06-12-2012، 12:24
حاییم وایزمن یک یهودی بود که در اواخر سده نوزدهم در روسیه بزرگ شد.در آلمان مشغول تدریس در مدرسه وتحصیل در دانشگاه بود که خبر قوم کشی سال 1903 در کیشینف را شنید.او در زندگینامه خود به نام آزمون وخطا واکنش خود را شرح می دهد.
((شاید عذاب آورترین ویژگی قوم کشی کیشینف این واقعیت بود که یهودیان اجازه داده بودند که آنها را مثل گوسفند قصابی کنند,بدون آن که هیچ مقاومتی از خود نشان دهند.باوجود این قوم کشی وحشیانه وآشوبگری
کروشوان{یکی از سرکردگان این قوم کشی},آنها نمیخواستند باور کنند که امکان دارد این قتل عام با حمایت دولت صورت گرفته باشد,وحمله ای که در وسط آخرین روزهای مقدس عید فصح صورت گرفت آن ها را سراسیمه کرد... .
من قصد داشتم از ورشو عازم ژنو شوم.کلاس هایم را رها کردم وبه پال{اقامتگاه یهودیان}بازگشتم.همراه با دوستان وآشنایان به سازماندهی گروه های دفاع از خود در تمام مراکز بزرگ یهودی اقدام کردم.مدت نه چندان زیادی پس از آن,هنگامی که یک قوم کشی در هومل,نزدیک پینسک,آغاز شد,اراذل ناگهان با یک گروه دفاع از خود یهودی به شدت سازمان یافته روبرو شدند.بازهم ارتش مداخله کرد وتمام تلاش خودرا برای خلع سلاح یهودیان به کار بست.اما دست کم این دفاع از خود,نخستین موج حمله را درهم شکسته بود وآن ها نتوانستند نیروی اولیه خودرا بازیابند.از این رو,در سراسر پال,یک جنگ چریکی وارونه بین یهودیان ومقامات روسی درگرفت ودر آن یهودیان میکوشیدند نظم را حفظ کنند ودومی ها به بی نظمی دامن می زدند.زجر وآزار یهودیان هر روز بیش تر میشد ودر نتیجه زندگی ما تحمل ناپذیرتر می گردید.))
منبع:کتاب روسیه تزاری م.حقیقت خواه ص86
((شاید عذاب آورترین ویژگی قوم کشی کیشینف این واقعیت بود که یهودیان اجازه داده بودند که آنها را مثل گوسفند قصابی کنند,بدون آن که هیچ مقاومتی از خود نشان دهند.باوجود این قوم کشی وحشیانه وآشوبگری
کروشوان{یکی از سرکردگان این قوم کشی},آنها نمیخواستند باور کنند که امکان دارد این قتل عام با حمایت دولت صورت گرفته باشد,وحمله ای که در وسط آخرین روزهای مقدس عید فصح صورت گرفت آن ها را سراسیمه کرد... .
من قصد داشتم از ورشو عازم ژنو شوم.کلاس هایم را رها کردم وبه پال{اقامتگاه یهودیان}بازگشتم.همراه با دوستان وآشنایان به سازماندهی گروه های دفاع از خود در تمام مراکز بزرگ یهودی اقدام کردم.مدت نه چندان زیادی پس از آن,هنگامی که یک قوم کشی در هومل,نزدیک پینسک,آغاز شد,اراذل ناگهان با یک گروه دفاع از خود یهودی به شدت سازمان یافته روبرو شدند.بازهم ارتش مداخله کرد وتمام تلاش خودرا برای خلع سلاح یهودیان به کار بست.اما دست کم این دفاع از خود,نخستین موج حمله را درهم شکسته بود وآن ها نتوانستند نیروی اولیه خودرا بازیابند.از این رو,در سراسر پال,یک جنگ چریکی وارونه بین یهودیان ومقامات روسی درگرفت ودر آن یهودیان میکوشیدند نظم را حفظ کنند ودومی ها به بی نظمی دامن می زدند.زجر وآزار یهودیان هر روز بیش تر میشد ودر نتیجه زندگی ما تحمل ناپذیرتر می گردید.))
منبع:کتاب روسیه تزاری م.حقیقت خواه ص86