15-08-2013، 12:35
ساخت اتومبیل الکتریکی - خورشیدی برای کاربردهای شهری
محققان شرکتهای اتومبیل سازی و آکادمیک یک اتومبیل الکتریکی تولید کرده اند که پس از اتمام شارژ خود نیمی از ظرفیت باطری را از انرژی خورشید تأمین می کند.
به گزارش مهر، یکی از انتقادهایی که درباره اتومبیلهای الکتریکی مطرح می شود این است که آنها تنها به علت این که از انرژی الکتریسته برای شارژ باطریهای خود استفاده می کنند " سبز" تلفی می شوند.
برای مثال اتومبیل تلسا مدل S هیچ انتشار کربنی ندارد، اما نیروگاه سوخت فسیلی آن که شرایط شارژ دوباره را فراهم می کند به طور قطع انتشار کربن دارد. اتومبیلها برای این که کاملا بدون انتشار کربن باشند باید کاملا از منبع انرژی استفاده کنند که از منابع پاک گرفته شده باشد.
این شرایطی است که نمونه اولیه اتومبیلی به نام پی – موب (P-MOB) از آن برخوردار است، اما این شرایط تنها وقتی پا برجاست که نخواهید مسافت زیادی را با آن طی کنید.
برای مثال اتومبیل تلسا مدل S هیچ انتشار کربنی ندارد، اما نیروگاه سوخت فسیلی آن که شرایط شارژ دوباره را فراهم می کند به طور قطع انتشار کربن دارد. اتومبیلها برای این که کاملا بدون انتشار کربن باشند باید کاملا از منبع انرژی استفاده کنند که از منابع پاک گرفته شده باشد.
این شرایطی است که نمونه اولیه اتومبیلی به نام پی – موب (P-MOB) از آن برخوردار است، اما این شرایط تنها وقتی پا برجاست که نخواهید مسافت زیادی را با آن طی کنید.
هر کدام از اتومبیلهای برقی که می توانند با انرژی برق در صورت وجود کار کند، یک اتومبیل سبز محسوب می شود. تفاوت اتومبیل پی – موب با سایرین این است که این تومبیل می تواند باطری های خود را با استفاده از سلولهای خورشیدی داخلی تا نیمه پرکند. البته باید متذکر شد که این سطح از باطری برای یک مسافت متوسط آن هم در نقاط آفتابی کاربرد دارد.
این اتومبیل کوچک که تنها برای دو سرنشین ساخته شده، بدون احتساب باطریها کمتر از 600 کیلوگرم وزن دارد، هنگام ترمز از یک سیستم بازیافت انرژی جنبشی استفاده می کند و 30 درصد آیرودینامیک تر از سایر اتومبیلها با همین ابعاد است.
این اتومبیل دارای دو موتور و دو دیفرانسیل است که کنترل آن در مسیرهای منحنی ارتقا یافته و سیستم کنترل کشش بهتر شده است علاوه بر این، هرکدام از موتورها با بهترین کارایی خود عمل می کنند. بیشینه سرعت این دستگاه اتومبیل 100 کیلومتر در ساعت است.
پروژه پی – موب با حمایت کمیسیون اروپا و با حضور محققانی از زیمنس آلمان، مازل اسپانیا، IFEVS، پلی مدل، فیات ایتالیا و دانشگاه شفیلت در بریتانیا اجرایی شده است اما هنوز صحبتی درباره تجاری سازی این محصول به میان نیامده است.