امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کدام جنگنده ی نسل پنجم موفق تربوده است؟

#1
دراین تاپیک به بررسی موفقیت های هرکدام ازاین ابرجنگنده هاخواهیم پرداخت

1.ChengduJ20
موشکافی جنگنده پنهانکار Chengdu J-20 جنگنده J-20 یك جنگنده رادار گریز نسل پنجم است . هواپیمای جنگنده دوموتوره که نمونه توسعه یافته آن توسط گروه صنایع هواپیمایی Chengdu برای ارتش آزادی بخش جمهوری خلق چین ساخته شده است.
در اواخر سال 2010 میلادی، J-20 تحت آزمون حرکت بر روی زمین همراه با سرعت بالا قرار گرفت. جی 20 اولین پروازش را در 11 ژوئن 2011 انجام داد. ژنرال هی ویرونگ ( معاونت فرماندهی نیروی هوایی ارتش آزادی بخش جمهوری خلق چین) گفت: در نوامبر 2009 انتظار می رفت كه جی 20 تا سال 2017-2019 به توان عملیاتی برسد .
جی 20 یكی از برنامه های ساخت هواپیمایی رادارگریز تحت نام اختصاصی J-XX بود كه در اواخر سال 1990 آغار شد. طرح اولیه در ابتدا به نام پروژه 718 نامگذاری شد و نهایتا" در سال 2008 میلادی و طی رقابت با طرح پیشنهادی Shenyang كه طرحی بزرگتر از جی 20 بود, توانست توسط PLAAF تائید شود. دو نمونه اولیه تحت نام های 2001-1# و 2001-2# تا پایان سال 2010 ساخته شد. در 22 دسامبر 2010، ‌جی 20 تحت آزمایش حرکت با سرعت بالا بر روی زمین و در خارج از موسسه طراحی هواپیماهای جنگنده Chengdu قرار گرفت. در طول این مرحله, هیچگونه آزمایش پروازی تائید شده ای انجام نگرفت. جی 20 اولین آزمایش پرواز رسمی خود را در 11 ژانویه 2011 انجام داد كه تقریبا 20 دقیقه طول كشید. مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریكا, James R در خصوص این آزمایش گفت: مدت زیادی است كه آمریكا درمورد این پروژه اطلاع دارد و از این پرواز آزمایشی شگفت زده نشده ایم. (یکی شماراست میگی یکی پینوکیو)

آزمایش پرواز (Flight Testing):

اولین پرواز جی 20 در 11 ژانویه 2011 تقریبا 15 دقیقه طول كشید و در طول پرواز نیز یك فروند جنگنده J-10S ساخت Chengdu آن را اسكورت می كرد. بعد از اولین پرواز موفقیت آمیز مراسمی رسمی برگزار شد. در این مراسم افرادی همچون: خلبان تست کننده جی 20 به نام لی گنگ (Li Gang) و مدیر طراحی بانگ وی (Yang Wei) به همراه ژنرال لی آندونگ (Li Andong) (معاون مدیر کل دپارتمان ملی تسلیحات و مدیر كمسیون علم و فناوری دپارتمان تسلیحات ملی در PLA از سال 2000 میلادی) حضور داشتند. بدین ترتیب کشور چین بعد از آمریكا و پیش از روسیه به عنوان سومین كشور دنیا که تمام مراحل ساخت و آزمایش پرواز یک جنگنده حقیقی و رادار گریز را خود انجام داده است انتخاب گردید.(نخستین فرانسه ودومی آمریکاوسومی چین وچهارمی ایران) روزنامه گاردین گزارش داد: با این كه كارشناسان از سرعت طراحی و ساخت این هواپیما شگفت زده شده اند اما با این حال می گویند كه هنوز قدرت نظامی چین نسبت به آمریكا عقب است و توان نیروهای نظامی چین تنها بر منطقه تحت سلطه خودشان محدود است . (البته که ازاین دروغ هازیادشنیدیم ، ارتش چین درقدرت باآمریکاقابل مقایسه نیست وآمریکاهرگزروحرف چین حرف نمیزنه،درکل آمریکاچرت زیادمیگه)

اولین آزمایش پروازی J-20 با تاریخ بازدید وزیر دفاع ایالات متحده Robert Gates از کشور چین همزمان شد. این اتفاق در ابتدا توسط جمعی از مقامات رسمی پنتاگون و كارشناسان رسانه ای آمریکا اینگونه تفسیر شد كه ممكن است به عنوان یك اخطار برای هیئت نمایندگان ایالات متحده انجام شده باشد. با این حال بعد از دیدار با مقامات ارشد چینی از جمله رئیس جمهور چین (Hu Jintao), وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: به نظر میرسد رهبر نیروهای غیر نظامی چین با انجام این آزمایش دنیا را شگفت زده کرده است اما من مطمئن هستم این آزمایش ارتباطی به بازدید من از کشور چین نداشته است. پروفسور جین کانرونگ (Jin Canrong) استاد دانشگاه Renmin در پكن كه دارای تخصص در روابط چین و ایالات متحده میباشد اظهار داشت: رئیس جمهور هو بی خبر از آنكه این تست ممکن است سؤالات بسیاری را در خصوص ماهیت غیر نظامی کنترل ارتش چین بالا می برد، این آزمایش را انجام داده است.
با این حال میشاییل اسواین (Michael Swaine) به عنوان كارشناس PLA و یک فرد آگاه در روابط نظامی چین و آمریكا گفت: هرچند این امكان وجود دارد, اما ممکن است مقامات ارشد چینی نمی دانستند كه این تست پرواز قرار است در این روز اتفاق بیفتد و به منزله توهین به وزیر دفاع آمریکا نیست و بهتر است رئیس جمهور هو خود را از این بابت نگران نکنند. در مقابل تصمیم گیری مربوط به تولید، توسعه و آزمایشات هواپیماهای نظامی به طور معمول توسط مقامات سطح پایین مدیریت می شود تا توسط رهبران ارشد نظامی و غیر نظامی.

پرواز آزمایشی دوم این هواپیما به مدت یك ساعت و 20 دقیقه در روز 17 آوریل 2011 صورت گرفت. در 5 می سال 2011، 55 دقیقه تست پرواز که شامل جمع شدن ارابه های فرود نیز میشد, انجام گرفت. برنامه كامل تستهای اولیه شامل 10 الی 20 پرواز است كه انتظار میرود سال ها طول بكشد.

منابع غیررسمی آماری ازتولیدات این جنگنده صادرکرده اندکه البته یک شبکه ی خبری نظامی چینی نیزبه این موضوع پرداخته:
ChengduJ20مدلA:
20فروندآزمایشی
ChengduJ20مدلB
50فروند
ChengduJ20Hمدل کنونی دراختیارارتش چین:
500فروند
روسیه سفارش50فروندازاین هواپیماراداده است
قیمت احتمالی این جنگنده برای هرفروند120میلیون دلاراست
ChengduJ20S
مدل اصلاح شده وبرترین جنگنده ی جهان
40فروندتولیدشده وقراراست تاپایان سال2012یک هزارجنگنده جی 20 به ارتش چین تحویل داده شود
ChengduJ20N
برای نشست برروی ناوهای هواپیمابراست
20فروندتولیدشده و30فرونددردست ساخت است
ChengduJ20 F
نوع بمب افکن این جنگنده وبرای اهداف زمینی ساخته شده
200فروندتولیدشده وتاپایان امسال قراراست به 800فروندبرسد

احتمالا10جنگنده جی 20 به همراه چندجی10 که اخیرابه ارتش ایران تحویل داده شده به ایران فروخته شده باشد
احتمالاازکلاسBیاHهستند


2.F22رپتور:
نوع هواپیما جنگنده برتری هوایی-رادارگریز
کشور سازنده ایالات متحده آمریکا
شرکت سازنده لاکهید مارتین، سیستمهای دفاعی یکپارچه بویینگ
تاریخ نخستین پرواز ی‌اف-۲۲ ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۰
اف-۲۲: ۷ سپتامبر ۱۹۹۷
تاریخ رونمایی ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵
وضعیت کنونی در سرویس
بکارگیرنده(ها) نیروی هوایی ایالات متحده
تعداد ساخته‌شده ۱۴۱ (می ۲۰۰۹)
هزینهٔ پروژه ۶۵ بیلیون دلار
بهای هر فروند ۱۳۷/۵ میلیون دلار
مدل‌های دیگر اکس-۴۴ مانتا
اف‌بی-۲۲
نوع هواپیما : تک سرنشین
وزن هواپیما بدون بار : 14365 کیلوگرم
وزن هواپیما با بار : 25107 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاستن : 36288 کیلوگرم

حداکثر سرعت : 2132 کیلومتر بر ساعت (2 ماخ)
حداکثر سرعت مقرون به صرفه اقتصادی : 1825 کیلومتر بر ساعت (1.72ماخ)

برد عملیاتی با داشتن 2 مخزن سوخت خارجی : 2960 کیلومتر
شعاع عملیاتی :759 کیلومتر
برد یکنواخت : 3219 کیلومتر
سقف پرواز : 19812 متر

فاصله بین 2 نوک بال : 13.56 متر
طول کلی بدنه : 18.90 متر
ارتفاع هواپیما : 5.08 متر
مساحت بال : 78.04 متر مربع

پیشرانه : دو موتور توربوفن F119-PW-100 PRATT & WHITNEY هر موتور با قدرت رانش 156 کیلو نیوتن1
این جنگنده قراربودتاسال2020به میزان500فروندبه نیروی هوایی و200فروندبه نیروی دریایی تحویل داده شود
ولی آمریکاسفارش خودرااز500به190عددکاهش دادوقراراست وتاسال2023همچنان ازاف14سوپرتامکت واف15وشایدهم اف18استفاده خواهدکرد
این جنگنده درکل 100فروندتولیدشده و190فروندتاپایان سال2020تحویل خواهدشد
قیمت هرفروند137میلیون دلاراست


سوخوتی 50:
‬سوخو پک فا (به روسی: ПАК ФА) یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم است که توسط شرکت هواپیمایی متحد در روسیه طراحی و ساخته می‌شود. شرکت سوخو پیمانکار اصلی ساخت این جنگنده است. نمونهٔ آزمایشی این هواپیما که ‬سوخو ت-۵۰ ‪‬ نام دارد، نخستین پرواز آزمایشی خود را در روز ۹ بهمن ۱۳۸۸ (۲۹ ژانویه ۲۰۱۰) با موفقیت انجام داد. تولید این جنگنده در سال ۲۰۱۰ آغاز شده، نخستین نمونه‌های عملیاتی آن در سال ۲۰۱۳ به نیروهای مسلح روسیه تحویل داده خواهد شد و تولید انبوه آن از سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد گشت
نام پک فا کوتاه شده نام روسی این جنگنده و به معنای «هواپیمای تاکتیکی پیشرفتهٔ آینده» است. این هواپیما با نام‌های «سوخو ت-۵۰»، «برنامه-۷۰۱» و ‪»‬جنگنده-۲۱» نیز شناخته می‌شود.
جنگنده پک فا پس از ورود به ارتش روسیه، جایگزین جنگنده‌های میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ خواهد شد. مدل صادراتی این هواپیما نیز در دست ساخت است. نخستین مشتری خارجی این هواپیما نیروی هوایی هند است که در فرایند توسعهٔ مدل صادراتی ت-۵۰ با سوخو همکاری می‌کند.
این جنگنده همتراز جنگندهٔ آمریکایی اف-۲۲ و جنگندهٔ آمریکایی-بریتانیایی اف-۳۵ وشفق ایرانی وجی20 چینی ورافائل فرانسوی است. طراحان سوخو معتقدند که پک فا از نظر توانایی فنی و صرفهٔ اقتصادی بر رقبای غربی خود برتری خواهد یافت و در بازار جهانی محبوبیت زیادی پیدا خواهد کرد.

نوع هواپیما جنگنده نسل پنجم چندمنظوره و رادارگریز
کشور سازنده روسیه
شرکت سازنده شرکت هواپیمایی متحد
طراحی شده توسط سوخو
تاریخ نخستین پرواز ۹ بهمن ۱۳۸۸
(۲۹ ژانویه ۲۰۱۰)
تاریخ رونمایی ۲۰۱۰
تاریخ بکارگیری ۲۰۱۳
وضعیت کنونی آزمایش و تولید
بکارگیرنده(ها) روسیه
هند
آغاز ساخت ۲۰۱۰
تعداد ساخته‌شده ۳ فروند نمونه آزمایشی
هزینهٔ پروژه ۱۲-۱۴ میلیارد دلار
(۳۶۰-۴۲۰ میلیارد روبل)
بهای هر فروند ۱۰۰ میلیون دلار
توسعه یافتهٔ سوخو-۴۷ و میگ ۱٫۴۴
مدل‌های دیگر HAL FGFA مدل ویژهٔ ارتش هند

علاوه بر تامین هواپیماهای مورد نیاز نیروهای مسلح روسیه، شرکت هواپیمایی متحد نمونه‌های صادراتی جنگندهٔ پک فا را نیز تولید خواهد کرد. شرکت هواپیمایی متحد و شرکت هوانوردی هندوستان در ۱۸ اکتبر ۲۰۰۷ توافقنامه‌ای برای تولید مشترک هواپیمای جنگنده نسل پنجم با قابلیت مانور بسیار بالا، بُرد پروازی زیاد و توانایی پرواز طولانی امضا کردند.[۴] بر اساس این توافقنامه، شرکت هوانوردی هندوستان بر اساس نیازهای ویژه نیروهای مسلح هند با شرکت سوخو در توسعه و ساخت این جنگنده مشارکت می‌کند. یکی از مهمترین تفاوتهای مدل‌های هندی این جنگنده، دو سرنشینه بودن نمونه‌های عملیاتی آن است. نیروهی هوایی هند از سال ۲۰۱۵ استفاده از این جنگنده نسل پنجمی را آغاز خواهد کرد.[۶]

الکترونیک پروازی از جهت الکترونیک پروازی ، برنامه پکفا در بسیاری نقاط از طرح Su-35 الهام گرفته است . به طوری که به عنوان مثال ، قلب تجهیزات الکترونیک پروازی T-50 را یک رادار با ارایه کاوش فعال الکترونیک ( AESA ) چند حالته موسوم به N-050 تشکیل می دهد که در حقیقت نسخه ای برگرفته از رادار N-035 جنگنده Su-35 که برای اولین بار در نمایشگاه هوایی 2007 روسیه به نمایش درامد . این رادار کنترل اتش که در حقیقت پس از رادار ژوک Mig-35 ، دومین رادار کنترل اتشی است که در روسیه طراحی شده ، ترکیبی از رادار باند X و گیرنده های کمکی باند L نصب شده روی لبه بال ها ، با بیش از 1500 واحد فرستنده – گیرنده و انتنی به قطر یک متر . برد مفید رادار پکفا برای اهدافی با ابعاد یک متر تا حدود 400 کیلومتر عنوان شده است . T-50 همچنین به یک جستجو گرو فروسرخ ( IRST ) برگرفته از سامانه OLS-35M جنگنده Su-35S که - به سبک بیشتر جنگنده های روسی ، مقابل شیشه جلوی کابین نصب شده – نیز مجهز است . نمایشگرهای کابین پکفا را دو نمایشگر کریستا مایع به ابعاد 30*22/9 سانتیمتر به همراه یک نمایشگر " هدآپ " IKSH-1M و 3 نمایشگر کوچک در اطراف کابین تشکیل می دهدن . شایان ذکر است هسته مرکزی جنگنده نیز از ریزپردازنده دو هسته ای بر اساس پردازنده های 500 مگاهرتز " آلبروس اس " ساخت شرکت MSTS با توان پردازش 40 میلیارد داده در پانیه تشکیل می دهد . در ضمن کامپیوتر ماموریت و سامانه ناوبری نهایی هواپیما را نیز احتمالا شرکت های هندی طراحی خواهند کرد

این هواپیماهنوزدرحال آزمایشی قراردارد
60فروندتولیدشده


شفق:
این هواپیماتوسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باهمکاری هساوصنایع دفاع ساخته شد
این نخستین جنگنده ی کاملابومی ورادارگریزایرانی است
توضیحات کامل روقبلادادم
این جنگنده درحال حاظربه میزان 700فروندتولیدشده
البته هر700فروندآن نسل پنجم ورادارگریزنیستند
204عددازآنهارادارگریزوبقیه جنگنده ی تهاجمی هستند
این جنگنده هنوز به مرحله ی صادرات نرسیده ولی پیش بینی می شودباتولید1000فروندازاین جنگنده به مرحله ی صادرات برسد
مشتریان آن روسیه وپاکستان ولبنان وسوریه خواهندبود
والبته باقیمت بسیارارزان


رافائلM:
این جنگنده تاچندی پیش برترین جنگنده ی جهان بود
توضیحاتش روقبلادادم
این جنگنده به میزان 500فروندبرای نیروی هوایی فرانسه و200فروندصادراتی به کشورهای عربی ساخته شدودرکل پس ازجی20موفق ترین جنگنده ی نسل پنجم هست

پس به ترتیب:
1.جی20باتولیدبیش از1000فروند
2.داسورافائل باتولید700فروند
3.شفق باتولید204فروند
4.رپتورباتولید150فروند
5.تی50باتولید20 فروند
پاسخ
 سپاس شده توسط .ali. ، سلطان دریا ، s love m ، mehdi19792012
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  |عکس هایی از جنگنده آرادو ئی.555|
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  |عکس هایی از جنگنده میتسوبیشی اف-2|
  |عکس هایی از جنگنده میکویان میگ-31|
  |جنگنده های سوئد دهه 1940|
  |عکس هایی از جت جنگنده گرومن اف۴اف وایلدکت|
  -سه مدل از برترین جنگنده های آمریکا در دهه 1990-
  -چهار مدل جنگنده ساخته اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930-
  -جنگنده‌های اتحاد شوروی و روسیه دهه ۱۹۹۰-

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان