امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

همه چیز راجع به روم باستان!!!

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
همه چیز راجع به روم باستان!!! 1
روم باستان

 

زمینو محیط منطقه ای امروزه ایتالیا نامیده می شود برای رومیان سرزمینی محفوظ بود كه آن را توسعه دادند .

ایتالیاشبه جزیره ای است كه از سه جهت توسط دریا احاطه شده است و از شمال به وسیله رشته كوه های آلپ محافظت می شود .
آبو هوایی متعادل دارد گر چه در قسمت های جنوبی آن تابستان های گرم دارد .
  رم دركنار رود خانه تیبر در بخش مركزی ایتالیا قرار دارد كه در گذشته لاتیوم ( LATIUM)نامیده می شود كه در حال حاضر بخشی از لاتزیو است كه ساكنان این منطقه به زبان لاتین سخن می گفتند با اقوام هند و اروپایی كه در حدود 1000 سال پیش از میلاد مسیح از دریای آدریاتیك گذشته به این ناحیه مهاجرت كردند آمیختند .
درشمال آتروسیایی ها تمدنی را در منطقه ای به نام اتروریا ETRURIAپایه گذاری كردند آنان در حقیقت اقوامی بودند با اصلیت آسیایی و با زبانی كاملا متفاوت از همسایگان هند و اروپایی خود سخن می گفتند .

جنوبایتالیا و در جزیره بزرگ  سیسیل گروه هایبزرگی از مردمان یونان كه بر اثر خشك سالی و قحطی و نیز اختلافات سیاسی یونان بین سال های 800 تا 500 پیش از میلاد مسیح از آنجا مهاجرت كرده بودند سكنی گزیدند جـالب اسـت این كه بدانیـم كه نام شهر ناپل ریشـه یـونانی داشتـه و از كلمه NEA   POLIS   به معنی شهر جدید آمده است .

آتشفشانهایی مانند آتنا و وزو در ساحل غربی ایتالیا و جزایر ساحلی آن قرار دارند مناطقی چون كامپانیا ، سیلیس و بخشی از لاتیوم از باقی مانده خاكستر های آتشفشانی و فوران های آتشفشانی هزاره های گذشته به وجود آمده اند .

كوهستانهای پوشیده از درخت و مراتعی كه گوسفندان و بزها در ماه های گرم در آن ها چرا می كردند از خصوصیات اقلیمی این منطقه است .

درطول رودخانه تیبر معادن نمك وجود دارد و در منابع غنی آهن در منطقه اتروریا نیز از جمله منابع معدنی این ناحیه است .

شكلجغرافیایی این منطقه امكان بر قراری رابطه تجاری بین نقاط مختلف آن را به راحتی بوجود می آورد به همین دلیل در این منطقه با رشد تجارت ، كشاورزی و كار های فلزی به طور متعادل رشد كرده است .

فصل اول - افسانه رم :
افسانه پیدایش رم اسطوره ایست كه از گذشته به یادگار ماندهاست و شواهد ناچیز باستان شناسی نیز جهت تایید صحت و قدمت این اسطوره وجود دارد .

كاوشهای باستان شناسی آثاری از یك دهكده لاتینی در جزیره ای در میان رود خانه تیبر بر روی تپه پالاتین  PALATINE كهدر حقیقت گدار رودخانه بوده است را نشان داده است .

اهمیتسوق الجیشی این منطقه در این بوده است كه راه تجاری میان اتروریا و قسمت های جنوبی ایتالیا از این جزیره می گذشته است شاید بنیان گذاران این دهكده به قصد غارت اموال كاروان ها و یا گرفتن باج از آن ها جهت عبور از رودخانه آن را بنا نهاده باشد .

ولیاسطوره های روم باستان داستانی شكوهمندتر و افتخار آمیزتری برای پیدایش شهر رم دارند .

ایناسطوره ها پایه گذار شهر رم را روملوس از نسل مارس ( یكی از خدایان باستانی ) و شاهزاده تروائی آئیناس AENEAS كه مردم را پس از نابودی تروابه این منطقه آورد می دانند . ( جهت كسب اطلاعات بیشتر به دایره المعارف ENCARTA   و مقاله ADVENTURES  OF 
AENEAS
 نوشته THOMAS 
BULFINCH
  و PLUTARCH”S  LIVES :ROMULUS  نوشته PLUTARSCH  مراجعه شود ) .

روملوسو برادر دوقلویش روموس نوه های شاه نومیتور ( NUMITOR  ) فرمان روای شهر باستانی آلبا لونگا ( ALBALONGA  ) در لاتیوم بودند .

نومیتورتوسط برادرش از سلطنت خلع شد و برادرش كوشید كه دوقلو ها را با انداختن به درون رودخانه تیبر از میان ببرد به عوض كشته شدن دوقلوها توسط یك گرگ ماده پرورش یافته و نامیتور را مجدد به تاج و تخت غصب شده اش باز گرداندند و شهر رم را بر تپه پالاتین ( PALATINE ) بنا نهادند در حال حاضر هیچ اثری و یا نوشته ای از آن زمان وجودندارد و قدیمی ترین داستان هایی كه در این رابطه وجود دارد به قلم تاریخ نویسانی چون لیوی LIVY ، دیونسیوس DIONYSIUS  و هالیكارناسوس HALICARNASSUS  است كه 7 قرن پس از زمان روملوس می زیستند .

اینافسانه ها و حتی برخی از پادشاهان اولیه نیز احتمالا زاده اسطوره بودند و تاریخ شكل گیری و یا به وجود آمدن آن ها نا مشخص است .

گرچه چنین اسطوره ها همواره قدری حقایق تاریخی نیز به همراه دارند كه سینه به سینه نقل شده است .
فصل دوم- دوران افسانه ای پادشاهان (735الی  509 پیش از میلاد مسیح):


رومیان معتقد بودندكه روملوس وروموس درسال 753پیش از میلاد مسیح رم را بنا نهادند و سپس روملوس دیواری را به دور شهر جدید بنا نهاد .
زمانی كه روموس برای به دست گرفتن رهبریونشان دادن عدم كارائی دیوار با استهزا از روی آن پرید روملوس وی را كشته و اولین پادشاه شهر شد ونام خود را بر شهر نهاد .
سپس همسایگان شرقی رودخانه تیبر را بهجشنی فرا خواند و تمام زنان سابینی را دزدید تا با مردان رومی ازدواج كند .از دیگر افسانه هایی كه درباره روملوس وجود دارد ناپدید شدن اسرار آمیز وی درون ابری طوفانی است كه همین رومیان را به آنجا رسانید كه وی را به عنوان یكی از خدایان خود بشناسد .
دومین پادشاه رم نوما پومپیلیوس ( NUMA POMPILIUS ) در حقیقت یك سابین مذهب گرا بود كه بسیاری از تشریفات سنتی مذهبیرومی را به وی نسبت می دهند مانند : انتخاب خدمت گزاران الهه سلامت ، وستا VESTA وی هم چنین تقویمی به وجود آورد كه درآن روز های كاری و روز های جشن كه در آن ها هیچ تجارتی مجاز نبود.
 مشخص شده بود دوره صلح آمیز حكم فرمایی او ازسال 715 تا 673 پیش از میلاد مسیح بود تحت سلطنت تولوس هوستیلوس TULLUS  HOSTILIUS  كه بین سال های 672 تا 641پیش از میلاد مسیح بود .
رومیان سیاست خارجی خصمانه ای را پیشگرفته و شروع به گسترش سرزمینشان با فتح شهر های همسایه چون آلبا لونگا نمودند .
زمانی كه تاعون بروز كرد مردم تصور كردندكه این مجازاتی است كه خدایان در ازای اعمال سلطان جنگ طلبشان در حق آنان روا داشته اند پس نوه وی آنكوس مارسیوس را كه شدیدا مذهبی بود به عنوان چهارمین پادشاه رم برگزیدند ( سال 640 الی 617 پیش از میلاد مسیح ) .
مارسیوس بندر اوستیا OSTIA  را در دهانه رود خانه تیبر بنا نهاد كه ترمینالیبرای انتقال غلات ومحصولات بین سیسیل و ساردینیا و نیز مركز دریایی رم نیز به شمار می آمد این بندر در قرن 9 نابود شد ولی در دوره میانه مجددا احیاء گردید كه با توجه به آثار قابل توجه باقی مانده در آن امروزه از نظر باستان شناسی اهمیت به سزایی دارد .
مردی تئانگر از شهر آترو سیائی تاركوئینی(TARQUINII )بهنام لوسیوس تار كوئینیوس پریسكوس(LUCIUS TARQUINIUS PRISCUS )برای زندگی به رم آمد وبا وجود اینكهیك خارجی محسوب می شد چنان مورد توجه سلطان مارسیوس قرار گرفت كه وی را به عنوان جانشین خود برگزید تاركوئینیوس كه در بین سال های 616 ال 579 پیش از میلاد مسیح حكم رانی كرد بنا بر روایت ها كسی بود كه مرداب های میان تپه ها را خشك كرده و محوطه ای را برای بازار كه امروزه به نام بازار رم شناخته می شود را آماده كرد .
جانشین وی سرویوس تولیوس كه بین سال های578 ال 535 پیش از میلاد مسیح حكم رانی می كرد ارتش رم را به گروه های 100 نفری به نام صده CENTURIES  تقسیم كرده و نیز روایت شده كه حصار جدیدی بهدور شهر كشید .
سلطان بی رحم هفتم لوسیوس تاركوئینوسسوپربوسLUCIUS TARQUINUS SUPERBUS 
 ویا تار كو ئین مغرور (سال 534  الی 510 پیش از میلاد مسیح )در سال 510 پیش ازمیلاد مسیح به دلیل فجایعی كه خود وفرزندش مرتكب شده بود از رم تبعید شد واین در حقیقت آغاز جمهوری روم بود .
حقایق باستان شناسی نشان می دهد كه در اینافسانه ها مایه هائی از حقیقت نیز وجود دارد همان طور كه پیشتر اشاره كردیم مانده های یافت شده روی تپه پالاتین به قرن 8 پیش از میلاد مسیح باز می گردند .
و آثاری كه از مقبره ها باقی مانده نیزوجود دو فرهنگ متفاوت در آن دوره در رم را نشان می دهند .
مثل این كه رومیان و سابرین ها با هممخلوت شده بودند و باستان شناسان معتقدند كه دیوار اولیه دور شهر در قرن 4 پیش از میلاد مسیح ساخته شده بود .
دو قرن پس از دوره سرویوس تالیوس حتی اگرنام ها ، تاریخ ها ، اسطوره ها و افسانه های باستانی شدیدا زیر سوال باشند باقی مانده های فرهنگ رومی از آن دوران به ما برای تصویر كردن طرز زندگی آنان كمك می كنند .
فصل سوم تاثیر آتروسیائی ها :
آتروسیائی ها تاثیرات عمیقی بر فرهنگجامعه و سیاست رم باستان داشته اند . اصلیت این دریا نوردان  باستانی چندان مشخص نیست ولی بیشتر محققانمعتقدند كه آنان زبان ،مذهب و علاقه به موسیقی و رقص را از قسمت های شرقی وشمالی ایتالیای امروزی آورده اند .
فرهنگ اختصاصی آنان در آینده در منطقه ایكه با نامشان توسكانی نامیده شده شكل گرفت .
از نقاشـی هائی كـه از مقبـره هایآتروسیـائی هـا بـه دست آمده است می توان به میزان پیشرفت تمدن آنان پی برد .
قابلیت های شهر سازی ،مهندسی وآبیاری آنانتاثیرات عمیقی بر رم باستان داشته است .
در خود رم نیز پروژه های عمرانی در زمانشاهان آتروسیائی ها شروع شد مانندساخت دیوار دوم شهر رم ، ساخت بازار و سیستم كانال كشی فاضلاب .
برای قرن ها رومیان معابد خود را به سبكآتروسیائی می آراستند و از محصولات فلزی صنعت گران و هنر مندان آترو سیائی از خیش های فلزی تا آینه های برنزی ، كاسه های نقره و زینت آلات طلا استفاده می‌كردند .
مقبرهای اشرافی باقی مانده در مناطق مركزیایتالیا مانند : پالسترینای كنونی و آثار زهكشی زمین كه با تراشیدن سنگ ها جلوی نابودی خاك سطحی گرفته می شد نشان می دهد كه تاثیر تمدن آتروسیائی دور تا دور رم گسترش یافته بوده است .
سایر جنبه های تمدن آتروسیائی نیز بررومیان تاثیر گذارده بود شهر های آتروسیائی توسط نجبا و پادشاه اداره می شدند . چوب و تبر كه سنبل غیر نظامیان و نظامیان بودند شكل هایی را ساختند كه به صورت شمائل پیشا پیش افراد  وابسته به حكومت درمراسم حركت داده می شد .
آتروسیائی ها یك دسته تركه را به دور یكتبر پیچیده است را سنبل اختیارات حكومتی می دانستند رومیان این را به صورت یك سنبل قدرت در آوردند كه به آن شمائـل می گفتنـد و در مراسـم رسمی از آن ها استفـاده می كردند .
.تبر نشانه قـدرت مرگ وزندگی و چوبنماینده قدرت مجازات بود.
زنان آتروسیائی دارای آزادی هائی بودند كهدر نوشته های یو نا نیان به آن اشاره شده است . و 
در بیشتر فرهنگ های آن زمان اشاره شده است و در بیشتر فرهنگ های آن زماناثری از آن وجود نداشت و همین طور این امر یكی از مواردی است كه تمدن روم از آن به میراث برده است .

نقاشی های موجود بر روی دیوار مقبرهثروتمندان آتروسیائی دیدگاهی منحصر به فرد به زندگی روز مره این مردمان متمدن را فراهم آورده است .
این تصویر كه مردی در حال نواختن موسیقی وزنی را در حال رقص با نوای موسیقی نشان می دهد . طی كاوش های باستان شناسی از درون مقبره ای در شهرتار كوئینیای كنونی به دست آمده است .
رومیان كه سرانجام آتروسیائی را مقهور خودساختند برخی از تكنیك های هنری آنان را نیز گرفته و مورد استفاده قرار دادند.
 به همین دلیل آثاری از این سبك را در نقاشی هایباقی مانده از آن دوران می توان مشاهده كرد یك نسل پس از اینكه رومیان  تاركوئین مغرور را از رم راندند كه آخرینپادشاه آتروسیائی آنان بود .
كلونی های یونانی سیسیل و جنوب ایتالیاآتروسیائی ها را در سال 474 پیش از میلاد مسیح طییك جنگ دریایی به نام كومپا CUMPA در نزدیكی ناپل مغلوب كرده و پس ازآنان آتروسیائی ها قرار گاه خود در جنوب ایتالیا را از دست داده وتمدنشان تنزل یافت .
فصل چهارم-روش زندگی در رم باستان:
از همان ابتدا خانواده مركز تمامی رابطههای شخصی و اجتماعی در رم بود و حتی فعالیت های سیاسی و عمومی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است  مذهب نیز یكی دیگر ازموارد بسیار مهم در زندگی رومیان باستانی بود .
و از آن پس نیز مذهب و خانواده دو ستوناصلی جامعه رم برای 5 قرن را تشكیل می دادند .
رومیان پایبند اصول اخلاقی خاصی بودند كهدر جوامع محافظه كار با روابط مستحكم خانوادگی عادی است .
آنان یعنی رومیان باستان سخت كوش ، صرفهجو ، متكی به خود و در سختی ها ثابت قدم و درباره مسئولیت های خود جدی بودند .
آنان برای ویرتوس VIRTUS ارزش خاصی قائل بودند كه به جرات وشهامت فیزیكی و اخلاقی برای یك مرد
VIR
)اطلاق می شد .
اهمیت و تاكیدی كه بر ارزش های خانوادگیبود در مفهوم پیتاس PIETAS  متبلور می شود كه در آن یك مرد تنها به خانوادهو خدایان رم مدیون است .
در نوشته های كتاب تاریخ لیوی  مثال های زیادی از ویرتوس و ارزش هایی كهرومیان بر این باور بودند كه آنان را با دیگران متمایز كرده و بر آنان برتری می بخشد وجود دارد .
if I'm not back again this time tomorrow carry on carry on as if nothing really matters.
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان