امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

به راستی ماده تاریک چیست؟

#1
چه جایی بهتر از یک معدن برای جستجوی ماده تاریک است؟ یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه فلوریدا به مدت 9 سال با استفاده از حسگر های  سلیکون و ژرمانیوم (عنصری شبیه فلز) که تا حدود یک درجه بالای صفر مطلق سرد شده بود، به بررسی نشانه هایی ذرات فراری یا گریزان بودند. اما نتیجه تحقیق چه بود؟ 
جستجوی ماده تاریک در قدم اول شاید با نگریستن به منظومه شمسی بهتر باشد؛ جائیکه سیارات در فاصله های مختلف با سرعت های مختلف بدور خورشید می گردند. به گونه مثال عطارد با سرعت 48 کیلومتر در ثانیه و نپتون به عنوان هشتمین سیاره منظومه شمسی به آهستگی با سرعت 5 کیلومتر در ثانیه بدور خورشید می گردد. البته این اصل در دیگر نقاط کهکشان راه شیری و یا دیگر کهکشان هایی که دیده شده، مطابقت ندارد. بطور واضح باید گفت می توان در قسمت های بیرونی یک کهکشان راه شیری هم  اجرامی را پیدا کرد که با همین سرعت مداری درگردش باشند، زیرا به قطب کهکشانی این اجرام نزدیکتر قرار دارند. 
بنابرین، برای شرح علت چرخش و منسجم ماندن کهکشان ها نیاز به گرانش یا جاذبه بیشتر داریم. یعنی نسبت به آنچه که دیده می شود به ماده بیشتری نیاز داریم و بدین صورت است که میتوانیم ادعای وجود ماده تاریک را کنیم. ماده تاریک کمک می کند تا توضیح دهیم که چگونه خوشه های کهکشانی با هم یکجا باقی میمانند و میزان عظیم اثرات عدسی گرانش چگونه بوجود می آید. این گونه پدیده را میتواند در خوشه گلوله دید. تصویر پائین 
شبیه سازی های کمپیوتری نشان میدهد که کهکشان ها دارای هاله ماده تاریک هستند، اما ماده تاریک در سراسر ساختار آنها هم پخش شده که همه با هم 90 درصد کل جرم یک کهکشان را تشکیل میدهد. 
یک تصویر هنری از ماده تاریک توزیع متناسب شکل باریونی (ذره سنگین) و غیر باریونی ماده را نشان میدهد. 
تصور فعلی دانشمندان این است که یک بخش کوچک ماده تاریک باریونی است؛ یعنی ذرات مرکب از پرتون و نیوترون که به شکل گاز سرد و چگال (متراکم)، اجرام بدون تابش مانند سیاه چاله ها، ستاره های نیوترونی، کوتوله های خاکستری و سیارات یتیم (بطور معمول به ماچو(MACHO) مشهور اند Massive Astrophysical Compact Halo Objects). 
اما به نظر نمی رسد که مقدار ماده باریونی تاریک به قدری باشد که بتواند اثرات ضمنی ماده تاریک را توجیه کند. از این جهت، جمع بندی مربوط به اینکه اکثر ماده تاریک باید غیر باریونی و به شکل ذرات همگرای ضعیف یا ویمپ (Weakly Interacting-WIMP Massive Particles) می باشند. 
پاسخ
 سپاس شده توسط مهربان ترین دختر دنیا
آگهی
#2
اِسپما پاک شد _ فونت ویرایش شد _
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شاید “ماده تاریک” درون یک بُعد دیگر پنهان شده است!!
  “ماده تاریک” چیست؟
  آیا “ماده تاریک” از سیاهچاله‌های نخستین شکل گرفته است؟
  “شبکه کیهانی” چقدر تاریک است؟
  یک کاندید جدید و هیجان‌انگیز برای “ماده تاریک”
  دلیل نبودن اب در مریخ چیست
  به زودی ماده‌ی گمشده‌ی جهان پیدا خواهد شد
  فلسفه: براستی یک سیاهچاله چیست؟
  ستاره‌های سرد و تاریک که در کیهان کمین کرده‌اند
  شاید “ماده تاریک” اصلا وجود نداشته باشد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان