امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بزرگترین حفره در لایه حیاتی ازون

#1
بزرگترین حفره در لایه ازون در قطب جنوب
بزرگترین حفره در لایه حیاتی ازون 1
لایهٔ اُزون، لایه‌ای حیاتی در اطراف زمین به ضخامت ۳۰۰ دابسون (۳ میلی‌متر) در لایهٔ استراتوسفر جو زمین است با غلظت بالایی از مولکول ازون یا همان O۳ ، که در سال ۱۹۱۳ توسط دو فیزیک‌دان فرانسوی به نام‌های شارل فابری و هانری بویسون کشف شد. این لایه با جذب ۹۵ الی ۹۹٫۹ درصد پرتو فرابنفش خورشید ( که مهمترین فایده لایه ازون )، موجب ادامهٔ زندگی بر روی کرهٔ زمین می‌شود. لایه اُزون پرتوهای پرانرژی فرابنفش را جذب کرده و آن‌ها را به شکل پرتوهای فروسرخ در می‌آورند و به سطح زمین می‌فرستند.



تصویری از حفره بزرگ لایه ازون که در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ گرفته شده است

سازمان بین المللى هواشناسى اندازه این حفره در سال ۲۰۱۲ بطور متوسط ۱۷٫۹ میلیون کیلومتر مربع بود. بزرگترین حفره ازن در سال ۲۰۰۰ به اندازه ۲۹٫۹ میلیون کیلومتر مربع ثبت شده است. در دهه های گذشته لایه اوزون با سرعت ۰٫۳ درصد در سال ، نازک می شد تا سرانجام در سال ۱۹۸۵ حفره ای در این لایه ، بر فراز قطب جنوب بوجود آمد؛ با از بین رفتن مولکول های اوزون موجود بر فراز قطب جنوب پرتوهای فرابنفش خورشید به راحتی می توانستند از اتمسفر زمین عبور کنند. با نازک شدن این لایه بر فراز زمین و همچنین ایجاد حفره در آن احتمال ابتلا به سرطان پوست ، ییماری های چشمی و … افزایش یافت و زندگی جانوران دریایی نیز به خطر افتاد.

مهم‌ترین عوامل تخریب لایه ازن

cfcها (کلروفلوروکربن‌ها) : در صنایع سرماساز (یخچال و فریزرهای خانگی و صنعتی، آب سردکن‌ها و…) تهویه مطبوع و کولر خودروها و صنایع اسفنج‌سازی به عنوان عامل پف دهنده و اسپری‌ها استفاده می‌شوند.

هالون‌ها : هالون‌ها مواد اطفاء حریق می‌باشند که در کپسول‌های دستی آتش‌نشانی و سیستم‌های ثابت در مکان‌های حساس استفاده می‌شوند.

حلال‌ها: عمدتاً تحت عنوان پاک‌کننده و چربی‌زدا در صنایع مختلف فلزی، الکترونیک (برای پاک کردن بردهای الکترونیک) و صنایع خشکشویی کاربرد دارند که از جمله می‌توان به متیل کلروفرم (تری‌کلرواتان) و تتراکلرید کربن اشاره نمود.

متیل بروماید : در بخش کشاورزی از این ماده به عنوان آفت‌کش و ضدعفونی کننده استفاده می‌شود.

گازهای گلخانه‌ای : افزایش مقدار گازهای گلخانه‌ای در جو یعنی هرچه نازک‌تر شدن لایه اوزون به‌طورکلی بیشترین حجم گازهای گلخانه‌ای را بخار آب، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسیدکربن و متان تشکیل می‌دهد.

گرمایش جهانی : دانشمندان هشدار داده‌اند پدیده گرم شدن کره زمین می‌تواند تلاش‌ها برای ترمیم حفره اوزون را که قرار است تا سال ۲۰۵۰ انجام گیرد، حدود ۳۰سال به تعویق می‌اندازد.

پرتوی فرابنفش تولید شده توسط تابش خورشید در صورت رسیدن به سطح زمین می‌تواند موجب سرطان پوست، آب‌مروارید چشم، آسیب‌رساندن به سیستم ایمنی بدن و تأثیر منفی بر رشد گیاهان شود. ناسا می‌گوید که دو سوم لایهٔ اُزون تا سال ۲۰۶۵ نه تنها بر فراز قطب جنوب، بلکه در همه جای زمین نابود خواهد شد.

البته اگر کشورهای عضو کنوانسیون وین و پروتکل مونترال به تعهدات خود عمل کنند و مصرف مواد مخرب لایه اوزون را طبق برنامه زمان‌بندی شده حذف کنند، چرخه طبیعی تشکیل اوزون به حالت طبیعی خود بر می‌گردد و سوراخ‌های لایه اوزون ترمیم می‌شود، البته در شرایط مناسب و مساعد دست کم ۵۰ سال طول می‌کشد تا این حفره‌ها ترمیم شوند
پاسخ
 سپاس شده توسط amir hossein.z ، SAMIRA♥ ، # αпGεʟ
آگهی
#2
واییی ): !!
بزرگترین حفره در لایه حیاتی ازون 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  لایه ی الکترونیکی
  یازده گونۀ حیاتی که برای نجات سیاره به آنها نیاز داریم
Thumbs Up دانستنی هایی درباره ی لایه ازون!
Star بزرگترین کشور جهان؟ کوچکترین کشور جهان؟
  بزرگترین اسرار علمی 2017 که بدون پاسخ مانده‌اند!
  بزرگترین و کوچکترین واحدهای زمان چه هستند؟
  بزرگترین و ترسناکترین خرچنگ جهان(عکس)
  بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان ساخته شد+عکس
  کشف بزرگترین دره عمیق زمین
  هنگام خواب لایه‌های پیاز در جوراب خود بگذارید!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان