12-06-2014، 13:37
انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، کمیته ای ویژه برای برگزاری نمایشگاه های دوره ای تشکیل داده است که امسال چهار نمایشگاه با عنوانِ کلی گنجینه ی تاریخ گرافیک ایران برگزار کرده.
به راستی با تماشای این آثار است که متوجه زمینه های درخشان گرافیک ایران می شویم. زمینه هایی که اکنون با گسترش و تنوع در تکنیک وتعدد طراحان کمابیش رو به افول گذاشته است. پوستر هایی که از ۱۳۴۰ تا ۱۳۷۰ طراحی شدند یکی در میان دیدنی و ارزشمند اند.
انجمن با این اقدام در راهی قدم برمی دارد که برای گرافیک ایران بسیار واجب است. برگزاری این نمایشگاه ها تاریخ گرافیک ایران را مدون می کند و مورد بازبینی قرار می دهد . بنابراین به دانشجویان گرافیک پیشنهاد می شود جای گالری گردی جمعه، یک روز در هفته ی آتی را انتخاب کنند و به موزه ی امام علی بروند. تماشای این پوسترها، آثاری که فرهنگ ما، تئاتر و سینماو جشنواره های ما در پنجاه سال گذشته از آن هویت گرفته اند بزرگترین درسی ست که می توان فرا گرفت.
از همه جالب تر حضور دائم تصویر و قدرت تصویرگرانه است که در آن دوران یک اصل، و اکنون در گرافیک فعلی ایران غائب بزرگ دوران ماست.
همچنین شاید فرصت مناسب باشد و به گوشهای کمتر شنوا یاد آوری شود همچنان که سینما نیاز به موزه داشت و موزه ی سینما مدون کننده و یاد آور بخشی از فرهنگِ ماست، گرافیک و تاریخ آن نیز نیازمند محلی ویژه است که عنوانِ “موزه ی طراحی گرافیک ایران” را بر سر در خود داشته باشد و به جای نمایش دوره ای آثار تاریخ گرافیک، میزبان دائمی پوسترها و آثار گرافیکی باشد. در این موزه می توان جوایز متعددی که طراحان گرافیک در این سال ها دریافت داشته اند نیز به نمایش گذاشت.