امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی Lenovo IdeaPad Yoga 11 59-357998

#1
لنوو برای اولین بار از این آلترابوک‌ها در نمایشگاه CES 2012 پرده‌برداری کرد و توانست سر و صدای بسیاری ایجاد کند. Yoga در دو مدل 11.6 و 13.3 اینچی عرضه گردید و به لطف بهره‌گیری از صفحه نمایش لمسی و قابلیت تبدیل به تبلت، از تمامی امکانات Windows 8 به بهترین نحو بهره می‌برد. امکانات منحصر به فرد Yoga باعث شده است تا بتواند در بین آلترابوک‌های موجود در بازار به عنوان محصولی خاص شناخته شود. امکاناتی که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

• طراحی و ساخت
به عنوان یک آلترابوک لوس و گران قیمت، Yoga کمی ضخیم و سنگین است. مدل‌های 13.3 اینچی نزدیک به 17 میلی‌تر ضخامت داشته و 1.55 کیلوگرم وزن دارند. مدل‌های 11.6 اینچی نیز ضخامتی نزدیک به 16 میلی‌تر و وزنی معادل 1.2 کیلوگرم دارند.
فضای اطراف دستگاه کاملا مات است و مقاومت بسیار خوبی در برابر جذب اثر انگشت و گرد و غبار از خود نشان می‌دهد. فضای داخلی تمامی مدل‌ها مشکی می‌باشد ولی بدنه خارجی این آلترابوک‌ها در دو رنگ نقره‌ای و نارنجی موجود است.
بدنه دستگاه تماما پلاستیکیست ولی پلاستیک استفاده شده در بدنه Yoga از کیفیت بالایی برخوردار است و جایی برای گلایه باقی نگذاشته است. قاب پشت صفحه نمایش و قسمت زیرین دستگاه نیز کاملا مات می‌باشند و مقاومت نسبتا خوبی در برابر اثر انگشت دارند. اما یکی از بهترین قسمت‌های دستگاه، فضای استراحتگاه دست و اطراف کیبورد است که دارای یک روکش از جنس چرم مصنوعی بوده و حس بسیار خوبی را به کاربر انتقال می‌دهند. ولی باید در نظر داشته باشید که این بافت چرمی کاملا مستعد جذب اثر انگشت است.
کیفیت ساخت Yoga نیز بسیار بالاست و به راحتی می‌تواند فشارهای وارد شده طی جابجایی و مصارف روزمره را تحمل کند. بدنه نیز مقاوم است و تحت فشار دچار خمش یا پیچش نمی‌شود.
اما چه موردی Yoga را از سایر لپ‌تاپ‌ها و آلترابوک‌های دیگر مجزا کرده است؟ دو لولای فوق‌العاده قدرتمند برای کاربر امکان باز کردن دستگاه به طور کامل و تا زاویه 360 درجه‌ای را فراهم می‌کند! به کمک این لولاهای قدرتمند می‌توان از این دستگاه به عنوان یک لپ‌تاپ یا یک تبلت استفاده نمود. حتی می‌توان از کیبورد دستگاه به عنوان پایه نگهدارنده، استفاده کرد. هنگامی که دستگاه را تا زاویه 360 درجه‌ای باز نموده و در حالت تبلت قرار می‌دهید، چند آهنربا صفحه نمایش را در جای خود محکم نگه می‌دارند تا بتوانید با امنیت بیشتری کار کنید. به لطف کیفیت و استحکام بالای این لولاها، هیچ‌گونه نگرانی از بابت استفاده از دستگاه در حالت‌های مختلف نخواهید داشت.
ولی ایراد اصلی این مکانیستم نسبت به محصولات مشابه چیست؟ هنگامی که دستگاه را تا زاویه 360 درجه‌ای باز کرده و در حالت تبلت قرار می‌دهید، کیبورد دستگاه در زیر صفحه نمایش و در تماس با دستان شما قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که هنگام کار کردن با Yoga به عنوان یک تبلت، حس خوبی به شما منتقل نشود. بنابراین، مدت زیادی طول خواهد کشید که به کار کردن با این دستگاه به عنوان یک تبلت عادت کنید.
نکته‌ی قابل توجه‌ای که در مورد Yoga باید بگوییم، وزن آن است. درست است که تحت عنوان لپ‌تاپ، این دستگاه‌ها بسیار سبک می‌باشند اما اگر آن‌ها را در حالت تبلت قرار دهید و بخواهید از Yoga به عنوان یک تبلت استفاده کنید، با یکی از سنگین‌ترین تبلت‌های ساخته شده تا به این تاریخ مواجه خواهید شد. به همین دلیل، اگر قصد دارید این دستگاه را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر با آن کار کنید، به سرعت خسته خواهید شد.

• پورت‌ها و اتصالات
همانند سایر آلترابوک‌های باریک و سبک، نباید انتظار مشاهده پورت‌های زیادی بر روی لبه‌های Yoga داشته باشید. بر روی لبه سمت راستی به ترتیب، کلید قفل کردن سنسور چرخش، کارت خوان سه کاره، یک عدد پورت USB و ورودی آداپتور برق تعبیه شده‌اند. در سمت چپ نیز، پورت HDMI، یک پورت USB دیگر و کلیدهای کم و زیاد کردن صدا قرار دارند.
فاصله بین پورت‌ها بسیار مناسب بوده و هنگامی که دستگاه‌ها در حالت تبلت قرار می‌دهید، کلیدهای کنترل صدا و پاور، جایگاه مناسبی دارند. اما عدم وجود پورت شبکه Ethernet و وجود تنها دو عدد پورت USB را می‌توان جزو محدودیت‌های اصلی این دستگاه دانست.

• صفحه نمایش و بلندگوها
تمامی اعضای خانواده Yoga از صفحات نمایش لمسی خازنی با پنل IPS استفاده می‌کنند. صفحه نمایش مدل‌های 11.6 اینچی از حداکثر پنج لمس به صورت همزمان پشتیبانی کرده و دارای دقت 1366×768 می‌باشد ولی مدل‌های 13.3 اینچی از صفحات نمایش با پشتیبانی از ده لمس همزمان و دقت 1600×900 بهره می‌برند.
متاسفانه صفحات لمسی این آلترابوک‌ها به روکش ضد خش Gorilla Glass مجهز نشده و روکشی که Lenovo بر روی آن‌ها قرار داده، مقاومت زیادی در برابر ضربه و خط و خش ندارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که کاربران Yoga با ظرافت زیادی با دستگاه خود کار کنند.
روشنایی، کنتراست و کیفیت رنگ‌های تولیدشده توسط این صفحات نمایش عالیست و حتی با وجود براق بودن آن‌ها، می‌توان با مشکل، در فضاهای خارجی و یا حتی در زیر تابش نور آفتاب، از این دستگاه‌ها استفاده نمود. زوایای دید نیز، همان طور که از یک پنل IPS انتظار می‌رفت، چه در حالت افقی و چه در حالت عمودی، بسیار خوب است.
به طور خلاصه باید بگوییم که صفحات نمایش IdeaPad Yoga عالیست و بهتر از صفحات نمایش TN استفاده شده در آلترابوک‌های هم رده مانند Apple MacBook Air و Acer Aspire S5 است.
در بالای این صفحه نمایش یک وب کم یک مگاپیکسلی تعبیه شده است که کیفیت متوسطی داشته و برای انجام تماس‌های اینترنتی مناسب است. نکته جالب در مورد این وب کم، پشتیبانی آن از فرمان‌های حرکتی می‌باشد. برای مثال شما می‌توانید با تکان دادن دست خود، موسیقی بعدی را گوش کنید. همه این‌ها بر روی کاغذ بسیار خوب است ولی در عمل، کاربرد خاصی ندارند. به علاوه فاصله عملکرد وب کم نیز بسیار کم است. یعنی اگر کمی از دستگاه خود دور باشید، نمی‌توانید از این فرمان‌های حرکتی استفاده نمایید.
بر روی دو لبه‌ی کناری دستگاه، دو بلندگوی استریو تعبیه شده‌اند که صدای با کیفیت و شفافی را تولید می‌کنند. البته صدای بیس بسیار ضعیف است. خوشبختانه، طراحی این بلندگوها به گونه ایست که در هنگام کار کردن با دستگاه در حالت تبلت، دستان شما، جلوی بلندگوها را نخواهند گرفت.

• کیبورد و تاچ پد
IdeaPad Yoga از کیبوردهای جزیره‌ای مخصوص لپ‌تاپ‌های این کمپانی با نام AccuType استفاده می‌کند. تفاوت اصلی کیبورد مدل‌های 11.6 و 13.3 اینچی مربوط به ابعاد کلیدهای چهار جهت اصلیست که در مدل‌های 11.6 اینچی این کلیدها بسیار کوچک طراحی گشته‌اند. اما به طور کلی، ابعاد کلیدها کمی کوچک‌تر از استاندارد لپ‌تاپ‌ها و آلترابوک‌های دیگر است و ممکن است کمی طول بکشد تا به تایپ کردن با کیبورد این آلترابوک‌ها عادت کنید. لازم به ذکر است که کیبورد هیچ‌کدام از این آلترابوک‌ها دارای بخش عددی جداگانه نمی‌باشند.
اما موردی که باعث ناامیدی ما گشت، عدم تجهیز کیبورد این آلترابوک‌ها به نور پس زمینه است که واقعا برای دستگاهی در این بازه قیمتی، یک ایراد بزرگ محسوب می‌گردد.
اما هنگامی که دستگاه را در حالت تبلت قرار می‌دهید، کیبورد سخت‌افزاری کاملا غیرفعال شده و صفحه‌کلید مجازی آن فعال می‌شود که توسط آیکونی که در منوی تسکبار قرار دارد، قابل دسترسیست. چیدمان این کیبورد مجازی به خصوص هنگامی که دستگاه را در حالت عمودی قرار می‌دهید، بسیار خوب بوده و تایپ کردن با آن لذت‌بخش است.
در وسط استراحتگاه دست، تاچ پد تخت و نسبتا بزرگ دستگاه قرار داده شده است. سطح تاچ پد، روکشی شبیه به لاستیک داشته و انگشتان دست به راحتی بر روی آن سُر می‌خورند. فرمان‌های چند لمسی نیز کاملا پشتیبانی شده و کلیدهای یکپارچه این تاچ پد، عملکرد بی‌عیب و نقصی دارند. در مجموع، به هیچ‌گونه مشکلی هنگام کار کردن با تاچ پد Yoga بر نخوردیم.

• عملکرد سخت‌افزاری
از لحاظ سخت‌افزار داخلی، اعضای خانواده IdeaPad Yoga به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول مدل‌هایی که از چیپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM استفاده کرده و دسته دوم مدل‌هایی که از پردازنده‌های x86 بهره می‌برند.
اما تفاوت این دو دسته چیست؟
دسته اول از چیپ NVIDIA Tegra 3 استفاده می‌کنند که دارای یک پردازنده چهار هسته‌ای Cortex-A9 و دو گیگابایت حافظه RAM می‌باشد. این مدل‌ها چون از پردازنده‌های ARM استفاده می‌کنند، آلترابوک نامیده نمی‌شوند و در ضمن از نسخه‌ی RT سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند. مزیت این مدل‌ها نسبت به مدل‌هایی که از پردازنده‌های x86 استفاده می‌کنند، در سیستم خنک کننده‌ی بدون فن و بی‌صدا، بدنه خنک تر و شارژدهی زیاد باتری آن‌هاست. اما از آنجایی که این مدل‌ها از نسخه RT سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند، نرم‌افزارهای بسیار کمی برای آن‌ها وجود داشته و بیشتر مناسب کسانی هستند که کارهای ابتدایی روزمره مانند مرورگری اینترنت و تماشای ویدیو انجام می‌دهند.
اما دسته دوم، یعنی مدل‌هایی که از پردازنده‌های x86 استفاده می‌کنند، به نسل سوم پردازنده‌های Core کمپانی اینتل مجهز شده‌اند. این دسته به دلیل بهره‌گیری از نسخه استاندارد سیستم‌عامل ویندوز، از لحاظ نرم‌افزاری بسیار بهتر از دسته اول بوده ولی باید در نظر داشته باشید که این مدل‌ها شارژدهی باتری کمتری داشته و در ضمن پردازنده‌ی آن‌ها، گرمای بیشتری تولید می‌کنند.
در مجموع، پیشنهاد ما خرید مدل هاییست که از پردازنده‌های x86 استفاده می‌کنند مگر اینکه دلیل خاصی برای استفاده از ویندوز RT داشته باشید و یا اینکه شارژدهی باتری، مهم‌ترین فاکتور خرید شما باشد.

• باتری
همان طور که پیش‌تر گفتیم، مدل‌هایی که از پردازنده‌های ARM استفاده می‌کنند، شارژدهی بالاتری نسبت به مدل‌های مبتنی بر چیپ‌های x86 دارند. در تست مرورگری اینترنت از طریق Wi-Fi، مدل‌هایی که از پردازنده‌های NVIDIA Tegra 3 استفاده می‌کنند، توانستند بیش از 12 ساعت شارژدهی کنند که میزان فوق‌العاده‌ای محسوب می‌گردد. اما مدل‌هایی که از پردازنده‌های Intel Core بهره می‌برند، تنها نزدیک به 4 ساعت شارژدهی نمودند که در مقایسه با آلترابوک‌های دیگر، مقدار قابل‌قبول و رضایت بخشی محسوب می‌گردد.

• جمع‌بندی
با تولید Yoga، لنوو مفهوم جدیدی را در رابطه با لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر ارائه کرد. لولاهای این دستگاه برای شما این امکان را فراهم می‌کنند تا در هر زمانی که تمایل داشتید، لپ‌تاپ خود را تا زاویه 360 درجه‌ای باز کرده و آن را به یک تبلت تبدیل کنید. عرضه‌ی این دستگاه‌ها در دو مدل مبتنی بر پردازنده‌های ARM و x86 باعث شده تا Yoga بتواند طیف بزرگی از کاربران را پوشش دهد. چه کاربرانی که به دنبال شارژدهی بالای باتری بوده و چه کاربرانی که به دنبال دستگاهی با پشتیبانی از تمامی برنامه‌های ساخته شده برای سیستم‌عامل ویندوز می‌گردند.
اگر صرفا به دنبال خرید یک لپ‌تاپ یا یک تبلت هستید، انتخاب‌های بهتر و به صرفه‌تری نیز وجود دارند. اما اگر به هر دلیلی، تمایل دارید که هر دو را در یک دستگاه داشته باشید، Lenovo IdeaPad Yoga جزو بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

نقد و بررسی Lenovo IdeaPad Yoga 11 59-357998 1
امکان تبدیل از لپ‌تاپ به تبلت به کمک لولاهای قدرتمند
صفحه نمایش لمسی با روشنایی و کنتراست بالا
استفاده از پنل IPS با زوایای دید عالی
کیفیت ساخت بسیار خوب
شارژدهی زیاد باتری

نقد و بررسی Lenovo IdeaPad Yoga 11 59-357998 1
ضخامت و وزن زیاد برای یک تبلت
عدم تجهیز کیبورد به نور پس زمینه
محدودیت‌های فراوان Windows RT
نقد و بررسی Lenovo IdeaPad Yoga 11 59-357998 1
  Heart B0z0rG Heart
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی لپ تاب های روز دنیا (Dell)
  نقد و بررسی 10 لپ‌تاپ اولتراپرتابل برتر
  بررسی Lenovo W540: خشن، قدرتمند و خستگی ناپذیر
  بررسی لپ تاپ Asus X451CA : زیبای خوش قیمت !
  بررسی اولترابوک GIGABYTE U35F: جذاب و همه فن حریف!
  بررسی لپ تاپ DELL Inspiron 15R: پر مدعای قدیمی!
  بررسی لپ تاپ GIGABYTE P25W: پادشاه بازیها!
  Lenovo سری گیمینگ Y را ارتقاء میدهد (یک پله پرش به نسل ششم)
  لپ تاپ ارزان قیمت Lenovo برای گیمرهای در حال سفر!
  پردازنده جدید XEON به سرعت وارد لپ تاپ های حرفه ایی Lenovo شد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان