امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آرتا

#1
[rtl]تمدن آرتا[/rtl]

[rtl]پيشينه تمدن[/rtl]

[rtl]در متون کهن تاريخي ايران،داراي دو ايالت«انشان وآرت»است که براساس تحقيقات باستان‏شناسان‏ و آثار به دست آمده انشان [/rtl]

[rtl]همان فارس کنوني است.اما اينکه آرت کجاست،سال‏هامحل بحث‏ باستان‏شناسان بود تا اينکه سرانجام حدود 25 سال پيش دکتر [/rtl]

[rtl]مجيدزاده باستان‏شناس ايراني که‏ هم‏اکنون سرپرستهيئت حفاري باستان‏شناسي در جيرفت است نظريه‏اي را مطرح کرد که [/rtl]

[rtl]براساس‏ آن جيرفت کنوني پايتخت حکومت آرت بوده استو البته اين نظريه تاکنون نه تنها مخالفي پيدا نکرده‏ بلکه با توجه به [/rtl]

[rtl]آثار به دست آمده از آن تقريبا قطعي شده است.دکترمجيدزاده دراين‏باره مي‏گويد: طبق متون 4600 سال پيش،آرت سرزميني بود [/rtl]

[rtl]که داراي معماري و هنر بسيار بالايي بود،تا آنجاييکه‏ شاهان بين النهرين از پادشاه آرت درخواست هنرمند و معمار [/rtl]

[rtl]داشته‏اند.مجموعه اين امر نشان از غني‏ بودن اينمحوطه تاريخي دارد،طوري که تاکنون خاستگاه تمدن بشري را بين‏النهرين[/rtl]

[rtl](جنوب عراق) مي‏دانستند،اما من معتقدم کهکرمان(جيرفت)خاستگاه تمدن بشري است.[/rtl]

[rtl]حوزه فرهنگي هليل‏رود در اوايل هزاره سوم قبل ازميلاد يکي از بزرگ‏ترين مراکز صنعتي-تجاري شرق باستان بوده که در [/rtl]

[rtl]زمينه توليد و صدور کالاهاي ساخته شده هم‏چونانواع سنگ و صابون، مرمر و مفرغ به ساير مراکز تمدني منطقه از جمله بين [/rtl]

[rtl]النهرين فعاليت داشته است.[/rtl]

[rtl]به گفته دکتر مجيدزاده،از آثاري که باقي ماندهمي‏توان به دو تپه بزرگ در منطقه اشاره کرده از جاده‏اي که از جيرفت به سمت [/rtl]

[rtl]کهنوج مي‏رود در 30 کيلومتري جيرفت روستايي به‏نامکنار صندل‏ قرار دارد که در آن دو تپه«الف و ب»وجود دارد که [/rtl]

[rtl]حفاري‏ها از آنجا آغاز شده است(تصوير ?)[/rtl]

[rtl]حفاري در دو تپه در روستاي کنار صندل منجر به پيداشدن شهري بسيار بزرگ به مرکزيت تپه کنار صندل الف به عنوان [/rtl]

[rtl]حاکم‏نشين شده و نيز يک سازه خشتي مطبق عظيم کهاحتمالا سازه‏اي مذهبي[/rtl]

[rtl]بود(تپه کنار صندل ب)به اعتقاد دکتر مجيدزاده درطول دره هليل‏رود پادشاهي کهن با هنر و تمدن‏ درخشان به نام«آرت»وجود [/rtl]

[rtl]داشته که نه تنها به صورت دالان فرهنگي عملکرده،بلکه در شکل‏گيري کهن‏ترين تمدن بين النهرين که به سومري‏ها نسبت داده [/rtl]

[rtl]مي‏شود نقش به‏سزايي داشته و شايد خاستگاه آن بودهاست.[/rtl]

[rtl]داستان حماسي‏اي به نام«انمرکار و فرمانروايآرت»که بر لوحي چهارگوش به ابعاد تقريبي 5/22 در 5/22 سانتي‏متر در اوايل [/rtl]

[rtl]هزاره دوم ق.م به نگارش درآمده به وضوح نشانگرحضور تاريخي اين‏ تمدن در جيرفت است.داستان که متن آن بالغ بر 600 [/rtl]

[rtl]سطر به خط ميخي و به زبان سومري است از اين قراراست که انمرکار پادشاه اوروک در بين النهرين به منظور دستيابي به [/rtl]

[rtl]مقاديري از سنگ گران‏بها نماينده‏اي از جانب خودبه حضور فرمانرواي پادشاهي آرت روانه مي‏کند.[/rtl]

[rtl]آرت پادشاهي ديگري در ايران بود که آن را هفترشته‏کوه از پادشاه‏هاي اوروک جدا مي‏ساخت و راه يافتن به آن بسيار مشکل [/rtl]

[rtl]بود.آرت شهري خوشبخت بود و معادن فراوان فلز و سنگداشت،حال‏ آنکه سرزمين پست و جلگه‏اي بين النهرين فاقد اين مواد [/rtl]

[rtl]بود و به شدت به آن نيازمند بود.[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]بنابراين انمرکار چشم طمع به آرت و ثروت آن دوختهبود.در پي اين تصميم انمرکار دست به دامان‏ خواهر خويش«اينن»الهه [/rtl]

[rtl]نيرومند و حامي شهر اوروک شده و از وي مي‏خواهد کهمردم آرت را وادار کند به منظور تزئين معابد و نمازخانه‏هاي متعدد [/rtl]

[rtl]به‏ويژه معبد«آبزو»يعني معبد دريا،براي او طلا ونقره و سنگ لاجورد و ديگر سنگ‏هاي گران‏بها بياورند.سرانجام در پايان [/rtl]

[rtl]داستان فرمانرواي‏ آرت با درخواست پادشاه اوروکموافقت مي‏کند و مردم آرت به اوروک طلا و نقره و لاجورد مي‏آورند و آنها [/rtl]

[rtl]را در صحن مقدس معبد«اينن»بر روي هم انباشتهمي‏کنند.[/rtl]

[rtl]اين لوح بازگوکننده نخستين باري است که فرمانرواييبراي آنکه کلمه‏اي از پيامش براي فرمانرواي‏ سرزمين ديگري ناگفته نماند [/rtl]

[rtl]و تحريف نشود آن را به صورت مکتوب ارسالمي‏دارد.اين داستان‏ حماسي نشان مي‏دهد که در دوران سلسله‏هاي قديم،[/rtl]

[rtl]فرمانروايان بين النهريني از وجود اين پادشاهي‏ ومعادن و سنگ‏ها و فلزهاي قيمتي آن آگاهي و شناخت کامل داشته‏اند و آرت در [/rtl]

[rtl]هزاره دوم و سوم‏ قبل از ميلاد پادشاهي نيرومندبوده است.همچنين از اين متون چنين برمي‏آيد که صنعت‏گران و هنرمندان آرت [/rtl]

[rtl]حداقل در طي هزاره سوم قبل از ميلاد از شهرتچشم‏گيري برخوردار بوده‏اند و فرمانروايان دولت‏شهرها و پادشاهي‏هاي بين [/rtl]

[rtl]النهريني از آنها و هنرشان شناخت کامليداشته‏اند.»[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]گورهاي کشف شده:[/rtl]

[rtl]«محوطه‏هاي باستاني حاشيه رودخانه هليل‏رود ازمهم‏ترين سکونت‏گاه‏هاي بشر محسوب‏ مي‏شوند.در جريان کاوش‏هاي [/rtl]

[rtl]باستان‏شناسي و حفاري گورها در اين محوطهنمونه‏هاي بسياري از[/rtl]

[rtl]آثار سنگي،سفالي از هزاره سوم پيش از ميلاد به دستآمده است.شهر مردگان جيرفت چند برابر استقرارگاه‏هاي ساکنان ? هزار [/rtl]

[rtl]ساله اين منطقه وسعت دارد.باستان‏شناسان هنوزدليلي براي وسعت‏ گورستان‏ها در برابر مناطق مسکوني جيرفت نيافته‏اند.آنها [/rtl]

[rtl]تاکنون حدود 60 محوطه باستاني و 25 محوطهاستقرارگاهي در جيرفت به دست آورده‏اند.[/rtl]

[rtl]داوود آبيان سرپرست هيئت بررسي و شناسايي حوزهتمدن هليل‏رود در مورد يافته‏هاي اخير خود در شهر مردگان جيرفت گفت:[/rtl]

[rtl]«در جريان بررسي‏هاي باستان‏شناسان که از دو سالپيش براي‏ شناسايي اين محوطه در شهرستان‏هاي کهنوج،جيرفت و عنبرآباد [/rtl]

[rtl]آغاز شده است،بيش از 95 محوطه متعلق به هزاره پنجمپيش از ميلاد شناسايي شده که 60 محوطه آن گورستاني است.»[/rtl]

[rtl]گورستان‏هاي جيرفت و حاشيه هليل‏رود که تاکنون هيچ‏گونه کاوش علمي در آن انجام نشده، حفاري‏هاي غيرمجاز گسترده و [/rtl]

[rtl]کشف هزاران قطعه شي‏ء سنگي که در حراجي‏هاي بزرگدنيا به‏ فروش مي‏رسند،از شهرتي جهاني برخوردارند.مردم باستان،با [/rtl]

[rtl]توجه به اعتقاد به زندگي بعد از مرگ،همراه مردگانخود اشياء باستاني را دفن مي‏کرده‏اند،به همين دليل گورستان‏هاي تاريخي، [/rtl]

[rtl]هميشه بيشترين اشياء باستاني را در خود جايداده‏اند.[/rtl]

[rtl]آبيان با اشاره به اينکه هر گورستان حاشيههليل‏رود به‏طور متوسط 600 متر در 400 متر وسعت دارد گفت:«با توجه به اينکه [/rtl]

[rtl]هنوز در گورستان‏هاي هليل‏رود هيچ‏گونه کاوشي صورتنگرفته است، هنوز نمي‏توان آماري از جمعيت اين منطقه در پنج هزار [/rtl]

[rtl]سال پيش ارائه داد،اما تعداد و وسعت‏ گورستان‏هانشان از حضور جمعيتي بسيار زياد در اين منطقه دارد.»[/rtl]

[rtl]کشف 60 محوطه گورستاني در مقابل 25 محوطهمسکوني،کارشناسان را به اين فکر واداشته است‏ که اين جمعيت بسيار زياد [/rtl]

[rtl]در کدام محوطه‏ها سکونت داشته‏اند واستقرارگاه‏هاي اين ساکنان کجا است؟[/rtl]

[rtl]آبيان دراين‏باره مي‏گويد:«طي چند سال گذشته بخشياز اين منطقه و تپه‏هاي باستاني توسط کشاورزان تسطيح شده است و به [/rtl]

[rtl]احتمال زياد بسياري از محوطه‏ها تخريبشده‏اند.همچنين ممکن‏ است بسياري از استقرارگاه‏هاي اين منطقه هم‏اکنون زير زمين‏هاي [/rtl]

[rtl]کشاورزي دفن شده باشند.»[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]زيگورات(سکوي پله‏اي):[/rtl]

[rtl]«يکي از مهم‏ترين آثار به دست آمده،يک سازهزيگورات مانند است که متعلق به نيمه اول هزاره سوم‏ قبل از ميلاد [/rtl]

[rtl]است.زيگورات کلمه‏اي بين النهريني است که بهسازه‏هاي«مطبق»طبق طبقه خشتي با کاربري مذهبي گفته مي‏شود.زيگورات [/rtl]

[rtl]کشف شده در جيرفت حدود 700 سال از کهن‏ترين‏زيگورات کشف شده در بين النهرين قديمي‏تر است.[/rtl]

[rtl]يوسف مجيدزاده سرپرست گروه کاوش در جيرفت در موردادامه کاوش‏ها در زيگورات جيرفت‏ گفت:«در جريان دو فصل [/rtl]

[rtl]گذشته کاوش در اين محوطه باستاني باستان‏شناسانتوانسته‏اند بخش‏هايي از اين سازه را از زير خاک بيرون بياورند اما هنوز [/rtl]

[rtl]شکل کلي اين بنا و ورودي يا ورودي‏هاي آن به دستنيامده است.»[/rtl]

[rtl]وي با اشاره به اينکه اين سازه را بايد در زمرهاجداد زيگورات‏هاي ساخته شده در بين النهرين‏ دانست،گفت:«با توجه به اين [/rtl]

[rtl]نکته که سازه به دست آمده از زيگورات‏هاي بينالنهرين قديمي‏تر است،در کاوش‏هاي باستان‏شناسي در اين سازه به دنبال پيدا [/rtl]

[rtl]کردن شواهدي هستيم تا نشان بدهد که‏ زيگورات‏هايبعدي از روي اين سازه‏ها ساخته شده است.»[/rtl]

[rtl]سازه زيگورات مانند کشف شده در جيرفت 170 مترارتفاع و در ساخت آن از 4 تا 5 ميليون قطعه‏ خشت استفاده شده [/rtl]

[rtl]است.باستان‏شناسان در بررسي‏هاي خود موفق شده‏انددو طبقه اين سازه را مشخص نمايند،اما در بخش‏هايي از اين محوطه [/rtl]

[rtl]شواهدي بر سه طبقه بودن سازه نيز به دست آمده‏است.طبقه اول اين سازه 400 در 400 متر و طبقه دوم آن 250*250 متر [/rtl]

[rtl]وسعت دارد.?درخصوص‏ کاربرد اين سکوي پله‏ايمي‏توان احتمال داد که جنبه مذهبي داشته است و همچنين نقش بنا بر روي‏ [/rtl]

[rtl]ظروف سنگي نيز مشاهده مي‏شود.[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]خط کشف ‏شده[/rtl]

[rtl]خط کشف‏شده در محوطه‏هاي تاريخي جيرفت که به بهشتگمشده باستان‏شناسان ملقب شده، متعلق به دو هزار و پانصد تا سه [/rtl]

[rtl]هزار سال پيش از ميلاد مسيح،همزمان با اختراع خطدر بين النهرين‏ است.باستان‏شناسان،موفق شدند در ترانشه پنج(قسمتي از [/rtl]

[rtl]محوطه تاريخي)در محوطه کنار صندل‏ ب در 30کيلومتري شهر تاريخي جيرفت اثر يک مهر دو در سه سانتيمتري را که روي [/rtl]

[rtl]آن آثار خط به صورت عمودي و افقي ديده مي‏شود کشفکنند.[/rtl]

[rtl]دکتر يوسف مجيدزاده سرپرست هيئت کاوش در محوطه‏هايتاريخي جيرفت در مورد ضرورت‏ خوانده شدن خط کشف شده [/rtl]

[rtl]گفت:«با توجه به اهميت بسيار خط در روشن شدن مسائلسياسي، اقتصادي،اجتماعي و زندگي ساکنان منطقه جيرفت و شکوه [/rtl]

[rtl]اين منطقه در پنج هزار سال پيش،خط کشف‏شده درجيرفت در اختيار خطشناسان بزرگ جهان در دانشگاه‏هاي سوربن،پنسيلوانيا، [/rtl]

[rtl]شيکاگو،هاروارد و ديگر دانشگاه‏هاي بزرگ جهان قرارگرفته است.»وي با بيان اينکه خط کشف‏ شده يک خط کاملا جديد است [/rtl]

[rtl]که از هيچ خط ديگري تأثير نگرفته است،گفت:«خطکشف‏شده‏ در جيرفت با توجه به جديد بودن آن به چيزي حدود چهل سال [/rtl]

[rtl]زمان براي خوانده شدن توسط کارشناسان مختلف دنيانياز دارد.»[/rtl]

[rtl]مجيدزاده همچنين در مورد اهميت اين خط گفت:«اينبراي نخستين‏بار است که در شرق ايران آثار خط کشف مي‏شود و با توجه [/rtl]

[rtl]به اينکه خط کشف‏شده همزمان با اختراع خط در بينالنهرين اولين‏ خاستگاه تمدن بشري نبوده،نشان مي‏دهد همزمان با آن [/rtl]

[rtl]تمدن‏هاي ديگري نيز حضور داشته‏اند.»[/rtl]

[rtl]به اعتقاد کارشناسان بزرگ جهان استفاده از خط درهر منطقه نشان حضور يک تمدن شکوفا در آن‏ منطقه است که مي‏تواند [/rtl]

[rtl]باعث روشن شدن ساختارهاي اداري،سياسي،اجتماعي وفرهنگي يک‏ جامعه بشود.[/rtl]

[rtl]دکتر هالي پيت‏من استاد دانشگاه پنسيلوانيا درمورد اهميت کشف خط در جيرفت گفت،«خط کشف‏شده در جيرفت شباهتي به [/rtl]

[rtl]هيچ‏يک از خطوط کشف‏شده تاکنون ندارد و با توجه بهجديد بودن و هم‏دوره‏اي آن با اختراع خط در سومر نشان مي‏دهد که ما در [/rtl]

[rtl]جيرفت با تمدني روبه‏رو هستيم‏ که مي‏تواند بانخستين تمدن بشري برابري کند و ممکن است در کاوش‏هاي آينده مسير تمدن بشري‏ [/rtl]

[rtl]را تغيير دهد.»[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]همچنين با کشف بخشي از يک آجر کتيبه‏دار با دو سطرنوشته در بخش بناي يادماني محوطه باستاني‏ کنار صندل در حوزه تمدن [/rtl]

[rtl]هليل‏رود و جيرفت وجود نگارش در اين منطقه در عصرمفرغ(نيمه‏ نخست هزاره سوم پيش از ميلاد)به‏طور قطع اثبات شد.دکتر [/rtl]

[rtl]يوسف مجيدزاده با مهم خواندن اين‏ مطلب گفت:«اينکتيبه روي آجري نوشته شده که گوشه چپ پاييني آن بر جاي مانده [/rtl]

[rtl]است.اگرچه‏ تنها بخش‏هايي از دو سطر کتيبه در دستاست،اما نوشته به روشني به عنوان نسخه‏اي از خط نوشتاري عيلامي قابل [/rtl]

[rtl]شناسايي است که شناخته شده‏ترين آن،کتيبه پوزوراين شوشنياک،پادشاه‏ عيلامي در نيمه دوم هزاره پيش از ميلاد است که از [/rtl]

[rtl]حفاري‏هاي شوش به دست آمد.»[/rtl]

[rtl]کهن‏ترين خط عيلامي شناخته‏شده که تاکنون به دستآمده به عيلامي مقدم شهرت دارد و متعلق به‏ سه هزار سال پيش از ميلاد [/rtl]

[rtl]است.اين نوع خط در حفاري‏هاي گذشته شوش،تلمليان،سيلک، ازبکي،حصار يحيي و شهر سوخته به دست آمده است.[/rtl]

[rtl]دکتر مجيدزاده همچنين با اشاره به اينکه خط نوشتاريعيلامي که در کتيبه پوزور اين‏شوشنياک‏ به دست آمده است،نسخه [/rtl]

[rtl]جديدتري از خط به دست آمده در کنار صندلاست،گفت:«به‏نظر مي‏رسد خط کنار صندل خلال‏هاي ميان دو خط عيلامي مقدم و [/rtl]

[rtl]عيلامي پوزور اين‏شوشنيا را پر مي‏کند.»[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]مواد پروتئيني و وسايل بازي[/rtl]

[rtl]«بررسي استخوان‏هاي حيوانات به دست آمده درمحوطه‏هاي تاريخي جيرفت نشان داد که ساکنان‏ جيرفت در پنج هزار سال پيش [/rtl]

[rtl]از گوشت حيوانات اهلي به عنوان پروتئين غذايياستفاده مي‏کرده‏اند.[/rtl]

[rtl]مرجان مشکور استاد دانشگاه سوربن فرانسه و يکي ازاستخوان‏شناسان جهان در مورد بررسي‏ استخوان حيوانات در جيرفت [/rtl]

[rtl]گفت:«در بررسي‏ها در محوطه‏هاي تاريخي جيرفت،آثاراستخوان‏ حيوانات اهلي و وحشي نظير گاو،گورخر،آهو،گراز،خرگوش و [/rtl]

[rtl]برخي پرندگان کشف شد.تعداد استخوان گاو و گوسفند وبز در ميان محوطه‏هاي تاريخي در مقايسه با استخوان‏هاي حيواناتي نظير [/rtl]

[rtl]آهو و گورخر و خرگوش نشان مي‏دهد که ساکنان جيرفتاز گوشت اين حيوانات به عنوان پروتئين‏ اصلي غذايي خود استفاده [/rtl]

[rtl]مي‏کرده‏اند و در کنار آن از گوشت حيوانات شکارنيز مصرف‏ مي‏کرده‏اند.»[/rtl]

[rtl]مشکور در مورد ديگر يافته‏هاي به دست آمده،گفت:«بهدست آمدن استخوان حيوانات وحشي نظير آهو،گراز،گورخر و پرندگان [/rtl]

[rtl]در محوطه‏هاي تاريخي جيرفت نشان مي‏دهد که اينمنطقه از نظر اکوسيستم زندگي در پنج هزار سال پيش داراي آب و هواي [/rtl]

[rtl]مناسب براي زندگي حيوانات‏ وحشي بوده و احتمالا درآن فضاهاي طبيعي و سبز زيادي وجود داشته است.»[/rtl]

[rtl]آخرين بررسي کارشناسان داخلي و خارجي روي چند قطعهشي‏ء باستاني به دست آمده از محوطه‏هاي باستاني جيرفت که از [/rtl]

[rtl]حفاران غيرمجاز به دست آمده نشان مي‏دهد کهساکنان‏ محوطه‏هاي باستاني جيرفت پنج هزار سال پيش وسايل بازي داشته‏اند.[/rtl]

[rtl]يوسف مجيدزاده در مورد بازي در اين منطقه در نيمهنخست هزار سوم پيش از ميلاد گفت:«در ميان‏ اشياء باستاني که از [/rtl]

[rtl]حفاران غيرمجاز در منطقه هليل‏رود و جيرفتگرفته‏شده است پنج شي‏ء باستاني‏ وجود دارد که سه قطعه از آن به شکل عقاب،[/rtl]

[rtl]يک قطعه به شکل عقرب با سر انسان و شي‏ء آخر هم‏به صورت يک صفحه تخت است که روي همگي آنها حفره‏هايي به تعداد [/rtl]

[rtl]مساوي 12 يا 18 با اندازه‏هاي برابر وجود دارد کهبه احتمال بسيار زياد نوعي وسيله بازي بوده‏اند.»[/rtl]

[rtl]وي با اشاره به اينکه اين وسيله بازي مثل تخت نردبازي است که بازي مي‏کرده‏اند،گفت:«هنوز مشخص نيست که مردم ساکن [/rtl]

[rtl]اطراف هليل‏رود پنج هزار سال پيش با اين وسايلبازي مي‏کرده‏اند، اما نوع ساختار اين اشياء و وجود تعداد مساوي و برابر [/rtl]

[rtl]حفره‏هاي روي آنها نشان مي‏دهد که اين اشياء ابزاربازي خاصي بوده‏اند.»به گفته مجيدزاده وجود بازي در منطقه هليل‏رود در [/rtl]

[rtl]پنج هزار سال پيش‏ مي‏تواند نشان‏دهنده وجودسرگرمي در اين منطقه در آن دوران باشد.علاوه بر کارشناسان داخلي‏ تعدادي از [/rtl]

[rtl]کارشناسان مطرح بين المللي هم روي اين پنج قطعهشي‏ء و کاربري آنها بررسي‏هايي انجام‏ داده‏اند.[/rtl]

[rtl]ژان پرو يکي از بزرگ‏ترين باستان‏شناسان جهان وکارشناس بازنشسته موزه لوور فرانسه که روي‏ اشياء باستاني جيرفت [/rtl]

[rtl]بررسي‏هاي بسياري را انجام داده است با اشاره بهاينکه اين پنج قطعه شي‏ء وسيله بازي بوده‏اند،گفت:«از اين وسيله‏هاي بازي که [/rtl]

[rtl]هنوز روش و سبک بازي با آنها مشخص[/rtl]

[rtl]نيست قبل از اين هم در محوطه‏هاي باستاني در بينالنهرين با تعدادي مهره به دست آمده است که‏ شکل و ساختار آنها نشان‏دهنده [/rtl]

[rtl]اين است که مردم باستان با اين وسايل بازيمي‏کرده‏اند.»[/rtl]

[rtl]به گفته پرو هم‏اکنون تعدادي از کارشناسان در حالبررسي‏هاي بيشتر روي اين اشياء هستند تا بتوانند روش اين بازي را مشخص [/rtl]

[rtl]کنند،پنج قطعه شي‏ء پنج هزار ساله‏اي که به اعتقادکارشناسان‏ وسيله بازي بوده‏اند هم‏اکنون در موزه باستان‏شناسي جيرفت [/rtl]

[rtl]نگهداري مي‏شود.[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]انديشه و افکار[/rtl]

[rtl]«ژان پرو باستان‏شناس برجسته فرانسوي در اين موردمي‏گويد:نتيجه‏اي که از طرز تفکر سازندگان‏ اين اشياء داشته‏ايم،خيلي [/rtl]

[rtl]جالب است که حتي در آن دوران،يعني هزاره سوم پيشاز ميلاد نيز مردم‏ اين ناحيه الوهيت را نه با صور انساني بلکه به شکل [/rtl]

[rtl]موجوداتي برتر از انسان به تصوير مي‏کشيده‏اند کهموجودات ترکيبي،جانوران با دو سر و يا نقوش انسان‏هاي شاخدار نمونه‏هايي [/rtl]

[rtl]از آنها هستند.در حقيقت اين افراد با کمک نمادهاييبه نمايش آن برتري الهي که در پس‏زمينه ذهني‏شان وجود داشته، [/rtl]

[rtl]مي‏پرداخته‏اند.اما اينکه چرا اين‏طور بوده استدليل پيچيده‏تري دارد.در واقع بايد گفت مسائلي‏ مانند مذهب،هنر و خط و نگارش [/rtl]

[rtl]همگي به‏هم مرتبط هستند و تقريبا در تمام جوامعيکه در دوره‏ مشابهي قرار دارند،به‏طور همزمان به وجود مي‏آيند.»[/rtl]

[rtl]اهميت نقوش جيرفت اين است که سازندگان بعضي ازآنها در دوران باستان با اين کار سعي کرده‏اند محيط طبيعي اطراف خود [/rtl]

[rtl]را نشان دهند و به اين ترتيب به نوعي زيست‏بومطبيعي خود را در آن‏ دوران به تصوير کشيده‏اند.دومين مسئله حائز اهميت [/rtl]

[rtl]درباره اين نقوش اين است که سازندگان آنها از نقشتصاوير درختان،طبيعت،گياهان و جانوران روي سنگ‏ها هدف خاصي را [/rtl]

[rtl]دنبال مي‏کرده‏اند.[/rtl]

[rtl]اينکه چرا سازنده اين اشياء از تصوير فلان حيواناستفاده مي‏کرده و براي مثال شکل جانور ديگري‏ را نقش نکرده است از [/rtl]

[rtl]اهميت بسيار زيادي برخوردار است.چرا که بدون شکهنرمندان دنياي‏ باستان دلايل خاصي براي به تصوير کشيدن اين جانوران [/rtl]

[rtl]و گياهان داشته‏اند.يک مسئله جالب ديگر که ارزشبررسي بسيار دارد،قدرت تخيل اين مردم است که فراتر از انتظار ظاهر شده [/rtl]

[rtl]است.اين‏ قدرت تخيل که ظاهرا در بين تمام افراداين جامعه وجود داشته و از همين‏رو من آن را قدرت تخيل‏ جمعي مي‏نامم به [/rtl]

[rtl]خلق و ظهور موجوداتي نظير انسان‏هايشاخدار،عقاب‏هاي دوسر و يا موجودات‏ ترکيبي از انسان و يک جانور ديگر مانند:گاو [/rtl]

[rtl]نر،شير و يا عقاب منجر شده است.در حقيقت بايداعتراف کرد که انسان‏هاي باستاني اين ناحيه به‏خاطر نحوه شکل‏گيري و روند [/rtl]

[rtl]تکامل فکري خود[/rtl]

[rtl]متخصصان بسياري از جمله معماران،باستان‏شناسان باتخصص‏هاي گوناگون و ديگر کارشناسان‏ مربوطه را شگفت‏زده کرده‏اند.[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]نقوش روي ظرف[/rtl]

[rtl]«بخش عمده اشياي بازيافتي را ظروف تزئينيساخته‏شده از صابون تشکيل مي‏دهد.از ميان حدود هزار قلم شي‏ء بازيافتي در [/rtl]

[rtl]حدود سيصد قلم را ظروف سنگي تزئين‏شده با نقوشبرجسته و گاه کنده‏ براي ترصيع تشکيل مي‏دهد که نقش مايه‏هاي تزئيني آنها [/rtl]

[rtl]را از انواع خاصي از جانوران،موجودات‏ هيولايي وافسانه‏اي،انسان و نيز گونه‏هاي چندي از گياهان مانند نخل خرما،نماي [/rtl]

[rtl]باروي شهرها و بناهاي درون آن را دربرمي‏گيرد.بقيه اين اشياء به‏طور تقريبا برابر ميان گونه‏اي ديگر از آثار هنري‏ تقسيم شده [/rtl]

[rtl]است که آنها عبارتند از:الف)سرديس و تنديس انسان وجانوران از سنگ مرمر؛ب) پيکره انسان و جانوران از سنگ صابوني؛[/rtl]

[rtl]ج)پيکره انسان و جانوران از مفرغ يا بخشي ازاشياي‏ تزئيني پيچيده‏تر؛د)افزون بر ظروف،گونه‏هاي متعددي از اشياي متفاوت از [/rtl]

[rtl]همان سنگ مانند چهارپايه(به احتمال نماي معبد باشباهت بسيار زياد به يافته‏هاي مشابه از حفريات شهداد؛هـ)اسفال‏ منقوش يا [/rtl]

[rtl]ساده شبيه سفال‏هاي به دست آمده از شهداد،يحيي درکرمان و شهر سوخته در سيستان که‏ تاريخ آنها به اواخر هزاره چهارم و [/rtl]

[rtl]هزاره سوم ق.م مي‏رسد؛و)اشياي کوچک گوناگون ازسنگ‏ لاجورد مانند مهره‏هاي مسطح و استوانه‏اي با نقش مايه‏هاي انسان،[/rtl]

[rtl]شير با سر انسان،عقاب و نقوش‏ هندسي همراه باپيکرک‏هاي انسان و جانور؛ز)و سرانجام ظروف ساده،مهرهاي استوانه‏اي و [/rtl]

[rtl]پيکرک‏هاي گوناگون از سنگ مرمر.[/rtl]

[rtl]در پيکره‏هاي جيرفت همانند پيکره‏هايسومري،بالاتنه همه مردان برهنه و دامن به کمک شال‏ بزرگي به کمر محکم شده است.با [/rtl]

[rtl]اين تفاوت که در اينجا آنها گردنبندي با آويزبزرگي از فيروزه به‏ اشکال هندسي گرد و يا بيضي به گردن دارند.آنها بدون استثناء [/rtl]

[rtl]موي بلندي دارند که از پشت تا انتهاي‏ کمر ادامهيافته است.[/rtl]

[rtl]تزئين سنگ‏نشاني همچنين در نوار ياتلي که بالايپيشاني بر گيسوان عقرب انسان بسته شده و نيز در گلبرگ‏هاي درختاني که [/rtl]

[rtl]بزها قصد خوردن شاخ و برگ‏هايشان را دارند،اجراشده است. در يک گيلاس بسيار زيبا دو موجود انساني را مي‏بينيم که [/rtl]

[rtl]هرکدام با هر دست پلنگي را از دم‏ گرفته و آن رابه هوا بلند کرده‏اند.يکي از آنها دامني بلند بر تن دارد،اما ديگري ترکيبي است [/rtl]

[rtl]از احتمال فراوان لکه‏هاي بدن گاو نر را نشانمي‏دهد.اين نقش که بي‏ترديد گاو-مردي است،شال‏ پهني به دور کمر و مچ‏بندهايي [/rtl]

[rtl]بر مچ و پاها دارد.مچ‏بندها و دستبندهاي اينگاو-مرد و دستبندهاي‏ انسان در سمت ديگر ظرف در اصل سنگ‏نشاني شده بود که [/rtl]

[rtl]همه آنها از ميان رفته است.افزون بر آن،[/rtl]

[rtl]دامن مرد در اين ظرف که راه‏راه نشان داده شده استدر اصل به کمک يک يا چند رنگ سنگ‏نشاني‏ شده بود که همه آنها نيز [/rtl]

[rtl]از ميان رفته است.[/rtl]

[rtl]اگرچه نقش‏مايه سلطان جانوران که از هزاره چهارمق.م بر مهرهاي استوانه‏اي دوره‏هاي شوش‏ واروک جديد پديدار مي‏شود،[/rtl]

[rtl]کيفيت کار و در درجه مهارت و استادي به‏کار رفتهدر ساخت و پرداخت ظروف جيرفت و به‏طور کلي اشياي بازيافتي نشان [/rtl]

[rtl]مي‏دهد که آغاز مکتب صنعت سنگ در جنوب شرق ايران وبه‏ويژه در منطقه جيرفت مي‏بايست به چندين سده پيش بازگردد.بر [/rtl]

[rtl]روي‏ ظروف جيرفت ما نه تنها کرارا به نقش‏مايهتزئيني سلطان جانوران برمي‏خوريم،بلکه سلطان با رام‏کننده در يک ظرف به [/rtl]

[rtl]صورت ترکيبي گاو-مرد و در ظرف سنگي ديگري در شکلشير-مرد ظاهر مي‏شود و اين از پنجه و چنگال‏ها و دم ستبر و بلند [/rtl]

[rtl]آن قابل تشخيص است.اين موجودات انساني يا هيولاييانواع گوناگون جانوران وحشي مانند پلنگ‏ها،مارها يا انسان‏ها عقرب‏ها را [/rtl]

[rtl]در کنترل دارند.[/rtl]

[rtl]يکي ديگر از نقش‏مايه‏هاي روي ظروف سنگي بازيافتياز جيرفت که در هنر سومري متداول است، رويارويي دو جاندار وحشي [/rtl]

[rtl]است.اما شکل خاصي از اين نقش‏مايه که ويژه دورهاوروک جديد به‏شمار مي‏رود از دو جانوري تشکيل شده است که دم يا [/rtl]

[rtl]گردن‏هاي بلندشان در يکديگر تاب خورده است.ايننقش‏مايه تنها بر روي مهره‏هاي استوانه‏اي ظاهر مي‏شود.ما هنوز نمي‏دانيم که [/rtl]

[rtl]آيا اين‏ نقش‏مايه بر مهرهاي استوانه‏اي در جيرفتنيز ظاهر مي‏شود يا نه،زيرا ما تنها دو مهر استوانه‏اي از اين‏ منطقه در اختيار [/rtl]

[rtl]داريم.(ت.6)اما صحنه رويارويي يکي از متداول‏تريننقش‏مايه‏هاست که ما با آن در تزئين ظروف سنگي روبه‏رو مي‏شويم.اين [/rtl]

[rtl]جانوران خشمگين با دهان بسيار باز به حالت رودررواز دو پلنگ و دو مار و يا يک پلنگ و يک مار تشکيل مي‏شود. [/rtl]

[rtl]رودررويي اين جانوران،به‏ويژه در مورد مارها هميشهبا مهارت و زيبايي خاصي کار شده است.زيرا گردن و دم حتي در [/rtl]

[rtl]نمونه‏ها به تمامي بدن آنها همانند ريسماني درهمپيچيده است.صحنه رويارويي‏ ديگر نبرد يک عقاب با دو مار را دربر [/rtl]

[rtl]مي‏گيرد.اگرچه اين نقش‏مايه به اندازه روياروييمارها با پلنگ‏ها متداول نيست،اما بي‏ترديد طراحي آنها به دست بزرگ‏ترين [/rtl]

[rtl]استادان کارگاه‏هاي؛ سنگ‏تراشي انجام گرفتهاست.نقش‏مايه متداول ديگري جانوران شاخدار و گياه‏خوار را نشان‏ مي‏دهد که در [/rtl]

[rtl]صلح و آرامش در مرغزار به چرا مشغولند.در اينصحنه‏ها اغلب دو بز کوهي را مي‏بينيم که رو به يکديگر در دو سوي درختي [/rtl]

[rtl]به حالت کاملا قرينه ايستاده و يا بر روي پاهايجلو ايستاده و به صورت نمادي قصد خوردن شاخ و برگ درخت را دارند.نسخه [/rtl]

[rtl]قديمي‏تري از اين صحنه‏ بر يک مهر استوانه‏اي ازدوران اوروک جديد حک شده است که در آن مردي که گفته مي‏شود ممکن‏ [/rtl]

[rtl]است حاکم باشد بزها را با شاخه‏هاي درختي که دردست دارد تغذيه مي‏کند.اما نمايش واقعي دو بز رودررو و در دو سوي يک [/rtl]

[rtl]درخت از دوره پرتو ايلامي از شوش III و يحيي IVC به دست آنها است. نمونه‏هايواقعي نماد و درخت زندگي و بزهاي کوهي [/rtl]

[rtl]بر ظروف سنگي جيرفت در طبيعي‏ترين و زيباترين شکلممکن بارها و بارها ظاهر مي‏شود.بزي که هر چهارپايش بر زمين [/rtl]

[rtl]قرار دارد و خميدگي شاخ‏هايش رو به بالاست بزي کهيکي از پاهاي پيشين را بالا آورده است.بزي که روي دو پاي عقب ايستاده [/rtl]

[rtl]و يکي از پاهاي پيشين را تا نزديکي پوزه بالاآورده است،يا اينکه آن را روي شاخه درخت قرار داده است و بزهايي که در دو [/rtl]

[rtl]رديف و در دو جهت مخالف از چپ به راست‏ و از راستبه چپ و در حالات گوناگون قرار دارند.[/rtl]

[rtl]در اين صحنه‏ها گونه‏اي متفاوت از بزهاي کوهي رامي‏توان از شکل شاخ‏هايشان تشخيص داد. جزئيات بيشتر جنسيت،يعني نر يا [/rtl]

[rtl]ماده بودن،سن يعني بالغ يا نابالغ بودن را نشانمي‏دهد.گوناگوني‏ انواع در مورد نباتات نيز به خوبي مشهود است.اگرچه نقش‏هاي [/rtl]

[rtl]گوناگوني مانند انسان،عقرب‏ انسان،شير انسان،مارعقاب،عقرب پلنگ،شير گاو،گاو کوهاندار و بز کوهي به کرات بر ظروف‏ [/rtl]

[rtl]سنگي جيرفت ظاهر مي‏شود،اما در ميان آنها تنها بدنموجودات خاصي(پلنگ،مار،عقرب،عقاب، انسان)سنگ‏نشاني شده [/rtl]

[rtl]است.افزون بر آن،در چندين مورد نقش عقاب،عقرب وعقرب انسان را در سطح تخته سنگ‏هاي نازک حجاري و بدنشان را [/rtl]

[rtl]سنگ‏نشاني کرده‏اند.سوراخ‏هاي ايجاد شده را پشت هريک از اين پيکره‏ها نشان مي‏دهد که آنها خود زماني همچون قطعه‏اي از [/rtl]

[rtl]ترصيع در صحنه‏ تصويري سطح گسترده‏تري نشانده شدهبودند.[/rtl]

[rtl]نقش‏مايه جالب توجه ديگري که در تزئين ظروف سنگيجيرفت ظاهر مي‏شود عقرب انسان است. اگرچه ما هنوز درباره اهميت [/rtl]

[rtl]و مفهوم اين وجود ترکيبي و هيولايي چيزينمي‏دانيم،اما در؛ اسطوره‏اي بودن آن ترديدي وجود ندارد.زيرا ما با اين مخلوق در [/rtl]

[rtl]حماسه اسطوره‏هاي گيلگمش در نقش نگهبان دروازهکوه‏هاي مشو،دروازه‏اي که براي ورود به شهر ظلمات مي‏بايست از آن گذر [/rtl]

[rtl]کرده مواجه مي‏شويم و سرانجام نمايش معماري بر ظروفسنگي جيرفت اهميت بسيار زيادي دارد.[/rtl]

[rtl] [/rtl]

[rtl]مجسمه‏هاي لولايي[/rtl]

[rtl]بررسي‏هاي باستاني و اشياء به دست آمده از محوطهباستاني جيرفت،نشان مي‏دهد که ساکنان اين‏ محوطه،پنج هزار سال پيش [/rtl]

[rtl]مجسمه‏هايي با دست و پاي متحرک و لولادار شبيهعروسک‏هاي‏ خيمه‏شب بازي مي‏ساختند.[/rtl]

[rtl]يوسف مجيدزاده سرپرست گروه کاوش‏هاي باستان‏شناسيجيرفت دراين‏باره گفت:«طي‏ کاوش‏هاي باستان‏شناسي انجام شده در [/rtl]

[rtl]جيرفت و همچنين در ميان اشياي باستاني کشف شده ازقاچاقچيان بخش‏هايي از تعدادي مجسمه شبيه به عروسک‏هاي خيمه‏شب [/rtl]

[rtl]بازي به دست آمده که‏ دست و پاي آنها از بدن جداستو احتمالا به وسيله ميله‏اي آهني اجزاي بدن آنها به هم وصل مي‏شده‏ [/rtl]

[rtl]است.»وي گفت:«اين مجسمه‏هاي لولايي که دست و پايآنها هم حرکت مي‏کرده از جنس سنگ‏ مرمر بوده که در اندازه‏هاي 35 [/rtl]

[rtl]تا 40 سانتيمتر ساخته شده‏اند.»[/rtl]

[rtl]به گفته مجيدزاده اين مجسمه‏ها که به شکل انسان وحيوان ساخته مي‏شده‏اند در محوطه‏هاي‏ باستاني جيرفت استان کرمان جاي [/rtl]

[rtl]گرفته‏اند.اين محوطه‏هاي باستاني که در هزاره سومپيش از ميلاد آثار ارزشمندي را در خود جاي داده‏اند،جزو غني‏ترين [/rtl]

[rtl]محوطه‏هاي باستاني جهان محسوب مي‏شوند.در طولرودخانه هليل‏رود تاکنون بيش از 100 محوطه باستاني شناسايي شده است.[/rtl]

[rtl]مجيدزاده،همچنين با اشاره به اينکه هنر حکاکي وسنگ‏تراشي مردم جيرفت از هنر مجسمه‏سازي‏ آنها بسيار قوي‏تر بوده است،در [/rtl]

[rtl]مورد مجسمه‏هاي ديگر شناسايي شده از اين محوطهگفت:«به جز مجسمه‏هاي لولايي نوعي ديگر از مجسمه‏ها نيز در اين محوطه [/rtl]

[rtl]شناسايي شده‏اند که از جنس سنگ‏ کولريت هستند ويک‏تکه ساخته مي‏شدند.»[/rtl]

 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16352332903584
پاسخ
موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تمدن آرتا
 سپاس شده توسط Mr.Robot
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تمدن آرتا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان