02-12-2013، 12:05
در رقابتهای سالیانه برترین سازه مهندسی سال که توسط انجمن بینالمللی مهندسین سازه برگزار میشود، پل 2940 متری تایژو توانست رتبه برتر سال 2013 را به خود اختصاص دهد.
مراسم Structural Engineering Excellence هر ساله طیف وسیعی از سازههای برتر دنیا را در بخشها و دستهبندیهای مختلف معرفی میکند؛ اما در نهایت برندگان سه بخش بلندترین برج، طولانیترین پل معلق، و نخستین مورد از نوع خود است که میتوانند عنوان «سازه برتر» را به خود اختصاص دهند. امسال نیز این عنوان به پل معلق 2940 متری تایژو رسید که دقیقا روز 4 آذر سال گذشته رسما افتتاح شد.
پل تایژو 6 خط عبور خودرو و 2 خط اضطراری دارد که دو سوی رودخانه یانگتسه را به هم وصل میکند. به جای استفاده از ساختار معمول تک دهانهای با استفاده از دو برج اصلی در طراحی چنین پلهایی، پل تایژو از دو دهانه اصلی ساحته شده است که بین سه برج پل معلق است.
![برترین سازه های مهندسی 2013 +عکس 1](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/9/5/222738_610.jpg)
هر کدام از این دهانهها 1080 متر از مجموع طول 2940 متری پل را به خود اختصاص میدهند. این فاصله حدود 15 درصد کمتر از طول کلی پل مشهور گلدنگیت است، و تنها حدود 55 درصد طول دهانه پل آکاشی کایکو ژاپن است که با 1990 متر طول، طولانیترین دهانه پلهای معلق دنیا را به خود اختصاص داده است. دو دهانه انتهایی نیز با طول 390 متر، دو سمت پل را به ساحل رودخانه یانگتسه میدوزد.
![برترین سازه های مهندسی 2013 +عکس 1](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/9/5/222739_762.jpg)
اما عاملی که باعث شد پل تایژو به عنوان برترین سازه مهندسی سال انتخاب شود، طول دهانه پل نبود؛ بلکه شاهکاری بود که استفاده از دو دهانه در دنیای مهندسی سازه ایجاد کرده است. این طراحی نیازمند رعایت کامل تعادل در انعطافپذیری و صلبیت برج مرکزی 192 متری پل بود، تا بتواند در مقابل تغییرات، نوسانات و عدم تعادل بارگذاریهای دو سمت خود مقاومت کند.
برجهای مکمل پل هر کدام 178 متر ارتفاع دارند و ار بتن ساخته شدهاند، که در نقطه مقابل جنس فولادی برج مرکزی پل قرار دارد. دو کابل اصلی نگهدارنده پل نیز 3110 متر طول و 72 سانتیمتر قطر دارند.
در بیانیه هیات داوران برای این انتخاب آمده است: «این پروژه عظیم موفقیتی فوقالعاده است که مرزهای فناوری پلهای معلق را به سطحی جدید ارتقاء داده است؛ و گامی بلند در پیشرفت مهندسی پلسازی محسوب میشود.»
این پل که توسط موسسه طراحی و برنامهریزی حمل و نقل استانی جیانگسو و شرکت Aecom Asia طراحی شده است، علاوه بر جایزه اصلی توانست جایزه بخش سازههای پلهای بزرگراهی و راهآهن را نیز به خود اختصاص دهد.
مراسم Structural Engineering Excellence هر ساله طیف وسیعی از سازههای برتر دنیا را در بخشها و دستهبندیهای مختلف معرفی میکند؛ اما در نهایت برندگان سه بخش بلندترین برج، طولانیترین پل معلق، و نخستین مورد از نوع خود است که میتوانند عنوان «سازه برتر» را به خود اختصاص دهند. امسال نیز این عنوان به پل معلق 2940 متری تایژو رسید که دقیقا روز 4 آذر سال گذشته رسما افتتاح شد.
پل تایژو 6 خط عبور خودرو و 2 خط اضطراری دارد که دو سوی رودخانه یانگتسه را به هم وصل میکند. به جای استفاده از ساختار معمول تک دهانهای با استفاده از دو برج اصلی در طراحی چنین پلهایی، پل تایژو از دو دهانه اصلی ساحته شده است که بین سه برج پل معلق است.
![برترین سازه های مهندسی 2013 +عکس 1](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/9/5/222738_610.jpg)
هر کدام از این دهانهها 1080 متر از مجموع طول 2940 متری پل را به خود اختصاص میدهند. این فاصله حدود 15 درصد کمتر از طول کلی پل مشهور گلدنگیت است، و تنها حدود 55 درصد طول دهانه پل آکاشی کایکو ژاپن است که با 1990 متر طول، طولانیترین دهانه پلهای معلق دنیا را به خود اختصاص داده است. دو دهانه انتهایی نیز با طول 390 متر، دو سمت پل را به ساحل رودخانه یانگتسه میدوزد.
![برترین سازه های مهندسی 2013 +عکس 1](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/9/5/222739_762.jpg)
اما عاملی که باعث شد پل تایژو به عنوان برترین سازه مهندسی سال انتخاب شود، طول دهانه پل نبود؛ بلکه شاهکاری بود که استفاده از دو دهانه در دنیای مهندسی سازه ایجاد کرده است. این طراحی نیازمند رعایت کامل تعادل در انعطافپذیری و صلبیت برج مرکزی 192 متری پل بود، تا بتواند در مقابل تغییرات، نوسانات و عدم تعادل بارگذاریهای دو سمت خود مقاومت کند.
برجهای مکمل پل هر کدام 178 متر ارتفاع دارند و ار بتن ساخته شدهاند، که در نقطه مقابل جنس فولادی برج مرکزی پل قرار دارد. دو کابل اصلی نگهدارنده پل نیز 3110 متر طول و 72 سانتیمتر قطر دارند.
در بیانیه هیات داوران برای این انتخاب آمده است: «این پروژه عظیم موفقیتی فوقالعاده است که مرزهای فناوری پلهای معلق را به سطحی جدید ارتقاء داده است؛ و گامی بلند در پیشرفت مهندسی پلسازی محسوب میشود.»
این پل که توسط موسسه طراحی و برنامهریزی حمل و نقل استانی جیانگسو و شرکت Aecom Asia طراحی شده است، علاوه بر جایزه اصلی توانست جایزه بخش سازههای پلهای بزرگراهی و راهآهن را نیز به خود اختصاص دهد.