از چندین وقت پیش منتظر بودم تا ببینم برای چهارمین سالگرد انفجار قطار مردم و مسئولان و صد البته نشریات این شهر چه برنامه ای دارند.سرانجام روز موعود رسید.اما در هیچ کجای شهر هیچ خبری نبود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حتی اولین نشریه محلی استان خراسان-صبح نیشابور-هم کوچکترین و حتی کمترین و حتی دریغ از یک کلمه اگر راجع به این موضوع مطلبی داشت.لا اقل جای شکرش باقیست که یکی از داوطلبان نمایندگی مجلس در تبلیغ خود در این نشریه به اصطلاح وزین این واقعه را به عموم همشهریان یاد آوری کرد.وقتی با این نشریه تماس گرفتم و علت چاپ نشدن کمترین مطلبی را در مورد سالگرد این واقعه از آنها پرسیدم فردی که میدانم نام و سمتش در آن نشریه چیست ولی برای حفظ آبرویش چیزی نمیگویم در پاسخ به من اینگونه جواب میدهد که:*مگر تا کی باید برای آن حادثه مطلب بنویسیم . مدتها از آن حادثه میگذرد و ما هم چند ماه قبل خبری در مورد آن دادیم*. واقعا دستشان درد نکند که خبری در مورد نتیجه دادگاه آن در چند ماه پیش داده اند اما اگر جز این می بود مسخره بود چرا که ما از یک هفته نامه مهمترین انتظارمان هم خبر است.در ادامه وقتی گفتم که در نشریه خیام نامه مطلب و خاطره ای در این مورد چاپ شده(که در اینجا جا دارد ازآن نشریه محترم به خاطر این کارشان تشکر کنم که اگر این مطلب چاپ نمیشد حسابی نا امید میشدم)آقای... در نشریه صبح نیشابور اینگونه جوابم را میدهد:*خوب اگر نشریه خیام نامه مطلبی را چاپ کرده که دیگر لازم نبوده که ما هم مطلبی را در این موضوع درج کنیم چرا که خیام نامه هم مثل صبح نیشابور یکی از نشریات محلی است*. در اینجا این موارد به ذهنم میرسد که مگر در گذشته هر مطلبی را که خیام نامه چاپ میکرده شما هم چاپ نمیکردید و یا بالعکس که حالا بگویید که چون خیام نامه مطلب چاپ کرده لازم نبوده ما مطلب چاپ کنیم.خیام نامه برای خودش مطلب چاپ کرده و شما هم برای خودتان چاپ کنید که اگر جز این باشد مسخره است.و دیگر اینکه شما از کجا میدانستید که خیام نامه مطلبی در این باره چاپ میکند که آن را بهانه ای برای چاپ نکردن مطلب قرار دهید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در ساعت 4 و 10 دقیقه بامداد روز جمعه 29 بهمن تعداد 51 دستگاه واگن باری با محموله هایی شامل گوگرد، پنبه، کود شیمیایی و مواد سوختنی (نفتا) که بخاطر ترافیک سنگین قطارهای مسافربری در آن ایام، در ایستگاه ابومسلم متوقف و قرار بوده پس از اعزام لوکوموتیو به محل به مبادی مختلف اعزام شوند، بنا به عللی که تاکنون نامشخص است، بطور ناگهانی به حرکت درآمد و به لحاظ شیب منطقه، واگن ها پس از خروج از خط فرعی و قرار گرفتن در مسیر اصلی به سمت ایستگاه کاشمر به حرکت درآمدند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بلافاصله بر اساس مقررات و ضوابط موجود موضوع فرار واگن ها به کنترل ترافیک مشهد اعلام و عملیات مقابله با این موضوع و جلوگیری از برخورد واگن ها با قطارهای مسافری که در همان ساعات در منطقه از تهران به سوی مشهد در حرکت بودند، آغاز شد که با درایت مأمور کشیک کنترل مرکزی و تلاش مأموران مستقر در ایستگاه های کاشمر و خیام دو قطار مسافری از مسیر واگن های فراری به خطوط مطمئن فرعی ایستگاه ها هدایت و از بروز یک فاجعه جلوگیری شد.
اما این پایان حادثه نبود، بلکه تعدادی از واگن های باردار در قوس ورودی ایستگاه خیام از خط خارج و پس از واژگون شدن به سایر واگن های متوقف شده در خط کناری ایستگاه خیام برخورد کردند و دچار آتش سوزی شدند. پس از فروکش کردن نسبی شعله های آتش متأسفانه در ساعت 9:42 صبح به صورت غیر منتظره تعدادی از واگن ها و محمولات آن منفجر شدند و آسیب های جدی به روستاهای حاشیه خط، امکانات و تجهیزات وارد شد و متأسفانه تعداد زیادی از افراد حاضر در محل حادثه و روستاهای مجاور به شکل فجیعی کشته و زخمی شدند.
این انفجار دقیقاً زمانی روی داد که مأموران آتش نشانی و اهالی روستا در نزدیکی محل واگن ها حضور داشتند. مأموران آتش نشانی به منظور مقابله با حریق در واگن های باری مستقر در ایستگاه خیام به محل اعزام شده و گروهی از اهالی محلی برای مشاهده عملیات آنان در ایستگاه گرد آمده بودند. شدت انفجار به حدی بوده که در محل حادثه گودالی به عمق ٢٥ متر در محدوده وسیع ایجاد شده و ترکشهای جدا شده از قطار، بسیاری از افراد را بیدست و سر و پا میکند. آتش همچنین بسیاری از افراد را خشک کرده و میسوزاند. همچنین تعدادی از روستاها بین 30 تا 100 درصد تخریب شدند و بیش از 300 نفر کشته و 450 نفر نیز زخمی شدند. بر اثر این حادثه دو روستای «کریم آباد» و «هاشم آباد دهنو» در نیشابور دچار ۹۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت شدند. یاد تمامی جانباختگان این فاجعه ملی گرامی باد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

حتی اولین نشریه محلی استان خراسان-صبح نیشابور-هم کوچکترین و حتی کمترین و حتی دریغ از یک کلمه اگر راجع به این موضوع مطلبی داشت.لا اقل جای شکرش باقیست که یکی از داوطلبان نمایندگی مجلس در تبلیغ خود در این نشریه به اصطلاح وزین این واقعه را به عموم همشهریان یاد آوری کرد.وقتی با این نشریه تماس گرفتم و علت چاپ نشدن کمترین مطلبی را در مورد سالگرد این واقعه از آنها پرسیدم فردی که میدانم نام و سمتش در آن نشریه چیست ولی برای حفظ آبرویش چیزی نمیگویم در پاسخ به من اینگونه جواب میدهد که:*مگر تا کی باید برای آن حادثه مطلب بنویسیم . مدتها از آن حادثه میگذرد و ما هم چند ماه قبل خبری در مورد آن دادیم*. واقعا دستشان درد نکند که خبری در مورد نتیجه دادگاه آن در چند ماه پیش داده اند اما اگر جز این می بود مسخره بود چرا که ما از یک هفته نامه مهمترین انتظارمان هم خبر است.در ادامه وقتی گفتم که در نشریه خیام نامه مطلب و خاطره ای در این مورد چاپ شده(که در اینجا جا دارد ازآن نشریه محترم به خاطر این کارشان تشکر کنم که اگر این مطلب چاپ نمیشد حسابی نا امید میشدم)آقای... در نشریه صبح نیشابور اینگونه جوابم را میدهد:*خوب اگر نشریه خیام نامه مطلبی را چاپ کرده که دیگر لازم نبوده که ما هم مطلبی را در این موضوع درج کنیم چرا که خیام نامه هم مثل صبح نیشابور یکی از نشریات محلی است*. در اینجا این موارد به ذهنم میرسد که مگر در گذشته هر مطلبی را که خیام نامه چاپ میکرده شما هم چاپ نمیکردید و یا بالعکس که حالا بگویید که چون خیام نامه مطلب چاپ کرده لازم نبوده ما مطلب چاپ کنیم.خیام نامه برای خودش مطلب چاپ کرده و شما هم برای خودتان چاپ کنید که اگر جز این باشد مسخره است.و دیگر اینکه شما از کجا میدانستید که خیام نامه مطلبی در این باره چاپ میکند که آن را بهانه ای برای چاپ نکردن مطلب قرار دهید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

در ساعت 4 و 10 دقیقه بامداد روز جمعه 29 بهمن تعداد 51 دستگاه واگن باری با محموله هایی شامل گوگرد، پنبه، کود شیمیایی و مواد سوختنی (نفتا) که بخاطر ترافیک سنگین قطارهای مسافربری در آن ایام، در ایستگاه ابومسلم متوقف و قرار بوده پس از اعزام لوکوموتیو به محل به مبادی مختلف اعزام شوند، بنا به عللی که تاکنون نامشخص است، بطور ناگهانی به حرکت درآمد و به لحاظ شیب منطقه، واگن ها پس از خروج از خط فرعی و قرار گرفتن در مسیر اصلی به سمت ایستگاه کاشمر به حرکت درآمدند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

بلافاصله بر اساس مقررات و ضوابط موجود موضوع فرار واگن ها به کنترل ترافیک مشهد اعلام و عملیات مقابله با این موضوع و جلوگیری از برخورد واگن ها با قطارهای مسافری که در همان ساعات در منطقه از تهران به سوی مشهد در حرکت بودند، آغاز شد که با درایت مأمور کشیک کنترل مرکزی و تلاش مأموران مستقر در ایستگاه های کاشمر و خیام دو قطار مسافری از مسیر واگن های فراری به خطوط مطمئن فرعی ایستگاه ها هدایت و از بروز یک فاجعه جلوگیری شد.
اما این پایان حادثه نبود، بلکه تعدادی از واگن های باردار در قوس ورودی ایستگاه خیام از خط خارج و پس از واژگون شدن به سایر واگن های متوقف شده در خط کناری ایستگاه خیام برخورد کردند و دچار آتش سوزی شدند. پس از فروکش کردن نسبی شعله های آتش متأسفانه در ساعت 9:42 صبح به صورت غیر منتظره تعدادی از واگن ها و محمولات آن منفجر شدند و آسیب های جدی به روستاهای حاشیه خط، امکانات و تجهیزات وارد شد و متأسفانه تعداد زیادی از افراد حاضر در محل حادثه و روستاهای مجاور به شکل فجیعی کشته و زخمی شدند.
این انفجار دقیقاً زمانی روی داد که مأموران آتش نشانی و اهالی روستا در نزدیکی محل واگن ها حضور داشتند. مأموران آتش نشانی به منظور مقابله با حریق در واگن های باری مستقر در ایستگاه خیام به محل اعزام شده و گروهی از اهالی محلی برای مشاهده عملیات آنان در ایستگاه گرد آمده بودند. شدت انفجار به حدی بوده که در محل حادثه گودالی به عمق ٢٥ متر در محدوده وسیع ایجاد شده و ترکشهای جدا شده از قطار، بسیاری از افراد را بیدست و سر و پا میکند. آتش همچنین بسیاری از افراد را خشک کرده و میسوزاند. همچنین تعدادی از روستاها بین 30 تا 100 درصد تخریب شدند و بیش از 300 نفر کشته و 450 نفر نیز زخمی شدند. بر اثر این حادثه دو روستای «کریم آباد» و «هاشم آباد دهنو» در نیشابور دچار ۹۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت شدند. یاد تمامی جانباختگان این فاجعه ملی گرامی باد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
