امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عوارض مصرف زياد ويتامين هاي E،B وC

#1
[rtl]ويتامين C كه مانند ويتامين ‌هاي گروه B در آب محلول است در سلامت انسان اثرات مهمي دارد و در حفظ مقاومت بدن در برابر بيماري‌ها، استحكام بافت پيوندي، استحكام و سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه موثراست.[/rtl]
[rtl] ويتامينE  :[/rtl]
[rtl]ويتامين E از ديگر ويتامين‌هاي محلول در چربي است.. اين ويتامين به ‌طور طبيعي در جوانه‌ها (غلات و حبوبات)، غلات سبوس‌ دار و روغن‌هاي گياهي وجود دارد. [/rtl]
[rtl]ويتامينE از ويتامين‌هاي ضروري براي انسان است و موجب سلامت و استحكام غشاهاي سلولي و محافظت سلول مي ‌شود. اين ويتامين جزو ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان مي‌ باشد و در پيشگيري از بروز سرطان و بيماري‌هاي قلبي- عروقي موثر مي‌ باشد.. اثرات ويتامينE در پيشگيري از بيماري‌هاي ديگري نيز به اثبات رسيده است.[/rtl]
[rtl]مسموميت حاصل از مصرف زياد ويتامين E ، كمتر از ساير ويتامين‌هاي محلول در چربي است، زيرا بدن انسان قادر به تحمل مقادير بالاي اين ويتامين است، ولي چنانچه ويتامينE در مقادير خيلي بالا و به صورت قرص، كپسول يا فرم‌هاي تزريقي مصرف شود، باعث مسمويت ويتاميني در بدن مي شود.[/rtl]
[rtl]عوارض حاصل از مصرف خيلي زياد مكمل ويتامين E :[/rtl]
[rtl]- مانع استفاده‌ي بدن از ساير ويتامين‌هاي محلول در چربي مي‌ شود. بنابراين ممكن است انسان در معرض كمبود ساير ويتامين‌هاي محلول در چربي قرار گيرد.[/rtl]
[rtl]- با رسوب كلسيم در استخوان‌ها اختلال ايجاد مي ‌كند.[/rtl]
[rtl]- موجب اختلال در ذخيره‌ي ويتامين‌ A در كبد مي شود و مقدار آن را كاهش مي ‌دهد.[/rtl]
[rtl]- مي ‌تواند زمان انعقاد خون را نيز افزايش دهد. [/rtl]
[rtl]مصرف منابع غذايي ويتامينE در حفظ سلامت انسان تأثير مهمي دارد و چنانچه به مقدار زياد مصرف شود، خطر مسموميت و ايجاد عوارض و اختلالات ناشي از آن را ندارد. بنابراين بهتر است به جاي مصرف منابع دارويي ويتامينE ، از منابع غذايي آن استفاده شود.

ويتامين  B1 :

وتيامين يا ويتامين B1 از ويتامين‌هاي محلول در آب است كه در سلامت اعصاب نقش مهمي دارد و كمبود آن باعث ايجاد عوارض عصبي مي ‌شود.
براساس تحقيقات، تزريق مقادير بالاي اين ويتامين عوارضي از قبيل سردرد، تشنج ، ضعف عضلات، بي ‌نظمي در ريتم قلب (آريتمي قلبي) و واكنش‌هاي آلرژيك را ايجاد مي ‌نمايد. در حالي كه استفاده از منابع غذايي سرشار از ويتامين B1 نه تنها در انسان عارضه‌ اي ايجاد نمي ‌كند، بلكه در حفظ سلامت و فعاليت سيستم عصبي نقش مهمي به عهده دارد.

ويتامين  B3 :
نياسين يا ويتامين B3 از ديگر ويتامين‌هاي گروه B مي‌ باشد كه در منابعي مانند گوشت كم‌ چرب، مرغ، ماهي، بادام‌ زميني و مخمر يافت مي ‌شود.
اين ويتامين در سوخت و ساز مواد انرژي ‌زا نقش مهمي دارد. همچنين در تنفس داخل سلولي دخالت دارد.
مضرات استفاده مكرر از منابع دارويي نياسين عبارتند از:

- عوارض آلرژيك، از قبيل گر گرفتگي
- تشديد جراحات بيماران مبتلا به زخم ‌معده
- تشديد عوارض آسم
- به جا گذاشتن اثرات سمي در كبد
- ايجاد اختلالات كبدي

 ويتامين  B6 :
يكي ديگر از ويتامين‌هاي گروه B، پيريدوكسين يا ويتامين B6 است كه در سلامت اعصاب و نيز خون سازي موثر است.
اين ويتامين در موادي مانند گوشت، غلات سبوس‌دار، سبزي‌ها و مغزها وجود دارد كه با مصرف اين مواد نياز انسان به اين ويتامين تامين مي ‌گردد، ولياستفاده‌ي زياد و بي‌ رويه از منابع دارويي ويتامين B6 مي ‌تواند به ايجاد عوارض عصبي همراه با اختلالات در راه رفتن، ضعف و بي ‌خوابي منجر شود.

 اسيد فوليك :
اسيد فوليك از ويتامين‌هاي گروه B محسوب مي شود و در خون ‌سازي تأثير مهمي دارد. اگر مكمل اين ويتامين به مقدار زياد مورد استفاده قرار گيرد، تركيبات غيرقابل جذبي با روي تشكيل مي‌ دهد، در نتيجه از جذب اين عنصر جلوگيري مي ‌كند و موجب دفع روي و عوارض كمبود اين ماده‌ي معدني در بدن مي ‌شود.

*** ويتامين C :
ويتامين C كه مانند ويتامين ‌هاي گروه B در آب محلول است در سلامت انسان اثرات مهمي دارد و در حفظ مقاومت بدن در برابر بيماري‌ها، استحكام بافت پيوندي، استحكام و سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه موثراست.
اين ويتامين در منابع گياهي مانند سبزي‌ هاي برگ سبز و ديگر انواع سبزي مانند: گوجه ‌فرنگي، فلفل سبز، فلفل دلمه ‌اي و نيز ميوه‌هايي مانند مركبات ، توت ‌فرنگي و كيوي به مقدار قابل توجهي وجود دارد.
چون اين ويتامين جزو ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان محسوب مي‌ شود، در پيشگيري از سرطان موثر است.
چنانچه اين ويتامين از طريق منابع غذايي جذب بدن شود، موجب حفظ سلامت انسان و افزايش مقاومت در برابر عفونت‌ها مي ‌شود، وليزياده روي در مصرف منابع دارويي آن باعث ايجاد اختلالات گوارشي، اسهال، خطر ابتلا به سنگ اگزالات در مجاري ادراري و آدابتاسيون با مقادير بالا (يعني بدن به مقادير بالاي اين ويتامين عادت مي ‌كند و ديگر منابع غذايي پاسخگوي نياز انسان به ويتامين C نخواهد بود) مي ‌شود.




[/rtl]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عوارض عمل نکردن کیست مویی (سینوس پیلونیدال)
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
Subarrow عمل جراحی بواسیر(هموروئید)، عوارض و مراقبت های پس از آن
  ارتباط مصرف سیگار الکترونیکی با تنگی نفس در افراد جوان
  شرایط مصرف داروهای آسم در دوران شیوع کرونا
  بدانید از عوارض مرگبار نوشیدن زیاد آب !
  از عوارض نگران کننده قرص سیپروهپتادین باخبر شوید
  عوارض داروها در سلامت دهان ، دندان و سایر اعضای بدن
  نکات مهم درباره مصرف دارو با معده خالی
  عوارض و اثرات بیهوشی روی مغز و سایر اعضای بدن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان