امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی Acer Iconia Tab A500 - 32GB

#1
سخت‌افزار
نخستین بار مدل پیش تولید این تبلت کمپانی ایسر را حدود پنج ماه پیش دیدیم و واقعا با اینکه خیلی انتظارش را نداشتیم از آن خوشمان آمد. اکنون نیز Iconia Tab A500 را در دست داریم در حالی که شاهد قسمت آلومینیومی برس شده‌ی پشت آن هستیم. به نظر نسبت به مدل پیش تولید تغییرات زیادی کرده است هرچند که ظاهرا بعضی نقاط ضعف در طراحی را هنوز با خود به همراه دارد. مثلا اینکه وقتی قسمت پشتی آن را محکم فشار می‌دهیم صدای "کریک" از آن شنیده می‌شود. با وزن 766.5 گرم و قطر 1.3 سانتی‌متر، A500 کاملا پرتابل می‌باشد و هنوز کمی سنگین‌تر از Motorola Xoom می‌باشد. همچنین خوشبختانه وقتی آن را در کنار Ipad2 می‌گذاریم پورت‌های بیشتری بر روی بدنه دیده می‌شوند. گوشه‌ها گرد ساخته شده‌اند و به راحتی می‌توانید آن را با یک دست نگه دارید هرچند که به دلیل وزن نسبتا زیادش احتمالا پس از دقایقی دچار خستگی خواهید شد.

همانند بسیاری تبلت‌های Android Honeycomb، قسمت جلو تماما توسط نمایشگر و قاب آن اشغال شده (البته به جز دوربین مکالمه‌ی تصویری) ولی هیچ دکمه‌ی لمسی و غیر لمسی بر روی آن وجود ندارد. بر خلاف بسیاری رقبا خوشبختانه A500 یک دکمه‌ی خاموش و روشن کردن چرخش خودکار تصویر در لبه‌ی بالایی خود دارد که هر بار خواستید این ویژگی را خاموش یا روشن کنید به راحتی با فشردن آن و بدون اینکه نیازی به مراجعه به منوها باشد می‌توانید آن را انجام دهید. در همان لبه‌ی بالایی یک راکر کنترل Volume یا صدای تبلت وجود دارد که وابسته به جهتی که تبلت را نگه داشته اید صدا را کم و زیاد می‌کند. متاسفانه این دکمه‌ها بر خلاف بدنه‌ی آلومینیومی از پلاستیک نسبتا بی کیفیت هستند. در همان لبه شیار کارت حافظه‌ی Micro SD و SIM Card هم دیده می‌شود.

به لبه‌ی سمت چپ که برویم با یک دکمه‌ی پاور نیمه شفاف مواجه می‌شویم که به عنوان چراغ شارژ شدن تبلت هم عمل می‌کند. در همین قسمت جک هدفون 3.5 میلی‌متری و پورت Mini HDMI هم قرار دارند. وجود پورت Mini HDMI بسیار خوب است هرچند که به نظر ما فضای کافی برای قرار دادن یک پورت HDMI سایز کامل وجود داشت. یا دست کم می‌توانست کابل Mini HDMI را در جعبه قرار دهد. با این حال اتصال ویدیو به خوبی برقرار می‌شود و خیلی روان می‌توانیم آن را بر روی HDTV خود مشاهده کنیم. در لبه‌ی پایینی یک Docking Connector برای Dock شارژ کننده‌ی قابل انتخاب وجود دارد و در لبه‌ی سمت راست می‌توان ورودی شارژر و دو پورت USB را یافت. با دیدن این پورت‌های USB کاملا مسرور شدیم چرا که بدین صورت می‌توانیم کول دیسک و حتی صفحه کلیدهای USB را نیز به دستگاه متصل کنیم. هرچند که منتظر آپدیت ایسر برای برقراری امکان اتصال ماوس USB هستیم. همچنین لنز دوربین 5 مگاپیکسلی آن و تک فلاش LED در گوشه‌ی بالا و خروجی یک جفت اسپیکر استریو در پایین دیده می‌شوند. اسپیکرها نسبت به تبلت هایی که تا به حال تست کرده‌ایم صدای بلند و شفافی دارند.

نمایشگر
نمایشگر 10.1 اینچی A500 رزولوشن 1280X800 پیکسل را ارایه می‌دهد که بسیار خوب است. همچنین این نمایشگر از نوع TFT LCD می‌باشد ولی کیفیت دید از زاویه‌ی بسیار عالی را ارایه می‌دهد. پنل آن از نوع IPS نیست و انتقاد زیادی هم به بازتابش نورهای مزاحم و جذب اثر انگشت آن وارد نمی‌کنیم ولی به عنوان یک نمایشگر LCD واقعا عملکرد خوبی دارد. متون کاملا شارپ هستند، تولید رنگ عالیست، رنگ مشکی کاملا عمیق است و این‌ها فقط وقتی از زوایای تند به نمایشگر نگاه می‌کنیم تا حدی تغییر می‌کنند. همچنین فن‌آوری لمسی Capacitive آن هم عملکردی کاملا پاسخگو و عالی دارد و به خصوص در Android Honeycomb فوق‌العاده عمل می‌کند. هیچ شکایتی از این بابت نداریم. تنها نقاط ضعف آن را می‌توانیم مشکل دیدن تصویر در زیر نور آفتاب به دلیل بازتابش زیاد سطح و اینکه با دقت می‌توانیم هر پیکسل را بر روی پنل تشخیص دهیم بدانیم.

عملکرد و باتری
پیش از این صحبت‌های زیادی درباره‌ی توانایی و قدرت پردازنده‌ی 1 گیگاهرتزی دو هسته‌ای Nvidia Tegra 2 کرده‌ایم. این پردازنده اکنون در قلب دستگاه‌های معروفی چون Motorola Atrix قرار دارد. به خصوص اینکه ایسر این پردازنده را با حافظه‌ی 1 گیگابایتی DDR3 RAM همراه کرده است تا قدرت و عملکرد را به اوج خود برساند. در تست‌های بنچ مارکی که انجام دادیم، A500 با اختلاف حدود 200 امتیاز توانست از Motorola Xoom پیشی بگیرد. فیلم‌های 720p HD خیلی روان و راحت پخش می‌شوند (البته در مورد 1080p Full HD این طور نیست) و به خوبی از پس وظایف گرافیکی سنگین بر می‌آید. ایسر دو باتری لیتیوم-یونی 3260 میلی‌آمپری را با این تبلت همراه کرده است. از نظر شارژدهی باتری البته به خوبی سرعت و توان پردازشی و گرافیکی نیست و در تست استانداردی که انجام دادیم باتری آن توانست 6:55 ساعت دوام بیاورد. این در حالی است که همین مقدار برای iPad2 حدود 10:26 ساعت بود. در این تست ما روشنایی نمایشگر را بر روی 65 درصد قرار داده بودیم و Wi-Fi روشن بود. این در حالی بود که یک ویدیو SD را بر روی حالت Loop قرار داده بودیم و در تمام این مدت ویدیو پخش می‌شد.

نرم‌افزار
پیش از این بسیار درباره‌ی سیستم عامل آندروید Honeycomb توضیح داده‌ایم و درباره‌ی نقاط قوت و ضعف آن گفته بودیم. آندروید Honycomb یا همان سیستم عامل آندروید نسخه‌ی 3 شرکت گوگل می‌باشد که فقط مخصوص تبلت‌ها طراحی شده و بر روی اسمارت فون‌ها به کار نمی رود. این سیستم عامل به واقع عالی است و به خوبی شانه به شانه‌ی iOS شرکت اپل رقابت می‌کند. شما می‌توانید با تبلت خود به راحتی به Android Market که اقیانوس بزرگ برنامه‌های آندروید است دسترسی پیدا کنید و هرکدام را برای دانلود انتخاب نمایید. اینترفیس، منوها و در کل همه‌ی عملکردهای آن کاملا مشخص، واضح و کارآمد هستند و مشکل خاصی را در آن نمی‌بینیم. ایسر بر روی این سیستم عامل برنامه‌های از پیش نصب شده‌ی کاربردی نسبتا خوبی را قرار داده است که هرکدام به نوبه‌ی خود می‌توانند کارآمد باشند.

دوربین
بر روی این تبلت دو دوربین طراحی شده است. دوربین پشتی 5 مگاپیکسلی و دوربین جلویی 2 مگاپیکسلی است. دوربین 2 مگاپیکسلی جلویی برای مکالمه‌ی تصویری می‌باشد و از عملکرد آن به نوبه‌ی خود راضی هستیم. هرچند که انتظار نداریم یک تبلت 10 اینچی را در دست بگیریم و مثلا وسط خیابان شروع به عکاسی و فیلم‌برداری نماییم، ولی از دوربین 5 مگاپیکسلی انتظار بیشتری داشتیم. تولید رنگ متوسط است ولی گویی دوربین حالت فوکوس بر روی بی‌نهایت ندارد چرا که عکس‌های گرفته شده با آن وقتی که سوژه در فاصله‌ی چند متری قرار دارد شارپنس پایینی دارند. هرچند که این دوربین توانایی ضبط ویدیویی 720p HD را دارد ولی خیلی چنگی به دل نمی‌زند و همان فیلم‌برداری VGA با آن را ترجیح می‌دادیم. به هر صورت همانطور که گفتیم انتظار عکاسی و فیلم‌برداری خیلی قدرتمند از یک تبلت به دلیل ابعاد بزرگی که دارد را نداریم ولی ترجیح می‌دادیم که A500 دوربین‌های بهتری داشت.

جمع‌بندی
در کل باید گفت که Acer Iconia Tab A500 به عنوان یک تبلت آندروید واقعا ساخت خوبی دارد. از نظر طراحی و کیفیت ساخت به خصوص با بدنه‌ی آلومینیومی که دارد راضی هستیم. همچنین درون آن پردازنده‌ی قدرتمندی به کار رفته که به کمک حافظه‌ی RAM زیاد عملکرد پرقدرت آن را هم تضمین می‌کند. سیستم عامل آندروید Honeycomb هم به خوبی همه‌ی این نقاط قوت را تکمیل می‌کند. نمایشگر نیز همانطور که قبلا گفتیم با این که از نوع TFT LCD می‌باشد ولی به طور شگفت‌انگیزی با کیفیت است. هرچند که اگر شارژدهی باتری بیشتر بود یا دوربین‌های بهتری داشت از آن راضی‌تر بودیم.

نقد و بررسی Acer Iconia Tab A500 - 32GB 1
پردازنده‌ی پر سرعت Nvidia Tegra 2
نمایشگر و اسپیکرهای بسیار عالی
مجهز به پورت USB سایز کامل

نقد و بررسی Acer Iconia Tab A500 - 32GB 1
شارژدهی باتری می‌توانست بیشتر باشد
دوربین‌ها می‌توانستند با کیفیت‌تر باشند
نقد و بررسی Acer Iconia Tab A500 - 32GB 1
  Heart B0z0rG Heart
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی لپ تاب های روز دنیا (Dell)
  نقد و بررسی 10 لپ‌تاپ اولتراپرتابل برتر
  PC های پیشرفته ویندوز 10 در دستان Acer، معرفی Aspire R 14 و Aspire Z3-700 با ویژگی ها
  بررسی Lenovo W540: خشن، قدرتمند و خستگی ناپذیر
  بررسی لپ تاپ Asus X451CA : زیبای خوش قیمت !
  بررسی اولترابوک GIGABYTE U35F: جذاب و همه فن حریف!
  بررسی لپ تاپ DELL Inspiron 15R: پر مدعای قدیمی!
  بررسی لپ تاپ GIGABYTE P25W: پادشاه بازیها!
  Acer Aspire V 15-V3-574G یک انتخاب منطقی برای دانشجویان!
  نمایشگاه IFA2015:قدرتمندترین لپ تاپ گیمینگ جهان!(درنده ACER)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان