امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی بازی بازگویی یک افسانه

#1
10 سال از خلق اولین نسخه عنوان جنجالی Fable می گذرد. پیتر مولینیو (Peter Molyneux) به همراه همکارانش در استودیوی Lionhead قصد داشتند تا بهترین نقش آفرینی تاریخ را روی کنسول Xbox که شکست سختی هم از رقیبش PS2 خورده بود، بسازند. ایده ها، جدید و خالق اثر، مردی جاه طلب با اهداف بزرگ بود، اما نتیجه آن چیزی نبود که همگان تصور داشتند. Fable نه تنها برترین RPG زمان خود نبود، بلکه از مشکلات عدیده ای در بخش گیم پلی رنج می برد. البته تبلیغات بسیار زیاد سازندگان و بالا بردن سطح توقعات از بازی، عامل موثری در این زمینه بود وگر نه Fable با تمام ضعف ها عنوانی دوست داشتنی و لذت بخش بود. این سری مسیر پرفراز و نشیبی (از عرضه بسیار موفق نسخه دوم تا سقوط کیفی و گرفتار شدن در دام تجاری شدن در قسمت های بعدی) را طی کرد. اکنون سازندگان با Anniversary تلاش دارند تا دوباره مخاطبان را به این دنیا بازگردانند.

نقد و بررسی بازی بازگویی یک افسانه 1
داستان
داستان Fable در سرزمینی خیالی به نام Albion جریان دارد که در گذشته توسط حکومتی سلطنتی به نام Archon اداره می شد. اما پس از آن که فرمانروایان، توسط شمشیری با نیروهای جادویی فاسد شدند، Albion در آستانه تجزیه و از فروپاشی قرار می گیرد. در این حین، گروهی به نام انجمن قهرمانان تلاش می کنند تا با پرورش قهرمانان، به مردم کمک کنند و سرزمینشان را از این وضعیت نجات دهند. اما داستان شخصیت اصلی از زمانی آغاز می شود که او یک پسر کم سن و سال است و پس از حمله راهزن ها به دهکده و به قتل رسیدن خانواده اش، توسط شخصی به نام Maze نجات پیدا می کند و به انجمن قهرمانان رفته و در آنجا پرورش می یابد.
باقی داستان هم کاملاً قابل پیش بینی است. نجات Albion توسط قهرمانی نوظهور. در بخش داستانی تغییری احساس نمی شود و جز این هم نیز انتظار نمی رود، چرا که با یک عنوان بازسازی شده طرف هستیم. هر چند پیشرفت های فنی تأثیرات محسوسی را روی روایت داستانی گذاشته و ارتباط برقرار کردن با آن به لطف پیشرفت های تکنولوژی راحت تر است. گذشته از آن، ماهیت داستان Fable بسیار غنی و جذاب است و پس از گذشت این همه سال، هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. حق انتخاب های متعدد و پویایی شخصیت ها و قصه های جانبی، بزرگ ترین نقاط مثبت آن هستند که باعث می شوند همان ماجرای کلیشه ای نجات دنیا بسیار جذاب شود.
نقد و بررسی بازی بازگویی یک افسانه 1
گرافیک
مشکلی که در اکثر عناوین بازسازی شده وجود دارد، بحث تکنیکی آن ها است. سازندگان در این بخش عموماً به HD کردن بسنده می کنند که نتیجه مطلوبی ندارد. معدود بازی هایی هستند که بجز این هدف، کیفیت افکت ها و بعضاً نورپردازی را ارتقاء می دهند و یا بعضی بافت ها را از نو طراحی می کنند. خوشبختانه باید گفت که Anniversary نیز جزو همین دسته است. کیفیت بافت ها ارتقاء پیدا کرده، نورپردازی حجیم تر شده و تأثیر آن روی اجسام که منجر به ایجاد سایه می شوند، مناسب است. دنیای فانتزی Fable همچنان از نظر هنری بسیار زیبا، چشم نواز و متنوع است و به هیچ وجه حس کهنه بودن به خود نمی گیرد. سازندگان هم بسیاری از قسمت های محیط، نظیر ساختمان ها، درختان و گیاهان را از نو بازسازی کرده اند. تنها مشکل اساسی بازی، افت فریم های شدید در پاره ای از مواقع است. انیمیشن ها و افکت ها هم بدون تغییر باقی مانده که نمی توان آن را یک ایراد اساسی دانست، چون نیازمند تغییرات اساسی در کدهای گرافیکی بازی است و نباید فراموش کنیم که Anniversary یک بازسازی است، نه یک بازآفرینی.
نقد و بررسی بازی بازگویی یک افسانه 1
موسیقی/صداگذاری
تغییر چندانی در این بخش احساس نمی شود. کیفیت صداگذاری نسبت به استانداردهای امروزی متوسط است و افکت ها هر چند مطلوب، اما کافی نیستند. بر خلاف صداگذاری، موسیقی همچنان زیبا و دلنشین است. قطعاتی که دنی الفمن (Danny Elfman) مشهور و راسل شا (Russell Shaw) نواخته اند، کاملاً با جو فانتزی و رویاگونه بازی همخوانی دارد و کمک زیادی به فضاسازی و القای حس دنیای Fable به مخاطب کرده و هنوز هم بعد از 10 سال شنیدنی است.
نقد و بررسی بازی بازگویی یک افسانه 1
گیم پلی
باید از دو دیدگاه به این عنوان نگاه کرد. آن ها که نسخه اول را تجربه کرده اند و بازیکنانی که برای اولین بار است که به سراغ Fable می روند. گفتن این مسئله که Anniversary می تواند مخاطبان جدیدی را به خود جذب کند، تا حدی اغراق آمیز است، اما مسلماً یک تجدید خاطره عالی برای طرفداران قدیمی آن به حساب می آید. Albion دنیایی وسیع و پرجزئیات است که برای گشت و گذار طراحی شده و در واقع مبنای گیم پلی Fable را تشکیل داده، زیرا خط داستانی نکته ویژه ای ندارد و انتخاب های پیچیده و یا موقعیت های دشواری را برای مخاطبش ایجاد نمی کند.
در عوض، انبوهی از مأموریت های جانبی، راه های مخفی، آیتم های ویژه و مکان های ناشناخته وجود دارند که یافتن آن ها واقعاً لذت بخش است. با این حال، نمی توان از ایرادهای رفع نشده گیم پلی چشم پوشی کرد. اکشن بازی پر از مشکل است و همین باعث خسته کننده شدن این بخش می شود. این مشکلات شامل سیستم پرنقص قفل کردن روی دشمن در حین ضربه زدن، ضعف های عدیده در مبارزات تن به تن و هدف گیری عذاب آور با تیر و کمان می شوند. احتمالاً به همین خاطر سازندگان گیم پلی را با دادن انواع و اقسام آیتم ها برای بازیابی سلامتی بسیار آسان طراحی کرده اند که می توان گفت نتیجه معکوس داده و ریتم بازی را تکراری کرده است.
نقد و بررسی بازی بازگویی یک افسانه 1
نتیجه گیری
Anniversary حاصل تلاش 15 ماهه سازندگان آن است که نمی توان آن را جزو بهترین عناوین بازسازی به شمار آورد، اما مسلماً از گزینه هایی است که نمی توان آن را رد کرد.
نقد و بررسی بازی بازگویی یک افسانه 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی بازی HOTLINE MIAMI||اسلحه رو پیدا کردم!
  معرفی چند بازی برای کنسول های بازی برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  نقد و بررسی بازی Mafia Definitive Edition
  نقد و بررسی بازی Saints Row The Third: Remastered
  معرفی بازی های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از دسته بازی را دارند
  نقد و بررسی بازی Call of Duty: Warzone
  مسابقه برترین نقد و بررسی بازی ها
  نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان