امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از سیر تا پیاز درباره عطر!

#1
عطرها از 78 الی 95 درصد الکل طبیعی به علاوه اسانسهای روغنی ساخته میشوند. اینکه در هر عطری میزان اسانس روغنی بهکار رفته چقدر باشد، اسامی مختلفی به عطرها میدهد که خوب است شما هم با آنها آشنا شوید تا موقع خرید انتخاب دقیقتری داشته باشید.

پرفیومها: پرفیومها بهترین و بادوامترین نوع رایحهها با 22درصد اسانس روغنی هستند.

ادو پرفیومها: بعد از پرفیومها، ادوپرفیومها قرار میگیرند. این گروه با داشتن 15 الی 22درصد روغنهای معطر رتبه دوم را بهدست میآورند.

ادوتویلتها: این دسته8 تا 15درصد اسانس روغنی دارند.

ادکلنها: که برای مردان استفاده میشود تنها حدود 4درصد روغن دارند.

ادوفرشها: اما رقیقترین عطرها اصطلاحا ادوفرش نامیده میشوند که 3درصد اسانس روغنی دارند و به کار آنهایی میآیند که دلشان میخواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد. هرچقدر میزان اسانس روغنی یک عطر بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر و ماندگاریاش زیادتر خواهد بود.برای همین با توجه به استفادهای که از عطرتان میکنید یکی از دستههای بالا را انتخاب کنید. معمولا برای مهمانیها دسته اول و دوم گزینههای بسیار مناسبی هستند، بهخصوص آنهایی که دوست ندارند عطرشان را به همراهشان ببرند و مجددا تجدیدش کنند. برای استفادههای روزمره و محیطهای کاری، از ادوتویلتها و ادوفرشها استفاده کنید که رایحههای رقیق و ملایمی دارند. امروزه ادوپرفیومها و ادوتویلتها، بیشترین تولید خودشان را دارند. چون آدمهای امروزی بیشتر از هر چیزی خواستار ماندگاری هستند و هردو این موارد ماندگاری نسبتا بالایی دارند.

از سیر تا پیاز درباره عطر! 1

نگهداری عطر
بعد از استعمال عطر از محکم بسته شدن درش مطمئن شوید. شیشه عطرها را در جاهای گرم یا در معرض نور خورشید قرار ندهید. این کار باعث از بین رفتن بخش زیادی از بوی عطر و در عین حال تیره شدنش میشود. به همین خاطر است که خیلی از تولیدکنندگان عطرها شیشههای تیره یا مات را برای عطرشان انتخاب میکنند.
سعی کنید عطری را انتخاب کنید که انگار برای شما ساخته شده است، عطری که با آن احساس راحتی کنید. به اینکه این عطر روی بدن فلان دوست یا آشنا خوش بوست اکتفا نکنید. عطرها را حتما باید روی بدن خودتان امتحان کنید. پوست هر کسی، میزان خشک یا چرب بودنش و حتی رایحه شخصی هر فردی با دیگران متفاوت است. وقتی برای خرید عطر به فروشگاهی میروید، آن عطر را روی بدنتان اسپری کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. معمولا بعد از 10دقیقه عطرها خودشان را نشان میدهند و میتوانید تشخیص بدهید برای شما مناسب هستند یا نه اما هستند عطرهایی که در یک ساعت اول چندان دوست داشتنی بهنظر نمیرسند و تازه بعد از گذشت یک ساعت خودی نشان میدهند. سعی کنید برای خرید عطر اصلا و ابدا عجله نکنید. باور کنید آدم لباسی با پارچه زبر را راحتتر از عطر نامناسب تحمل میکند!


عطر ارزان قیمت هرگز!
دقت داشته باشید که هیچ گرانی بیحکمت نیست! مسلما یک عطر ارزان قیمت نه چندان معروف نمیتواند جای برندهای معتبر سازنده عطر را بگیرد. در مورد عطرهای نامرغوب باید بدانید که ممکن است کمی پس از استفاده بدبو شوند. برای همین اگر از این نوع عطرها دارید آنها را به هیچوجه روی لباستان اسپری نکنید. این کار باعث میشود بوی بد به خورد لباس برود و به سختی بتوانید از دستش خلاص شوید اما اگر روی مچ دستهایتان اسپری شده باشد با شستوشو به راحتی از بین خواهد رفت.
عطر را معمولا روی لباس اسپری نمیکنند، بهخصوص پرفیومها و ادوپرفیومها، چون میزان روغن آنها بالاست و روی لباس لکه میاندازد، ولی اگر خیلی دوست دارید لباستان هم بوی عطر بدهد، میتوانید عطر را روی لباسهای تیره و با فاصله اسپری کنید، آن هم در محلهایی که به چشم نمیآیند، مثل زیر تای یقه لباس.

رایحههای اصلی
عطرها با اینکه خیلی متفاوت هستند اما در ساختشان معمولا از یکسری رایحههای اصلی استفاده میشود، رایحههایی مثل، عطر گلها، رایحههای شرقی، ترکیب گل و رایحههای شرقی، چوب صندل و میوهها جزو اصلیترینها هستند. همچنین گیاهانی مثل بادیان رومی، گل سرخ، ترنج، هل، چوب سدار، اکالیپتوس، کندر، یاسمن، شمعدانی، زنبق، اسطوخودوس، لیمو، یاس بنفش، لی لی، ماگنولیا، خزه، بهار نارنج، پرتقال، زنبق زرد، نعنا، کاج، تمشک، رز، گل مریم و وانیل جزو موارد بسیار محبوب و پرطرفدار به حساب میآیند. نوع عطر این گیاهان و میوه هاست که تعیین می کند عطر شما سرد است یا گرم.
شاید از خودتان بپرسید؛ چطور میشود عطری که ترکیبی از روغنهای معطر و الکل است ماندگار شود؟ در حالی که الکل می پرد و روغنهای معطر هم ممکن است زیاد با دوام نباشند.

راز ماندگاری عطر با بخش دیگری از طبیعت تکمیل میشود: حیوانات! جالب است بدانید عطر را با کمک گرفتن از بعضی از حیوانات ماندگار میکنند. حیواناتی مثل آهو، با ایجاد مشک به دوام عطرها کمک میکنند. یعنی معمولا سازندگان عطرهای خوشبو مقداری مشک و عنبر هم به عطرشان اضافه میکنند تا این عطرها مدت زمان بیشتری رایحهشان را حفظ کنند و روی بدن بمانند.
معمولا میزان ماندگاری پرفیوم ها و ادوپرفیوم ها به همین خاطر بیشتر از سایز عطرهاست. بنابراین اگر میزان ماندگاری عطر برای تان مهم است به سراغ این دو دسته بروید.

نحوه درست استفاده کردن از عطر
خیلیها فکر میکنند همین که عطر را روی بدن اسپری کنند، کار تمام است! اشتباه نکنید. عطر زدن آداب مخصوص بهخودش را دارد، البته اگر دلتان میخواهد ماندگاری عطرتان بیشتر شود و مرتبا مجبور به استفاده مجدد نباشید؛ عطر را روی قسمتهای نبضدار بدن اسپری کنید آن هم نه از فاصله خیلی نزدیک. عطری که از فاصله نزدیک اسپری شود روی یک نقطه جمع میشود و احتمال اینکه بوی آن به تلخی بزند زیاد میشود. مچ دستها، گردن (در مواردی ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود) و آرنجها محلهای اصلی اسپری شدن عطر هستند. دستتان را در فاصله 10 تا 15 سانتیمتری این نقاط بگیرید و به آرامی عطر را اسپری کنید. در مورد مچ دستان یک نکته را به خاطر داشته باشید؛ بعد از استفاده از عطر، مچها را به هم نسایید؛ این کار باعث خراب شدن بوی عطرتان میشود.
بعضیها عطر را تنها روی گردنشان اسپری میکنند اما فقط به گردن اکتفا نکنید چون بخش زیادی از بوی عطرتان رو به بالا خواهد رفت و کمرنگ میشود. مچ دستها برای تکمیل این پروژه عالی است!

یک راه جالب دیگر هم برای اینکه بوی خوشتان بیشتر شود وجود دارد، مقداری کمی از عطرتان را در هوا اسپری کنید و به سمتش بروید، این طوری عطر روی تمام بدنتان خواهد نشست. اگر عطرتان ماندگاری کمی دارد و برای مثال تا از خانه به مهمانی برسید پریده است یا کمرنگ شده، خوب است شیشه را به همراهتان داشته باشید و وقتی نزدیک مقصد مورد نظرتان شدید از عطرتان مجددا استفاده کنید. این کار عطر را تازهتر نگه میدارد.


تمام محصولات عطری
از تمام محصولات وابسته به عطرتان استفاده کنید.
اگر دقت کرده باشید بهخصوص عطرهایی که توسط کمپانیهای معروف تولید میشوند معمولا داخل جعبههایی هستند که سایر محصولات مثل لوسیون و ژل حمام یا دوش هم درون شان قرار گرفته است. برای اینکه همیشه بوی خوبتان به قوت نخستین لحظات استفاده از عطر باقی بماند میتوانید موقع استحمام از ژل دوش یا حمام این محصولات استفاده کنید. بعد از استحمام، لوسیون همان محصول یا اسپری را مورد استفاده قرار دهید. در نهایت هم ادوپرفیومتان را روی بدن اسپری کنید و مطمئن باشید که این رایحه تا استحمام بعدی بهخوبی روی بدنتان باقی خواهد ماند. به خاطر داشته باشید برای استفاده از لوسیون خوب است که از پاها شروع کنید. این طوری عطر لوسیون رو به بالا میرود و خیلی خوب روی بدن مینشیند.

عطر گرم، عطر سرد
معمولا بیشتر افراد تعریف ساده عطر گرم و سرد را میشناسند؛ میدانند عطرهایی که در آنها رایحه شکلات یا چوب صندل یا ادویههای شرقی به کار رفته باشد عطرهای گرم به حساب میآیند و عطرهایی که در آنها رایحه لیمو و نارنج یا هندوانه به کار رفته باشد عطرهای خنک هستند. برای فصلهای سرد باید از رایحههای گرم استفاده کرد و برای فصلهای گرم از رایحههای سرد.
حالا که کمکم به بهار نزدیک میشویم، بد نیست به فکر عوض کردن عطرتان بیفتید. برای این فصل از رایحههای خنک استفاده کنید. بهتر است برای این فصل 2 عطر تهیه کنید؛ یکی برای استفاده روزمره و دیگری برای مهمانیها. عطرهای سنگین، مثل تولیدات برند دیور یا ورساچه را در مهمانیها استفاده کنید؛ این عطرها معمولا به تلخی یا شیرینی میزنند.
از آنجایی که با ورود به فصل بهار روزهای گرم هم کمکم خودی نشان میدهند به سراغ عطرهایی با ماندگاری بالا بروید. بدن در فصول گرم سال، بیشتر عرق میکند و همین مسئله باعث از بین رفتن زود به زود بوی عطر میشود برخلاف زمستان که عطرها برای خودشان حالا حالاها میمانند و جایی نمیروند!

عطر اصل
نسبت به خرید عطر اصل، حساس باشید. عطرها مستقیما با سیستم تنفسی شما سروکار دارند. اگر عطر شما نامرغوب باشد احتمال اینکه به بدنتان و حتی به محیطزیست صدمه بزند زیاد است. این روزها زیاد دیده میشود که دستفروشها عطرهایی را با شکلی شبیه عطرهای اصل میفروشند و متاسفانه عدهای هم این عطرها را میخرند. سری به سایتهای فروش عطر مورد نظرتان بزنید. با یک جستوجوی ساده متوجه خواهید شد که قیمت آن عطر حدود چقدر است. چطور ممکن است همان عطر را با یک دهم قیمت بفروشند و بگویند اصل هم هست؟ حتی اگر گفتند به خاطر نداشتن جعبه به قیمت پایین فروخته میشوند باور نکنید؛ این عطرها تقلبی هستند.


از سیر تا پیاز درباره عطر! 1


چگونه عطر تقلبی را تشخیص دهید؟
عطرهای تقلبی معمولا شیشههای نامرغوب و کدری دارند. چاپ روی شیشه و جعبه معمولا کمرنگ و با نمونه اصل آن متفاوت است و محتویات شیشه به طرز عجیبی غیرعادی بهنظر میآید(مثلا خیلی پر رنگ هستند).
اگر در اینترنت عکس نمونههای اصل را ببینید به راحتی میتوانید با نمونههایی که فروشندهها به شما نشان میدهند مقایسه کنید و انتخاب درستی داشته باشید. اگر عطر شما تقلبی باشد میتواند علاوه بر پوست به ریهها نیز آسیب بزند. علائمی مثل خارش گلو و بینی، عطسه، آبریزش بینی و سرفه میتواند نشاندهنده مشکلدار بودن عطرتان باشد. از طرف دیگر افرادی که آلرژی دارند یا به بیماریها و مشکلات تنفسی مثل آسم دچار هستند باید بسیار مراقب خودشان باشند.

۱- عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید نقاطی که جریان خون قوی و پوست گـرم تر از دیگر نقاط میبـاشد مانند مچ دست، پشت گوش، قـفسه سیـنـه، گـردن، پـشـت زانوها و داخل آرنجها.

۲- عطر را بصورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.

۳- پس از ۴-۳ ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.

۴- عطر را در هوای روبروی خود اسپری کرده و از آن عبـور کـنـید. بـا ایـن کـار عـطـر بطور یکنواخت روی بدن شما مینشیند.

۵- هیچگاه عطر را مستقیما روی لباس خود بکار نبرید زیرا ممکن است ایجاد لک کند.

۶- زمان امتحان عطر هنگام خرید اجازه دهید حداقل عـطر بـمدت ۱۰ دقیقه روی پوست شما باقی بماند و زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته مـیگردد ایجاد بوی متفاوتی خواهد کرد. با این کار انتخاب بهتری خواهید کرد همـچنین بیش از ۳ عطر را همزمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.


گاهی ممکن است یک عطر تقلبی مشابه اصل را با قیمت مناسب به شما عرضه کنند و ادعا شود که همان عطر اصلی است. مثلا طرف میگوید این را خودم وارد کردهام و با قیمت مناسبتر میدهم ولی یادتان باشد نمیشود چک پول ۵۰ تومانی را ۲۵ تومان خرید. شما یک محصول دربسته میخرید و داخل آن را نمیبینید. تستر هم هست ولی گاهی ممکن است تستر اصل را به شما نشان بدهند و کالایی که میخرید تقلبی باشد. در کل بهترین روش برای تشخیص عطر تقلبی و اصل این است که از کنار خیابان یا فروشگاههایی که نمیشناسید خرید نکنید. وقتی شما فروشگاه را بشناسید با خیال راحت خرید میکنید و نیاز به تشخیص نیست. به این اعتماد نکنید که از کیش میخرید یا در یک پاساژ بزرگ خرید میکنید. باید مغازه را بشناسید و مطمئن باشید فروشگاه معتبری است. نمیتوانیم بگوییم از کجا میتوانید بفهمید عطری که میخرید اصل است ولی میگوییم از کجا میتوانید بخرید؛ فروشگاههای معتبر و قدیمی که سالها در این کار بودهاند.

سوال مهم: اگر دیدیم که عطری لیبل وزارت بهداشت و طرح شبنم دارد آیا از اصل بودن آن مطمئن باشیم؟
پاسخ: بله، اگر عطری دارای لیبل وزارت بهداشت و طرح شبنم باشد 100% ارجینال میباشد.

منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
باشگاه خبرنگاران


از سیر تا پیاز درباره عطر! 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دانستنی های جالب و ترسناک درباره ی مرگ
  یه چیز جالب درباره گوگل
  دانستنی‌های جالب درباره رنگ چشم فندقی
  چیزهای جالبی که درباره خواب نمیدانستید
  20 حقیقت درباره ی سوسک ها
  حقایق جالب درباره سیب زمینی
  حقایق جالب درباره مسائل روانشناسی
  چند حقیقت درباره سایت دیپ وب
  حقایق جالبی درباره پیانو که نمی‌دانستید!!
  دانستنی های جالب درباره عدد 7

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان