امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گیاه دارویی

#1
[rtl]دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آقطی
[/rtl]



گیاه دارویی 1


گل های Sambucus ebulus
[rtl]
a. اسامی:
i. نام علمی: Sambucus spp. (Caprifoliaceae) (تیره شوند، تیره بُداغ، تیره آقطی، تیره پیچ امین الدوله)
ii. نام های عمومی و معنای آن ها: Bore tree (درخت سوراخ)،
Dwarf Elder  (سن دار قد کوتاه)، Blood elder (سن دار خونی)


b. توضیحات و پیشینه تاریخی: گیاهی چند ساله و علفی (گونه S. ebulus) است که تا 2 متر ارتفاع دارد و البته گونه Snigra آن درختی یا درختچه ای دارد. این گیاه در ایران یک گونه علفی (Sebulus) دائمی جنگل روی دارد که معمولاً در مناطق روشن و تخریب شده جنگل و در کنار جوی های آب می روید. در سال های اخیر گونه های دیگری (Snigra (آقطی سیاه، انگور کولی، پلم)، S. racemosa (آقطی سرخ)) از گیاه به ایران وارد و کاشته شده است. این گیاهان را به خاطر شاخ و برگ ها، گل ها و میوه ها یشان مورد توجه قرار می دهند. در مقابل یخبندان مقاوم است و به طور کلی بردباری زیادی در برابر شرایط مختلف محیطی دارد.
c. ترکیبات مهم: ایریدوئید ها، رزین هایی با ساختار نامشخص در S. ebulus و فلاونوئید ها و ترکیبات اسانس در S. nigrad. مصارف دارویی تایید شده: برای S. nigra شامل سرفه و برونشیت و همچنین سرماخوردگی و تب است.
e. مصارف دارویی تایید نشده: 
S. ebulus اثر اصلی آن خاصیت ملایم مدر است. در طب سنتی در رفع علائم یبوست، قی آور، برای رفع ادم و بیماری های کلیوی از آن استفاده می شده است. شکل دارویی از آن نداریم. S. nigra برای مشکلات مختلف تنفسی از قدیم استفاده می شده است. شکل دارویی ثبت شده ای برای آن هم نداریم. اثرات ضد باکتریایی، ضد التهابی و کاهش قند خون هم در مقالات برای آن ها به ثبت رسیده است. 
f. عوارض جانبی: در دزهای درمانی عارضه ای برای آن ثبت نشده است. با این حال مصرف زیاد گیاه به خصوص میوه های آن باعث بروز استفراغ، اسهال خونی، سیانوز، سر گیجه، سر درد و از دست دادن هوشیاری منجر می شود. تنها باید از میوه های رسیده استفاده کرد. برگ ها، ساقه ها و پوست و ریشه گیاه (S. nigra) حاوی گلیکوزید سیانوژن (سامبونیگرین) است که می تواند موجب سرگیجه، سر درد، تشنج، مشکلات گوارشی، تهوع، استفراغ، اسهال و تاکی کاردی شود. در افراد دیابتی توصیه نمی شود زیرا در برخی مقالات اثرات مضری بر آن ها داشته است. لکتین های موجود در پوست درخت هم موجب تحریک هایپر پلازی (تولید سلول بیش از حد که ممکن است به سرطان منجر شود) در روده کوچک شده اند
g. تداخلات: مصرف آن با آهن به دلیل وجود مقادیر زیاد تانن در گیاه موجب کاهش جذب آهن می شود. حداقل دو ساعت فاصله داشته باشد.
h. منع مصرف: مطالعه ای در این زمینه وجود ندارد و موردی ذکر نشده است.
i. در حاملگی و شیر دهی: مطالعه ای در این زمینه وجود ندارد بنابراین توصیه نمی شود.
[/rtl]
گیاه دارویی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان