امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کسایی پرچمدار ادبیات شیعه

#1
دوازده سال از مرگ رودکی ، شاعر پر آوازه ی قرن چهارم هجری می گذشت که ابوالحسن کسایی ( به سال 341 ه . ق . ) در مرو دیده به جهان گشود .
دوران شاعری کسایی با اواخر عهد سامانی و اوایل کار غزنویان هم زمان بوده است .

وی در آغاز کار ، برخی از شاهان را ستایش گفته اما در میانه ی عمر از این کار پشیمان شده و یکسره راه پارسایی و اندرز گویی را در پیش گرفته است . مذهب او شیعه ی دوازده امامی بوده بنابراین ، او هم زمان با فردوسی به عنوان نخستین شاعر دل بسته ی اهل بیت ، درفش جانبداری و ستایش خاندان پیامبر را بر دوش کشیده است .
کسایی را باید پیرو رودکی و پیشرو ناصر خسرو ، شاعر آزاده ی قرن پنجم هجری ، دانست . در روزگار وی ، شعر رودکی بسیار بلند آوازه بوده و از همین رو کسایی از وی با نام « استاد شاعران جهان » یاد کرده و خود را کم از صد یک او دانسته است .
دیوان کسایی ظاهراً تا قرن ششم هجری موجود بوده و بعد ها از میان رفته است . کسانی که دیوان او را دیده بودند ، آن را کتابی مشحون به مدایح و مناقب پیامبر و آل و سرشار از زهد و پند و موعظه توصیف کرده اند .
کسایی را « نقاش چیره دست طبیعت » هم گفته اند ؛ زیرا وصف های جاندار و روشن او از طبیعت و زیبایی های آن ، در زمره ی بهترین شعر هایی است که از گویندگان قرن چهارم هجری در دست داریم .

کسایی پرچمدار ادبیات شیعه 1
پاسخ
 سپاس شده توسط AMIR NJ
آگهی
#2
مرسی نفس جان.از رودکی اطلاعات زیادی نداشتم ولی درخصوص فردوسی و دلبستگی به اسلام و اهل بیت شک دارم.در خصوص فردوسی منابع شیعی ملاک نیستSmile
گرمی دستهای من کم شده دستهاتو بده دستهای سرد منو گرم بکن باد پاییز سرده.
کوروش یغماییHeart
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان