امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست

#1
تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست



بارها ديده ميشود که در هنگام اجرای يک قطعه - بخصوص قطعاتی با تعداد زيادی آکورد نوازنده خسته شده(بخصوص نو آموزان ) و يا صدای خوبی از گيتار او به گوش نميرسد و بنوعی چندين نت موجود در گيتار به صدا در نمی آيد دليل اين امر اکثرا فشار بيش از حد بر روی سيمها و يا برعکس فشار ناکافی برای گرفتن آکورها ميباشد


تمرينات تفکيک قدرت و شناخت فشار کافی که بايد بر روی سازتان بياوريد که نوازندگان توجه جدی به آن ندارند نکته قابل توجه که بايد ذکر کرد اين است که شما بتوانيد قدرت و فشار دست چپ خود را بشناسيد - وقتی دست شما ضربه آپوياندويی را محکم اجرا ميکند دست چپ شما نبايد فشار را افزايش دهد و اين يعنی تفکيک عملکرد قدرت دست راست و چپ .. و به همين صورت در گرفتن آکورد های باره دار نيز بايد به اين نکته توجه کرد که نبايد فشاری بيش از حد بر دست وارد نمايد!


در اين مقاله شما با چند نمونه تمرين برای رعايت فشار کافی بر روی سيمها آشنا ميشود در مقالات آتی روشهای تمرينی مفيد ديگری در اختيار شما عزيزان قرار خواهد گرفت


۱=تمريناتی برای رعايت فشار کافی بر روی سيمها :

قرار دادن انگشتان در جاي صحيح، فشار کافي بر روي سيمها بايد همزمان با رعايت ارزش زماني نت ها باشد.( عدم رعايت اين امر موجب اين ميشود که ارزش زمانی نت رعايت نشده و گاهی صدا به حالت استکاتو به گوش ميرسد)
امروزه اکثر گيتاريست ها به اين حقيقت واقفند که براي ايجاد فشار کافي بر روي سيمها انگشتان نوازنده بايد داراي قدرت مناسبي باشد. و اين کار مستلزم تمرين بسيار است.
پيشنهاد ما: گامهايي که در پوزيسيون سوم، ششم و دهم است را ابتدا به آرامي بنوازيد

توجه: گامهای را بصورت کروماتيک بنوازنيد


( از پوزيسيون پايين به بالا(از سيم ۱ تا ۶ )، تمام نتها به دنبال هم تا حدي که امکانش موجود است) توجه: با قدرت و فشار کافي انگشتان دست چپ بنوازيد. نهايتا اين تمرين بايد شامل آکوردها نيز ميشود
نکته: هنرجو بايد آگاه باشد: هنگامي که آکوردهاي بين 4 نت يا بيشتر را تمرين مي کند تک تک نتهايي که در آکورد نواخته مي شود بايد شنيده شود. اغلب يک يا دو نت آکوردها به دلايلي به وضوح شنيده نمي شوند.


۲=تعدادي از آکوردهاي گيتار احتياج به barre دارند (به حالتي اطلاق مي شود که نوازنده با انگشت اشاره دست( شماره ۱ ) ، تعدادي يا تمام - بصورت نمی باره يا باره کامل -سيم هاي ساز را محکم مي گيرد.)

پيشنهاد: نواختن آکوردها به صورت آرپژ به شما کمک خواهد کرد تا متوجه مشکل شويد و آن را اصلاح کنيد.
اين مرحله احتياج به توجه و دقت کافي دارد. فشار روي دسته ساز و روي تمام سيم ها بايد به يک اندازه باشد و روزانه زمان کوتاهي بايد صرف آکوردهاي barre شود.
تمرين ابتدا از پوزيسيون اول باره گرفته تک تک نت ها را از سيم اول تا سيم ششم وسپس آکورد فاماژور را گرفته و تک تک سيمها را به صدا در اورده بصورتی که تمام صداها به وضوح شنيده شود.
اينک دست چپ را روي پرده بعدي و همان حالت قبلي دوباره هشت بار بنوازيد. اين تمرين را تا پرده ۱۲ ادامه داده و دوباره پرده به پرده به نقطه شروع برگردد. همه انگستان بايد دقيقا در جاي خود يعني نزديک پرده قرار گيرند. با اين تمرين انگشتان مهارت حرکت روي پوزيسيون ها را پيدا مي کنند.


( البته این تمرين را ميتوانيد به مرور زمان اجرا نماييد تا فشار بيش از حدی بر دست و انگستان شما وارد نشود )
و پس از اين مرحله تمرينات بايد سرعت بگيرد. چند پيشنهاد براي هنرآموزان مبتدي و نوازندگاني که از صداي ساز خود ناراضي هستند:
-سعي کنيد بيشتر از آنکه تمرينتان حالت ماشيني داشته باشد با فکر باشد. دائما به هدفي که داريد فکر کنيد . نواخته هايتان را مرتبا گوش دهيد.( اجراهای خود را ضبط کنيد )
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان