تبلیغات گوگل در همان دوره زمانی 18 درصد بود. به نظر میرسد درآمد گوگل در مقایسه با فیسبوک ناچیز باشد، اما تمام دستگاههای پخش دیجیتال دیگر، به 13 درصد رشد کل کمک کردند. گوگل و فیسبوک با هم 76درصد رشد تبلیغات اینترنتی را در اختیار داشتند.
3. مصرفکنندگان از تبلیغات آنلاین ناراضی هستند
گزارشهای میکر، شامل دادههایی از شرکت ویدیویی Unruly بود که نشان میداد رونق تبلیغات آنلاین برای مصرفکنندگان اصلاً جالب و شگفتانگیز نیست. 92 درصد از 3200 کاربر اینترنت عنوان کردهاند که قصد دارند از مسدودکنندههای تبلیغات (ad blocker) استفاده کنند و 62 درصد مردم گفتهاند که تبلیغات ابتدای فیلم موجب ناراحتی آنها میشود. همچنین مطالعات نشان دادند که 81 درصد تبلیغات ویدیویی بیصدا هستند و برای آنکه صدا پخش شود، مصرفکنندگان باید روی آنها کلیک کنند.
4. قوانین موبایل برای مسدود کردن تبلیغات
میکر، همچنین در خصوص مسدود کردن تبلیغات، تحقیقات جدیدی از PageFair ارائه کرد که نشان میداد 400 میلیون کاربر در سطح جهان تبلیغاتی را که در وب موبایل عرضه میشود، مسدود میکنند که این تعداد در کاربران دسکتاپ به 200 میلیون نفر میرسد.
از آنجا که فناوری PageFair به ناشران کمک میکند تا درباره مسدودکنندههای تبلیغات کار کنند و مسدودکنندگان تبلیغات موبایل تنها یک سال است که فعالیت خود را آغاز کردهاند، به این نتایج باید با شک و تردید نگریست.
5. هرچه کوتاهتر بهتر
میکر برای نشان دادن نحوه عملکرد ویدیوهای کوتاه در موبایل، به دو کمپین Snapchat -کمپینی برای Spotify و کمپینی برای Universal Pictures’Furious 7 - از سال گذشته اشاره کرد.
Universal در مارچ 2015 حامی مالی فستیوال موسیقی آلترا میامی بود که بیش از 14 میلیون بازدید داشت. در ماه دسامبر، Spotify به دلیل راه انداختن کمپینی در بخش Discover که برجستهترین هنرمندان سال را اعلام میکرد، حق اشتراک را تا تقریباً 30 درصد افزایش داد.
تبلیغات درون متنی را شرکتهایی مانند فورد یا مایکروسافت میخرند، وقتی کاربری در یک صفحه وب اشارهگر ماوس را روی کلمات رنگی، یا کلماتی که زیر آنها خط کشیده شده است ببرد، کادر کوچکی در بالای کلمه پدیدار میشود که ممکن است حاوی چند کلمه، پیام صوتی و حتی یک ویدیو باشد. این معنای واقعی نسل جدید تبلیغات است. این نوع تبلیغات بر خلاف تبلیغات گوگل و یاهو، نیاز به یک جای اختصاصی ندارد و تبلیغات ممکن است در هر جای صفحه قرار بگیرند. تعداد کلماتی که به آنها تبلیغ اختصاص داده میشود در سایت Vibrant Media قابل تنظیم است. هنگامی که کد مخصوص نمایش تبلیغات در صفحه قرار میگیرد، Vibrant Media در پایگاه دادههای خود جستوجو میکند. برای مثال، ۳ کلمه که بیشترین قابلیت پرداخت (ارزش مادی-تبلیغی) دارند را مشخص و تبلیغات برای آنها به نمایش درمیآید.
نت اسکیپ به وب به عنوان یک پلتفرم در قالب یک ایده نرمافزاری نگریست. قدرت اصلی این شرکت در مرورگر وب آن بود. استراتژی نتاسکیپ این بود که از قدرت انحصاری خود در عرصه مرورگرهای وب، به منظور فروش محصولات گرانقیمت برای سرورها استفاده کند. کنترل استانداردها برای تعیین روشهای نمایش اطلاعات در مرورگرهای وب در اختیار نتاسکیپ بود. این قدرت مشابه قدرتی بود که مایکروسافت در بازار کامپیوترهای شخصی به دست آورد. نتاسکیپ سرانجام فناوری WebTop را - فناوری که اطلاعات بازار، آب و هوا و اخبار را به طور مستقیم روی کامپیوتر کاربر نمایش میداد- معرفی کرد. وب تاپ در خدمت مشتریان نتاسکیپ بود و این شرکت آن را با اطلاعاتی که خریداران سرورهایش ارایه میدادند بهروز میکرد. خیلی زود شرکتهای تجاری از این فناوری برای ارایه آگهی به کاربران نتاسکیپ استفاده کردند.
DoubleClick نیز همچون گوگل فرزند دوران وب ۲ است. این شرکت از نرمافزار خود به شکل یک سرویس استفاده میکرد و امکانات پیشرفتهای را برای مدیریت دادهها توسعه داده بود و پیشرو سرویسهای وب محسوب میشد. دلیل توقف آنها این بود که تفکرشان متعلق به دهه ۹۰ بود، دورانی که وب روی انتشار اطلاعات متمرکز بود و نه مشارکت کاربران. وب ۲ به ما میآموزد که از تاثیر روشهای هوشمندانه مدیریت اطلاعات برای دسترسی به تمام مرزهای وب و نه فقط بخش اصلی آن، استفاده کنیم.
در حال حاضر در حالی که شرکتهایی مانند گوگل و یاهو در حال ارایه سرویسهای مختلف و خرید سایتهای مختلف اینترنتی وب ۲ هستند، شرکتهای دیگر نیز بیکار ننشستهاند و مدلهای جدیدی برای رقابت با این غولها در حال شکلگیری است.
روی آوردن به تبلیغات هوشمند، یکی از اهداف وب ۲ بود که کمکم جامه عمل میپوشد. گوگل و یاهو از اولین شرکتهایی بودند که تبلیغات هوشمند خود را ارایه کردند، یعنی تبلیغاتی که مرتبط با فضای وب است. یاهو فقط یک سال است که سرویس Smart Ads خود را فعال کرده است. شرکت نیویورکی Vibrant Media این سرویس را ارایه کرد و به تبلیغات درون متنی یا In-text Advertisement معروف شد. این سرویس یکی از رقیبان جدی گوگل و یاهو در امر تبلیغات است. در حالی که گوگل تبلیغات ویدیویی را تبلیغات نسل جدید اعلام کرد، شرکت Vibrant Media روی نسل جدید تبلیغات کار کرد و از سال گذشته چند روزنامه متعلق به شرکت Gannett به استفاده از تبلیغات درون متنی روی آوردند. ازجمله این روزنامهها میتوان به Indianapolis Star و arizonare public اشاره کرد. این شرکت تبلیغاتش را هر ماه در برابر دیدگان ۱۱۰ میلیون کاربر قرار میدهد و برای این کار از صفحات ۳ هزار سایت مختلف استفاده میکند.
اجرای یک برنامهء تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است، به این رو تبلیغات به عنوان یکی از سرفصلهای مالی سازمانها و شرکتها محسوب میشود. هزینه تبلیغات مشکلی است که تمام شرکتها خصوصا شرکتهای تجاری کوچک با آن مواجهند. بسیاری از این شرکتها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابستهاند. با وجود این، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تعرفه تبلیغات موثر و مستمر خصوصا در شرایط کنونی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شرکتها طاقتفرسا و کمرشکن است. به همین دلیل شرکتهای تجاری همواره به دنبال راهکارهایی هستند که ضمن معرفی خود و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بتوانند هزینههای تبلیغاتی خود را نیز تا حد معقولی کاهش دهند. پیدا کردن یک شریک تبلیغاتی مناسب، کاهش تعداد دفعات پخش تبلیغات و روابط عمومی، از جمله این راهکارهاست و به شما به عنوان مدیر یک شرکت تجاری یا سرپرست بخش تبلیغات و بازاریابی میتواند در کاهش هزینههای تبلیغاتی بسیار کمک کند که در ادامه به اختصار به آنها میپردازیم:
۱. شریک تبلیغاتی
سعی کنید تبلیغاتتان را با تبلیغات شرکت دیگری همراه کنید. به طور مثال به جای این که شرکت شما برای مدت زمان معینی صفحهء آخر هفتهنامهای را برای تبلیغات خود خریداری کند، بهتر است با دادن یک آگهی نصف صفحه، آن را با یک شرکت تجاری دیگر شریک شوید یا این که اجازه دهید آنها با شما شریک شوند. به عبارت دیگر تبلیغات خود را با تبلیغات آنها همراه کنید. به این ترتیب هزینهء تبلیغات شما نصف میشود. با این که ممکن است به این ترتیب تا حدودی تاثیر و پاسخ مورد انتظار از تبلیغاتتان کاهش یابد، ولی این بهترین روش برای تداوم تبلیغات در بازه زمانی طولانیتر و صرفهجویی در هزینه است. باید توجه داشت که شریک و همراه تبلیغاتی شما از رقبا یا شرکتهایی نباشد که بنا به دلایلی تمایل ندارید با آنها مرتبط شوید و در این ارتباط نظارتهای ضروری را اعمال کنید.
۲. کاهش تعداد دفعات پخش آگهی تبلیغاتی
اثربخشی تبلیغات معمولا براساس دو معیار مورد سنجش قرار میگیرد: میزان فراگیری (Reach) فراوانی تکرار (Frequency) میزان فراگیری به معنای تعداد افرادی است که تبلیغ شما را میبینند. بنابراین تبلیغی که میزان فراگیری آن کم و دفعات تکرار آن بیشتر است منجر به آن میشود که تبلیغ شما را یک گروه نسبتا کوچکی از مشتریان بالقوه به تعداد دفعات بیشتری مشاهده کنند. میزان فراگیری باید دست نخورده بماند، چرا که شما یک گروه خاص از مشتریان بالقوه را انتخاب میکنید. تنها به این دلیل که گمان میکنید احتمال دارد آنها محصول یا خدمت شما را خریداری کنند، در حالی که ممکن است آنها در نهایت از شما خرید نکنند. بنابراین نباید حق مساوی را از تمامی مشتریان بالقوه، سلب کرده و تنها تبلیغات خود را برای عدهای خاص پخش کنید. بنابراین اگر شما ناگزیر به قربانی کردن یکی از این دو معیار باشید بهتر است که فراوانی تکرار را انتخاب کنید. به طور مثال برنامهء تبلیغاتی شما در رادیو میتواند از ۱۲ هفته به ۱۰ هفته کاهش یابد یا به جای شش بار در روز میتواند دفعات پخش آگهی شما به پنج بار در روز کاهش یابد، اما استفاده از رادیو برای پخش تبلیغات به دلیل وسعت فراگیری این رسانه نباید تغییر کند.
۳. توجه به روابط عمومی
تبلیغات گران است، اما روابط عمومی هزینهای ندارد و رایگان تمام میشود. با این وجود اسپانسر شدن یا پخش اخبار در مورد شرکت، محصولات و یا خدمات آن از طریق رسانههای عمومی بسیار بیشتر از انجام تبلیغات مستقیم تاثیرگذار است. چاپ یک مقاله در ارتباط با کسبوکار شما در روزنامه، یا پخش یک برنامهء تلویزیونی در این زمینه بسیار بهتر از تبلیغات مستقیم است چرا که اعتبار بیشتری نزد مخاطبان و مشتریان بالقوه دارد. در صورتی که امکان انجام چنین فعالیتهایی را در قالب روابط عمومی داشته باشید، به راحتی میتوانید بخشی از برنامهها و فعالیتهای تبلیغاتی خود را کاهش دهید و در عین حال تاثیر مثبت بیشتری در ذهن مخاطبان خود بگذارید. بنابراین برقراری تماس مستمر با رسانهها و خبرگزاریهای محلی و ارایهء اطلاعاتی در مورد فعالیتهای تجاری شرکتتان نظیر اعلام میزان کل فروش و سود شرکت در بازه زمانی معین، برنامههای توسعهء محصول یا بازار یا سایر جریاناتی که مربوط به کسبوکارتان است و برای مشتریان و مخاطبان مورد نظر شما نیز جالب توجه است، به شما کمک میکند تا با توسعهء فعالیتهایتان در حوزهء روابط عمومی، نیاز کمتری به انجام تبلیغات مستقیم داشته باشید و به این ترتیب ضمن این که به طور غیرمستقیم و موثرتر خود را به مشتریان معرفی میکنید، به میزان قابل ملاحظهای در هزینههایی که باید صرف انجام تبلیغات شود نیز صرفهجویی میکنید.
درآمد حاصل از تبلیغات دسکتاپ نسبتاً ثابت و درآمد حاصل از تبلیغات موبایل در حال انفجار است
بازاریابها از شنیدن این عبارت که «امسال سال موبایل» است، خسته شدهاند، اما مطالبی که میکر ارائه داده است، نشان میدهد که درآمد حاصل از تبلیغات موبایل بسیار بیشتر از دستکاپ است. درآمد حاصل از تبلیغات اینترنتی به 60 میلیارد دلار در سال 2015 رسید که در مقایسه با سال 2014، افزایش 20 درصدی داشته است. درآمد حاصل از تبلیغات موبایل 66 درصد رشد کرده است که در خصوص دسکتاپ این مقدار تنها به پنج درصد میرسد.
در ضمن، مصرفکنندگان 25 درصد وقت خود را صرف موبایلهایشان میکنند که 12 درصد بودجه تبلیغات را تصرف میکند. طبق ارزیابی میکر، این یعنی فرصت بکر 21 میلیارد دلاری برای برندهای آمریکایی که خود را با نحوه استفاده مردم از رسانه همگام کنند. در مقایسه با موبایل، مصرف کنندگان 22 درصد وقت خود را صرف دسکتاپهایشان میکنند و تبلیغکنندگان 23 درصد بودجه را به تبلیغات دسکتاپ اختصاص میدهند.
2. این بازی گوگل و فیسبوک برای برنده شدن است
دوست داشته باشید یا نه، مارک زاکربرگ، نیروی مخرب تبلیغات را ایجاد کرده است. بین سالهای 2014 و 2015، درآمد حاصل از تبلیغات فیسبوک 59 درصد رشد داشت و بخش عمده این تبلیغات در دستگاههای موبایل انجام میگرفت. در ضمن، درآمد حاصل از تبلیغات گوگل در همان دوره زمانی 18 درصد بود. به نظر میرسد درآمد گوگل در مقایسه با فیسبوک ناچیز باشد، اما تمام دستگاههای پخش دیجیتال دیگر، به 13 درصد رشد کل کمک کردند. گوگل و فیسبوک با هم 76درصد رشد تبلیغات اینترنتی را در اختیار داشتند.
3. مصرفکنندگان از تبلیغات آنلاین ناراضی هستند
گزارشهای میکر، شامل دادههایی از شرکت ویدیویی Unruly بود که نشان میداد رونق تبلیغات آنلاین برای مصرفکنندگان اصلاً جالب و شگفتانگیز نیست. 92 درصد از 3200 کاربر اینترنت عنوان کردهاند که قصد دارند از مسدودکنندههای تبلیغات (ad blocker) استفاده کنند و 62 درصد مردم گفتهاند که تبلیغات ابتدای فیلم موجب ناراحتی آنها میشود. همچنین مطالعات نشان دادند که 81 درصد تبلیغات ویدیویی بیصدا هستند و برای آنکه صدا پخش شود، مصرفکنندگان باید روی آنها کلیک کنند.
4. قوانین موبایل برای مسدود کردن تبلیغات
میکر، همچنین در خصوص مسدود کردن تبلیغات، تحقیقات جدیدی از PageFair ارائه کرد که نشان میداد 400 میلیون کاربر در سطح جهان تبلیغاتی را که در وب موبایل عرضه میشود، مسدود میکنند که این تعداد در کاربران دسکتاپ به 200 میلیون نفر میرسد.
از آنجا که فناوری PageFair به ناشران کمک میکند تا درباره مسدودکنندههای تبلیغات کار کنند و مسدودکنندگان تبلیغات موبایل تنها یک سال است که فعالیت خود را آغاز کردهاند، به این نتایج باید با شک و تردید نگریست.
5. هرچه کوتاهتر بهتر
میکر برای نشان دادن نحوه عملکرد ویدیوهای کوتاه در موبایل، به دو کمپین Snapchat -کمپینی برای Spotify و کمپینی برای Universal Pictures’Furious 7 - از سال گذشته اشاره کرد.
Universal در مارچ 2015 حامی مالی فستیوال موسیقی آلترا میامی بود که بیش از 14 میلیون بازدید داشت. در ماه دسامبر، Spotify به دلیل راه انداختن کمپینی در بخش Discover که برجستهترین هنرمندان سال را اعلام میکرد، حق اشتراک را تا تقریباً 30 درصد افزایش داد.
تبلیغات درون متنی را شرکتهایی مانند فورد یا مایکروسافت میخرند، وقتی کاربری در یک صفحه وب اشارهگر ماوس را روی کلمات رنگی، یا کلماتی که زیر آنها خط کشیده شده است ببرد، کادر کوچکی در بالای کلمه پدیدار میشود که ممکن است حاوی چند کلمه، پیام صوتی و حتی یک ویدیو باشد. این معنای واقعی نسل جدید تبلیغات است. این نوع تبلیغات بر خلاف تبلیغات گوگل و یاهو، نیاز به یک جای اختصاصی ندارد و تبلیغات ممکن است در هر جای صفحه قرار بگیرند. تعداد کلماتی که به آنها تبلیغ اختصاص داده میشود در سایت Vibrant Media قابل تنظیم است. هنگامی که کد مخصوص نمایش تبلیغات در صفحه قرار میگیرد، Vibrant Media در پایگاه دادههای خود جستوجو میکند. برای مثال، ۳ کلمه که بیشترین قابلیت پرداخت (ارزش مادی-تبلیغی) دارند را مشخص و تبلیغات برای آنها به نمایش درمیآید.