امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زمان عبور ایستگاه فضایی از بالای سر خانه تان را بدانید

#1
زمان عبور ایستگاه فضایی از بالای سر خانه تان را بدانید 1


 این ایستگاه که در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری در مدار ی مشخص جای گرفته با ابعادی بزرگتر از ماهواره به سرعت به دور زیمن د حال چرخش می باشد.

وی افزود: سرعت چرخش این ایستگاه جهانی و بین المللی 27 هزار و 700 کیلومتر بر ساعت است که با چنین سرعتی روزانه (هر 24 ساعت) 15 بار کامل سیاره زمین را دور می زند.مدار ایستگاه فضایی با مدار ماهواره ها متفاوت است.

هدف از احداث ایستگاه فضایی
جمالی هدف اصلی از ساختن چنین سیستمی با هزینه بالا را انجام تحقیقاتی مانند برخی از آزمایش های پزشکی خارج از نیروی گرانشی و در مدار زمین دانست و اظهار داشت این ایستگاه فضایی که ساخته شده تا کنون  پر هزینه ترین دستگاهی است که توسط انسان ها ساخته شده است.

انرژی ایستگاه فضایی میر چگونه تامین می شود؟
در ادامه جمالی عنوان کرد: ایستگاه فضایی بین‌المللی همانند سایر فضا پیماها با انرژی الکترسیته فعالیت های خود راانجام می دهد و همانند آنها این انرژی را توسط پنل های خورشید متصل به بدنه خود از خورشید تامین می کند.

این پنل های خورشیدی دارای ۵۸ متر طول و ۳۷۵ متر مربع عرض است که توانایی تولید برق مستقیم ۲۸ ولتی را دارد و پس از توسعه ایستگاه و نصب بخش‌ها و سازه‌های جدید، صفحات خورشیدی متصل به ستون فقرات ایستگاه، با تولید برق مستقیم ۱۳۰ تا ۱۸۰ ولتی، برق مورد نیاز بخش‌های دیگر را با تامین می‌کند.

شغل ساکنان ایستگاه فضایی
جمالی درباره شغل ساکنان ایستگاه فضایی تصریح کرد: اصلی ترین وظیفه فضانوردان ساکن در ایستگاه استفاده از تجهیزات پیشرفته برای آزمایش های مختلف است که این فضانوردان موظف هستند روزانه آزمایش های متعددی را در خارج از جو زمین انجام داده و نتایج حاصله را به گیرنده های زمینی و ستارشناسان حاظر در ایستگاه زمینی ارسال کنند.

چگونه بدانیم چه زمانی ایستگاه فضایی دربالای سر خانه ما قرار دارد؟
در ادامه بابک مشمولی کارشناس نجوم در گفتگو باخبرنگار رگوه فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: سایت Heavens-Above مکانی است که توسط  کریستوفر پیت ساخته و نگهداری‌ می شود و ما می توانیم بااستفاده از داده های آن از جایگاه ثانیه به ثانیه ایستگاه فضایی تمامی ماهواره های درحال چرخش به دور زمین هستند مطلع شویم.

وی تاکید کرد: این سایت به افراد کمک می کند تا با چشم غیرمسلح و بدون ابزارهای ابتیکی مانند تلسکوپ، ماهواره‌هایی را که گرد زمین می‌گردند را به صورت شی نورانی در حال حرکت در آسمان هستند رصد کنند.

مشمولی علت نورانی بودن آن ها را قرار گرفتن آنها (ماهواره ها) رد سایه زمین دانست و عنوان کرد: صفحات خورشیدی ماهواره ها نور خورشید را بازتاب داده که همین امر موجب می شود تا ما آنها را از هواپیما و سایر اجرام موجود در آسمان تشخیص دهیم.

وی افزود: کسب اطلاعات درباره پیرامون دنباله‌دارها، شهاب‌سنگ‌ها و سیاره‌هایی که در آن هنگام قابل رصد هستند از جمله خدماتی هستند که علاقمندان می توانند از این سایت به دست آورند.

ابعاد ایستگاه فضایی
مشمولی یاد آورشد:ایستگاه فضایی که یک فضا پیمای غول پیکر است 8/72 متر طول و 5/108 متر عرض دارد و جرم آن نیز حدود ۴۵۰ هزار کیلوگرم می باشد که ۸۳۷ متر مکعب آن دارای اکسیژن و هوا است که آن مکان را برای فضانوردان قابل زیست و سکونت کرده اما با وجود اکسیژن دارای نیروی جاذبه نمی باشد به همین دلیل فضانوردان ساکن در آن بسیاری از کار های روزمره مانند مسواک زدن ،غذا خوردن ،خوابیدن و از این قبیل کارها را به سختی انجام می دهند و کلیه افراد ساکن در این ایستگاه در آن معلق هستند.

حضور بی وقفه فضانوردان در ایستگاه فضایی تا امروز چند روز شده؟
وی گفت: ایستگاه فضایی میر در حال حاضر تنها ایستگاه فضای بین المللی است که در ساخت آن  بیش از ۱۵ کشور مشارکت داشته اند و ظرفیت حضور دائمی 6 فضا نورد را دارد که گاهی در هنگام اتصال فضاپیماها و ورود نیروهای جدید، تعداد فضانوردان درون آن تا بیش از ۱۰ نفر هم افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد:حضور فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از آغاز نخستین ماموریت انسانی در فضا از ۱۲ آبان ۱۳۷۹ بوده است که تا امروز 29 تیر ماه سال 92 این حضور بی وقفه معادل 5هزار و 470 روز است.
پاسخ
آگهی
#2
عمرا از بالا ی خونه ی ما رد شه از بس بد شانسیم
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان