13-07-2013، 15:28
جودیت میلر خبرنگار روزنامه نیویورکتایمز طی مقالهای مینویسد: «چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است؟ بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی و سیاسی صورت گرفته است؟ پاسخ آن در ارمغانهاست که اصول گرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاور میانه و به زن و مرد آن تقدیم کردهاند.
![حجاب از روزنامهنگار آمریکایی تا اندیشمند آلمانی!/تصویر 1](http://media.jamnews.ir/Original/1392/04/22/IMG12294500.jpg)
جودیت میلر خبرنگار روزنامه نیویورکتایمز طی مقالهای با عنوان “زنان در آغوش اسلام امنیتی تازه مییابند” با اشاره به گرایش روز افزون زنان مسلمان به حجاب مینویسد: «چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است؟ بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی و سیاسی صورت گرفته است؟ پاسخ آن در ارمغانهاست که اصول گرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاور میانه و به زن و مرد آن تقدیم کردهاند.
پوشش(حجاب) برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند براحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان و نوجوانانی که در جستجوی کار از اطراف و اکناف کشور به پایتخت سرازیر شدهاند درامان بماند.»
در این زمینه نشانه بودن «حجاب» براي «عفاف» گريزناپذير است. پوشش، نشان عفاف است زیرا که عفّت و حيا، خصلتي انساني است كه تاريخ بر نميتابد و مورد پذيرش تمامي انسانها بود، و هست. و انسانهاي بزرگ و اديان آسماني نيز بدان توصيه كردهاند. در شريعت اسلامي نيز بر آن تأكيد فراوان شده است. همين خصلت انساني يكي از فلسفههاي اصلي پوشش آدمي بوده است.
خانم «هايكي» از شهر «اولدنبورگ» آلمان فارغالتحصيل رشته اقتصاد و علوم اجتماعي از دانشگاه Oldenbury ميباشد وقتی مسلمان میشود مصاحبه ای انجام میدهد و میگوید: « اوايل بدون حجاب بوده ام، ولی به نتایجی رسیدم و قانون حجاب را نيز در اسلام پذيرفتم. من مطالعات زيادي داشتم. در اين خصوص با مطالعات دوره اي به اين نتيجه رسيدم كه سلامت خانواده و جامعه در گرو پيدا شدن قانون يا اصل حجاب است. ترويج مصرفگرايي و مسايل جنسي و سكسي و عرضه زيباييهاي زن در اين راستا منجر به انحراف انسان از مسير اصلي زندگياش ميشود. در جوامع به اصطلاح آزاد كه تبليغات مداوم، زنان را به سوي جلوهگري و عرضه و نمايش خويش مي كشد و زيباييهاي زن مرتب از طريق رسانهها به جامعه عرضه مي شود، در مردان كه از احساس جنسي قويتر برخوردار هستند يك نوع احساس عدم رضايت نسبت به همسر خودشان به وجود ميآورد و همسرشان نميتواند آنان را ارضا كند. عرضه انواع مختلف جلوههاي زنان، آنان را از همسران خويش سير كرده و در نتيجه به دنبال شخص ديگري ميروند. حجاب محدوديتي در زمينه سلامت رواني جامعه و خانواده بوجود ميآورد. البته حجاب، هم بايستي در لباس باشد و هم در رفتار. تغيير صفات بد گذشته و يادگيري صفات اسلامي و ارزشهاي اخلاقي و انساندوستي، كمك به ديگران و هزاران نكته اخلاقي ديگر از اين قبيل هستند.»
یک سوالی از سفیر فرانسه پرسیده شد که زنان فرانسه تحت تاثیر جواب آن قرار گرفتند این سوال استراتژیک، این است که شما چرا خلاف قانون اساسیتان با حجاب مخالفت می کنید؟ «وی پاسخ داد:حجاب یک نوع پوشش نیست بلکه بیرقی است برای یک مکتب برای یک دین که آن دین مبنایش مخالفت با هوای نفسه، تمدن غرب مبانیش موافقت با هوای نفسه اگر بشود نشان دهید که یک دختر یا یک زن می خواهد با هوای نفس خود مخالفت کند. دلش میخواهد با دلم میخواهدهای خودش، مخالفت کند آغاز فروپاشی تمدن غرب است.»
فلسفه حجاب را میتوان در این جمله یافت که:حجاب به عنوان یک ارزش دینی اجباری نمی شود بلکه بخاطر حقوق مردم است (حقوق روانی مردم)که اجبار می شود و این نوعی حق الناس است.
رحم و شفقت در حجاب مطرح است، کسی که حجاب را رعایت می کند نسبت به دو قشر شفقت نشان می دهد، اول نسبت به دخترهای دیگر که آنها را به چالش نمی کشد و آنها را به رقابت های بی ارزش نمیکشاند. خانمی که اهل رحم و شفقت است و کوچکترین حیا و نجابتی درونش وجود دارد میبیند نزدیک شدن اش به یک خانواده باعث می شود مرد آن خانواده نسبت به همسر خود دلسرد می شود به سرعت خودش را جمع می کند. اصلا دین هم اگر در میان نباشد متین تر رفتار می کند. دومین گروهی که مورد شفقت قرار میدهد مردان است که ذهنشان را درگیر نمی کند.
حجاب، یک التزام فردی و شخصی نیست که بتوان مثل نماز در خلوت و خفا خواند و یا مثل روزه بی نشان و پنهان بدان پرداخت بلکه انتخابی علنی و جدی و آشکار است ، محمدرضا زائری در بخشی از پیشگفتار کتاب " حجاب بی حجاب" ادامه میدهد که: معنا و مفهومی گسترده دارد و آثار و تبعات گسترده ای نیز بر آن مترتب می شود. حساسیت و اهمیت حجاب از جهات مختلف، اقتضا می کند که با نگاهی جامع بدان پرداخته شود و چه در مقام پژوهش و چه در مقام آسیب شناسی و سیاست گذاری برای ترویج و تبلیغ از زاویه حیثیت اجتماعی و فرهنگی خاص آن مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
![حجاب از روزنامهنگار آمریکایی تا اندیشمند آلمانی!/تصویر 1](http://media.jamnews.ir/Original/1392/04/22/IMG12294500.jpg)
جودیت میلر خبرنگار روزنامه نیویورکتایمز طی مقالهای با عنوان “زنان در آغوش اسلام امنیتی تازه مییابند” با اشاره به گرایش روز افزون زنان مسلمان به حجاب مینویسد: «چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است؟ بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی و سیاسی صورت گرفته است؟ پاسخ آن در ارمغانهاست که اصول گرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاور میانه و به زن و مرد آن تقدیم کردهاند.
پوشش(حجاب) برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند براحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان و نوجوانانی که در جستجوی کار از اطراف و اکناف کشور به پایتخت سرازیر شدهاند درامان بماند.»
در این زمینه نشانه بودن «حجاب» براي «عفاف» گريزناپذير است. پوشش، نشان عفاف است زیرا که عفّت و حيا، خصلتي انساني است كه تاريخ بر نميتابد و مورد پذيرش تمامي انسانها بود، و هست. و انسانهاي بزرگ و اديان آسماني نيز بدان توصيه كردهاند. در شريعت اسلامي نيز بر آن تأكيد فراوان شده است. همين خصلت انساني يكي از فلسفههاي اصلي پوشش آدمي بوده است.
خانم «هايكي» از شهر «اولدنبورگ» آلمان فارغالتحصيل رشته اقتصاد و علوم اجتماعي از دانشگاه Oldenbury ميباشد وقتی مسلمان میشود مصاحبه ای انجام میدهد و میگوید: « اوايل بدون حجاب بوده ام، ولی به نتایجی رسیدم و قانون حجاب را نيز در اسلام پذيرفتم. من مطالعات زيادي داشتم. در اين خصوص با مطالعات دوره اي به اين نتيجه رسيدم كه سلامت خانواده و جامعه در گرو پيدا شدن قانون يا اصل حجاب است. ترويج مصرفگرايي و مسايل جنسي و سكسي و عرضه زيباييهاي زن در اين راستا منجر به انحراف انسان از مسير اصلي زندگياش ميشود. در جوامع به اصطلاح آزاد كه تبليغات مداوم، زنان را به سوي جلوهگري و عرضه و نمايش خويش مي كشد و زيباييهاي زن مرتب از طريق رسانهها به جامعه عرضه مي شود، در مردان كه از احساس جنسي قويتر برخوردار هستند يك نوع احساس عدم رضايت نسبت به همسر خودشان به وجود ميآورد و همسرشان نميتواند آنان را ارضا كند. عرضه انواع مختلف جلوههاي زنان، آنان را از همسران خويش سير كرده و در نتيجه به دنبال شخص ديگري ميروند. حجاب محدوديتي در زمينه سلامت رواني جامعه و خانواده بوجود ميآورد. البته حجاب، هم بايستي در لباس باشد و هم در رفتار. تغيير صفات بد گذشته و يادگيري صفات اسلامي و ارزشهاي اخلاقي و انساندوستي، كمك به ديگران و هزاران نكته اخلاقي ديگر از اين قبيل هستند.»
یک سوالی از سفیر فرانسه پرسیده شد که زنان فرانسه تحت تاثیر جواب آن قرار گرفتند این سوال استراتژیک، این است که شما چرا خلاف قانون اساسیتان با حجاب مخالفت می کنید؟ «وی پاسخ داد:حجاب یک نوع پوشش نیست بلکه بیرقی است برای یک مکتب برای یک دین که آن دین مبنایش مخالفت با هوای نفسه، تمدن غرب مبانیش موافقت با هوای نفسه اگر بشود نشان دهید که یک دختر یا یک زن می خواهد با هوای نفس خود مخالفت کند. دلش میخواهد با دلم میخواهدهای خودش، مخالفت کند آغاز فروپاشی تمدن غرب است.»
فلسفه حجاب را میتوان در این جمله یافت که:حجاب به عنوان یک ارزش دینی اجباری نمی شود بلکه بخاطر حقوق مردم است (حقوق روانی مردم)که اجبار می شود و این نوعی حق الناس است.
رحم و شفقت در حجاب مطرح است، کسی که حجاب را رعایت می کند نسبت به دو قشر شفقت نشان می دهد، اول نسبت به دخترهای دیگر که آنها را به چالش نمی کشد و آنها را به رقابت های بی ارزش نمیکشاند. خانمی که اهل رحم و شفقت است و کوچکترین حیا و نجابتی درونش وجود دارد میبیند نزدیک شدن اش به یک خانواده باعث می شود مرد آن خانواده نسبت به همسر خود دلسرد می شود به سرعت خودش را جمع می کند. اصلا دین هم اگر در میان نباشد متین تر رفتار می کند. دومین گروهی که مورد شفقت قرار میدهد مردان است که ذهنشان را درگیر نمی کند.
حجاب، یک التزام فردی و شخصی نیست که بتوان مثل نماز در خلوت و خفا خواند و یا مثل روزه بی نشان و پنهان بدان پرداخت بلکه انتخابی علنی و جدی و آشکار است ، محمدرضا زائری در بخشی از پیشگفتار کتاب " حجاب بی حجاب" ادامه میدهد که: معنا و مفهومی گسترده دارد و آثار و تبعات گسترده ای نیز بر آن مترتب می شود. حساسیت و اهمیت حجاب از جهات مختلف، اقتضا می کند که با نگاهی جامع بدان پرداخته شود و چه در مقام پژوهش و چه در مقام آسیب شناسی و سیاست گذاری برای ترویج و تبلیغ از زاویه حیثیت اجتماعی و فرهنگی خاص آن مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.