امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مکان های دیدنی مشهد مقدس

#1
اینم از مکان های دیدنی شهر خودمBig Grin
شهر مشهد دارای مکانهای دیدنی متنوعی است. وجود مکان های تاریخی، موزه ها، تفرجگاه ها و اماکن تفریحی در مشهد و اطراف آن جذابیتی مضاعف به این شهر بخشیده است.

مرقد مطهر امام رضا(ع) هر ساله میلیونها زائر را به این شهر می کشاند. آرامگاه فردوسی- حماسه سرای بزرگ ایرانی- گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به این سرزمین جلب می کند. همچنین کهن دژ توس، بقعه هارونیه و خواجه ربیع از مکان های دیدنی مشهد به شمار می روند.
از میان تفرجگاه های اطراف مشهد، می توان به دیدن آبشار زیبای اخلمد در 84 کیلومتری مشهد رفت. این آبشار با وضعیت بدیعش جلوه ای خاص دارد. تفرجگاه های نزدیک تر عبارتند از ییلاقات طرقبه، کنگ، چشمه سبز و شاندیز.
عشق و ارادت مردمان به آستان قدس رضوی، باعث وقفیات بیشماری گردیده که بسیاری از آنها اشیاء ذی قیمت یا تاریخی بوده اند. از این رو مجموعه نفیسی از موزه های آستان قدس، شامل موزه تمبر، موزه هنر، موزه ظروف، موزه پول و ... گردآوری شده است.
مقابر بسیاری از بزرگان نظیر شیخ بهایی، شیخ طبرسی، عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه قاجار و پیر پالاندوز در این شهر قرار دارد. گفته می شود قبر شاه تهماسب هم علی رغم کشمکش های پس از مرگ او همچنان در این شهر قرار دارد.

پارك ملت :
اين پارك در مغرب مشهد و حاشيه بلوار وكيل آباد قرار دارد .مساحت اين پارك 720 هزار مترمربع است . پارك ملت بزرگترين پارك مشهد و يكي از زيباترين پاركهاي كشور به شمار مي رود و شهربازي ، تاسيسات ورزشي و فضاي مصفاي آن جاذبه زيادي براي علاقمندان به سياحت پديد آورده است .

كوهسنگي :
اين پارك در جنوب غربي شهر و در انتهاي خياباني به همين نام قرار دارد پارك كوهسنگي كه در حاشيه كوههايي مرتفع ايجاد شده است از قديمي ترين ييلاقهاي مشهد است . كوهسنگي داراي رستوران و استخر و فروشگاههاي صنايع دستي است . پارك جنگلي وكيل آباد نزديك ترين تفريحگاه و ييلاق عمومي مشهد است كه در فاصله 8 كيلومتري شمال غربي مشهد قرار گرفته و بولوار عريض و بسيار زيباي وكيل آباد - ميدان آزادي را به روستا و پارك جنگلي وكيل آباد متصل مي نمايد .

بند گلستان :
اين بند در 15 كيلومتري شمال غربي مشهد و 4 كيلومتري طرقبه و در نزديكي روستاي ييلاقي گلستان واقع شده است . بناي اين بند تاريخي را به شاهرخ پسر تيمور و برخي به همسر وي گوهرشاد نسبت مي دهند . ارتفاع بند 15 متر و عرض آن نيز حدود 15 متر مي باشد . حجم كل درياچه 8 ميليون مترمركعب بوده كه فعلاً به 5/4 ميليون متر مكعب كاهش يافته است . اين بند بعلت واقع شدن در محيطي بسيار دلپذير و سرسبز داراي نما و منظره بسيار جالبي است .

غار مغان :
در 30 كيلومتري جنوب غربي مشهد در جاده خلج ، در كوهپايه هاي كوه مغان و دره مغان قرار گرفته است . اين غار داراي دهليزها و راهها ي پر پيچ و خم و گوناگوني است كه در صورت عدم آشنايي با محيط احتمال گم شده زياد است . از سقف اين غار، ستونها و شاخه هاي آهكي آويزان است و منظره بسيار جالبي را بوجود مي آورد . درون اين غار چاههاي مختلفي نيز وجود دارد كه درون بعضي از آنها پرندگاني نيز زندگي مي كنند.

شاهان گرماب :
شاهان گرماب در فاصله 140 كيلومتري جنوب شرقي مشهد و بالاي تپه اي قرار دارد و داراي چشمه آب گرمي است كه حرارت آن به 48 درجه سانتيگراد مي رسد .

روستای کوهپایه ای کنگ :
روستای کنگ در دامنه کوه های بینالود و در قسمت جنوبی این رشته کوه به فاصله 22 کیلومتری شمال غربی واقع شده است . کنگ با داشتن چشم اندازهای کوهستانی، چشمه سارها و اشجار گوناگون بر دامنه کوهپایه هایی زیبا، همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است.

جاغرق :
روستایی ییلاقی جاغرق در 21 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فاصله ی 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است . جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، باغ های میوه و دره های سرسبز و پرآب می باشد . این ناحیه اقامتگاههای موقت و رستوران هایی برای استراحت و تفریح گردشگران دارد.



.: اماکن تاریخی :.



شهر مشهد و مناطق اطراف آن دارای اماکن تاریخی قابل توجهی است. گذشته از حرم مطهر رضوی که دارای معماری های تاریخی جالب توجهی از دوران تیموریان و پس از آن است، آثار تاریخی چون آرامگاه فردوسی، مقبره نادرشاه افشار و شهر تاریخی توس نیز در شهر مشهد و اطراف آن قرار دارد.

همچنین مساجد و مدرسه های علمیه تاریخی نیز در شهر مشهد وجود دارد. مسجد گوهرشاد، مسجد ملاحیدر، مدرسه علمیه دودر، مدرسه علمیه پریزاد و ... از زمره این گونه آثار تاریخی و فرهنگی هستند. علاوه بر آن، بناهای تاریخی همچون میل اخنگان، گنبد سبز و خواجه ربیع جزو آثار تاریخی ارزشمند شهر مشهد به شمار می روند که دیدن آن ها برای زائران و گردشگران خالی از لطف نیست.


پیشینه ی تاریخی :
اگر چه پیشینه این ناحیه بنا بر تحقیقات و بررسی های باستان شناسی به حدود هشتصد هزار سال می رسد، اما شهر مشهد تکامل یافته روستائی کوچک به نام سناباد از مضافات نوغان بوده است که در آغاز سده سوم هجری پس از شهادت حضرت رضا (ع) و بعد از خاک سپاری آن امام همام در کاخ حمید بن قحطبه در سال 203 هجری به تدریج به صورت شهرکی مذهبی درآمد . در قرون و سده های پس از آن نیز فراز و نشیب ها و رویدادهائی بر این منطقه حادث گردید که به دلیل امن بودن مشهد الرضا(ع) مأمن و پناهگاه مهاجران ، ارادتمندان امام رضا (ع) و ... به شمار می آمد.

مجموعه ي معماری آرامگاهی حرم حضرت رضا (ع) :
مجموعه با شکوه حرم مطهر رضوی ، شامل صحن ، ایوان ها ، رواق ، موزه غنی و کتابخانه مرکزی آستان قدس است. این مجموعه معماری مشتمل بر چهار ایوان مرتفع به نامهای ایوان عباسی ، ایوان طلا ، شرقی یا نقاره خانه و ایوان غربی و پنج صحن انقلاب ، آزادی ، امام خمینی (ره) ، جمهوری اسلامی و قدس می باشد . کاشی کاری زیبای دوره سلجوقی مزین به آیات کریمه و احادیث شریف جلوه خاصی به مجموعه بخشیده و تمامی قسمت فوقانی دیوارها و سقف زیر گنبد با مقرنس های آینه کاری شده تزیین گردیده است. از دیگر آثار با شکوه داخلی حرم می توان به سه محراب زیبا مربوط به قرن 7 هجری و ضریح طلا پوش بر روی مضجع امام رضا (ع) اشاره نمود . همچنین این مجموعه معماری دارای 24 رواق است که رواق های دارالحفاظ، دارالسیاره، دارالسعاده، دارالذکر، دارالسرور و دارالعزه از آن جمله اند . حرم مطهر رضوی یکی از جامع ترین و زیباترین ابنیه معماری جهان اسلام و دایره المعارف کاملی از هنر معماری ، کاشی کاری ، آینه کاری ، مقرنس و گچ بری دوره های مختلف اسلامی می باشد.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی :
به استناد تذکره ها و نسخ تاریخی منصور بن حسن ملقب به ابوالقاسم فردوسی در سال 329 هـ . ق در پاژ به دنیا آمد. وی از نجیب زادگان و دهاتیان توس بود که شاهنامه را در شصت هزار بیت با مزمون داستانهای اسطوره ای و ملی ایرانیان به نظم درآورد. وی سالهای پایانی عمرش را در بینوایی به سر برد و سرانجام در سال 411 و بنا به قولی در سال 416 هـ . ق در توس دیده از جهان فرو بست.
بنای فعلی آرامگاه وی پس از یک سلسله تحولات معماری با زیربنای 945 مترمربع در سال 1345 ساخته شد . در ساختمان این بنای آرامگاهی از شیوه ی معماری هخامنشی و تزئینات آن دروان در نما و تزئینات دوران اسلامی در داخل بنا استفاده شده است.

آرامگاه نادرشاه افشار :
نادر شاه افشار موسس سلسله افشاریان در زمان خود با رشادت ایران را از انحطاط صفویان و تسلط افاغنه نجات بخشید اما به دلیل تغییر رفتار در اواخر عمر، به سال 1160 ق به دست سردارانش به قتل رسید. بنای کنونی آرامگاه وی در سال 1340 هـ . ش با طرح و نقشه مهندس هوشنگ سیحون به اتمام رسید . این بنا مشتمل بر اتاق آرامگاه ، تالارهای موزه، ایوان ها ، راهروها ، تالار پذیرایی ، باغ ، محوطه ای زیبا و آب نمائی چشم نواز است . مجسمه مفرغی نادر سوار بر اسب از آثار هنری استاد ابوالحسن صدیقی بوده که ریخته گری آن در ایتالیا به انجام رسیده است.

مسجد جامع گوهرشاد :
این بنا عظیم ترین مسجد چهار ایوانی ایران است که در سال 821 هـ . ق به دستور گوهرشاد آغا همسر شاهرخ تیموری و با عماری استاد قوام الدین شیرازی در مجموعه حرم مطهر ساخته شده است . این مسجد با 9410 متر مربع وسعت دارای چهار ایوان به نامهای مقصوره ، دارالسیاره حاجی حسن ، آب و هفت شبستان می باشد . بزرگترین ایوان مسجد ، مقصوره آن است که با مقرنس کاری کتیبه ثلث به خط بایسنغر میرزا و کاشی کاری بسیار زیبایی مزمن شده است . از دیگر جلوه های هنری جامع گوهرشاد منبر صاحب الزمان می باشد.

مدرسه پریزاد :
این مدرسه به پریزاد خانم ندیمه گوهرشاد منسوب است به سال 823 هـ . ق در جوار مسجد گوهرشاد بنا شده است . پریزاد مدرسه ای کوچک و 4 ایوانی مشتمل بر غرفه ها و حجرات می باشد و تزیینات آن شامل آجرکاری سر در ایوان ها و کاشی کاری با نقوش اسلیمی بر سر در غرفه های همکف مدرسه است.


اماکن تاریخی شهر مشهد:

مجموعه معماري حرم حضرت رضا (ع)
مسجد گوهرشاد
قبر مير
مسجد شاه
حمام شاه
گنبد سبز
گنبد هارونيه
مصلي مشهد
مصلي ترق
چهار تاقي بازه هور
ميل اخنگان
ميل رادکان
مقبره و مناره ارسلان جاذب
ارگ قديم توس
دروازه ارغوانشاه
برج و باروي دربند ارغوانشاه
کتيبه نادري
عمارت خورشيد
مسجد کبود گنبد
بند - سد نادري
آبادي خشت
مدرسه دو در
مدرسه پريزاد
مدرسه عباسقلي خان
مدرسه ميرزا جعفر
مدرسه خيرات خان
مدرسه نواب
خانه زوار يزدي
رباط فخر داود
سنگ نگاره - شتر سنگ
کتيبه خان تاشي
چهار طاقي چلاقد
راه کهنه فاضل
خانه ملک
رباط ويراني
باغ خوني
روستاي پاژ - زادگاه فردوسي
پاسخ
 سپاس شده توسط shipar ، FARID.SHOMPET ، (nasim) ، Armina ، negar98 ، ...Sara SHZ... ، cute flower ، sadegh7520 ، امیررضا* ، ... R.m ... ، ♥گل یخ ♥ ، gamander ، atena1 ، MINA JOON ، яê¥нαñê ، بهاره 1377 ، R.t.R.d ، T A R A ، Mason ، علی جوکر1 ، ^Aytin^ ، Artmis2000 ، *pariya ، یاسی@_@ ، ყ_ʍ
آگهی
#2
کاش تصویر هم داشت...
پاسخ
 سپاس شده توسط shipar ، soelda
#3
اره باتصویربهتربودUndecided
مکان های دیدنی مشهد مقدس 1
پاسخ
 سپاس شده توسط soelda
#4
مرسي عزيزم كه شهر خودمونو بردي بالا !
روزت رو با سخت ترين كار اغاز كن .كاري كه مي تونه بزرگ ترين تاثير رو بر خودت و حرفه ات بگذاره و تا وقتي تمومش نكردي دست از كار نكش kaffe2
پاسخ
 سپاس شده توسط gita mini ، soelda
#5
اینم چند تا از عکساش
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://up.vatandownload.com/images/21vjpg61a5ybd1jgtut.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://up.vatandownload.com/images/a54ebvcyrvunmm7k0cn.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://up.vatandownload.com/images/5qptcq1svvye19cd474.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://up.vatandownload.com/images/knco3chjt3b817oauvq.jpg
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET
#6
خودمونيم بهترين جاش پارك ملت هست
در دنیــــــــــــایی كـــــــــه پسران هـو*س خودرا




ودختـــــــــران احـــــــــســـــــاس* احمقــــــانه ی خود را




عــــــــشــــــق می خوانند




مــــن همان ساكــت باشـم ـ بهتــــــر است
پاسخ
 سپاس شده توسط soelda
آگهی
#7
ممنون مشهد جاهای دیدنی خیلی زیاد داره!!RolleyesRolleyesAngel
پاسخ
#8
ولی شَهرِ افسرده ای هست!
وقتی میری توش غمباد میگیری!
فقط حَرَمش و آرمگاهِ فردوسیش خوبه!
خــط زدنِ مَـــن ، پـایــآنِ من نبـــود !!!
آغـــاز بی لیاقتـــیِ تـو بــود!
پاسخ
#9
من با دوستام کوهسنگی رفتمSleepy
رفتم تو کوه داد زدم .. یعنی از من خوشگل ترم هست !؟

صدا اومد هست هست هست … هیچی دیگه برگشتم خونه!
:ngh:
پاسخ
#10
مشهد اینقدر بزرگهExclamation
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth بهترین جاهای دیدنی ایران که باید بدانید|چه ماهی کجا برم ؟
  برداشت زعفران میتواند تورو تفریحی ب مشهد باشد
  کلیسای قلب مقدس مسیح
Smile جاهای دیدنی و تاریخی کردستان (عکس)
  دیدنی های دشت مغان
  تنگه چاهکوه مکانی بسیار دیدنی در جزیره قشم
  موزه دیدنی ارگ کریم خانی شیراز (عکس)
  زیباترین پدیده و جاذبه طبیعی شهر مشهد (عکس)
Rainbow دیدنی های شمال غرب ایران عین بهشته
  دیدنی های محل زندگی ام وزندگی ات

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان