امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تانک شرمن

#1
ام۴ شرمن یک تانک متوسط آمریکایی بود که مهمترین تانک این کشور در جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. حدود ۵۰ هزار دستگاه از این تانک در جریان این جنگ تولید شد که بسیاری از آن‌ها به دیگر نیروهای متفقین واگذار شدند. شرمن در این جنگ قابلیت‌های خود را به عنوان یک ابزار جنگی باارزش نظامی ثابت کرد. شرمن تانکی نسبتاً ارزان‌قیمت، با تعمیر ساده و مهمتر از همه با قابلیت تولید انبوه بود که به نیروهای متفقین اجازه داد با پیاده‌کردن سریع تعداد انبوهی تانک در میدان نبرد به موفقیت دست یابند. از این نظر ام۴ قابل مقایسه با تانک تی-۳۴ شوروی‌ها بود. تی-۳۴ تنها تانکی بود که در این جنگ در تعداد بیشتری از شرمن تولید شد.ام۴ شرمن با وجود توانایی‌های خود نسبت به مدل‌های اواخر جنگ تانک پانزر ضعیفتر بود و به خصوص از نظر قدرت آتش و محافظت زرهی در سطحی پایین‌تر از این تانک‌های آلمانی قرار می‌گرفت. امتیازات ام۴ شرمن در مقایسه با تانک های هم‌دوره خود سرعت خوب، اعتماددپذیری در میدان جنگ و همینطور تعداد زیاد آن‌ها بود.
تانک شرمن 1
نام رسمی این تانک «تانک متوسط ام۴» بود و نام شرمن توسط انگلیسی‌ها بر روی این تانک گذاشته شد که کم کم در آمریکا و دیگر نقاط دنیا هم رایج شد. مدل‌های مختلفی از ام۴ در طول جنگ تولید شد که شامل انواع توپ‌های خودکششی ۱۰۵ و ۱۵۵ میلی‌متری، تانک‌های تعمیرگر و مهندسی، تانک‌های آتش‌انداز، تانک‌های راکت‌انداز و شکارچی تانک‌هایی که با بدنه و شاسی ام۴ ساخته می‌شدند هم می‌شد.

طراحی شرمن با پیشرفت طرح تانک‌های متوسط گرانت و لی که پیش از جنگ جهانی دوم طراحی شده بودند، صورت گرفت. آمریکایی‌ها برای اولین بار توپ ۷۵ میلی‌متری خود را در یک برجک با قابلیت چرخش کامل نصب کردند که با استفاده از یک ابزار پایدارساز برجک قابلیت شلیک با دقت نسبی در حال حرکت را داشت.

مدل‌های متاخرتر شرمن از توپ ۷۶ میلی‌متری استفاده می‌کردند. در مدل‌های بهینه‌سازی شده شرمن پس از جنگ جهانی دوم توپ‌های ۹۰ میلی‌متری و ۱۰۵ میلی‌متری هم نصب شده بود.

پس از پایان جنگ جهانی دوم هزاران تانک شرمن از ارتش‌های متفقین خارج شدند. به این ترتیب شرمن تنها تانکی شد که کشور تازه تأسیس اسرائیل توانایی خریداری آن‌ها را داشت. تانک‌های شرمن در چهار جنگ مهم اعراب و اسرائیل از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۳ مورد استفاده قرار گرفتند و با بهینه‌سازی‌های انجام شده در اسرائیل در مقابل تانک‌های مدرن تی-۵۴ و تی-۶۲ موفق ظاهر شدند. بسیاری از تانک‌های شرمن هم به خودروهای نظامی دیگر از جمله توپ و خمپاره‌انداز خودکششی، خودروی مهندسی، شلیک‌کننده موشک‌های ضدرادار، آمبولانس، تانک مین‌روب و ... تبدیل شدند
کاربران
تانک شرمن 1
آرژانتین- استرالیا- برزیل -کانادا-شیلی -کوبا- دانمارک- مصر - امپراتوری ژاپن (تانک‌های غنیمتی)- آلمان نازی (تانک‌های غنیمتی) -هند- ایران -اسرائیل -ایتالیا (بعد از جنگ)-لبنان -هلند- نیوزیلند - نیکاراگوِئه- پاکستان -پاراگوئه -پرو-فیلیپین -لهستان پرتغال -جمهوری چین- عربستان سعودی-آفریقای جنوبی -کره جنوبی -ژاپن (بعد از جنگ)-اتحاد جماهیر شوروی - ترکیه- اوگاندا- بریتانیا- یوگسلاوی- اندونزی
Би садар эм нь бэлгийн хавьталд орсон

Тэр ...  нэртэй байсан
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘ ßαÐ-þʘy ✘ ، باحال فلشخور ، 1945 ، asa14
آگهی
#2
این دیگه چیه؟؟؟؟؟؟ConfusedConfused
پاسخ
#3
(28-03-2014، 14:18)~lovely boy~ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
این دیگه چیه؟؟؟؟؟؟ConfusedConfused

چی میخواستی باشه
تانکه دیگه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تانک شرمن 1
پاسخ
#4
همین اسراییل با همین تانک تونست در عرض شش روز سه تا کشوره شکست بده
Би садар эм нь бэлгийн хавьталд орсон

Тэр ...  нэртэй байсан
پاسخ
#5
خوبه بدک نی ولی من با هتلر و کلا المانی ها بیشتر حال میکنم
پاسخ
#6
ای بابا این دیگه چیه 
یکم از صلح دوستی مطلب بزارین



پاسخ
آگهی
#7
وای عجب چیزی
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  -عکس هایی از تانک ام۱ آبرامز-
  ||☆تاریخچه عملیاتی و ویژگی های تانک تی-۵۴/۵۵☆||
  موشک ضد تانک هدایت‌شونده طوفان+عکس
  نشنال اینترست تانک روسی T-90M را "هیولا" خواند
  |تاریخچه تانک ها|
  معرفی|دو مدل تانک روسی خطرناک که در جنگ جهانی دوم شکست را به ارث بردند.
  پنتر|تانک متوسط ارتش آلمان نازی
  |-SS-سه عدد از تانک های آلمان نازی که قاتل متفقین در جنگ جهانی دوم بودند-SS-|
  معرفی|تانک چلنجر ۱

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان