امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درباره ی کهکشان آندرومدا

#1
آندرومدا یك كهكشان مارپیچی است كهدر فاصله 2 میلیون و 500 هزار سال نوری از ما در صورت فلكی آندرومدا قرار دارد. این كهكشان به عنوان جرم مسیه M31 یا NGC 224 نیز شناخته شده است. در نسخه های قدیمی این كهكشان را با عنوان "سحابی بزرگ آندرومدا " نامیده اند. آندرومدا نزدیك ترین كهكشان مارپیچی به راه شیری است.
آندرومدا یك كهكشان مارپیچی است كهدر فاصله2میلیون و500هزار سال نوری از ما در صورت فلكی آندرومدا قرار دارد. این كهكشان به عنوان جرم مسیهM31یاNGC 224نیز شناخته شده است. در نسخه های قدیمی این كهكشان را با عنوان "سحابی بزرگ آندرومدا " نامیده اند. آندرومدا نزدیك ترین كهكشان مارپیچی به راه شیری است.
در شبی كه ماه در آسمان وجود نداردشما می توانید این كهكشان را به صورت یك لكه مات با چشم غیرمسلح ببینید. در حقیقت آندرومدا دورترین جرمقابل رویت بدون استفاده از ابزار اپتیكی است. حتی شما می توانید این جرمرا از درون شهر با دوربین دوچشمی رصد كنید. آندرومدا بزرگ ترین كهكشان گروه محلی است. كهكشان های گروه محلی عبارتند از: كهكشان آندرومدا، كهكشان راه شیری، كهكشان مثلث و در حدود30كهكشان كوچك دیگر.
با این كه آندرومدا بزرگ ترین كهكشان این گروه است اما لزوما پرجرم ترین آنها نیست، یافته های اخیر نشان می دهند كه كهكشان راه شیری شامل ماده تاریك بیشتری است و ممكن است پرجرم ترین كهكشان در گروه محلی باشد.
با توجه به رصدهایی كه توسط تلسكوپ فضایی اسپیتزر در سال2006صورت گرفت، مشخص شد كهM31شامل یك تریلیون ستاره است. در صورتی كه كهكشان ما200تا400میلیارد ستاره دارد. با این حال برآوردهای سال2006نشان داد كه جرم كهكشان راه شیری تقریبا80درصد جرم آندرومداستیعنی7/1×1011برابر جرم خورشید. براساس مطالعه ای كه در سال2009صورت گرفت می توان نتیجه گرفت كه جرم كهكشان ما و آندرومدا تقریبا باهم برابر است.
كهكشان آندرومدا با قدر ظاهری4/3یكی از درخشنده ترین اجرام مسیه است. به همین دلیل این جرم را می توان حتی در مناطقی كه دارای آلودگی نوری هستند با چشم غیرمسلح مشاهده كرد. اگرچه با عكاسی توسط یك تلسكوپ بزرگ تر پهنای این كهكشان بیش از6برابر ماه بدر دیده می شود، اما تنها بخش مركزی درخشان تر آن با چشم غیرمسلح یا یك تلسكوپ و یا دوربین دوچشمی كوچك قابل رویت است.
تاریخچه رصدی
نخستین رصد ثبت شده از كهكشان آندرومدا، در سال964میلادی توسط منجم ایرانی، عبدالرحمان صوفی انجام گرفت كه از آن به عنوان" ابر كوچك" نام برد. اولین توصیف از جرم بر پایهرصد تلسكوپی، توسط منجم آلمانی به نام سیمون ماریوس1در سال1612صورت گرفت. شارل مسیه در سال1764این جرم را در فهرست خود تحت نامM31دسته بندی كرد و به طور غلط كاشف آن را ماریوس نامید در صورتی كه عبدالرحمان صوفی پیش از او به وجود این كهكشان پی برد. در سال1785منجمی به نام ویلیام هرشل یك منطقه قرمز رنگ كم فروغی را در هستهM31ثبت كرد. او این جرم را سحابی بزرگ نامید و بر پایه رنگ و قدر سحابی به اشتباه حدس زد كه فاصله آن از ما بیشتر از2هزار برابر فاصله ستاره شباهنگ از ما نیست.
ویلیام هرشل در سال1864، طیفM31را مشاهده كرد و متوجه شد كه طیف آن با طیف یك سحابی گازی فرق دارد.M31دارای طیفی پیوسته به همراه خطوط جذبی تاریك بود با استفاده از این خطوط جذبی می توان به تركیبات شیمیایی یك جرم پی برد. طیف سحابی آندرومدا بسیار شبیه به طیف اختصاصی ستارگان بود و به این ترتیب او نتیجه گرفت كهM31یك طبیعت شبه ستاره ای دارد. در سال1885، یك ابرنواختر)با نامSآندرومدا( درM31دیده شد.
اولین عكس ها ازM31در سال1887توسط "آیزاك روبرت" در رصدخانه خصوصیاش در ساسكس انگلستان گرفته شد. نوردهی طولانی مدت سبب شد كه برای اولین بار ساختمان مارپیچی كهكشان دیده شود. در آن زمان همچنان اعتقاد داشتند كه این جرم یك سحابی در كهكشان ماست. در سال1912، سرعت شعاعی این جرم نسبت به منظومه شمسی ما توسط "وستو اسلیفر"3در رصدخانه لاول با استفاده از طیف نما اندازه گیری شد. نتیجه به دست آمده بزرگ ترین سرعت ثبت شده در آن زمان بود. آنها متوجه شدند كه این جرم با سرعت300كیلومتر بر ثانیه به سمت خورشید حركت می كند.
جهان جزیره
در سال1917منجم آمریكایی به نام هبر كورتیس یك نواختر درونM31كشف كرد. با جست وجو به روش ثبت عكاسی،11نواختر دیگری كشف شد. كورتیس متوجهشد كه این نواخترها به طور متوسط10قدر كم نورتر از نواخترهای درون كهكشان ماست. به عنوان یك نتیجه، او فاصلهM31را از ما500هزار سال نوری )3/2×1010AU( تخمین زد. او با فرضیه "جهان جزیره " موافق بود و معتقد بود كهM31یك كهكشان مستقل است.
در سال1922، "ارنست اوپیك"5با استفاده از یك روش اخترفیزیكی، فاصلهM31را تخمین زد. او پی برد كهM31در خارج از كهكشان ما و در فاصله ای در حدود450كیلو پارسك معادل1500كیلو سال نوری قرار دارد. در سال1925، "ادوین هابل" برای اولینبار در عكس هایی كه ازM31گرفته شده بود، ستاره های متغیر قیفاووسی را در خارج از كهكشان خودمان مشاهده كرد. این عكس ها با استفاده از تلسكوپ5/2متری "هوكر"6گرفته شده بودند. به این ترتیب با استفاده از متغیرهای قیفاووسی او توانست فاصله آندرومدا از ما را تعیین كند. اندازه گیری او نشان داد كه به طور قطعM31یك خوشه ستاره ای در كهكشان ما نیست. بلكه این جرم یك كهكشان مجزا در فاصله ای مشخص از كهكشان ماست.
آندرومدا نقشی مهم در مطالعات كهكشانی ما دارد زیرا نزدیك ترین كهكشان مارپیچی ) البته نزدیك ترین كهكشان نیست ( به ماست.
گسیل امواج رادیویی از كهكشان آندرومدا اولین بار توسط "گروت روبر"7در سال1940آشكار شد. اولین نقشه های رادیویی از آندرومدا در سال1950میلادی توسط "جان بالدوین"8و همكارانش در انجمن نجوم رادیویی كمبریج ساخته شد.
ادامه دارد ...

برآورد جرم و درخشندگی
جرمی كه برای هاله آندرومدا)شامل ماده تاریك ( حدس زده می شود،مقداری تقریبا معادل با ×101223/1برابر جرم خورشید ) یا2/1میلیون میلیون برابر جرم خورشید ( است در صورتی كه جرم كهكشان راه شیری ×10129/1برابر جرم خورشید است. بنابراین احتمالاM31كم جرم تر از كهكشان ماست البته محدوده خطا بسیاربزرگ است بنابراین نمی توان در این مورد نظر قطعی داد. درخشندگیM31، تقریبا ×10106/2برابر درخشندگی خورشید، یعنی25درصد درخشنده تر از كهكشان ماست.
برخورد كهكشان راه شیری و آندرومدا در آینده
كهكشان آندرومدا با سرعتی در حدود100تا140كیلومتر در ثانیه در حال نزدیك شدن به كهكشان ماست. بنابراینآندرومدا یكی از معدود كهكشان هایانتقال به آبی است. انتظار می رود كه این دو كهكشان در5/4میلیارد سال آینده با یكدیگر برخورد كنند. البته جزئیات این برخورد نامشخص است. شایداین دو كهكشان پس از برخورد با یكدیگر ادغام شده و یك كهكشان غول پیكر بیضوی را شكل دهند. این گونه اتفاقات در گروه های كهكشانی تكرار می شوند. در حال حاضر سرنوشت زمین و منظومه شمسی پس از این برخورد مشخصنیست. اگر كهكشان ها در هم ادغام نشوند شاید منظومه شمسی از راه شیری جدا شده یا به آندرومدا بپیوندد.
برای دیدن فیلم برخورد این کهکشان به لینک زیر بروید:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.beach-physics.ir /post/216
پاسخ
آگهی
#2
منتقل شد به " هوا و فضا "
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کهکشان راه شیری مسکن میلیاردها سیاره احتمالی قابل سکونت
  کشف کمانی از کهکشان‌ها به وسعت ۳ میلیارد سال نوری
  مرگ آتشین در انتظار سیاه‌ترین سیارۀ کهکشان
  دانستنی هایی درباره ی جو زمین و ساختار آن
  فیلم لو رفته از منطقه 51 و اطلاعاتی درباره ان
  عکس های زیبا و خیره کننده از کهکشان راه شیری
  حداقل ۳۶ تمدن هوشمند در کهکشان ما وجود دارد!
  کدام یک اول بوجود آمد؟ کهکشان یا سیاه چاله؟
  به کارگیری لنز ذره‌بین برای کشف «کهکشان»
  کهکشان راه شیری گاز کهکشان‌های مجاور را می‌دزدد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان