13-06-2018، 13:35
جنّیان اهل سنّت نداریم بلکه همه جنّ های مسلمان شیعه هستند!
این سخن را از حضرت آیت الله حسن زاده آملی حفظه الله نقل میکنند.برای دیدن اصل کلام ایشان و چند روایت مرتبط به ادامه مطلب رجوع کنید.
مقدمه:
جنّ موجوداتی مکلّف اند و مانند انسانها دارای اختیار در انجام کارها هستند.عده ای از این ایشان به پیام پیامبران الهی ایمان آوردند و عده ای هم پیرو شیطان رجیم شدند و به خدا کفر ورزیدند.
پیروان پیامبران الهی هم بعد از ایشان منحرف شدند و عده ای مسیحی و عده ای یهودی شدند و طوایف مختلف بوجود آمد.
اما بعد از ظهور پیامبر خاتم صلی الله علیه واله چنانچه در سوره جنّ آمده عده ای از ایشان به خدمت پیامبر رسیدند و به ایشان ایمان آوردند و مسلمان شدند.
اما در مورد اینکه بعد از پیامبر ،جنیان هم مانند انسانها فرقه فرقه شدند یا اینکه بر عهد خود با امیرالمؤمنین در غدیر باقی ماندند؟اختلاف نظری وجود دارد.
البته کسی از علما متعرض این بحث نشده.فقط سخنی را از آیت الله حسن زاده آملی نقل میکنند که ایشان هم از اساتید خود نقل کرده اند،که معتقدند جنّیان فقط شیعه اند و جنّ سنّی مذهب وجود ندارد!
اصل عبارت ایشان:
جناب استاد ما علّامه طباطبائى صاحب تفسیر قیّم و عظیم المیزان (رضوان الله علیه) فرموده است كه:
استاد ما مرحوم آقا سید على قاضى حكایت كرد كه كسى از جنّى پرسیده است (و فرموده است شاید آن كس خود مرحوم قاضى بوده است): طایفه جنّ به چه مذهب اند؟ آن جنّ در جواب گفت: «طایفه جنّ مانند طایفه انس داراى مذاهب گوناگون اند، جز این كه سنّى ندارند براى این كه در میان ما كسانى هستند كه در واقعه غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرا بوده اند».
راقم سطور حسن حسن زاده آملى گوید: بسیارى از صحابه در واقعه غدیر خم حضور داشته اند، و به شأن نزول كریمه یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكافِرِینَ،اى پيامبر! آنچه را از سوى پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولايت و جانشينى حضرت على) اعلام كن واگر چنين نكنى، رسالت الهى را نرساندهاى و (بدان كه) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و كسانى كه تحمّل شنيدن اين پيام مهم را ندارند) حفظ مىكند. همانا خداوند گروه كافران را هدايت نمىكند.برأى العین شاهد بوده اند؛ و فرموده رسول خدا (صلوات الله علیه):
«ألا من كنت مولاه فهذا علیّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله و أحبّ من أحبّه ....
را به حضور عیانى شنودهاند؛ و لكن هنوز بدن رسول خدا دفن نشده بود كه ...، و یا به قول سیّد حمیری در قصیده عینیه:
حتّى إذا واروه فى لحده و انصرفوا عن دفنه ضیّعوا
ما قال بالأمس و أوصى به و آثرو الضرّ بما ینفع
و قطّعوا أرحامه بعده فسوف یجزون بما قطّعوا
لاجرم آن فرقه جنّ مسلمان مؤمن را (رحمة الله علیهم) بر این قوم إنس، فضل شرف است؛ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ.(1)
قصد رد یا قبول این سخن را ندارم و آیت الله حسن زاده هم قصدشان بیان کمال انحطاط بعضی صحابه بعد از رحلت پیامبر بوده.همانهایی که بعد از غدیر "بخّ بخّ یا علی" گفتند و با او بیعت کردند.
اما دلیلی که جنی برای ادعایش گفته بود(در میان ما كسانى هستند كه در واقعه غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرى بوده اند) مورد قبول نیست زیرا دیدن واقعه دلیل بر پذیرش همه نمی باشد.چنانچه بسیاری از شاهدان انسی واقعه غدیر منحرف شدند(والله عالم)
در روایات در مورد فضایل شیعیان جنّ که بر عهد خود با امیرالمؤمنین باقی ماندند مطالبی ذکر شده که بنده به مناسبت ایام غدیریة چند روایت را می آورم:
جابر جعفی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمودند:امیرالمؤمنین مشغول خطبه خواندن در بالای منبر مسجد کوفه بودند که ناگهان مار بزرگی از انتهای مسجد به طرف ایشان آمد.مردم بوسیله کفش هایشان او را زدند.امیرالمؤمنین به مردم فرمودند او را رها رها کنید خداوند شما را رحمت کند.این مار مأمور به انجام کاری است.مردم او را رها کردند.مار به نزد امیرالمؤمنین آمد تا اینکه دهانش را به گوش ایشان گذاشت.سپس چیزی گفت و پایین امد و امیرالمؤمنین او را مشایعت کرد.مردم از ایشان خواستند که کلام مار را برایشان بگوید.حضرت فرمودند:به من گفت من وصیّ جنیان و فرستاده ایشان به سوی تو ام.جنّیان می گویند:اگر انسان ها مانند ما تو را دوست داشتند و مانند ما تو را اطاعت می کردند،خداوند هیچ انسانی را بوسیله آتش عذاب نمی کرد.(2)
در کتاب الفضائل ابن شاذان در روایتی نام این جنّ،"درجان ابن مالک"جانشین امیرالمومنین در میان مؤمنین جن،معرفی شده.(3)
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام روایت می کند که فرمود: «گمان می کنید که ما شما را نمی بینیم و سخنانتان را نمی شنویم؟ اشتباه می کنید. اگر آن گونه باشد که شما می پندارید، پس ما چه برتری ای بر شما داریم؟» گفتم: چیزی را که فرمودید به من نشان دهید. فرمود: «بین تو و همکارت در ربذه اختلافی به وجود آمد. او از تو به دلیل ارتباط با ما و حجت و معرفت ما اشکال گرفت.» گفتم: آری به خدا سوگند چنین است. فرمود: «آنچه را گفتم خداوند به من خبر داده بود و من جادوگر و پیش گو مجنون نیستم، بلکه از دانش پیامبران است که به ما آگاهی داده می شود». عرض کردم: چه کسی به شما می گوید؟ فرمود: «گاهی به قلب ما الهام می شود یا به گوش ما می خورد. افزون بر آن، ما خدمتکارانی از جنیان داریم که مؤمن و شیعه ما هستند و بهتر از شما ما را اطاعت می کنند» عرض کردم:با هر فردی یکی از ایشان هستند؟ فرمودند:آری و ما را از تمامی کارهای شما با خبر می کنند!.(4)
از این روایت آخری جمله پایانی آیت الله حسن زاده(لاجرم آن فرقه جنّ مسلمان مؤمن را (رحمة الله علیهم) بر این قوم إنس، فضل شرف است) اثبات می شود.
پی نوشت ها:
1.هزار و یك كلمه، ج3، ص: 302-کلمه335
2.بشا، [بشارة المصطفى] بِالْإِسْنَادِ عَنِ الصَّدُوقِ عَنْ جَمَاعَةٍ عَنِ الْمَرْضِیَّةِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سَلَّامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ بَیْنَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ یَخْطُبُ إِذْ أَقْبَلَ ثُعْبَانٌ مِنْ آخِرِ الْمَسْجِدِ فَوَثَبَ إِلَیْهِ النَّاسُ بِنِعَالِهِمْ فَقَالَ لَهُمْ عَلِیٌّ ع مَهْلًا یَرْحَمُكُمُ اللَّهُ فَإِنَّهَا مَأْمُورَةٌ فَكَفَّ النَّاسُ عَنْهَا فَأَقْبَلَ الثُّعْبَانُ إِلَى عَلِیٍّ ع حَتَّى وَضَعَ فَاهُ عَلَى أُذُنِ عَلِیٍّ ع فَقَالَ لَهُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ یَقُولَ ثُمَّ إِنَّ الثُّعْبَانَ نَزَلَ وَ تَبِعَهُ عَلِیٌّ ع فَقَالَ النَّاسُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَ لَا تُخْبِرُنَا بِمَقَالَةِ هَذَا الثُّعْبَانِ فَقَالَ نَعَمْ إِنَّهُ رَسُولُ الْجِنِّ قَالَ لِی أَنَا وَصِیُّ الْجِنِّ وَ رَسُولُهُمْ إِلَیْكَ یَقُولُ الْجِنُّ لَوْ أَنَّ الْإِنْسَ أَحَبُّوكَ كَحُبِّنَا إِیَّاكَ وَ أَطَاعُوكَ كَطَاعَتِنَا لَمَا عَذَّبَ اللَّهُ أَحَداً مِنَ الْإِنْسِ بِالنَّارِ (بحارالانوار، ج39، ص 249)
3...قَالَ هَذَا دُرْجَانُ بْنُ مَالِكٍ خَلِیفَتِی عَلَى الْجِنِّ الْمُؤْمِنِینَ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ اخْتُلِفَ عَلَیْهِمْ شَیْءٌ مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ فَأَنْفَذُوهُ إِلَیَّ لِیَسْأَلَنِی عَنْهُ فَأَجَبْتُهُ فَاسْتَعْلَمَ جَوَابَهَا ثُمَّ رَجَعَ إِلَیْهِمْ (بحارالانوار، ج39، ص 172)
4.یج، [الخرائج و الجرائح] رُوِیَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَئِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّا لَا نَرَاكُمْ وَ لَا نَسْمَعُ كَلَامَكُمْ لَبِئْسَ مَا ظَنَنْتُمْ لَوْ كَانَ كَمَا تَظُنُّونَ أَنَّا لَا نَعْلَمُ مَا أَنْتُمْ فِیهِ وَ عَلَیْهِ مَا كَانَ لَنَا عَلَى النَّاسِ فَضْلٌ قُلْتُ أَرِنِی بَعْضَ مَا أَسْتَدِلُّ بِهِ قَالَ وَقَعَ بَیْنَكَ وَ بَیْنَ زَمِیلِكَ بِالرَّبَذَةِ حَتَّى عَیَّرَكَ بِنَا وَ بِحُبِّنَا وَ مَعْرِفَتِنَا قُلْتُ إِی وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ قَالَ فَتَرَانِی قُلْتُ بِاطِّلَاعِ اللَّهِ مَا أَنَا بِسَاحِرٍ وَ لَا كَاهِنٍ وَ لَا بِمَجْنُونٍ لَكِنَّهَا مِنْ عِلْمِ النُّبُوَّةِ وَ نُحَدِّثُ بِمَا یَكُونُ قُلْتُ مَنِ الَّذِی یُحَدِّثُكُمْ بِمَا نَحْنُ عَلَیْهِ قَالَ أَحْیَاناً یُنْكَتُ فِی قُلُوبِنَا وَ یُوقَرُ فِی آذَانِنَا وَ مَعَ ذَلِكَ فَإِنَّ لَنَا خَدَماً مِنَ الْجِنِّ مُؤْمِنِینَ وَ هُمْ لَنَا شِیعَةٌ وَ هُمْ لَنَا أَطْوَعُ مِنْكُمْ قُلْتُ مَعَ كُلِّ رَجُلٍ وَاحِدٌ مِنْهُمْ قَالَ نَعَمْ یُخْبِرُنَا بِجَمِیعِ مَا أَنْتُمْ فِیهِ وَ عَلَیْهِ (بحارالانوار، ج46، ص 255)بما
این سخن را از حضرت آیت الله حسن زاده آملی حفظه الله نقل میکنند.برای دیدن اصل کلام ایشان و چند روایت مرتبط به ادامه مطلب رجوع کنید.
مقدمه:
جنّ موجوداتی مکلّف اند و مانند انسانها دارای اختیار در انجام کارها هستند.عده ای از این ایشان به پیام پیامبران الهی ایمان آوردند و عده ای هم پیرو شیطان رجیم شدند و به خدا کفر ورزیدند.
پیروان پیامبران الهی هم بعد از ایشان منحرف شدند و عده ای مسیحی و عده ای یهودی شدند و طوایف مختلف بوجود آمد.
اما بعد از ظهور پیامبر خاتم صلی الله علیه واله چنانچه در سوره جنّ آمده عده ای از ایشان به خدمت پیامبر رسیدند و به ایشان ایمان آوردند و مسلمان شدند.
اما در مورد اینکه بعد از پیامبر ،جنیان هم مانند انسانها فرقه فرقه شدند یا اینکه بر عهد خود با امیرالمؤمنین در غدیر باقی ماندند؟اختلاف نظری وجود دارد.
البته کسی از علما متعرض این بحث نشده.فقط سخنی را از آیت الله حسن زاده آملی نقل میکنند که ایشان هم از اساتید خود نقل کرده اند،که معتقدند جنّیان فقط شیعه اند و جنّ سنّی مذهب وجود ندارد!
اصل عبارت ایشان:
جناب استاد ما علّامه طباطبائى صاحب تفسیر قیّم و عظیم المیزان (رضوان الله علیه) فرموده است كه:
استاد ما مرحوم آقا سید على قاضى حكایت كرد كه كسى از جنّى پرسیده است (و فرموده است شاید آن كس خود مرحوم قاضى بوده است): طایفه جنّ به چه مذهب اند؟ آن جنّ در جواب گفت: «طایفه جنّ مانند طایفه انس داراى مذاهب گوناگون اند، جز این كه سنّى ندارند براى این كه در میان ما كسانى هستند كه در واقعه غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرا بوده اند».
راقم سطور حسن حسن زاده آملى گوید: بسیارى از صحابه در واقعه غدیر خم حضور داشته اند، و به شأن نزول كریمه یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكافِرِینَ،اى پيامبر! آنچه را از سوى پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولايت و جانشينى حضرت على) اعلام كن واگر چنين نكنى، رسالت الهى را نرساندهاى و (بدان كه) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و كسانى كه تحمّل شنيدن اين پيام مهم را ندارند) حفظ مىكند. همانا خداوند گروه كافران را هدايت نمىكند.برأى العین شاهد بوده اند؛ و فرموده رسول خدا (صلوات الله علیه):
«ألا من كنت مولاه فهذا علیّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله و أحبّ من أحبّه ....
را به حضور عیانى شنودهاند؛ و لكن هنوز بدن رسول خدا دفن نشده بود كه ...، و یا به قول سیّد حمیری در قصیده عینیه:
حتّى إذا واروه فى لحده و انصرفوا عن دفنه ضیّعوا
ما قال بالأمس و أوصى به و آثرو الضرّ بما ینفع
و قطّعوا أرحامه بعده فسوف یجزون بما قطّعوا
لاجرم آن فرقه جنّ مسلمان مؤمن را (رحمة الله علیهم) بر این قوم إنس، فضل شرف است؛ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ.(1)
قصد رد یا قبول این سخن را ندارم و آیت الله حسن زاده هم قصدشان بیان کمال انحطاط بعضی صحابه بعد از رحلت پیامبر بوده.همانهایی که بعد از غدیر "بخّ بخّ یا علی" گفتند و با او بیعت کردند.
اما دلیلی که جنی برای ادعایش گفته بود(در میان ما كسانى هستند كه در واقعه غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرى بوده اند) مورد قبول نیست زیرا دیدن واقعه دلیل بر پذیرش همه نمی باشد.چنانچه بسیاری از شاهدان انسی واقعه غدیر منحرف شدند(والله عالم)
در روایات در مورد فضایل شیعیان جنّ که بر عهد خود با امیرالمؤمنین باقی ماندند مطالبی ذکر شده که بنده به مناسبت ایام غدیریة چند روایت را می آورم:
جابر جعفی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمودند:امیرالمؤمنین مشغول خطبه خواندن در بالای منبر مسجد کوفه بودند که ناگهان مار بزرگی از انتهای مسجد به طرف ایشان آمد.مردم بوسیله کفش هایشان او را زدند.امیرالمؤمنین به مردم فرمودند او را رها رها کنید خداوند شما را رحمت کند.این مار مأمور به انجام کاری است.مردم او را رها کردند.مار به نزد امیرالمؤمنین آمد تا اینکه دهانش را به گوش ایشان گذاشت.سپس چیزی گفت و پایین امد و امیرالمؤمنین او را مشایعت کرد.مردم از ایشان خواستند که کلام مار را برایشان بگوید.حضرت فرمودند:به من گفت من وصیّ جنیان و فرستاده ایشان به سوی تو ام.جنّیان می گویند:اگر انسان ها مانند ما تو را دوست داشتند و مانند ما تو را اطاعت می کردند،خداوند هیچ انسانی را بوسیله آتش عذاب نمی کرد.(2)
در کتاب الفضائل ابن شاذان در روایتی نام این جنّ،"درجان ابن مالک"جانشین امیرالمومنین در میان مؤمنین جن،معرفی شده.(3)
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام روایت می کند که فرمود: «گمان می کنید که ما شما را نمی بینیم و سخنانتان را نمی شنویم؟ اشتباه می کنید. اگر آن گونه باشد که شما می پندارید، پس ما چه برتری ای بر شما داریم؟» گفتم: چیزی را که فرمودید به من نشان دهید. فرمود: «بین تو و همکارت در ربذه اختلافی به وجود آمد. او از تو به دلیل ارتباط با ما و حجت و معرفت ما اشکال گرفت.» گفتم: آری به خدا سوگند چنین است. فرمود: «آنچه را گفتم خداوند به من خبر داده بود و من جادوگر و پیش گو مجنون نیستم، بلکه از دانش پیامبران است که به ما آگاهی داده می شود». عرض کردم: چه کسی به شما می گوید؟ فرمود: «گاهی به قلب ما الهام می شود یا به گوش ما می خورد. افزون بر آن، ما خدمتکارانی از جنیان داریم که مؤمن و شیعه ما هستند و بهتر از شما ما را اطاعت می کنند» عرض کردم:با هر فردی یکی از ایشان هستند؟ فرمودند:آری و ما را از تمامی کارهای شما با خبر می کنند!.(4)
از این روایت آخری جمله پایانی آیت الله حسن زاده(لاجرم آن فرقه جنّ مسلمان مؤمن را (رحمة الله علیهم) بر این قوم إنس، فضل شرف است) اثبات می شود.
پی نوشت ها:
1.هزار و یك كلمه، ج3، ص: 302-کلمه335
2.بشا، [بشارة المصطفى] بِالْإِسْنَادِ عَنِ الصَّدُوقِ عَنْ جَمَاعَةٍ عَنِ الْمَرْضِیَّةِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سَلَّامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ بَیْنَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ یَخْطُبُ إِذْ أَقْبَلَ ثُعْبَانٌ مِنْ آخِرِ الْمَسْجِدِ فَوَثَبَ إِلَیْهِ النَّاسُ بِنِعَالِهِمْ فَقَالَ لَهُمْ عَلِیٌّ ع مَهْلًا یَرْحَمُكُمُ اللَّهُ فَإِنَّهَا مَأْمُورَةٌ فَكَفَّ النَّاسُ عَنْهَا فَأَقْبَلَ الثُّعْبَانُ إِلَى عَلِیٍّ ع حَتَّى وَضَعَ فَاهُ عَلَى أُذُنِ عَلِیٍّ ع فَقَالَ لَهُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ یَقُولَ ثُمَّ إِنَّ الثُّعْبَانَ نَزَلَ وَ تَبِعَهُ عَلِیٌّ ع فَقَالَ النَّاسُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَ لَا تُخْبِرُنَا بِمَقَالَةِ هَذَا الثُّعْبَانِ فَقَالَ نَعَمْ إِنَّهُ رَسُولُ الْجِنِّ قَالَ لِی أَنَا وَصِیُّ الْجِنِّ وَ رَسُولُهُمْ إِلَیْكَ یَقُولُ الْجِنُّ لَوْ أَنَّ الْإِنْسَ أَحَبُّوكَ كَحُبِّنَا إِیَّاكَ وَ أَطَاعُوكَ كَطَاعَتِنَا لَمَا عَذَّبَ اللَّهُ أَحَداً مِنَ الْإِنْسِ بِالنَّارِ (بحارالانوار، ج39، ص 249)
3...قَالَ هَذَا دُرْجَانُ بْنُ مَالِكٍ خَلِیفَتِی عَلَى الْجِنِّ الْمُؤْمِنِینَ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ اخْتُلِفَ عَلَیْهِمْ شَیْءٌ مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ فَأَنْفَذُوهُ إِلَیَّ لِیَسْأَلَنِی عَنْهُ فَأَجَبْتُهُ فَاسْتَعْلَمَ جَوَابَهَا ثُمَّ رَجَعَ إِلَیْهِمْ (بحارالانوار، ج39، ص 172)
4.یج، [الخرائج و الجرائح] رُوِیَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَئِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّا لَا نَرَاكُمْ وَ لَا نَسْمَعُ كَلَامَكُمْ لَبِئْسَ مَا ظَنَنْتُمْ لَوْ كَانَ كَمَا تَظُنُّونَ أَنَّا لَا نَعْلَمُ مَا أَنْتُمْ فِیهِ وَ عَلَیْهِ مَا كَانَ لَنَا عَلَى النَّاسِ فَضْلٌ قُلْتُ أَرِنِی بَعْضَ مَا أَسْتَدِلُّ بِهِ قَالَ وَقَعَ بَیْنَكَ وَ بَیْنَ زَمِیلِكَ بِالرَّبَذَةِ حَتَّى عَیَّرَكَ بِنَا وَ بِحُبِّنَا وَ مَعْرِفَتِنَا قُلْتُ إِی وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ قَالَ فَتَرَانِی قُلْتُ بِاطِّلَاعِ اللَّهِ مَا أَنَا بِسَاحِرٍ وَ لَا كَاهِنٍ وَ لَا بِمَجْنُونٍ لَكِنَّهَا مِنْ عِلْمِ النُّبُوَّةِ وَ نُحَدِّثُ بِمَا یَكُونُ قُلْتُ مَنِ الَّذِی یُحَدِّثُكُمْ بِمَا نَحْنُ عَلَیْهِ قَالَ أَحْیَاناً یُنْكَتُ فِی قُلُوبِنَا وَ یُوقَرُ فِی آذَانِنَا وَ مَعَ ذَلِكَ فَإِنَّ لَنَا خَدَماً مِنَ الْجِنِّ مُؤْمِنِینَ وَ هُمْ لَنَا شِیعَةٌ وَ هُمْ لَنَا أَطْوَعُ مِنْكُمْ قُلْتُ مَعَ كُلِّ رَجُلٍ وَاحِدٌ مِنْهُمْ قَالَ نَعَمْ یُخْبِرُنَا بِجَمِیعِ مَا أَنْتُمْ فِیهِ وَ عَلَیْهِ (بحارالانوار، ج46، ص 255)بما