امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ܓܨ:::. سوالات متداول پزشكي +جواب آن ها .::::ܓܨ

#1
Rainbow 
از علایم و نشانه های ویروس HIV تا AIDSایدز
مثبت هستند علایمی از عفونت آن را ندارند.هنگامی که ایدز در حال پیشرفت است، اغلب مردم با یک احساس کسالت مواجه می شوند.
گاهی انسان های آلوده به ویروس بصورت دوره هایی از کسالت و خوبی زندگی می کنند.
با وجود اینکه خود ویروس ایدز به تنهایی می تواند باعث احساس کسالت شود ، ولی علایم شدید بیماری ایدز از عفونت های فرصت طلبی که به سیستم ایمنی آسیب دیده ،حمله ور می شود ایجاد میگردد.
خیلی مهم است که بدانیم اکثر علایم عفونت HIV بسیار شبیه بیماریهای معمول دیگر هستند از قبیل عفونت های دستگاه گوارشی یا تنفسی
مراحل ابتدایی
در حدود 2 هفته اول بعد از در معرض بودن با ویروس(گاهی تا 3 ماه )بیمار می تواند علایم حادی را نشان دهد.که اغلب بصورت علایم انفلونزای شدید است که به این حالت (acute retroviral syndrom ) یا ARS می گوییم.
در طول عفونت اولیه با ویروس،سطح بالاتری از چرخه حضور ویروس در خون وجود دارد.که بدین معنی است که انسان می تواند به راحتی ویروس را به دیگری منتقل کند.علایم می تواند شامل: 1- تب 2- احساس سرما 3- راش پوستی 4- تعریق شبانه 5- دردهای عضلانی 6- تورم غدد لنفاوی 7- زخم های دهانی 8- خستگی باشد.
*** مهم است که بدانیم که لازم نیست که هر کس که با ویروس HIV آلوده شود حتما به ARS مبتلا می گردد
بعد از عفونت اولیه از فعالیت ویروس در بدن کم می شود.باوجوداین هنوز وجود دارد.
در طول این دوره اغللب انسان از خود علایمی بروز نمی دهد .به این دوره فاز تاخیری یا مزمن گفته می شود. .
که می تواند 10 سال یا بیشتر طول بکشد.
هنگامی که عفونت HIV به سمت AIDS پیشرفت می کند خیلی از مردم از خستگی،اسهال،تهوع،استفراغ،تب،احساس سرما،تعریق شبانه رنج می برند.
اکثر علایم ایدز به خاطر عفونت های فرصت طلبی بوجود می اید که در بیماران با سیستم ایمنی آسیب دیده ایجاد می گردد.
کک و مک
کک و مک نقاط صاف و گردی هستند که عمدتا باندازه نوک یک ناخن می توانند باشند. نقاطی که بدون نظم خاصی بر روی پوست ایجاد و پخش می شوند مخصوصا پس ازتماس مکرر با تابش خورشید و بالاخص در افرادی با پوست سفید و روشن. رنگ کک و مک ها متفاوت است آنها ممکن است قرمز، زرد، برنزه، قهوه ای روشن و یا سیاه باشند. اما همیشه از رنگ پوست اطراف خود تیره ترند چرا که آنها در نتیجه باقیماندن رنگدانه های تیره به نام ملانین ایجاد می گردند.

خورشید و تابشهای برنزه کننده اشعه (UV) ماوراءبنفش را منتشر می کنند. پس از این که شما در معرض تابش نور خورشید قرار گرفتید پوست شما ضخیم شده و رنگدانه ملانین در سلولهای تولید کننده رنگ (ملانولیت ها) به حداکثر میزان خود شروع به تولید رنگ می کنند. افراد با پوست تیره نسبتا از افراد روشن و بور نسبت به تابش خورشید حساس هستند. البته افراد با پوست تیره کاملا هم در برابر اثرات خورشید مقاوم نیستند و حتی می توانند با تماس های طولانی آفتاب سوخته هم شوند. قطع نظر از رنگ پوست، کک و مک نتیجه توضیح ناموزون و نامتوازن رنگدانه ملانین در پوست می باشد. کک و مک چیزی نیست جز ته نشین شدن نامتعارف ملانین در یک نقطه از پوست.

هر کس آمادگی ژنتیکی برای ایجاد کک و مک را دارد باید حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده نماید و حدالامکان زمان قرارگرفتن در معرض تابش اشعه های خورشید را بکاهد به 2 دلیل: یکی کم کردن تمایل پوست در ایجاد کک و مک و دیگری که خیلی با اهمیت تر می باشد کاستن خطر ابتلا به سرطان پوست.
ميگرن
سردرد های دوره ای از ۴ تا ۷۲ ساعت که همراه با تهوع و استفراق می باشد. بعضی از حملات ميگرن با يک اورا يا پيش در آمد شروع می شود؛ که اين نوع را ميگرن کلاسيک می نامند. در بين فواصل حملات ميگرن بيمار هيچ گونه سردرد يا ناراحتی ديگری ندارد . سردردهايی که هر روز ايجاد می شوند ميگرن نيستند. نام ميگرن از همی کرانيا گرفته شده که به معنی يک طرف سر می باشد.گرچه بعضی از سردردهای ميگرنی می توانند همه جای سر را در گير کنند.

ميگرن بيشتر از يک سردرد می باشد و سردرد در ميگرن لزوما اصلی ترين مشکل نيست.اکثر افراد در هنگام حملات ميگرنی کاملا بيمار شده و نمی توانند کارهای روزمره شان را انجام دهند .بعضی ها در يک اتاق تاريک و ساکت دراز می کشند تا حمله ميگرنی پايان يابد.بعضی از بيماران نمی تواند فکر غذا خوردن داشته باشند چون حالشان به هم می خورد . اما بعضی ها با غذا خوردن به حملاتشان پايان می دهند .خواب آلودگی و رخوت يک علامت شايع است.يک سردرد ميگرنی معمولا بعد از ۲۴ ساعت بهبود می يابد. با اين حال ۲۴ تا ۴۸ ساعت می تواند طول بکشد.

گرچه ميگرن تنها ۱۰٪ جامعه را گرفتار می سازد ؛ارزيابی شيوع اين بيماری و تعداد موارد جديد مشکل است و زيرا تنها تعداد کمی از افرادی که مبتلا به ميگرن هستند به پزشک مراجعه می کنند. بسياری از مبتلايان به ميگرن افراد دوست و فاميل خود را می بينند که مدتها دچار ميگرن بوددند و به اين نتيجه غلط می رسند که نمی توان به افراد دچار ميگرن کمک کرد. بعضی از مبتلايان هم مراجعه به پزشک را کاری بيهوده می دانند.زيرا در بين حملات ميگرن هيچ مشکلی ندارند.

جنس افراد:

خانم ها سه برابر آقايان دچار می شوند.تغييرات هورمونی که در خانم ها ايجاد می شود دليل اشکاری برای اين اختلاف است.

سن:

حداقل ۹۰٪ مبتلايان اولين حمله ميگرنی خود را قبل از ۴۰ سالگی تجربه کرده اند.معمولا هم بعد از ۵۵ سالگی از شدت حمله کاسته می شود.

هوش:

سالها عقيده وجود داشت که افراد باهوش بيشتر به ميگرن دچار می شوند.اما امروزه متوجه شدند که صرف نظر از نژاد و هوش و موقعيت اجتماعی افراد از همه طبقات می توانند دچار شوند.

غذا:

بسياری از افراد در روزنامه ها مجلات و .. شنيده اند که بايد ازخوردن موادی مانند پنير ؛شکلات و يا فلفل  خود داری کنند.متاسفانه برای اکثر مبتلايان به ميگرن تنها نخوردن چند ماده غذايی برای جلوگيری از حملات ميگرنی کافی نمی باشد.

بيشترين غذاهايی که باعث شروع حملات ميگرنی می شوند شکلات پنير ميوه های ترش و فلفل است . الکل هم به عنوان يک عامل شروع کننده حملات مطرح می باشد. اين عدم تحمل به غذا را نبايد با  آلرژی يا حساسيت غذايی  اشتاه نمود.

هرکسی که فکر می کند با خوردن غذای خاصی دچار حملات ميگرنی می شود ؛ بايد به مدت دو ماه از خوردن آن غذا پرهيز کند. و با يادداشت نمودن سردردهايش در اين مدت ببيند که آيا با نخوردن آن غذای خاص تغييری در سردردهايش ايجاد شده است يا خير.

بعضی مبتلا يان ديده اند که خوردن غذا های مختصری در بين وعده های غذايی از بروز حملات ميگرنی جلو گيری ميکند. زيرا آنها می دانند که گرسنگی می تواند موجب شروع حملات شود.

بی خوابی شبانه؛ کار بيش از حد ؛ دير خوابيدن در شب باعث خستگی بيش از حد شده و آغاز گر حملات هستند.

تغييرات هورمونی در خانم ها:

خانم ها ممکن است اولين حمله ميگرن را در موقع اولين پريودشان تجربه کنند . بعد از ماه هفتم حاملگی معمولا در ميگرن بهبودی ايجاد می شود . اما بعد از اينکه ميگرن بدنيا اومد دوباره حملات ميگرن عود می کند.

درد سرو گردن . رانندگی طولانی . ورزشهای سخت  . مشکلات دندانها ( بخصوص دندان عقل) و مفاصل فک می تواند باعث تشديد ميگرن شود.

در مسافرت های طولانی هميشه يادتان باشد که چيزی برای خوردن داشته باشيد.

استرس و فشار عصبی ؛ نگرانی و هيجان ؛صداهای بلند ؛ نور شديد ؛بوهای شديد؛ تغييرات آب و هوا و محيط الوده و پردود اتاق های شلوغ و دم کرده مثل سينما همگی می تواند باعث شروع حملا ت شوند.

چرا بعضی افراد دچار ميگرن می شوند و بقيه نمی شوند:

درد يک راه طبيعی است که به شما می گويد که چيزی اشتباه است. و باعث می شود که از وارد آمدن آسيب های بيشتر به بدن پيشگيری کنيم.بنابراين يک حمله ميگرنی شايد به عنوان يک نقش محافظتی عمل می نمايد و باعث می شود که ما از محيط های آلوده خارج شويم.

علل بروز:  تئوری عروق  -  تئوری نورولوژيک  - نوروترانسميتر ها ( سروتونين)

انواع ميگرن :

۱- ميگرن کلاسيک: ۳۵٪. سردرد تهوع استفراغ بدنبال علايم بينايی .نورهای فلاش مانند و ساير علايم..

۲- ميگرن شايع: ۶۵٪ . حملات مانند کلاسيک است و با مرحله علايم اوليه شوروع می شود. و بعد از آن مرحله پيش در آمد وجود ندارد.

هر ميگرن:

  ۱- مراحل علايم اوليه

۲- پيش درآمد

۳- سردرد

۳- بهبودی

زندگی با ميگرن:

بسياری از افراد اين حقيقت را که ميگرن دارند را از ديگران مخفی ميکنند . که اغلب به اين خاطر می ترسند که به عنوان يک فرد بيمار عصبی يا روانی عنوان شوند. که اشتباه است.

ضمنا ميگرن يک مشکل فردی است  و آنچيزی که برای درمان ميگرن شما مناسب است ممکن است برای درمان ميگرن فرد ديگری مناسب نباشد.

يک راه بسيار خوب:

استفاده از نوشتن که  مواقع حملات و علايم وتمام مسايلی که تمام مسايلی که قبل يا در هنگام حمله رخ می دهد را يادداشت کنيد. چه خورديد . چه کرديد و...

يادداشتی با اين نکات داشته باشيدSad نجمن پزشکی خانواده انگلستان )

۱- تاريخ  ۲- زمان شروع حمله  ۳- آيا پريود هم بود ؟ ۳- علايم و نشانه ها ی حمله چه بود ؟۴- چگونه حمله شروع شد؟ ۵- چقدر طول کشيد؟ ۶- چه درمانی استفاده کرديد ؟ ، آيا درمان موثر بود ؟۷- حمله چگونه پايان يافت ؟

اگر حملات ميگرن شما بطور منظم در ساعات نزديک ظهر يا عصر رخ می دهد ؛ احتمالا به علت گرسنگی است.

بنابراين سعی کنيد با خوردن وعده های غذايی کوچک ؛ در چند نوبت از بروز آن جلوگيری کنيد.همچنين شبها قبل از خواب غذای مختصری بخوريد تا صبح با گرسنگی از خواب بيدار نشويد .
سردرد
سردرد يک شکايت شايع در بين اکثر مردم می باشد.بطوريکه بيش از ۹۰٪ افراد در طول عمر خود سردرد را تجربه کرده اند . اکثر سردرد ها مدت زمان کوتا هی  طول می کشند . برای مثال سردردی که به علت يک بيماری عفونی ايجاد می گردد  بعد از بهبودی اين بيماری از بين خواهد رفت.اين نوع سردرد ها معمولا باعث نگرانی نمی شوند چون علت ايجاد آنها مشخص است. اما سردرد هايی که چنين علت های مشخصی ندارند می توانند منجر به نگرانی و اضطراب گردند. خوشبختانه در اکثر موارد  علت ايجاد سردردها موارد بدی مثل تومور مغزی يا سکته مغزی نيستند.بلکه آنها را می توان جزء سردرد های خوشخيم عود کننده طبقه بندی کرد.اين سردرد ها مسوول ايجاد حداقل ۴/۳  سردرد ها می باشند. تشخيص اين سردرد های شايع نسبتا راحت می باشد. اما اين تشخيص بستگی به شرح حالی دارد که شما برای پزشکتان از وضعيت سردردتان شرح خواهيد داد. چون معمولا در معاينات چيز مشکوکی بدست نخواهد آمد . بنابراين اگر شرح حال درستی به پزشکان ندهيد او از کجا خواهد فهميد که سردرد شما از نوع ميگرن است يا از نوع تنشی يا بر اثر درد عضلات موضعی سر و گردن ايجاد شده است.

شرح حال از يک بيمار با سردرد ميگرن:

خانم ۳۵ ساله و خانه دار.دارای شوهر و سه فرزند.خانم در کودکی دچار حال به هم خوردگی می شد. و مخصوصا وقتی ماشين سوار می شد حالش به هم ميخورد.پدر مادرش مجبور بودن او را در صندلی جلو بنشانند و در سفر های بلند يک سطل همراه داشته باشند.در ۵ سالگی همراه حال به هم خوردگی دچار سردرد های خفيفی هم می شد.اين مشکلات هر دو يا سه ماه اتفاق می افتاد. اغلب مواقعی که او هيجان زده بود  و مثلا می خواست به يک جشن تولد يا سيرک برود. در ۱۲ سالگی پريود شد . از همان زمان سردردهای او هم تغيير کرد .و با اينکه هر دو سه ماه بود ولی شدت آنها خيلی زياد شده بود  به حدی که نمی توانست غذا بخورد و گاهی استفذاق هم می کرد. از ۱۷ سالگی سردرد هايش بهتر شد . از ۲۰ سالگی منشی يک شرکت شد. اما سردرد های اوبيشتر شدند.  وی قرص های ضد بارداريOCPمصرف ميکرد .و متوجه شد که سردرد هايش همراه با پريود های ماهانه اش شروع می شود .در ۲۳ سالگی ازدواج کرد و يک سال بعد اولين کودکش بدنيا آمد .هر بار که او حامله می شد سردرد هاش کمتر می شد و تا زمانی که شير می داد خوب بود . سردرد ها يکی دو روزی طول می کشيد. در ۳۲ سالگی که فرزند سوم به دنيا آمد سردرد هايش متفاوت شدند . اينها در هنگام پريود های ماهانه شروع می شدند .قبل از شروع سردرد خميازه های زيادی می کشيد و احساس خستگی زيادی می کرد . و در چشمانش احساس نور روشن   و  خطهای زيگزاگ مانند می کرد . که حدود نيم ساعت طول می کشيد. سپس در سمت راست سرش احساس يک درد شديد می کرد که او را دچار تهوع و استفراق می کرد.

وی به اين خاطر به پزشک مراجعه کرد .وی به خانم توصيه کرد که در هنگام شروع سردرد از قرص های ضد تهوع استفاده کند . همچنين از قرصهای استامينوفن. که هميشه اينها را در کيف و همراه خود داشته باشد. اين خانم دريافت که با اين درمان ساده خواهد توانست سردرد خود را کنترل کند .و ديگر نيازی نداشت که چندساعت از سردرد رنج ببرد و در يک اتق تاريک دراز بکشد .او زمان وقوع سردرد هايش را در يک دفترچه يادداشت می کند تا بفهمد که چه چيزی موجب شروع اين سردرد هايش می گردد تا بتواند از آن پرهيز کند.

شرح حال از يک بيمار با سردرد تنشی:

خانم ۳۶ ساله منشی يک اداره . گاهی اوقات دچار سردرد می شود که با خوردن مسکن بر طرف می شود . حال عمومی وی خوب است . اخيرا او بخاطر شغلش دچار نگرانی شده است بسياری از دوستانش را از کار اخراج کرده اند و او نيز می ترسد که اخراجش کنند . سردرد ها ابتدا هفته ای يک دو بار ايجاد می شدند. اما بعد از مدتی او هر روز صبح با سردرد بيدار می شد. اين سردرد ها در دور سر او و به صورت فشارنده بود . که با خوردن مسکن برطرف می شد.اما بعد از چند ساعت دوباره شروع می شد. اين سردرد ها در تمام روز باعث مزاحمت وی می شوند و نمی تواند تمرکز کند . او با کمترين ناراحتی گريه ميکند .او به سختی به خواب می رفت و بعد از چند ساعت بانگرانی از خواب بيدار می شد. با مراجعه به پزشک وی به او داروهای ضد افسردگی دادبعد از يک ماه که از درمان گذشت سردرد های او بهتر شدو رفتار او با اطرافيان بهتر و نسبت به شغلش احساس اعتماد بيشتری پيدا کرد . اکنون اين خانم ياد گرفته ايت که هر روز خود را با شادی آغاز کند .و نگران اتفاقاتی که ممکن است هرگز هم رخ ندهند نباشد.

شرح حال از درد های سروگردن:

آقای ۶۲ ساله و مديريک شرکت الکترونيکی. ۳۰ ساله بود که يک تصادف با موتور داشت که فقط صدمه ای به شانه راستش وارد شده بود .در طی ۱۰ سال گذشته او سردرد های زيادی داشت که در ماه گذشته بيشاز ۲۰ بار بوده است. سردردهايش وقتياز يک خواب بيدار می شود يا بعد از يک رانندگی طولانی بيشتر می شود.گاهی حمل يک کيف سنگين باعث سردرد وی می شود . سردرد های او هميشه در پشت گو ش  راستش او است . گاهی می توند انشار درد را از پشت گردنش به سمت چشم راستش احساس کند  . در اين موا قع او روی يک صندلی نشسته سرش را چرخش می دهد. اگر در خانه اش باشد در يک وان آب گرم دراز می کشد. تا سردردش تسکين يابد. خوردن مسکن هم باعث تسکين درد او می شد اما اما او ترجيح می داد بدون خوردن قرص دردش را آرام کند . وی به پزشک مراجعه کرد . پزشک وی عقيده داشت  که سردرد های او به علت درد موضعی عضلات شانه راست و گردن اوست . بنابراين يک دوره فيزيوتراپی و تعدادی قرص ضد التهاب برای او تجويز کرد .

اگر شما هر گونه شکی درمورد سردردتان داريد بهتر است که به نزد پزشک برويد و از نوع آن مطمئن شويد . اين کار باعث می شود که از اين بابت مطمئن شويد و از نگرانی بيهوده پرهيز نماييد . بخصوص اينکه اين نگرانی ها می تواند سردرد را بدتر کند.
ايدز
در یک محیط کاری مانند اداره و یا در بخشهای مختلف اجتماع عوامل روزانه ای همچون دست دادن یا روبوسی کردن و یا در آغوش گرفتن و یا از نزدیک حرف زدن ........ موحب انتقال نمی شود بنابرین رفتار ما با شخص آلوده باید همچون یک فرد سالم باشد



 

2)آیا استخر رفتن ، دستشویی های عمومی و یا استفاده از حمام شخص الوده خطری برای سایرین ندارد؟

دوستان این را باید قبول کنیم ویروس در بدن شخص الوده تنها با همخوابی با شخص دیگر قابل انتقال است بس نگرانی نداشته باشید و راحت با دوستتان به استخر بروید



3)آیا همسر شخص الوده با خوابیدن در یک مکان و در یک محیط مشترک در خطر این بیماری نیست؟


         همسران این افراد باید در مسایل جنسی دقت مضاعفی انجام دهند چرا که این خطر بیشتر آنها را تهدید می کند. با استفاده از  کاندوم خطر انتقال بسيار كاهش پیدا میكند  .استفاده از کاندوم نباید فراموش شود حتی برای یک بار!!!    

   

4)آیا حشرات مانند پشه این بیماری را منتقل می کند ؟

دارای سیستم دفاعی می باشند که ویروس را از بین می برند و خوشبختانه ساختمان بدن پشه به گونه ایی است که حشره به خاطر مکیدن هیچگاه خون را به بدن طرف وارد نمی کند تنها خون را می مکد بنابرین حشرات قادر نخواهند بود ویروس را منتقل کنند    
5)چگونه می توان دریافت که ما به ویروس الوده ایم یا نه؟

امروزه !ما میتوانیم با ازمایش خون به وجود ویروس ایدز در سیستم دفاعی بدنمان بی ببریم بعد از ۱۵ روز از وضعیت قرمز که احتمال الودگی وجود داشته است .
اگر ازمایشات خون در همان زمان مثبت باشد ! آن نشانه ایست دال بر الودگی توسط ویروس .
برعکس اگر نتیحه تست منفی باشد تنها ۳ ماه بعد از اخرین وضیت قرمز با یک تست دوباره می توان مطمین شد که الوده به ویروس هستیم یا نه . در این مدت زمان ۳ ماهه باید از وسایل بیشگیری کننده صد در صد استفاده کرد بنابرین اگر تست شما منفی است زیاد خوشحال نشوید چرا که این قدرت ویروس است که خود را تا مدت ۹۰ روز پنهان می کند بدون کوچکترین علایم بیماری تنها بعد از  دومین تست شما می توانید نفس راحتی بکشید !!!!!!!
در همه وضعیت ها بسیار مهم است که با بزشک بسیار سریع مشورت کنید چرا که او به شما گوش خواهد کرد .به سوالات شما باسخ خواهد داد و در صورت نیاز تست دوم را به شما بیشنهاد خواهد کرد . در بخش تست خویش  می توانید جزئیات روش تست را مطلع شوید.

کلينيک مثلثي (مرکز بهداشت غرب تهران) يکي از مراکزي است که به صورت رايگان به شما کمک مي کند تا نسبت به وضعيت سلامتي خويش مطمئن شويد.در شهرستان ها هم می توانيد به مراکز اهدا خون مراجعه کنيد.

اين مرکز  با حفظ کليه ي اصول راز داري ، تنها با ارائه ي يک کد به شما و بدون دريافت ساير اطلاعات شخصي شما، نسبت به آزمايش ايدز شما را کمک مي کند و ظرف مدت کوتاهي شما را نسبت به سلامتيتان آگاه مي سازد.

آنچه شما همواره نسبت به آن بيم داريد خطر شناسايي شما در صورت مبتلا بودنتان است. در اين مرکز خطري شما را تهديد نمي کند و تنها به شما نتيجه ي آزمايش را اعلام مي کند. البته ذکر اين نکته نيز ضروري است که حتي در صورت شناسايي شما، در درجه اول هيچ کس حق قرنطينه کردن شما را ندارد و هيچ بودجه اي صرف نگهداري و قرنطينه ي شما نمي شود.

آيا این بیماری از طریق یک ظرف غذای مشترک و یا یک فنحان مشترک و یا وسایل شخصی قابل انتقال است؟

  ظرف مشترک و فنحان مشترک خیر ولی وسایل مشترک مانند مسواک و برس احتمال انتفال بیماری ۸۰/ ۰وحود دارد حرا که گاهی به علت بیماری در دهان احتمال خونریزی وجود دارد و یا به علت نوک تیز برس و یا شانه موجب جراحت بوست شده و مقدار کمی خون بیاید و همین مقدار اندک برای انتقال کافی خواهد بود .
بنابرین بهترین کار استفاده از لوازم شخصی خودمان است

7)آیا شخص مبتلا را می توان از ظاهر او یا به طریق دیگری شناسایی كرد ؟

این بیماری علایم مشخصی ندارد، لذا هیچگاه از ظاهر شخص نمی توان به بیماری او پی برد. علاوه بر این كه در مراحل بدون علامت این بیماری، شخص كاملا سالم است ولی بیماری را انتقال می دهد.  شخص مبتلا تا وارد مرحله ی بیماری نشده علائم ظاهری ندارد .مرحله ی قبل از ایدز را مرحله ی اچ آی وی مثبت می گوییم که شخص فقط ناقل ویروس می باشد و علائم بیماری در وی آشکار نشده.

8)شخصی كه احتمال می دهد به ویروس این بیماری آلوده است ( مثلا به دنبال تماس جنسی مشكوك) چه باید بكند؟

هر فردی كه رفتار پر خطر دارد و مشكوك به ابتلا به بیماری است باید به پزشك مراجعه كند و پس از مشاوره در صورت لزوم آزمایش شود. لازم به تذكر است كه به علت دوران پنجره در مدت خاصی ممكن است فرد آلوده باشد، ولی آزمایش خون منفی جواب دهد.

9)آیا استفاده از كاندوم به طور صددرصد از انتقال جلوگیری می كند؟

خیر. در شرایط مطلوب و صحیح استفاده از كاندوم، باز هم خطر ابتلا وجود دارد(%2).

10)آیا می توان در شخص آلوده به ویروس از بروز بیماری جلوگیری كرد؟

ایدز  كه مرحله انتهایی و علامتدار این بیماری است سالها پس از آلوده شدن به ویروس ایجاد می شود. در صورتی كه فرد مبتلا تحت كنترل باشد قبل از رسیدن به این مرحله با درمان می توان مذحله ی ایدز (بروز علائم ) را به تعویق انداخت.

11)چه عواملی بروز بیماری را در شخص آلوده تسریع می كند؟

عوامل متعددی باعث تسریع بروز مرحله ایدز می شود. از جمله بروز برخی عفونتهای میكروبی و ویروسی، تغذیه بد، استفاده از مواد مخدر و الكل و هم چنین استرس های فراوان سرعت پیشرفت بیماری را زیاد می كند.

۱2)آیا هر نوع تماس جنسی می تواند بیماری را منتقل كند؟

بلی، ولی خطر ابتلا علاوه بر میزان تراكم ویروس در فرد مبتلا به توع تماس جنسی نیز بستگی دارد.

13)كسانی كه همسرشان آلوده به ویروس است، چه باید بكنند؟

حتی با وجود درمان موقت، فرد مبتلا به ایدز می تواند باعث انتقال بیماری به همسرش شود . لذا در تماس جنسی استفاده از كاندوم  باید در نظر گرفته شود.

14) آیا بیماری از راه چشم و دهان نیز منتقل می شود؟

           بزاق به تنهایی آلوده كننده نیست مگر با خون آغشته شود . اگر خون فرد آلوده به چشم پاشیده شود باعث انتقال ویروس می شود.

15)اگر خانمی كه آلوده است حامله شود چه باید بكند. اگر حین حاملگی آلوده شود چه ؟

معمولا به خانم های آلوده به HIV توصیه می شود كه حامله نشوند و در صورت حاملگی به آن خاتمه دهند، ولی در صورت ادامه حاملگی می توان از داروهای  ضد ویروس در مادر استفاده كرد كه با درصد بالایی از ابتلاء جنین پیش گیری می كند. ضمنا چون بیشترین زمان ابتلا حین زایمان و در اثر شیردادن اتفاق می افتد، لذا اگر شرایط موجود باشد ترجیحا خانم حامله و HIV مثبت بهتر است سزارین شود از شیردادن به نوزاد خودداری كند.



16)آیا مادر آلوده به  ایدز می تواند به كودك خود شیر دهد؟

شیر مادر حاوی مقادیری از ویروس اچ ای وی است که در شیر دادن مادر مبتلا به کودک خطر انتقال وجود دارد .

 

17)آیا فرزند متولد شده از مادر مبتلا، حتما مبتلا خواهد شد؟ آیا پدر نیز می تواند بیماری را به فرزند منتقل كند؟

درصد ابتلای فرزند از مادر به تراكم ویروسی و مرحله بیماری او بستگی دارد، لذا میزان آلودگی 100 درصد نیست و رقم بین 25 تا 45 درصد را بیشتر ذكر می كنند. پدر بیماری را به فرزند انتقال نمی دهد مگر اینكه به طور تصادفی به خون او آلوده شود.

۱8)كسانی كه در خانواده خود شخص آلوده به ایدز دارند چه باید بكنند؟

چون این ویروس از راه های معمول و در تماس روزانه منتقل نمی شود لذا از زندگی كردن یا كار كردن كنار بیمار مبتلا هیچ مشكلی ایجاد نمی كند. فقط اگر به هر وسیله خون فرد آلوده وارد بدن افراد شود و یا در تماس جنسی می تواند بیماری را منتقل كند، تیغ ، مسواک و وسایلی که امکان آلوده شدن به مایعات  بدنی را دارند باید کاملا جدا باشند.



19)آیا استفاده مشترك از اپی لیدی یا ماشین اصلاح، حجامت، طبی سوزنی و سوراخ كردن گوش نیز می تواند بیماری را منتقل كند؟

          هر وسیله ایی که به خون آغشته می شود و سپس توسط شخص دیگری مورد استفاده قرار می گیرد و با زخم و یا مایعات  بدنی فرد دیگر در تماس باشد می تواند آلوده کننده باشد .

20)شیء آلوده به خون فرد آلوده به ویروس را چگونه می توان استریل كرد؟

در ابتدا باید آنرا شست و خشك كرد و سپس در محلول ضد عفونی مورد قبول نیم ساعت غوطه ورشود و سپس در فور یا اتوكلاو استریل نمود. این اقدام برای وسایلی است كه در پزشكی  و دندان پزشكی استفاده می شوند، ضروری است .



21)در برخی از مراكز درمانی لوازم بخیه و سایر لوازم را در الكل نگه می دارند. آیا این كار ویروس را از بین می برد؟ برخی نیز نخ را با گرما استریل می كنند و مجددا به كار می برند، آیا بی اشكال است ؟

بهترین راه برای ضد عفونی كردن وسایل پزشكی استفاده از اتوكلاو یا فور است . الكل 70% یكی از مواد ضد عفونی برای این ویروس است  که وسیله باید به مدت 15 دقیقه به طور کامل در الکل باقی بماند، ولی برای وسایل جراحی این روش ضد عفونی كافی نیست و حتما باید از اتوكلاو استفاده شود.

22)شیئی مثل سوزن یا چاقو كه به ویروس ایدز آلوده است، تا چه مدت می تواند آلوده كننده باشد؟



این ویروس در خارج از بدن و در اثر عوامل گرما یا سرمای محیطی خیلی زود از بین می رود. گزارشات محدود در مورد پایدار بودن در لخته خون به مدت 6 روز بوده استو البته بسته به قوی یا ضعیف بودن ویروس منغیر است ، ولی به طور كلی وسایل آلوده به خون حتما باید شسته و استریل شود و یا یكبار مصرف باشد.

23)آیا غربالگری در مورد مبتلایان به ایدز صورت می گیرد؟

غربالگری افراد جامعه به هیچ وجه انجام نمی شود و غربالگری فقط در مورد خونها در بانك خون اجباری است .

24)آیا افراد آلوده به ویروس ایدز را قرنطینه می كنند؟

به هیچ وجه این بیماران احتیاج به قرنطینه ندارند، حتی زمان بستری در بیمارستان نیز احتیاج به قرنطینه ندارند مگر در شرایط خاص مثل وجود عفونتهای قابل سرایت به بقیه (مثل سل).



۲۵)كدامیك از مایعات بدن شامل HIV است؟

HIV   به مقادیر عفونی در موارد زیر وجود دارد:

     -   خون و محصولات خونی

     -   منی و احتمالاً در مایع مذی

     -   ترشحات واژن و یا گردن رحمی

     -   شیر پستان



در طول یك پروسة عمل جراحی امكان دارد كاركنان مركز بهداشتی در تماس با مایعات بدن كه حاوی مقادیر زیادی HIV می باشند، قرار گیرند از جمله:

     -   مایع آمنیوتیك

     -   مایع مغزی نخاعی

     -   مایع سینوویال (مفصلی) در اطراف مفاصل



HIV در مقادیر بسیار ناچیز در موارد زیر وجود دارد:

      -  بزاق (فقط در تعداد معدودی از افراد و در مقادیر بسیار ناچیز یافت شده است)

      -  اشك

      -   مایع تاولی


۲۶) اچ آی وی در چه مواردی  وجود ندارد؟

    -  ادرار

    - مدفوع

    - استفراغ

    - عرق

۲۷-اچ آی وی تا كی می تواند در بیرون از بدن زنده بماند؟

بطور عموم طبیعت شكننده ویروس, مانع از آن می شود كه مدت زمان زیادی در هوای آزاد زنده بماند. تنها مطالعاتی بر روی بقای HIV در بیرون از بدن تحت شرایط علمی كنترل شده موجود در آزمایشگاه انجام شده است. این مطالعات كشف كرده اند كه HIV تحت تاثیر سرمای شدید قرار نمی گیرد اما در دمای 60 درجه و یا بالاتر از بین می رود. مطالعات علمی كشف كرده اند كه HIV می تواند هرازگاهی در خون خشك شده در اتاق به مدت بیش از 6 روز زنده بماند.  ارزیابی اینكه ویروس HIV در خارج از بدن بدون امكانات آزمایشگاهی چه مدت زنده می ماند مشكل است.  

28)آیا راهی جهت اینكه HIV خود را بوجود آورد، وجود دارد؟

HIV خود را تحت هیچ شرایطی بوجود نمی آورد. ویروس باید در بدن یك فرد وجود داشته باشد و بعد به فرد دیگری انتقال یابد. HIV در بدن یك شخص همانند سرطان بطور خودسرانه پیشرفت نمی كند. HIV یك عفونت قابل انتقال است كه از شخص دیگر منتقل می شود. تنها راهی كه یك شخص می تواند با HIV آلوده شود ورود مایعات بدن یك شخص آلوده به یك فرد غیر آلوده است. روشهای عمده كه در آن انتقال HIV اتفاق می افتد، رابطه جنسی محافظت نشده مقعدی یا مهبلی است همانند رابطه جنسی بدون كاندوم. از طریق تماس خونی كه در این روش در نتیجه اشتراك گذاشتن سوزنها با یك فرد آلوده انتقال صورت میگیرد. و بالاخره امكان دارد عفونت از طریق یك مادر آلوده به فرزندش در داخل رحم و یا به هنگام شیر دادن اتفاق افتد.همچنین از راه دریافت خون یا فرآورده های خونی آلوده هنگام عمل جراحی

29)آیا كاندومها در پیشگیری از HIV مؤثرند؟

البته، مطالعات نشان داده اند كه در صورتیكه یك كاندوم لاتكس در تمام مدت رابطه جنسی بدرستی استفاده شود در برابر HIV بسیار كارآمد است. واضحترین مدرك در مطالعه زوجهایی است كه یكی از زوجها با HIV آلوده است و دیگری فرد سالم همانند زوجهای ناسازگار. در مطالعه این زوجها  در اروپا از بین 123 زوج گزارش شده كه بطور مداوم از كاندوم استفاده می كنند، هیچیك از شركای جنسی سالم آلوده نشدند. در عوض از بین 122 زوجی كه از كاندوم بطور متناوب استفاده می كردند 12 نفر از شركای جنسی سالم آلوده شدند.

كاندومهای لاتكسی در جلوگیری از HIV بسیار كارآمدند. زیرا سوراخهای كاندوم لاتكسی بقدری كوچكند كه به ویروس اجازه عبور از آن را نمی دهد.

برای مطلب بیشتر درباره چگونگی استفاده ار كاندوم به صفحه ایدز و روابط جنسی، «استفاده از كاندوم» مراجعه كنید.



30)چگونه رابطه جنسی دهانی را امن كنیم؟



خطر آلودگی به این طریق نسبت به رابطه جنسی محافظت نشده با یك مرد یا زن بسیار كمتر است.

هنگام رابطه جنسی دهانی با یك مرد (مكیدن یا لیسیدن آلت مردانه) اگر منی آلوده وارد بریدگی ها یا زخمهای احتمالی  لثة در دهان شخص شود فرد می تواند آلوده شود.

در یک  رابطه جنسی دهانی با یك زن ( لیسیدن كلیتوریس یا واژن) نیز  اگر مایع جنسی  آلوده وارد بریدگی ها یا  زخمهای احتمالی  لثة در دهان شخص شود فرد می تواند آلوده شود.

انتقال آلودگی می تواند در خلال ورود مایعات تناسلی آلوده از یك زن به دهان شریك جنسی خود صورت گیرد.

احتمال وقوع عفونت زمانیكه فرد آلوده به خون قاعدگی باشد  افزایش می یابد.

31)در صورتیكه مایع جنسی  وارد بدن شخص سالم شود شانس ابتلا به ایدز  چقدر است؟

در حالیكه تحقیقات بیان می كنند هرازگاهی غلظتهای بالایی از HIV در مایع جنسی  آشكار می شود، قضاوت دربارة اینكه آیا HIV موجود در مایع جنسی به مقدار کافی برای  وقوع بیماری در فرد دریافت کننده وجود دارد مشكل است. جهت حفاظت در برابر عفونت HIV یا دیگر بیماری های منتقله از راه جنسی بهترین راه انجام رابطه جنسی امن است, رابطه جنسی با یك كاندوم.

۳۲)آیا بوسیدن عمیق روش انتقال HIV است؟

بوسیدنهای عمیق به علت انتقال آب دهان که حاوی مقدار کمی ویروس می باشد خطر ابتلاء به ایدز را افزایش می دهد. به این صورت که ویروس از طریق زخم های لثه و دهان منتقل می شود.همچنین ورود آب دهان خون آلود امکان انتقال  ویروس را افزایش می دهد و شما باید تا قطع خونریزی از بوسیدن امتناع كنید.

33)آیا از طریق میخ و سوزنهای صندلی  مکان های عمومی مانند سینما  آلوده می شوم؟

داستانهایی در ایمیل(Email ) و اینترنت وجود دارند دربارة افرادی كه با میخهای صندلی های سینما و یا سكه آلوده شده اند. بهر حال این شایعات بنظر بی پایه و اساسند. آلودگی به HIV با این روش نیاز به خون آلوده با سطح بالای ویروس اچ آی وی دارد. اگر شخصی با یك سوزن آلوده سوراخ شود، اگرچه شانس ابتلا % 4/. است ولی احتمال آلودگی وجود دارد.(هرچند بسیار اندک)

34)آیا خطر انتقال HIV زمانیكه خالكوبی، سوراخ كردن بدن و یا سلمانی رفتن انجام می دهیم وجود دارد یا نه؟

اگر وسایل آلوده با خون(وسایل نوک تیز مشترک) بین مشتری ها استریل نشوند، خطر انتقال HIV وجود دارد. بهر حال افرادی كه بدن را سوراخ می كنند یا خالكوبی انجام می دهند بایستی پروسه هایی را دنبال كنند كه اصطلاحاً «احتیاط جهانی»خوانده می شود كه جهت پیشگیری از انتقال عفونتهای خونی نظیر HIV و هپاتیت B طراحی شده است.

توجه شود که در آرایشگاه ها به هیچ وجه از تیغ و یا دستگاه مشترک نباید استفاده شود .وسایل شخصی هر فرد فقط برای خودش می باشد و ضد عفونی و استریل درست سایر وسایل مشترک و استفاده از دستکش یکبار مصرف ضروری است.

35)آیا از طریق گزش به ویروس  HIV آلوده می شویم؟

آلودگی با HIV از این طریق نامعمول است. تنها دو مورد مستند از انتقال HIV بوسیله گزیده شدن وجود داشته است.

در این موارد نیز پارگی و آسیب شدید بافت همراه با حضور خون گزارش شده بود. همچنین در بدن پشه ماده ایی وجود دارد که ویروس اچ آی وی  را از بین می برد و این موضوع مبنای تحقیقات برای کشف دارو های ضد اچ آی وی است.

36)آیا از طریق پشه مالاریا به HIV آلوده می شوم؟

خیر، آلودگی با HIV از طریق پشه مالاریا امكان پذیر نیست. زمانیكه پشه مالاریا خون كسی را می مكد، خون افراد قبلی را به فرد دیگر تزریق نمی كند. تنها چیزی كه این پشه تزریق می كند، بزاق می باشد كه بعنوان یك لغزنده ساز عمل می كند و پشه را قادر می سازد كه بطور مؤثر تغذیه كند.

37)اگر خون و یا مایع جنسی به چشم  پاشیده شود،خطر آلودگی به اچ آی وی وجود دارد؟

تحقیقات بیان می كنند كه خطر عفونت HIV با این روش بی نهایت اندك است. تعداد بسیار اندكی از افراد كه اغلب در سیستم مراقبت بهداشتی هستند، با پاشیده شدن خون به چشم خود با HIV آلوده شده اند.

38)راههای اصلی انتقال HIV چه چیزهایی هستند؟

راههای اصلی كه یك فرد می تواند با HIV آلوده شود عبارتند از:

- رابطه جنسی محافظت نشده توسط کاندوم با فرد آلوده

- استفاده از سرنگ و سوزن مشترک بین معتادان

- انتقال خون و یا محصولات خونی آلوده با HIV

- اهدای منی ( اسپرم برای لقاح مصنوعی)

- پیوندهای پوستی و ارگانی از شخص آلوده

-  از یك مادر آلوده به فرزندش كه ممكن است در طول حاملگی باشد، در طی تولد و یا از طریق     تغذیه با شیر مادر

- اشتراك وسایل تزریق غیر استریلیزه،وسایل تیز و برنده  كه قبلاً توسط شخص آلوده استفاده شده است و استریل نگردیده باشد مانند وسایل آرایشگاه و یا دندانپزشکی

39)برای اطلاع از آلودگی به  HIV چه آزمایشی را باید انجام دهیم؟

عفونت با HIV نشانه های خاصی ندارد. تنها راهی كه جهت اطمینان از آلودگی با HIV وجود دارد، انجام آزمایش آنتی بادی HIV است. آزمایش HIV آنتی بادیهای ضد ویروس را در خون شخص جستجو می كند. در اغلب افراد این آنتی بادیها در عرض 3 ماه گسترش می یابند و در موارد نادر تا 6 ماه طول می كشد و در موارد بسیار ناشایع گسترش آنتی بادیهای قابل شناسایی بیش از 6 ماه طول می كشد. انجام این تست قبل از 3 ماه ممكن است سبب ایجاد یك جواب ناواضح شود بنابراین امكان دارد در یك شخص آلوده هنوز آنتی بادیها قابل شناسایی نباشد (دوره پنجره) .بنابراین بهتر است كه قبل از انجام آزمایش حداقل 3 ماه بعد از آخرین باری كه شما در معرض خطر آلودگی با HIV بودید، انتظار بكشید. بعضی از مراكز آزمایشگاهی دوبار در 6 ماه بعد را توصیه می كنند. همچنین اینكه شما در طول این مدت در خطر تماس های بعدی با فرد آلوده به HIV نباشید بسیار حائز اهمیت است و بطور فوق العاده پراهمیت بایستی عادت رابطه جنسی ایمن(استفاده از کاندوم و شریک جنسی مطمئن و پرهیز از شرکای جنسی متعدد) و عدم اشتراك سوزنها را ادامه دهید.

 40)نشانه های اولیة عفونت با HIV چیست؟

تنها راه اطمینان از اینكه آیا شما با HIV آلوده هستید، انجام تست HIV است. نشانه های ابتدایی عفونت با HIV اختصاصی نیستند. فقط 5/1 افراد نشانه های چنان جدی را تجربه می كنند كه نیاز به توجه پزشك دارند. چندین سال بعد از آلودگی فرد ممكن است علائم بیماری های ویژه و سرطانها را تجربه كنند. این موارد در نتیجه آسیب HIV به سیستم ایمنی شخص آلوده می باشد كه بیش از آن قادر به مقابله با عفونت های فرصت طلب نیست. به هر حال تشخیص عفونت HIV بدون انجام تست آنتی بادی HIV مشكل می باشد. اما گاها تب یک هفته ایی ،حالت تهوع برای چند روز ،اسهال و علائم سطحی دیگر با ورود اچ آی وی به بدن همراه است که البته با علائم بیماری سرماخوردگی بسیار نزدیک می باشد.

-۴۱-چه طور باید بدانیم پس از آلوده شدن به اچ آی وی در مرحله ی بیماری ایدز قرار گرفته ایم؟

شما توسط چگونگی تظاهرات بالینی شخص نمی توانید بگوئید شخص آلوده به HIV به سمت ایدز پیشرفت كرده است یا نه. یك شخص آلوده با HIV زمانی به بیماری ایدز دچار است كه به سمت بیماری تعریف شده ایدز پیشرفت كند. این روند تضعیف سیستم ایمنی توسط HIV ، بحدی است كه در برابر عفونت ها به سختی مقابله می كند و از سوی دیگر این عفونت ها توسط سیستم ایمنی سالم كنترل می شوند. از آنجا كه این عفونت ها از سیستم ایمنی افراد آلوده برای ایجاد بیماری سوء استفاده می كنند، اصطلاحاً بعنوان عفونت های فرصت طلب شناخته می شوند. در كشورهای بسیاری داروهای ضد ویروس در دسترس افراد آلوده با HIV جهت كمك به كاهش سرعت تضعیف سیستم ایمنی وجود دارد. همچنین داروهایی جهت پیشگیری و درمان بعضی از عفونت های فرصت طلب وجود دارد.

۴۲2)در صورت حراحت یک شخص الوده چه باید انحام دهیم؟

          حراحت و خونریزی فرد مبتلاء برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد مگر با زخم و یا جراحات روی اندام شما تماس پیدا کند.در صورت داشتن زخم و یا جراحتی بر روی  دستها  از  دستکش استفاده کنید و بعد با خیال راحت به پانسمان و برطرف کردن زخم او ببردازید .

 43)آیا برای كار در كشور دیگر نیاز به انجام تست HIV داریم؟

بعضی كشورها، برای مثال USA، جهت ورود به كشور نیاز به ارائه مدركی برای تست HIV منفی دارند. این آزمایش جهت صدور ویزا یا اجازة كار الزامی است.

44)آیا كارفرما می تواند از من تقاضای تست HIV كند؟

هنوز شكآیات و تبعیضاتی در ارتباط با HIV وجود دارد كه سبب ایجاد اكراه و بی میلی برخی كارفرمآیان جهت استخدام افراد آلوده به HIV شده است. در برخی از كشورها، نیروهای محافظ استخدامی وجود دارند كه از تبعیض در برابر افرادی كه HIV مثبت هستند و بطور غیر منطقی در برابر استخدام افراد آلوده با HIV تبعیض قائل می شوند جلوگیری می كند.

در ایران قانون تاییدیه سلامت شامل تست اچ آی وی نیست و همچنین در آزمایشات مربوط به ازدواج آزمایش اچ آی وی اجباری نیست و استخدام نکردن یک فرد مبتلا غیر قانونی است.

45)چه مدت پس از یك تماس احتمالی جهت انجام تست HIV منتظر بمانم؟

آزمایشاتی كه بطور معمول جهت تشخیص عفونت HIV بكار می روند، در واقع آنتی بادیهای تولیدی توسط بدنتان بر علیه HIV را جستجو می كنند.

اغلب افراد در عرض 3 ماه بعد از آلودگی به سمت  تولید آنتی بادیهای قابل شناسایی پیشرفت خواهند داشت. بطور میانگین 25 روز و در موارد نادر بیش از 6 ماه نیز می تواند باشد.

46)چه مدت طول می كشد كه HIV سبب ایجاد ایدز شود؟

از سال 1992، دانشمندان تخمین زده اند كه حدود نیمی از افرادی كه با HIV آلوده اند در عرض 10 سال بعد از آلودگی , به سمت ایدز پیشرفت كرده اند. اما ممکن است این دوره تا 20 سال نیز ادامه پیدا کند.البته این زمان از شخصی به شخص دیگر بسیار متفاوت است و می تواند عوامل بسیاری داشته باشد كه شامل وضعیت سلامت فرد و رفتارهای مرتبط با سلامتی شان می باشد. امروزه درمانهایی وجود دارند كه میزان تضعیف سیستم ایمنی توسط HIV را آهسته می كنند. درمانهای دیگری نیز وجود دارند كه می تواند از برخی بیماریهای مرتبط با ایدز پیشگیری یا آنها را معالجه كند. اگرچه این درمانها خود بیماری ایدز را معالجه نمی كند. همانند دیگر بیماریها، تشخیص زود هنگام اختیارات بیشتری را از جهت درمان و مراقبت پیشگیرانه سلامتی بدست می آورد.

47)آیا از طریق رابطه جنسی دهانی می توانید آلوده شوید ؟

رابطه جنسی دهانی با یك شریك جنسی آلوده تا حدودی خطر عفونت دارد. برای مثال اگر فردی آلت تناسلی یك مرد آلوده را بمكد مایع آلوده می تواند وارد دهان او شود. در صورتیكه شما از لثه ها دچار خونریزی باشید و یا زخمهای بسیار كوچكی در نقاط مختلف دهان داشته باشید، این ویروس می تواند از طریق همین زخمها وارد جریان خون شما شود.

به همین ترتیب چنانچه مایعات تناسلی آلوده از یك زن آلوده به دهان شریك جنسی خود وارد شود، شخص به HIV آلوده می شود.

۴۸8)زمانیكه فردی با یك شخص آلوده رابطه جنسی بدون محافظت برقرار می کند وویروس چگونه عمل می کند؟

ویروس در مایعات تناسلی یك فرد آلوده یافت می شود. برای یك مرد منظور مایعاتی است كه از آلت مردانه در قبل و حین رابطه جنسی بیرون می آید و در یك زن بدین معناست كه HIV در مایعات تولیدی توسط واژن قبل و در حین رابطه جنسی كه به سهولت مقاربت كمك می كند وجود دارد.اگر مردی آلوده با HIV مقاربت مهبل بدون كاندوم دارد مایع آلوده می تواند از طریق برشها و زخمهای بسیار كوچك وارد جریان خون زن شود. این زخمها بقدری كوچكند كه حتی شما آنها را درك نمی كنید. اگر زوجی مقاربت مقعدی داشته باشند خطر عفونت از مقاربت مهبلی بیشتر است. به علت اینكه مخاط آنوس نسبت به مخاط واژن نازكتر است بنابراین احتمال آسیب در طول رابطه جنسی از این طریق بیشتر است. اگر زن آلوده به HIV مقاربت جنسی بدون كاندوم دارد، HIV می تواند از طریق یك زخم پلاك مانند روی آلت مردانه وارد جریان خون وی شود یا بوسیله ورود به داخل مجرا در آلت به دام می افتد. اگر در طول رابطه جنسی تماس با خون وجود داشته باشد، خطر آلودگی را افزایش می دهد. برای مثال اگر مقاربت در طول قاعدگی زن اتفاق افتد،‌ امكان دارد كه خون در مهبل وجود داشته باشد. ضمناً امكان دارد در طول رابطه جنسی مقعدی خونریزی ایجاد شود.

چگونه HIV از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود؟ انتقال HIV زمانیكه خون، منی (ازجمله پیش منوی (مایع مذی)، مایع مهبلی یا شیر پستان از یك شخص آلوده وارد بدن یك شخص غیر آلوده شود، می تواند اتفاق افتد. HIV می تواند از طریق وریدی مثل مصرف مواد تزریقی، مقعد و راست روده (ركتوم)، مهبل، آلت مردانه، دهان یا دیگر سطوح مخاطی مثل چشم و یا داخل بینی و برشها و زخمها وارد بدن شود. در واقع پوست سالم مانع عالی در برابر ویروسها و باكتریهاست.

۴۹9)كاندومهای لاتكسی در پیشگیری از HIV چه تاثیری دارند؟

مطالعات نشان داده اند كه كاندومهای لاتكسی در پیشگیری از انتقال زمانیكه بدرستی و بطور مداوم مصرف شوند بسیار مؤثرند.

این مطالعات افراد غیر آلوده ای را كه بعلت رابطه جنسی با افراد آلوده با HIV در خطر بسیار زیاد آلودگی قرار دارند مورد بررسی قرار دادند. این مطالعات نشان دادند كه حتی با تكرار تماسهای جنسی %100 - 98 افرادی كه كاندومهای لاتكسی را به درستی و بطور مداوم استفاده كردند آلوده نشدند

۵۰0)آیا در سلمانی ها و ارایشگاه ها  احتمال آلودگی به اچ آی وی وجود دارد؟

هر وسیله ی برنده ایی مانند تیغ، قیچی و ... میتواند  وسیله ایی برای انتقال ویروس باشد،در نتیجه وسایل آرایشگاه خطر زا هستند و باید به طور شخصی مورد استفاده قرار گیرند.
درد شکم روحی
درد روان زاد از هيچ يک از تابلو های دردی پيروی نمی کند.توصيف مکانيسم آن دشوار می باشد.شايعترين موارد آن در نوجوانان و جوانان هيستريک مشاهده می شودکه آپانديس يا عضو ديگر خود را به واسطه آن از دست می دهند.تخمک گذاری يا ساير اتفاقات طبيعی که درد خفيف شکمی ايجاد می کند  گاه بصورت يک بيماری خطرناک شکمی تجربه می شود. نوع و محل درد درونزاد بسيار متغير است . اما معمولا ارتباطی با غذا ندارد. چنين دردی اغلب ذر ساعات شب تشديد می گردد .تهوع و استفراغ بندرت ديده می شوند . در اغلب موارد گرفتگی عضلات شکم وجود ندارد ولی در صورت وجود پايدار نمی باشد.حساسيت در لمس موضعی بطور پيوسته نادر است و در صورت وجود اسپاسم عضلات در  آن منطقه با آن هماهنگی ندارد. تنفس کم عمق شايعترين اختلال تنفس است. اضطراب ممکن است باعث خفگی شود.  

* هميشه يادتان باشد هنگامی که به يک پزشک مراجه می کنيد به سوال های او به دقت و صحيح پاسخ دهيد و اگر مورد ی را در مورد بيماری خود لازم می دانيد که گفته شود به موقع بيان کنيد وهيچ گاه از خود تشخيص نگذاريد.                                                                                    



سپاس يادت نره
ܓܨ:::. سوالات متداول پزشكي +جواب آن ها .::::ܓܨ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ana16 ، bahare_021 ، MOHSENEBRAHIMI ، ( lιεβ ) ، ღSηow Princessღ
آگهی
#2
vikipedia......................
پاسخ
 سپاس شده توسط MOHSENEBRAHIMI


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سوالات متداول بیماران درباره لیزر فیستول مقعدی
Smile پاسخ به سوالات مهم و رایج پزشکی
  #پاسخ به سوالات پزشکی شما
  سوالات رایج شما در مورد مشکلات گوارشی
  متداول ترین پرسش ها در ارتباط روزه ماه رمضان ..
  ارزیابی سه گونه رژیم متداول امروزی ..
  پرسش و پاسخ های متداول درمورد ریمل و استفاده از آن
  از دندان پزشكي مي ترسيد؟!؟پس بخوانيد
  پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما
  پاسخ به سوالات شایع در مورد پیس میکر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان