27-02-2021، 13:53
جنگنده نسل سوم برتری هوایی و تهاجمی تکسرنشین ساخت شرکت فرانسوی داسو است که به عنوان جایگزینی برای جنگندههای خانواده میراژ ۳ تولید شد. حدود ۷۴۰ فروند از این هواپیما بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۳ تولید شد و از اوایل دهه ۱۹۷۰ در ارتش فرانسه و چندین کشور دیگر دنیا به عنوان یک جنگنده سبک چندمنظوره به کار گرفته شد.میراژ اف۱ از یک موتور SNECMA Atar با ۴۹ کیلو نیوتن گشتاور نیرو در حالت خشک و بیش از ۷۰ کیلو نیوتن با پسسوز، نیرو میگرفت که این هواپیما را به سرعت ۲٫۲ ماخ (۲۳۳۸ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع ۱۲ هزار متری میرساند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شعاع عملیاتی این هواپیما با ۱۴ بمب ۲۵۰ کیلویی در پرواز مرتفع-پست-مرتفع به ۴۲۵ کیلومتر میرسید ضمن اینکه از قابلیت سوختگیری هوایی و حمل سوخت اضافی هم برخوردار بود و برخی مدلهای آن حتی توانایی سوخترسانی به یکدیگر را هم داشتند. میراژ اف۱ در مأموریتهای گشت هوایی جنگی با دو موشک سوپر ۵۳۰ و سوخت اضافی در حدود دو ساعت و ۱۵ دقیقه مداومت پروازی داشت و سقف پرواز خدمتی آن ۲۰ هزار متر بود. سرعت صعود این هواپیما در ارتفاع بالا ۲۴۳ متر بر ثانیه بود. میراژ اف۱ به دو تیربار ۳۰ میلیمتری DEFA مسلح میشد که هر یک ۱۵۰ گلوله داشتند و قادر بود تا انواع مختلف موشکهای هوابههوا، هوابهسطح، راکت و بمب و تجهیزات شناسایی را با خود حمل کند.جستجوی نیروی هوایی فرانسه برای طراحی جایگزینی تواناتر برای میراژ ۳ از دهه ۱۹۶۰ یعنی زمانی که هنوز میراژ ۳ در خط تولید بود، آغاز شد. ایدههای اولیه قابلیت برخاست و فرود عمودی و داشتن بالهای متحرک را شامل میشد. ابتدا میراژ۳که جنگندهای نسبتاً بزرگ با بالهای دلتای متغیر بود طراحی شد. بالهای متغیر به هواپیما اجازه میداد که با توجه به نوع پرواز درجه خمیدگی بال خود را انتخاب کند. اما در جریان پروازهای آزمایشی مشخص شد که پرواز در ارتفاع پایین با بالهای مثلثی بسیار دشوار است. سپس هواپیمای دیگری که برای پرواز بهتر در ارتفاع پایین طراحی شده بود نظر نیروی هوایی فرانسه را به خود جلب کرد. این هواپیما که میراژ اف۲ نام گرفته بود، بدنه پروازی میراژ را داشت اما از بالها و دم متعارفتری استفاده میکرد. اما همچنان داسو معتقد بود که هواپیمای کوچکتر برای ایفای نقش جنگنده مناسبتر است. در نتیجه مدل کوچکشدهای از میراژ اف۲ با موتور ارتقایافته Atar ساخته شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بازگشت داسو از بال مثلثی به بال ذوذنقهای با پیشرفتهای فنی ممکن شد که تولید بالهای فوقالعاده نازک و در عین حال مستحکم را امکانپذیر میکرد و هواپیما را قادر میساخت که در پروازهای مافوق صوت نیز در حد و اندازه هواپیمایی با بال دلتا ظاهر شود. یکپارچگی بدنه پروازی هم این اجازه را به هواپیما میداد که سوخت بیشتری با خود حمل کند. اولین پیشنمونه این هواپیما که در میراژ اف۱ نامگذاری شده بود در دسامبر ۱۹۶۶ به پرواز درآمد و طرحهای بزرگتر و پرهزینهتر میراژ ۳ژ و میراژ اف۲ کنار گذاشته شدند. میراژ اف۱ بالاخره در سال ۱۹۷۳ به ارتش فرانسه پیوست و در سالهای بعد به یازده کشور دنیا صادر شد. میراژ اف-۱ تا سال ۱۹۸۴ جنگنده استاندارد نیروی هوایی فرانسه محسوب میشد. در این سال میراژ ۲۰۰۰ که بازگشت دوباره شرکت داسو به بال دلتا بود، به ارتش فرانسه پیوست و جایگزینی تدریجی میراژهای اف-۱ با میراژ ۲۰۰۰ آغاز شد.مدل حمله به زمین ساده شدهٔ میراژ اف۱ که برخی تجهیزات آن حذف شده و جای بیشتری برای حمل سوخت داشت. رادار Cyrano از این مدل برداشته شده و دماغه هواپیما مخروطیتر شده بود. اف-۱آ یک هواپیمای حمله به زمین بود که فقط در طول روشنایی روز توانایی انجام عملیات را داشت. در این هواپیما از یک دید لیزری بهره میبرد و میتوانست از فاصله ۵ کیلومتری هدفی را برای دنبال کردن و رهاسازی اتوماتیک بمب تعیین کند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مدل رهگیر شبانهروزی در تمامی شرایط جوی با رادار کنترل آتش Thomson-CSF Cyrano IV و نمایشگر HUD که تمامی اطلاعات پروازی را در محدوده دید خلبان قرار میداد.مدل تقویتشدهٔ میراژ اف۱ث با رادارهای ارتقایافته سیرانو. قابلیتهای اضافه شده به این مدل شامل نقشهبرداری هوایی زمینی و تجهیزاتی برای پیگیری مستمر اهداف و یک سامانهٔ پیشرفتهٔ ناوبری گرانشی میشد. تجهیزات انتخابی برای این مدل هم شامل رادار ناوبری داپلر و مسافتیاب لیزری میشد.
مدل بهینهسازیشده میراژ اف۱ث برای حمله به زمین و پشتیبانی نزدیک هوایی. این بهینهسازی از سال ۱۹۹۲ آغاز شد.
مدل مخصوص عملیاتهای شناسایی میراژ اف۱ با رادارها، دوربینها و سنسورهای مخصوص تصویربرداری.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

شعاع عملیاتی این هواپیما با ۱۴ بمب ۲۵۰ کیلویی در پرواز مرتفع-پست-مرتفع به ۴۲۵ کیلومتر میرسید ضمن اینکه از قابلیت سوختگیری هوایی و حمل سوخت اضافی هم برخوردار بود و برخی مدلهای آن حتی توانایی سوخترسانی به یکدیگر را هم داشتند. میراژ اف۱ در مأموریتهای گشت هوایی جنگی با دو موشک سوپر ۵۳۰ و سوخت اضافی در حدود دو ساعت و ۱۵ دقیقه مداومت پروازی داشت و سقف پرواز خدمتی آن ۲۰ هزار متر بود. سرعت صعود این هواپیما در ارتفاع بالا ۲۴۳ متر بر ثانیه بود. میراژ اف۱ به دو تیربار ۳۰ میلیمتری DEFA مسلح میشد که هر یک ۱۵۰ گلوله داشتند و قادر بود تا انواع مختلف موشکهای هوابههوا، هوابهسطح، راکت و بمب و تجهیزات شناسایی را با خود حمل کند.جستجوی نیروی هوایی فرانسه برای طراحی جایگزینی تواناتر برای میراژ ۳ از دهه ۱۹۶۰ یعنی زمانی که هنوز میراژ ۳ در خط تولید بود، آغاز شد. ایدههای اولیه قابلیت برخاست و فرود عمودی و داشتن بالهای متحرک را شامل میشد. ابتدا میراژ۳که جنگندهای نسبتاً بزرگ با بالهای دلتای متغیر بود طراحی شد. بالهای متغیر به هواپیما اجازه میداد که با توجه به نوع پرواز درجه خمیدگی بال خود را انتخاب کند. اما در جریان پروازهای آزمایشی مشخص شد که پرواز در ارتفاع پایین با بالهای مثلثی بسیار دشوار است. سپس هواپیمای دیگری که برای پرواز بهتر در ارتفاع پایین طراحی شده بود نظر نیروی هوایی فرانسه را به خود جلب کرد. این هواپیما که میراژ اف۲ نام گرفته بود، بدنه پروازی میراژ را داشت اما از بالها و دم متعارفتری استفاده میکرد. اما همچنان داسو معتقد بود که هواپیمای کوچکتر برای ایفای نقش جنگنده مناسبتر است. در نتیجه مدل کوچکشدهای از میراژ اف۲ با موتور ارتقایافته Atar ساخته شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

بازگشت داسو از بال مثلثی به بال ذوذنقهای با پیشرفتهای فنی ممکن شد که تولید بالهای فوقالعاده نازک و در عین حال مستحکم را امکانپذیر میکرد و هواپیما را قادر میساخت که در پروازهای مافوق صوت نیز در حد و اندازه هواپیمایی با بال دلتا ظاهر شود. یکپارچگی بدنه پروازی هم این اجازه را به هواپیما میداد که سوخت بیشتری با خود حمل کند. اولین پیشنمونه این هواپیما که در میراژ اف۱ نامگذاری شده بود در دسامبر ۱۹۶۶ به پرواز درآمد و طرحهای بزرگتر و پرهزینهتر میراژ ۳ژ و میراژ اف۲ کنار گذاشته شدند. میراژ اف۱ بالاخره در سال ۱۹۷۳ به ارتش فرانسه پیوست و در سالهای بعد به یازده کشور دنیا صادر شد. میراژ اف-۱ تا سال ۱۹۸۴ جنگنده استاندارد نیروی هوایی فرانسه محسوب میشد. در این سال میراژ ۲۰۰۰ که بازگشت دوباره شرکت داسو به بال دلتا بود، به ارتش فرانسه پیوست و جایگزینی تدریجی میراژهای اف-۱ با میراژ ۲۰۰۰ آغاز شد.مدل حمله به زمین ساده شدهٔ میراژ اف۱ که برخی تجهیزات آن حذف شده و جای بیشتری برای حمل سوخت داشت. رادار Cyrano از این مدل برداشته شده و دماغه هواپیما مخروطیتر شده بود. اف-۱آ یک هواپیمای حمله به زمین بود که فقط در طول روشنایی روز توانایی انجام عملیات را داشت. در این هواپیما از یک دید لیزری بهره میبرد و میتوانست از فاصله ۵ کیلومتری هدفی را برای دنبال کردن و رهاسازی اتوماتیک بمب تعیین کند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

مدل رهگیر شبانهروزی در تمامی شرایط جوی با رادار کنترل آتش Thomson-CSF Cyrano IV و نمایشگر HUD که تمامی اطلاعات پروازی را در محدوده دید خلبان قرار میداد.مدل تقویتشدهٔ میراژ اف۱ث با رادارهای ارتقایافته سیرانو. قابلیتهای اضافه شده به این مدل شامل نقشهبرداری هوایی زمینی و تجهیزاتی برای پیگیری مستمر اهداف و یک سامانهٔ پیشرفتهٔ ناوبری گرانشی میشد. تجهیزات انتخابی برای این مدل هم شامل رادار ناوبری داپلر و مسافتیاب لیزری میشد.
مدل بهینهسازیشده میراژ اف۱ث برای حمله به زمین و پشتیبانی نزدیک هوایی. این بهینهسازی از سال ۱۹۹۲ آغاز شد.
مدل مخصوص عملیاتهای شناسایی میراژ اف۱ با رادارها، دوربینها و سنسورهای مخصوص تصویربرداری.