امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گسترش اعتراضات عليه سريال ضد بختياري سرزمين كهن

#1
تحريف واقعيت ها و بدنمايي عليه بختياري ها در سريال «سرزمين كهن»، در كانون اعتراض منتقدان قرار دارد كه از مجلس شوراي اسلامي تا عرصه خبري، كاربران فضاي مجازي، پيام كوتاه بويژه در چهارمحال و بختياري و اهواز را شامل مي شود

اعتراض ها به سريال سرزمين كهن به كارگرداني كمال تبريزي كه از شبكه سوم سيما پخش مي شود، همچنان ادامه دارد.
به گزارش ايرنا، «تحريف واقعيت ها و بدنمايي عليه بختياري ها» در سريال «سرزمين كهن»، در كانون اعتراض منتقدان قرار دارد كه از مجلس شوراي اسلامي تا عرصه خبري، كاربران فضاي مجازي، پيام كوتاه بويژه در چهارمحال و بختياري و اهواز را شامل مي شود.

برخي فعالان اينترنتي در چهارمحال و بختياري ، نسبت به آنچه توهين به قوم بختياري در سريال سرزمين كهن دانستند، در فضاي مجازي و به صورت پيام كوتاه اعتراض كرده اند.
در صفحات مجازي منتسب به قوم بختياري، از اين سريال به عنوان لگدمالي جانفشاني بختياري ها در تاريخ معاصر كشور ياد شده است.
فعالان اينترنتي در اين صفحات با انتشار نامه منتسب به 60 نماينده مجلس شوراي اسلامي در تذكر كتبي به عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما، توقف «هجمه» اين رسانه به تاريخ بختياري را خواستار شده اند.
دربخشي از اين نامه آمده است: سريال سرزمين كهن با تحريف تاريخ بختياري، چهره علي قلي خان سردار اسعد بختياري و پسرش جعفرقلي خان از رهبران مشروطه خواه ايران را كه جايگاه خاصي بين مردم بختياري دارند و در صف مقدم مبارزه با استبداد قاجار و پهلوي بوده اند، خدشه دار كرده است.
در اين نامه اعتراضي كه به صورت گسترده درفضاي مجازي منتشر شده، آمده است: در سريال سرزمين كهن نقش يك خانواده منفي، نوكيسه، سلطنت طلب و فاسد به خانواده اي با نام بختياري داده شده كه به آزار و اذيت يك خانواده روشنفكر، وطن پرست و مظلوم به نام اردكاني مي پردازند.
فعالان اينترنتي همچنين اعلام كرده اند: در اين سريال، افزون بر خانواده بختياري، از عنوان بختياري ها در ديالوگ هاي تند و تحريك آميز استفاده مي شود كه برخلاف زندگي مسالمت آميز اقوام و موازين حقوق بشري مورد نظر سازمان ملل و يونسكو بوده و نقض تعهدات بين المللي توسط صدا و سيما مي باشد.
همچنين پيامكي به صورت گسترده در چهارمحال وبختياري منتشر شده كه در آن با ادعاي توهيني ديگر از صدا و سيما به قوم بختياري چنين آمده است: در سريال سرزمين كهن به زن بختياري گفته مي شود كه «بختياري هاي كاسه ليس انگليسي هاي بوده اند.»
آژانس خبري بختياري (ايپنانيوز) نيز در قالب خبر، مصاحبه و گزارش هاي متعددي، اعتراض شخصيت هاي قوم بختياري را به سريال سرزمين كهن منتشر كرده است.
دوشنبه گذشته نيز جمعي از بختياري هاي خوزستان نيز در حاشيه نمايشگاه صنايع دستي استان هاي كشور در اهواز، تومار اعتراض آميزي نسبت به پخش اين سريال كه روايت وقايع از سال 1320 تا پيروزي انقلاب است، امضا كردند.
به گزارش خبرنگار ايرن از اهوازا، معترضان با در دست داشتن پلاكاردها و شعار نوشته ها، نسبت به آنچه تحريف تاريخ واهانت به قوم بختياري و زير سوال بردن روحيه آزادگي وميهن پرستي اين قوميت دراين سريال تلويزيوني ناميدند , اعتراض كرده اند.
آنان خواهان عذرخواهي صدا و سيما و كارگردان اين سريال ازقوم بختياري شده اند.
افشار پرويزي بابادي از ترتيب دهندگان اين اجتماع اعتراض آميز به ايرنا گفت: در سريال سرزمين كهن بدون توجه به بار معنايي المانهاي اين كار فرهنگي، در يك اقدام بسيار ناشيانه، تقابل دو خانواده را به تصوير كشيده كه يكي ازاين دو با نام خانواده بختياري سلطنت طلب و با هويتي بي ريشه و سرداراسعد بختياري قهرمان مشروطه واز فاتحان تهران در نهضت مشروطه را عنصر انگليس معرفي كرده است.
وي از جمع آوري حدود سه هزار امضا معترضين به اين سريال تلويزيوني خبر داد و گفت: كارگردان اين سريال تصوير نامطلوبي ازاين قوم ارايه داده ،سابقه تاريخي قوم بختياري در خطه ايران زمين را تاريخ گواهي مي دهد ولازم نيست آقايان الان بخواهند شكل گيري اين قوم را براي بيننده تعريف كنند!
وي با بيان اينكه اين حركت اعتراضي ادامه خواهد يافت، گفت: ما سرزمين كهن را جعل تاريخ مي دانيم زيرا درتاريخ بختياري هرگزسابقه اي از خيانت به ايران نداريم ، شهداي كه اين قوم در طول دفاع مقدس، انقلاب اسلامي و رشادت ها در انقلاب مشروطه گواه روشني بر ميهن پرستي ماست و تاريخ شاهد مبارزه زنان و مردان با همت ما براي اعتلاي ميهن است.
بابادي توضيح داد: اين فيلم به نوعي مي خواهد نزاع بين ايراني و بختياري را القا كند، درحالي كه در تاريخ، قوم بختياري را در تقابل با افغانها، دليري ها در مشروطه و شهيدانش براي انقلاب و كشور مي شناسند نه با دوستي طاغوت و ظلم وبيداد.
وي ادامه داد: انتخاب نام بختياري (براي خانواده سلطنت طلب سريال) و نمايش عكس سردار اسعد بختياري دراين فضا مغاير با اين سابقه است،
اين شهروند خوزستاني افزود: بختياري شناسه يك قوم است و وقتي در يك كار فرهنگي و در روايتي از تاريخ، آن را به يك طيف فكري منتسب مي كنيد، ديگر صحبت از يك خانواده نيست و نمي توان گفت اين عنوان محدود به يك فرد يا افراد خاص است.
اين فعال اجتماعي گفت: اين گونه حركات برخلاف منويات مقام معظم رهبري است. ما عشاير كلام ايشان را چون تاج بر سر مي نهيم و همواره با تبعيت از خط مشي رهبري و ولايت فقيه، وظيفه ملي خود را انجام داده و به همت مردان و زنانمان برخود مي باليم وبر اين باوريم كه اينگونه حركات مغاير منويات رهبري و اهداف كلي نظام درحوزه فرهنگي و تفرقه افكنانه است.
بابادي افزود: اين اعتراض بانگ دادخواهي ماست. ما ايران را سرافرازبراي همه اقوام واسلام را بالنده مي خواهيم .
همچنين پيامك هايي با موضوع اعتراض به سريال سرزمين كهن در شبكه تلفن همراه و شبكه هاي اجتماعي وارتباطي اهواز مبادله مي شود كه در آنها شماره تلفن همراه و سامانه پيامكي شبكه سه و يك شماره به عنوان تلفن همراه ضرغامي رييس سازمان صدا و سيما اعلام مي شود تا معترضين به اين اثر , مراتب اعتراض خود را نيز از اين طريق اعلام كنند.
نماينده لنجان در مجلس شوراي اسلامي هم با نتقاد از از پخش اين سريال گفته است: ضرغامي بايد از بختياري ها عذرخواهي كند.
محمد منصوري در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در اصفهان، با انتقاد از سريال سرزمين كهن و آنچه كه توهين به بختياري ها، خواند، افزود: رييس سازمان صدا و سيما بايد در اين زمينه دقت بيشتري داشته باشد و از قوم شريف بختياري و ملت ايران عذرخواهي كند.
منصوري اظهار كرد: در اصل 3 و 19 قانون اساسي بر مساوي بودن تمام اقوام تاكيد شده است و هيچ قومي بر قوم ديگر برتر نيست.
منصوري با بيان اينكه همه بايد بر اساس منويات مقام معظم رهبري در جهت حفظ وحدت و همدلي قدم برداريم، تصريح كرد: اين اقدام سيما باعث بروز اختلاف مي شود.
نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مسوولان صدا و سيما بايد نظارت بيشتري روي كار خود داشته باشند، گفت: در سريال هاي سيما بي هيچ نظارت، توجه و توجيهي به قومهاي لر، ترك، كرد و بلوچ توهين مي شود.
نماينده مردم لنجان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين سريال ديالوگ هاي بدي دارد، افزود: در اين سريال نقش يك خانواده فاسد و وابسته به انگليس به خانواده اي بختياري داده شده است.
منصوري با اشاره به اينكه كارگردان اين سريال بايد عذرخواهي كند و در باره كار خود توضيح بدهد، افزود: استفاده از عنوان بختياري ها باعث اختلاف و شادي دشمن مي شود.
وي با بيان اينكه در اين زمينه در صحن علي مجلس تذكر داده ام، افزود: در اين زمينه نامه اي با امضاي بيش از 50 نماينده مجلس براي رييس سازمان صدا و سيما ارسال شده است.
منصوري افزود: بختياري ها تا پاي جان پاي انقلاب، امام و رهبري ايستاده اند و در برنامه هاي دهه فجر انقلاب اسلامي و 22 بهمن نيز حضور گسترده اي دارند.
گسترش اعتراضات عليه سريال ضد بختياري سرزمين كهن 1
گسترش اعتراضات عليه سريال ضد بختياري سرزمين كهن 1
پاسخ
 سپاس شده توسط سورنا فاول
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان