امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی HP TouchPad-16GB

#1
طراحی
با در دست گرفتن HP Touch Pad متوجه می‌شویم که با وزن 750 گرم تبلت نسبتا سنگینی است. این را در نظر بگیرید که Apple iPad 2 با همین ابعاد حدود 600 گرم و Samsung Galaxy Tab 10.1 حدود 570 گرم وزن دارد. حتی Motorola Xoom نیز دارای وزنی در حدود 730 گرم است. قسمت پشتی تبلت به رنگ مشکی براق و از پلاستیک ساخته شده. طراحی و ساخت خیلی خوبی دارد و در دست هم احساس خیلی عالی را به شما منتقل می‌کند ولی متاسفانه به شدت جاذب لکه و اثر انگشت است. در ضمن این قسمت پشتی کمی مقعر ساخته شده تا برای در دست‌گیری راحت‌تر باشد. در قسمت سمت راست لبه‌ی بالایی دستگاه، دکمه‌ی پاور و همچنین در نزدیک قسمت گوشه یک راکر کنترل صدا دیده می‌شود. کاوش بر روی بدنه‌ی دستگاه را که ادامه بدهیم به پورت Micro USB و یک جفت اسپیکر استریو هم می‌رسیم که در تست‌های انجام شده متوجه می‌شویم توانایی تولید صدای بالایی دارند. همچنین بر روی لبه جک 3.5 میلی‌متری، هدفون و میکروفون داخلی هم مشاهده می‌شوند. در زیر نمایشگر هم دکمه‌ی Home قرار دارد. در ضمن این را هم بگوییم که HP Touch Pad نسبت به iPad یا Galaxy Tab تبلتی نسبتا عریض است. البته این عریضی نه در نمایشگر و بلکه در ساخت کلی بدنه مشاهده می‌شود. این تبلت فاقد دوربین پشتی برای عکاسی می‌باشد ولی در عوض یک دوربین VGA با کیفیت در قسمت جلو برای مکالمه تصویری دارد. به هر صورت به نظر ما هم یک تبلت 9.7 اینچی چندان نیازی به دوربین عکاسی ندارد. در ضمن برای این تبلت تجهیزات جانبی چون صفحه کلید بلوتوثی نیز وجود دارد.

عملکرد و باتری
با توجه به پردازنده‌ی قدرتمند 1.2 گیگاهرتزی Snapdragon و 1 گیگابایت حافظه‌ی RAM انتظارات زیادی از این تبلت در مورد عملکرد داریم. با این حال در حین کار موارد کندی و مشکل هم دیده می‌شود. مثلا سرعت Boot سیستم عامل 1 دقیقه و 15 ثانیه است که نسبت به سرعت Boot حدود 30 ثانیه‌ای iPad2 و Galaxy Tab کم است. در بعضی بنچ مارک‌های دیگر هم به رکوردهایی کمتر از iPad 2 و Galaxy Tab دست یافتیم. با این حال اعداد همه چیز نیستند و در تست‌های واقعی و عملکردی به نظرمان تبلت خیلی سریعی آمد. در مرورگری وب، به جز بعضی موارد خیلی نادر عملکرد بارگزاری و رفت و آمد میان صفحات بسیار سریع بود. حتی سایت‌هایی با گرافیک پیچیده و محتوای Flash هم خیلی زود بارگزاری می‌شوند. ویدیوهای آنلاین هم خیلی خوب به نمایش در می‌آیند. بیشتر اپلیکیشن‌ها هم خیلی سریع و راحت اجرا می‌شوند. هرچند سرعت فوق‌العاده نیست و جای تعجب دارد که چرا با وجود سخت‌افزار قدرتمندتر نسبت به مثلا iPad 2 سرعت اجرایی کمتری دارد. برای مثلا چرخش تصویر به حالت Portrait یا Landscape کمی کند صورت می‌گیرد و پس از چند روز روشن بودن دستگاه متوجه شدیم که برای رسیدن به بیشینه‌ی سرعت دوباره باید آن را Reboot کنیم.

طبق ادعای HP باتری این تبلت در حالت پخش یک ویدیو به صورت مداوم توانایی شارژدهی به مدت 9 ساعت را دارد. در تستی که خود ما انجام دادیم در حالی که بلوتوث و Wi-Fi خاموش بود و یک ویدیو را بر روی Loop قرار داده بودیم، به شارژدهی 8 ساعت و 30 دقیقه رسیدیم. بنابراین کمی بیشتر از Motorola Xoom ولی کمتر از Galaxy Tab و iPad 2 شارژدهی می‌کند. بنابراین در استفاده‌ی سبک حتی تا چند روز هم می‌توانید از آن انتظار شارژدهی داشته باشید.

HP Touch Pad یک تبلت Wi-Fi است و نسخه‌ی 3G برای آن وجود ندارد. بدین معنی که برای اتصال به شبکه از طریق شبکه‌ی Wi-Fi طراحی شده و قابلیت پذیرش سیم کارت برای اتصال به شبکه از طریق 3G را ندارد.

نمایشگر و صدا
همانطور که گفتیم، Touch Pad از نمایشگر 9.7 اینچی با رزولوشن 1024X768 پیکسل بهره می‌برد. این دقیقا همان ابعاد و تقریبا همان رزولوشنی است که iPad 2 ارایه می‌کند. از دیگر نقطه نظرها چون کنتراست، روشنایی، کیفیت تولید رنگ و دید از زاویه هم نمایشگر Touch Pad ما را شگفت‌زده کرد. در کل از نمایشگر و کیفیت آن کاملا راضی هستیم. از نظر اسپیکرها و کیفیت صدا هم باید بگوییم که اسپیکرهای استریو موجود بر روی این دستگاه عملکرد خیلی خوبی دارند. هرچند که بیشینه‌ی صدا از بیشینه‌ی صدای اسپیکرهای Samsung Galaxy Tab 10.1 کمتر است ولی کیفیت خیلی خوبی را ارایه می‌کنند.

نرم‌افزار
خوب اکنون به سیستم عامل WebOS موجود بر روی این تبلت می‌رسیم. نسخه‌ی WebOS 3.0 که در حقیقت نسخه‌ای مناسب شده برای نمایشگر بزرگ تبلت می‌باشد، تا کمی تفاوت در آن نسبت به نسخه‌ی موبایلی به چشم بخورد. به خصوص کاربران ایرانی ممکن است آشنایی چندانی با این سیستم عامل نداشته باشند چرا که بر روی گوشی‌های Pre یا Veer استفاده شده بود و اصولا این سیستم عامل بر روی برندهای رایج گوشی تلفن همراه در‌ایران جایی نداشته. با این حال واقعا سیستم عاملی بدی نیست به خصوص اینکه یک قابلیت بسیار خوب دارد که حتی WP7 نیز از آن محروم است و آن توانایی چند وظیفه‌ای یا Multi Tasking می‌باشد. اینترفیس این سیستم عامل به نوعی وابسته به Card‌هایی می‌باشد، مثل سیستم عامل ویندوز که وابسطه به پنجره است. شما در حقیقت با باز کردن هر اپلیکیشن یا صفحه با Card‌هایی بازی می‌کنید. انصافا به نظر ما اینترفیس جالبیست و اگر بحث اپلیکیشن‌ها نبود به راحتی می‌توانست با سیستم عاملی چون اندروید رقابت کند. در صفحه‌ی اصلی هم می‌توانید یک نوار وضعیت در قسمت بالای صفحه که بعضی اطلاعات مثل وضعیت باتری، Wi-Fi و بعضی Notification‌ها را نشان می‌دهد را ببینید و در قسمت پایین هم نوار وظایف قرار دارد که بعضی‌آیکون‌ها که قابل تنظیمات هم هستند بر روی آن دیده می‌شوند.

اما مرورگر اینترنت پیش‌فرض این دستگاه به نوعی سنتی است. به طوری که بر روی یک نوار ابزار با آیکون‌های نسبتا کوچک در قسمت بالایی تکیه دارد. ترجیح می‌دادیم که از مرورگرهای اینترنت مدرن‌تری که مثلا بر روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS می‌بینیم استفاده می‌شد. در اینجا هم همانند اپلیکیشن‌ها، پنجره‌ها به صورت Tab‌ها باز نمی‌شوند بلکه باز هم با Card‌ها طرف هستیم. به نظر ابتکار جالبی می‌آید که باز هم جای رشد دارد. بر روی این مرورگر به صورت پیش‌فرض Flash 10.3 نصب شده است و در کل مرورگری خیلی روان و سریع می‌باشد. تصاویر HD به صورت تمام صفحه خیلی خوب و البته نه واقعا خیلی سریع پخش می‌شوند. در کل رضایت خودمان را از مرورگر اعلام می‌کنیم.

صفحه کلید مجازی لمسی بر روی نمایشگر این تبلت یکی از بهترین صفحه کلیدهایی است که بر روی تبلت‌ها دیده‌ایم. کلیدها کاملا بزرگ و با فاصله‌ی مناسب از یکدیگر هستند. صفحه کلید از نوع کامل QWERTY است و در هر دو مود افقی و عمودی ردیف کامل کلیدهای عددی در قسمت بالا وجود دارد. کلیدهای دسترسی سریع به Symbol‌ها و حتی یک کلید .com هم وجود دارد. بنابراین صفحه کلید HP Touch Pad را هم خیلی دوست داریم.

علاوه بر این‌هایی که ذکر کردیم برنامه‌های دیگری نیز چون Facebook, Twitter, Bing Maps, Quick Office, Epicurious (برای آشپزی) و Printing (قابل استفاده با بیشتر پرینترهای HP) به صورت پیش‌فرض بر روی این تبلت نصب شده‌اند.

جمع‌بندی
خوب در کل باید گفت که HP Touch Pad تبلت جالب توجهی است. از جهتی به طرز عجیبی ضخیم و سنگین وزن ساخته شده به طوری که می‌تواند تا 150 گرم از تبلت‌های هم رده‌ی خود سنگین‌تر باشد. از جهتی دیگر عملکرد، سخت‌افزارها و سیستم عامل آن را دوست داریم. واقعا WebOS 3.0 سیستم عاملی خوب با اینترفیسی عالی است ولی برخلاف iOS و Android از کمبود اپلیکیشن رنج می‌برد و همانند آن دو پشتیبانی AppStore و Android Market را ندارد. با این حال از این نظر می‌توان امیدوار بود که در آینده برنامه‌های بیشتری برای آن نوشته شود. از نظر عملکرد از تبلت راضی هستیم، اپلیکیشن‌ها خیلی روان اجرا می‌شوند و مرورگری با آن سریع است. می‌توان گفت که حتی HP Touch Pad قیمت مناسبی دارد. بنابراین می‌تواند یک انتخاب خیلی خوب به عنوان یک تبلت 9.7 اینچی Wi-Fi باشد.

نقد و بررسی HP TouchPad-16GB 1
عملکرد بسیار عالی و دوست داشتنی سیستم عامل WebOS 3.0
برنامه‌های کاربردی بسیار عالی و خوب
عملکرد سریع و روان

نقد و بررسی HP TouchPad-16GB 1
کمبود برنامه‌های کاربردی برای WebOS
نقد و بررسی HP TouchPad-16GB 1
  Heart B0z0rG Heart
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان