امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وقتي همه براي لا غر شدن مسابقه مي گذارند

#1
سانتيمتر رو برداشت، دور کمرش رو اندازه گرفت آهي از ته دل کشيد و سانت رو به گوشه اي از اتاق پرتاب کرد. دوباره رفت روي دستگاه تردميل و شروع کردن به ورزش کردن.
چند ماهي مي شد که کارش همين شده بود. نه غذاي درست و حسابي مي خورد و نه .... به قول قديمي ها تمام خواب و خوراکش شده بود وزنش. با خودش عهد کرده بود که بايد هم  وزن  فلان هنرپيشه هاليوودي بشه.
به قول خودش هنوز 3 کيلو مونده بود تا به وزن دلخواهش برسه و او هرچي تلاش مي کرد نمي رسيد. زندگي زناشويي اش رو تو خطر مي ديد و احساس مي کرد که راز خوشبختي اش در همين چند کيلو خلاصه شده است.
وقتي ماهواره بلاي جان مي شود
شايد بتوان عمر مانکن شدن و داشتن اندامي باربي را  به ورود ماهواره نسبت داد.
شايد آن موقع که ويدئو را در پتو مي پيچانديم و فيلم ها را در زير تخت مخفي مي کرديم مردم اينقدر بدنبال لاغري و چاقي نبودند.اما از زمانيکه ماهواره آمد، ايدهآل ها تغييرکرد. براي برخي از خانوم ها که تعدادشان هم کم نيست اندامي موزون و باريک،  شد يک آرزو. هر چند که آقايان نيز براي آنکه از قافله عقب نمانند و به قول معروف سرشان بي کلاه نماند وارد معرکه شدند.
به ناگاه ذائقه ها دستخوش تغييرات شد. برخي مردان ديگر ظاهري خشن را مناسب خود نمي دانستند و براي مطرح شدن در جامعه رو به سوي باشگاه هاي ورزشي و قرص هاي بدنسازي آوردند.  ديگر پوشيدن لباس هاي گشاد از مد افتاد و لباس هاي جذب و چسبان در بين آقايان و خانوم ها مرسوم شد. بر همين اساس  براي پوشيدن اين لباس ها داشتن اندامي مناسب شرط اول کار بود.
باشگاه هاي بدنسازي شلوغ شد و استفاده از قرص هاي رژيمي هرروز نسبت به روز پيش مرسوم تر.
سلامتي ، مطرح شدن در جامعه بعنوان يک فرد خوش تيپ يا وسواس وزني!  شما عضو کدام گروه هستيد؟
اگر ماهواره منزلتان را در ملا» عام قرار نداده باشيد، کانال هاي مستهجن و خلاف عرف و شرعش را قطع کرده باشيد متوجه خواهيد شد که اکثرکانال ها در حال تبليغ قرص هاي لاغري و چاقي و دستگاه هاي مختلف ورزشي  هستند. از ويبره شيب گرفته تا توتال کور، تردميل و استيم اوبلت و  همه و همه دست به دست هم داده اند تا انسان هايي را که تنها دغدغه زندگي شان در ترازو خلاصه مي شود خوشبخت کنند.
درمان چاقي با داروهاي لاغري
آيا شما هم به فکر درمان چاقي يا لاغري هستيد؟ آيا شما هم تنها دغدغه زندگي تان وزنتان است؟ تمام محصولات ورزشي را خريداري و در کنج اتاق گذاشته ايد؟ داروها و قرص هاي مختلف را چطور؟ از داروهاي عطاري چي همان قرص هاي دست سازي که بايد در کپسول بريزي و روزي چند بار با آب فراوان ميل کنيد؟ به فکر عمل جراحي افتاده ايد؟ آيا تا به حال کسي عمل جراحي فک را به شما پيشنهاد کرده است؟ مي گويند که اگر فک را عمل کنيد شخص ديگر نمي تواند لقمه هاي بزرگ بردارد در نتيجه با خوردن لقمه هاي کوچک به مرور زمان لاغر مي شود؟ عمل جراحي معده يا روده چطور؟ سوناي خشک يا مرطوب؟ آيا با ورزش و پياده روي به فکر درمان چاقي يا لاغري هستيد؟
جورج برنارد شاو، نويسنده معروف، مي گويد: "هيچ عشقي صادقانه تر از عشق به غذا نيست!" اما شايد برنارد شاو نمي دانست که روزي تب مانکن بودن و لاغر شدن آن قدر بالا مي گيرد که خيلي ها از لذت غذا خوردن مي گذرند تا از لاغر بودن لذت ببرند.
 متخصصان تغذيه بر اين عقيده اند که، بهترين درمان لاغري، رژيم غذايي مناسب در کنار فعاليت هاي فيزيکي و تغيير در رفتار و نحوه زندگي است چرا که با افزايش وزن تدريجي علاوه بر اين که قابل تحمل تر است عوارض  نداشته و تقريبا غيرقابل بازگشت است، مضرات نامطلوب داروهاي لاغري براي کاهش وزن خيلي بيشتر از مزاياي اين داروهاست و متخصصان تغذيه افراد را از استفاده آنها منع مي کنند، بنابراين رژيم غذايي مناسب بهترين جايگزين براي درمان داروهاي لاغري است.
حتي قويترين داروهاي درمان چاقي براي درمان اين مشکل قطعي نبوده و اين داروها تنها مي توانند حداکثر بين 5 تا 10 کيلوگرم از وزن افراد چاق را در طي يک سال مصرف، کاهش دهند.
مصرف داروهاي درمان چاقي تنها براي دوره اي کوتاه مدت پاسخ مي دهد و فرد پس از مدتي در صورت قطع دارو دوباره به وزن قبلي خود برمي گردد. اين جمله از زبان خانمي با 25کيلوگرم اضافه وزن گفته شده بيان شده است. او معتقداست که درمان چاقي با قرص ها و داروهاي لاغري درمان قطعي و دائمي نيست و حتي مصرف قوي ترين اين داروها حداکثر 5 تا 10 کيلوگرم از وزن افراد چاق را در طول يکسال کاهش مي دهد. اين در حالي است که فرد بايد متحمل هزينه هاي گزاف خريد اين داروها شود و مخارج زيادي را بابت مصرف آنها پرداخت نمايد و اين روش براي مدتي کوتاه جواب مي دهد.
اعتماد به نفس داشته باشيم
آيا کمبود اعتماد به نفس دلايل استفاده از قرص هاي لاغري يا چاقي است؟
شايد نداشتن يا پايين بودن اعتماد به نفس و عدم خودباوري يکي از دلايلي است که عده  بي شماري از افراد رو به رژيم هاي لاغري يا چاقي مي آورند.
داشتن روحيه بالا، موقعيت اجتماعي مناسب، سواد کافي و داشتن روابط عمومي بالا موجبات داشتن اعتماد به نفس را فراهم مي کند. شايد اگر انسان ها به جاي آنکه دغدغه هاي خود را در گرم خلاصه کنند به پرورش روحيه خود بپردازند ديگر براي پايين آوردن يا بالا بردن وزن خود از مواد شيميايي و داروهاي مهلک کشنده ديگر استفاده نمي کردند.
لذا با توجه به پيشرفت تکنولوژي و توسعه جهان کنوني و بالطبع رشد جمعيت و افزايش روزافزون رستوران ها و فست فودها از سويي و همچنين کاهش تحرک از سويي ديگر، هر روز به تعداد افراد چاق در جهان افزوده مي شود. چاقي که امروزه به مشکلي عمومي تبديل شده است، بسياري از فعاليت هاي روزمره زندگي را مختل مي سازد; چنان که بسياري از ما با افزايش وزن خود يا اطرافيان مواجه هستيم و از اين مساله رنج مي بريم.
استفاده از سيستم هاي مدرن
امروزه نفوذ تکنولوژي در زندگي بيشتر از هر زمان ديگر و غير قابل اجتناب است، اما نکته اي که ما به آن ايمان داريم، استفاده صحيح از تکنولوژي مناسب است. در زمينه لاغري سيستم هاي بسيار مدرني در آمريکا، فرانسه و ايتاليا ساخته شده که پس ازتحقيقات فراوان اثرات سودمند درماني و نداشتن عارضه در آنها به اثبات رسيده است براي اولين بار در سطح خاورميانه مجموعه اي کامل در ايران گردهم آمده است.
روش کار به اين صورت است با شروع رژيم لاغري يا چاقي يک سري تغييراتي در بدن و به خصوص در پوست و لايه هاي چربي زير آن پديد مي آيد. بوسيله اين سيستم ها با تحريک سوخت و ساز، ميزان مصرف چربي در سلول ها بيشتر مي شود و اصطلاحا چربي بيشتري مي سوزد. از سوي ديگر با افزايش جريان خون و لنف مواد زايد و ادم موجود در لايه هاي زيرين پوست توسط جريان خون، لنف و کليه ها دفع مي گردد. سلول هاي سازنده اسکلت پوست نيز در طي اين روند تحريک شده و سبب تقويت و نوسازي اسکلت پوست مي شوند و از شل شدن و افتادگي و ايجاد ترک هاي پوستي جلوگيري مي کنند.
عارضه ديگر در رژيم هاي لاغر کننده که بسيار بدمنظره است شل شدن عضلات است. سيستم مدرني تهيه شده است که با ايجاد تحريکات عضلاني منظم و برنامه ريزي شده عضلات را به طرز بسيار موثري تقويت مي کند.
10 کيلو در 10 جلسه !
در 10 جلسه 10 کيلو لاغر شويد و يا بالعکس چاق، البته بازار اولي بيشتر از دومي گرم است. اين جمله يک ديالوگ بسيارتکراري است که تمامي مبلغيني که  کارشان فروش محصولات افزايش يا کاهش وزن است براي فروش بيشتر محصولات خود از آن استفاده مي کنند.
آيا مي توان اضافه وزن 20 ساله را در 10 جلسه از بين برد؟ يا بالعکس اگر کمبود وزن داشته باشيم مي توان اين کمبود را فقط در چند جلسه حل کنيم؟ حتي اگر از درس رياضي  نمره خوبي هم  نگرفته باشيم با يک حساب سرانگشتي به اين نتيجه خواهيم رسيد که اين يک امر محال است.
ويبره شيب، استيم اوبلت، توتال کور و انواع ژل هاي لاغري از محصولاتي هستند که به طور شبانه روز از کانال هاي مختلف خارجي در حال تبليغ است.
محصولاتي که اين باور را به ببيننده القا مي کند که تنها با چند جلسه استفاده از اين دستگاه ها مي توان به وزن ايده آل ودلخواه رسيد. اما تا به حال از کساني که از اين دستگاه ها را استفاده کرده اند نتيجه کار را جويا شده ايد؟ آيا 10 جلسه استفاده براي رسيدن به وزن ايده آل کافي است؟
به خاطر داشته باشيد: داروهاي بازدارنده اشتها يا اشتها آور معجزه نمي کنند. در واقع آنها به هيچ وجه نمي توانند جاي يک رژيم غذايي خوب و مناسب را بگيرند. نقش اصلي اين داروها کمک به فرد در گرفتن رژيم مناسب و انجام تمرينات ورزشي به منظور کاهش وزن اضافه و ثابت ماندن در وزن ايده آل است.
داروهاي لاغري و معايب آن 
با نيم نگاهي به شبکه هاي فارسي زبان ماهواره اي به خوبي در مي يابيم که محور اصلي آگهي هاي اين شبکه هاي ماهواره اي تبليغ انبوه قرص هاي لاغري است که مدت هاست تب آن در ميان زنان و دختران جوان ايراني شدت گرفته است.
البته از اين تبليغات انبوه عجيب تر، وجود نماينده رسمي اين شبکه هاي ماهواره اي در تمام شهرهاي ايران است و تنها واکنش مسوولان مربوطه در مقابل اين هجوم قرص هاي مخرب،فقط هشدار دادن است مبني بر اينکه اين داروها مورد تاييد نيست و بس!!
دکتر علي حشمتيان روانشناس و مشاور درماني بر اين عقيده است  که افراد چاقي که داروهاي لاغري مصرف مي کنند به طور معمول اعتياد به دارو ندارند اما به هر حال با ورود و عرضه قرص هاي جديد در جامعه مي توان گفت اعتيادآور هستند و اگر بيماري به مصرف اين گونه داروها عادت کند و نحوه رفتار خود را در زندگي تغيير ندهد هيچ گاه نمي تواند موفق شود.
براي کاهش وزن به طور حتم بايد از مثلث رژيم غذايي، دارو و فعاليت فيزيکي پيروي کرد، چرا که کاهش وزن در کنار رژيم غذايي سالم و کم کالري يعني کالري زير 1200 و همچنين وجود فعاليت فيزيکي مي تواند براي فرد چاق نجات بخش باشد، اين به مثابه فردي است که بيماري ديابت دارد; همان طور که بايد در کنار رژيم غذايي مناسب انسولين مصرف کند اگر تنها انسولين مصرف کند و رژيم نداشته باشد اين امر امکان پذير نيست.
عوارض ناگوار داروهاي لاغري
بر دستگاه گوارش
آيا تا به حال به عوارض داروهاي لاغري فکر کرده ايد؟ به عنوان نمونه  سيبوترامين که يکي از داروهاي تاييد شده از سوي سازمان نظارت بر غذا و داروي آمريکاست عوارض جانبي نظير سردرد، اضطراب، يبوست، و فشار خون را به همراه دارد; همچنين در مصرف زنيکال، عوارضي چون دفع مدفوع مکرر و چرب، اسهال، دل درد، اضطراب، سرگيجه و ناراحتي هاي روده اي بروز مي کند و در موارد نادري موجب خشکي پوست و اختلال در مفاصل مي گردد، البته بايد يادآور شد که در تمام اين موارد اگر رژيم غذايي مناسب جواب ندهد و چاقي بيش از حد باشد مصرف اين داروها تجويز مي شود.
اثرات داروهاي تقلبي لاغري که در سايت هاي اينترنتي و شبکه هاي ماهواره اي به نحو چشمگيري تبليغ مي شود جاي بحث خود را دارد و بماند که چه عوارض خطرناک و مهلکي در پي دارد.
به هر قيمت وزن خود را تغيير ندهيم
وقتي که کمي کوچک بودم، البته نه آنقدر که معناي اعتياد را نفهمم ، وقتي مي گفتند که فلاني اعتياد دارد تنها مواد مخدري که توي ذهنم نقش مي بست ترياک و هروئين بود.
خيلي ها براي آنکه از قيل و قال دنيا راحت شده باشند به سراغ مواد مخدر مي رفتند و برخي ديگر هم براي درمان بيماري.
اما دنيا که پيشرفت کرد مواد مخدر هم به طور ناگهاني دچار شتابزدگي شد . ترياک جاي خود را به شيشه داد و کراک هم شد برادر ناتني هروئين.
دنياي معتادان تغيير کرد وترياک شد اخي. استفاده از مواد مخدر صنعتي و جا انداختن اين جمله در بين جامعه که اينها اعتياد آورنيستند آنچنان پيشرفت کرد که اين روزها برخي از افراد براي آنکه در مدت کوتاهي لاغر شوند از شيشه به عنوان يک ماده لاغري استفاده مي کنند و با اين تصور که معتاد نخواهند شد مشتري دائم آن مي شوند.
هومن نارنجي ها مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله کارشناساني است که شيوع مواد مخدر شيميايي به جاي سنتي را قبول دارد. او معتقد است: تبليغات غلط برخي از افراد سودجو مبني بر شادي آور و بي ضرر بودن کراک و مواد مخدرصنعتي مثل شيشه و ناآگاهي جوانان نسبت به عوارض خطرناک اين مواد موجب فراواني مصرف مواد مخدر صناعي در کشور شده است. به گفته وي جلوگيري از مصرف اين مواد به اراده جدي مسوولان و فراهم آوردن فضاي شاد و بدون استرس براي جوانان نياز دارد. کارشناسان بسياري با اين مقام مسوول هم نظر هستند. آنها مي گويند اينکه برخي خانم ها که در بينشان افراد تحصيلکرده هم کم نيستند،  شيشه مصرف مي کنند، نشان مي دهد که معضل خلا» فرهنگي جدي است.
آنچه مسلم است،  استفاده از شيشه براي لاغر شدن يک کار غيرعلمي است و با اين روش بحث کاهش وزن مطلوب رخ نمي دهد. چاقي امري است که زمينه ساز بسياري از بيماري ها نظير ديابت و افزايش فشار خون است ولي مصرف اين ماده زمينه بيماري شديدتري براي فرد فراهم مي کند. از اين رو گرايش به مواد مخدر براي لاغري روشي غيرعلمي، غيربهداشتي، خانمان برانداز وغير عقلاني است.
هر روز لاغرتر از ديروز!
«داري مي شکني ! اين شد زندگي ! مسخره کردي خودت رو هيچي نمي خوري؟» مادر داشت فرياد مي کشيد و دختر بي توجه به مادر در حال دراز و نشست زدن بود.
مادر صداش رو بلند کرد تا به قول خودش حرف حسابي تو گوش دخترش فروبره: مرده شور اين مد رو ببره که از زندگي تو رو انداخته، کي گفته هرکي لاغرتر باشه بهتره؟ اين بند و بساطي رو که پهن کردي جمش کن ديگه داري خسته م مي کني. از صبح تا شب پاي اين ماهواره مي شيني هرچي تبليغ مي شه دو روز بعد  مي خريش که چي بشه ؟  هر روز يه برنامه جديد يه دستگاه جديد يه قرص جديد مي خري ... اينقدر هزينه مي کني که چي؟ تو اين دستگاه ها شوهر پيدا نمي شه دختر جان !  دو روز ديگه که هزاردرد و مرض گرفتي به حرف من مي رسي....
اندي روفي جمله جالبي دارد. مي گويد: "در هر کتاب فروشي، پرفروش ترين کتاب ها، کتاب هاي آشپزي و کتاب هاي رژيم لاغري است! اولي به شما مي گويد که چگونه انواع خوراکي را تهيه کنيد و دومي مي گويد که چگونه به اين غذاها اصلا لب نزنيد!" به عبارت ديگر شايد اصل اول لاغري طبيعي قدرت اراده و پشتکار باشد. ولي واقعيت اين است که برخي عوامل روان شناختي وجود دارند که افراد را بيش از حد به سمت لاغري سوق مي دهند. عواملي نظر يادگيري مشاهده اي مثل قهرمانان فيلم ها و کارتون ها که معمولا لاغرند و خوشبخت يا زندگي شاعرانه و با آرامش و عمدتا هم لبخند مليحي روي لب دارند! نشان دادن اينکه افراد عصبي افرادي پرخورند ولي آدم هاي آرام افرادي لاغرند معمولا اين ذهنيت را به وجود مي آورد که به خاطر چشم ديگران هم که شده کمتر بخوريم! از طرفي عده اي در هنگام افسردگي دچار بي اشتهايي شديد مي شوند، عده ديگري در هنگام اضطراب و استرس هاي شغلي به کل اشتهاي خود را از دست مي دهند و لاغر مي شوند. حتي شما هم شنيده ايد که مثلا فرد مي گويد انگار راه گلويم بسته شده است يا انگار دارم گوشت تن خودم را مي خورم يا غذاها ديگر مزه اي ندارد! عده اي از اين افراد براي ايجاد طعم در غذا به موادي از قبيل آب ليمو روي مي آورند که خود مي تواند در لاغري نيز موثر واقع شود.
بسياري از عوامل زيست شناختي و روان شناختي در لاغري و چاقي دخالت دارند.  به گفته دکتر حسين ابراهيمي مقدم، روان شناس و استاد دانشگاه در بحث زيست شناختي مي توانيم به آثار وراثت، بافت چربي بدن و سوخت و ساز (نرخ تبديل کالري به انرژي) اشاره کرد. افراد لاغر بيشتر تحت تاثير وراثت از پدر و مادر زيستي خود لاغري را به ارث مي برند. در پژوهشي مشخص شد که بچه ها از نظر وزن، بيشتر به والدين زيستي خود شباهت داشتند تا به پدر/مادر خوانده هايي که حتي خوردن زياد را تشويق مي کردند! از طرفي به نظر پدر افرادي که سلول هاي چربي کمتري دارند ديرتر به غذا نياز پيدا مي کنند، حتي اگر از نظر وزن با بقيه يکي باشند.
دنيا از اين هم پيشرفته تر که شود، کمپاني ها از ارايه محصولات چاقي و لاغري خود را خفه هم که کنند باز هم در شخصيت و رشد عقلاني آدم ها تغييري احساس نمي شود. خوش اندام هم که نباشيم زياد مهم نيست. اين چند گرم ها حالا چه بالا و چه پايين چه کم چه زياد فرقي ندارد وقتي که آرامش من و تو درگير ترازو  مي شود و دغدغه هاي زندگيمان در پس قرص هاي چاقي و لاغري پنهان.
تمام درآمد را صرف لاغري و چاقي مي کنيم و در يک لحظه نگاه مي کنيم و   مي بينيم که کل زندگي را درازاي چند کيلو، فقط چند کيلو معاوضه کرده ايم. آيا بهتر نيست که بجاي استقبال از دارو، عمل هاي جراحي، وسائل ارتعاش، گوشواره هاي لاغري، کمربندها و دستگاه هاي برقي، سوناها،  ليپوساکشن و  در فکر ايجاد راه حل و روشي مناسب در تغذيه باشيم؟ آيا بهتر نيست  در رفتارهاي خوراکي،  سفره ها و خوراکي ها تجديد نظر کنيم؟ تصميم گيرنده نهايي شما هستيد.   
پاسخ
 سپاس شده توسط shawkila
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نسخه اي گياهي براي رفع دردشکم
  10فرمول ساده براي چکاب شخصي
  براي درمان کبد چرب قهوه بخوريد!
  شليك به دندان براي تسكين درد !
  مایعات بی نظیر براي گلو درد
  6 توصيه براي داشتن موهاي براق و ناخن‌هاي محكمـ
  لالايي‌هاي بوعلی سینا براي بي‌ خواب‌ ها
  روش‌هايي براي كاهش خطر ابتلا به سرطان :|
  7 روش ساده براي غلبه بر استرس
  كدام روش بهتري براي برداشت خال است؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان