امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بازار کامپیوتر ایران با قطعات چینی هنگ کرد!

#1
 بازار کامپیوتر ایران با قطعات چینی هنگ کرد!  1
شاید فکر نمی کردیم روزی بازار کامپیوتر هم به تسخیر چینی ها در بیاید و صاحب بلامنازع این بازار کاملا تخصصی شوند.اما شد .این بازار هم مثل خیلی از بازارهای دیگر همچون بیل و دسته کلنگ و شن و ماسه و سنگ پا به تسخیر چشم بادامیها درآمد.
این چینی ها کاری کردند کارستان، تمام معادلات و تئوری های اقتصاد جهانی را بر هم زدند. تمام معادلات علم اقتصاد را کن فیکون کردند. زلزله 8 ریشتری در عرصه تئوری های اقتصاد جهان ایجاد کردند. نظریه مزیت مطلق و نسبی آدام اسمیت و ریکاردو کجا است؟ اینکه کشورها کالایی را تولید کنند که در آن مزیت نسبی دارند و امکانات و تخصصشان در تولید آن بالا است یعنی چه؟ امان از دست این چینی ها. اصلا آمده اند تا ثابت کنند این تئوری ها در دنیای آنها معنی ندارد. وقتی قصد کنند، همه این تئوری ها را به هم می زنند. از سیم خاردار ، بیل ، دسته کلنگ و میخ و سوزن و تسبیح گرفته تا قطعات کامپیوتر و پیچیده ترین محصولات الکترونیکی و کامپیوتری را هم تولید می کنند.در همه این محصولات هم استادند و دست همه را از پشت بسته اند. هر چقدر ریکاردو و آدام اسمیت و بقیه علمای اقتصادی جهان فریاد بزنند که :بابا ، روی کالاهایی که مزیت نسبی دارید سرمایه گذاری کنید. کو گوش شنوا؟مثل اینکه این چشم بادامی ها دیوار به دور خود کشیده آمده اند که همه معادلات و تئوری ها را به هم بزنند و ثابت کنند در همه زمینه ها استادند. آن هم چه استادی .تن آدام اسمیت و ریکاردو توی قبر می لرزد که بلرزد ، مهم این است که این چشم بادامی ها به انچه می خواهند برسند.
سری به بازار کامپیوتر بزنید، از جای پا گذشته، جای همه چیز این چشم بادامی ها را در وجب به وجب این بازار می بینید . از کوچکترین و ساده ترین قطعه گرفته تا بزرگترین و پیچیده ترین قطعه را با کمال پررویی می سازند و با نام و بی نام به مردم و مشتریان سراسر جهان قالب می کنند.کاری هم ندارند که این قطعات تخصص می خواهد و نیاز به توانایی بالا برای ساخت دارد. قصد کردند، پس می سازند. روی همه را هم کم کردند.ثابت کرده اند که کار نشد ندارد. ثابت کرده اند که پدر علم اقتصاد که هیچ همه خانواده علم اقتصاد هم اگر تئوری بدهند، باز هم این تئوری ها شکستنی و باطل شدنی است . فقط کافی است چشمت را روی بخشی از این تئوری ها ببندی. همه چیز خود بخود درست می شود. همه چیز حل می شود. نیازی نیست جز به جز تئوری های ریکاردو و آدام اسمیت در مورد تجارت بین المللی رعایت شود. چه لزومی دارد که با تخصصی کار کردن کیفیت محصول بالا برود؟ چه ها که نکرده اند این چینی ها.
چه دعایی می کنند این استفاده کنندگان از کامپیوترها به این چشم بادامی ها. وقتی کامپیوترشان هنگ می کند وبا سرعت لاک پشت دستوراتشان را انجام می دهد . پنتیوم 4 و 5 و ... چه معنی دارد؟ پنتیوم 100 هم داشته باشیم با این قطعات چینی مثل لاک پشت کار می کند و روح و روانتو مورد عنایت ویژه قرار می دهد. این قدر هنگ می کند که مخ خودت هم احتیاج به یک ریست اصلی پیدا می کند. امان از دست این چینی های چشم بادامی.
* و اما مشاهدات بازار
آیا در روز های اخیر سیستم رایانه ای خریداری و یا با دقت به اجزای رایانه خود نگاه کرده اید؟ از آخرین بار که یک قطعه و یا یک وسیله جانبی برای رایانه خود خریداری کرده اید چه مدت می گذرد؟
چندی پیش برای خرید یک قطعه رایانه به بازار رفته بودم؛ هنگام مراجعه به بازار رایانه و گذری بر ویترین هایی که اجزای رایانه را به نمایش گذاشته اند، اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که قطعه مورد نظر محصول کدام شرکت است و کدام شرکت این قطعه را پشتیبانی و یا به اصطلاح گارانتی می کند؟
عده ای بهت زده تنها به قطعات نگاه می کردند اما عده ای یک لیست حاوی مشخصات قطعات مختلف رایانه را در دست داشته و بدنبال قطعه مورد نظر خود می گشتند. شاید از یک قطعه چند نوع مشابه در بازار وجود داشت.
برای خرید قطعه مورد نظر وارد یک مغازه شدم، خریداری داشت با فروشنده صحبت می کرد.
می گفت: این قطعه ای را که از شما خریداری کرده ام یک ماه بیشتر کار نکرد.
فروشنده لبخندی زده و پاسخ داد: این قطعه ای که دست شما است چینی است. اما این قطعه نوع دیگر هم دارد که کیفیتش بسیار بالاتر از قطعه چینی است.
من با دیدن این وضعیت بدون آنکه درخواست خود را مطرح کنم از مغازه بیرون آمده و به گشت و گذار پرداختم.
اگر واقعیت را بخواهید وارد هر مغازه ای که می شدم وضعیت به همین منوال بود گویی کشور چین تمام قطعات بدون کیفیت و یا با کیفیت خود را وارد بازار رایانه ایران کرده است.
از فکر خرید قطعه منصرف شدم و با تلفنی که در دست داشتم شماره یکی از دوستان خود که دانش آموخته رشته سخت افزار رایانه است را گرفته و با او صحبت کردم.
* قطعات چینی در بازار ایرانی
محمد محمدی یکی از دانش آموختگان رشته سخت افزار رایانه می گوید: 80 درصد از قطعات موجود در بازار رایانه از کشور چین تهیه می شود و اکثر فروشندگان از این موضوع مطلع هستند.
وی با اشاره به وجود دو نوع کیفیت در بازار قطعات چینی ادامه می دهد: کیفیت بعضی از این قطعات چینی مانند قطعه اصلی و یا به اصطلاح اورجینال موجود در بازار است به گونه ای که نمی توان به طور قطع ویقین گفت همه قطعه چینی کیفیتش پایین تر از قطعه آمریکایی است.
محمدی خاطرنشان می کند: شرکت آمریکایی سازنده قطعه رایانه، بعد از چند ماه تولید قطعه و پس از آنکه توانست اعتبار لازم را در بازار کسب کند، "برند " شرکت را همراه با شرایطی به یک شرکت چینی می فروشد و شرکت چینی مشغول مونتاژ قطعه رایانه با نام اصلی آمریکایی می شود.
وی اظهار می کند: علت این کار تنها به دلیل وجود نیروی کار و تکنولوژی ارزان در کشور چین است، ولی باید گفت که شرکت اصلی برروی ساخت قطعات به طور مستقیم نظارت دارد و اگر قطعه ای از نظر کیفیت مناسب نباشد آن قطعه از جریان تولید خارج می شود، بنابر این کلیه قطعات مونتاژ شده کیفیتی مشابه با قطعه اصلی دارند.
وی با اشاره به مونتاژ قطعات شرکت "سونی " در کشورهای چینی، مالزی، و اندونزی می گوید: در ابتدا این قطعات تنها در کشور ژاپن ساخته می شد، اما اکنون شاهد مونتاژ قطعات "سونی " در کشور های دیگر هستیم و از نظر کیفیت با قطعه اصلی تفاوتی نمی کند، حتی در بعضی از مواقع کیفیت آن بالاتر از قطعه اصلی است.
محمدی در خصوص بازار لب تاب نیز اظهار می کند: لب تاب شرکت dell که در کشور آمریکا تولید می شد، امروز به دلیل هزینه ارزان تر و صرفه زیادتر در کشور چین تولید می شود و از نظر کیفیت با نوع اصلی آن هیچ تفاوتی نمی کند.
این دانش آموخته رشته سخت افزار می گوید: اما باید گفت که همه قطعات موجود در بازار دارای کیفیت ایده آل نیستند زیرا ممکن است در بعضی از قطعات در کارگاه های خانگی و یا محیط هایی کوچک تر از کارخانه ساخته شوند که هیچ گونه نظارتی بر روی آنها وجود ندارد و به علت آنکه قیمت این قطعات پایین است بعضی از تجار ایرانی خواستار این گونه قطعات هستند.
بنابراین با ورود این قطعات بدون کیفیت که با بسته بندی قطعات با کیفیت و به اصطلاح هولوگرام دار منجر به بی اعتمادی مشتریان به فروشندگان می شود.
با او خداحافظی کرده و به گشت زنی خود در بازار ادامه می دهم.
* اول مشورت بعد خرید
هنگامی که در بیرون یک مغازه مشغول نگاه کردن قطعات بودم شخصی که یک لیست حاوی مشخصات قطعات گوناگون در دست داشت کنارم ایستاد و از روی لست قطعاتی که در پشت ویترین بود را نگاه می کرد.
کنارش رفتم و از او پرسیدم:
به دنبال قطعه خاصی می گردید؟
گفت: یک لیست تهیه کرده ام تا بتوانم از روی آن بهترین قطعات موجود در بازار را برای تهیه یک رایانه خریداری کنم اما هنگام مراجعه به مغازه ها بعضی از فروشندگان قیمت فروش را چندین برابر قیمت واقعی اعلام می کنند و از طرفی دیگر نمی توان به قطعات اعتماد کرد زیرا بعضی از قطعات چندین سال کار می کند وبعضی بعد از یکی دوماه باید تغییر کنند.
می گوید: در این بازار آشفته اگر شما به قطعات موجود آشنا نباشید یقینا دچار مشکل خواهید شد بنابراین بهتر است برای خرید قطعات با افراد با تجربه مشورت کنید.
ادامه می دهد: جمع آوری تمامی قطعات چینی یک رایانه نسبتا حرفه ای و با گارانتی معتبر در حدود 500 تا 600 هزار تومان هزینه دربر خواهد داشت و بهتر آن است که خریدار قطعات رایانه هنگام مراجعه به فروشنده به جای آنکه به دنبال جنس آمریکایی باشد بیاید درباره نوع گارانتی آن قطعه سوال کند.
* گارانتی ایرانی قطعات چینی
محمد عباسی یکی از فروشندگان لوازم و قطعات رایانه با اشاره به گارانتی های موجود در بازار قطعات ایران می گوید: حرف اول را در بازار رایانه شرکت سازنده قطعه نمی زند، بلکه باید دید کدام شرکت این قطعه را گارانتی می کند، در حال حاضر تمام گارانتی های موجود ایرانی هستند و گارانتی خارجی در ایران فعالیت نمی کند.
عباسی تصریح می کند: معتبر ترین شرکتهایی که در ایران گارانتی قطعات رایانه را برعهده دارند شرکت های "سازگار ارقام، سریر، آلبالو و رهرو گارانتی " است که شرکت رهرو گارانتی پشتیبانی قطعات شرکت "سونی " را بر عهده دارد.
وی اظهار می کند: هر کدام از این شرکت ها ممکن است که همزمان با هم چند قطعه را گارانتی کنند و علتش می تواند زیاد بودن یک قطعه در بازار و دیگری همکاری چند شرکت گارانتی با شرکت سازنده قطعه رایانه باشد.
* واردات مجاز قطعات رایانه از چین
برای اطلاع از وضعیت قطعات موجود رایانه در بازار با شهرام شیر مست رئیس اتحادیه رایانه و سخت افزار تهران گفت وگو کرده. وی به خبرنگار اقتصادی خبرگزرای فارس اظهار می کند: اکنون 80 تا 90 درصد از کالاها و قطعات موجود در بازار رایانه چینی ولی تحت برند شرکت اصلی در حال تولید است.
وی با اشاره به کالاهای چینی فاقد کیفیت در بازار رایانه می گوید: وجود کالاهای فاقد کیفیت چینی بیشتر در لوازم مصرفی وجانبی رایانه است که درصد آن نسبت به کل قطعات موجود بسیار ناچیز است اما نمی توان منکر وجود این قطعات در بازار رایانه شد.
شیر مست با اشاره به یکسان بودن کیفیت بعضی از تولیدات چینی با شرکت اصلی سازنده قطعات رایانه خاطر نشان می کند: بعضی از قطعات داخلی و به اصطلاح سخت افزار رایانه که داخل کشور چین تولید می شود هیچ مشکلی را برای مشتریان ایجاد نکرده است و از نظر کیفیت با قطعات اورجینال هیچ گونه تفاوتی نداشته و تحت گارانتی شرکت های اصلی مشغول فعالیت هستند.
وی اضافه می کند: در لوازم مصرفی رایانه مانند کیبورد- صفحه کلید- و یا موس بعضی از تجار سفارش کالای بدون کیفیت چینی را به سازندگان چینی می دهند، اما اکنون این نوع کالاها در تهران خریداری ندارند، زیرا نمونه این وسایل باکیفیت بالا قیمت زیادی ندارند بنابر این خریدار این گونه لوازم به دنبال خرید وسایل با کیفیت است.
شیر مست با اشاره به عدم ورود قطعات قاچاق در بازار رایانه تصریح می کند: با توجه به همکاری خوبی که کمیسیون ماده (1) اداره مقررات با اتحادیه رایانه و سخت افزار انجام داده است ورود اکثر کالاهای جانبی رایانه با نرخ تعرفه 4درصد انجام می شود بنابراین قاچاق این گونه قطعات تقریبا به صفر رسیده است.
وی خاطر نشان می کند: قطعات موجود در بازار رایانه با یکدیگر هیچ گونه تفاوتی ندارند و تنها علتی که موجب می شود یک کالا از دیگری متمایز باشد گارانتی آن قطعه است ،در غیر این صورت قطعات موجود در بازار رایانه با یکدیگر هیچ گونه تفاوتی ندارند.
شیرمست تصریح می کند: بهتر آن است که برای خرید قطعات رایانه با افراد خبره به سراغ بازار روید تا دچار مشکل نشوید.
* درآخر
محسن بیات یکی از تکنسین های رایانه می گوید: هنگامی که شخصی رایانه ای را جمع آوری می کند، حداقل باید 12 ساعت مورد آزمایش قرار دهد تا بتوان عیب های آن را بر طرف کند.
وی اظهار می کند: عیب هایی که در اولین استفاده از رایانه ایجاد می شود یا به دلیل مشکلات قطعات است و یا به دلیل موارد جانبی از قبیل رطوبت و یا اتصال جریان برق و یا ضرب دیدگی دستگاه رایانه که هرکدام از این شرایط بسته به نوع گارانتی قطعه معیوب عوض می شود.
بیات می گوید: قطعات موجود در بازار تنها به دلیل نوع شرکتی که از آن قطعه پشتیبانی می کند گرانتر و یا ارزان تر از قطعات مشابه دیگری هستند.
وی با اشاره به رایانه های آمریکایی موجود در بازار تصریح می کند: رایانه های آمریکایی موجود در بازار به صورت اورجینال و یک پکیج کامل به فروش می رسد و به گونه ای نیست که بتوان قطعات را جدا از یکدیگر جمع آوری وسرهم کرد به همین دلیل این گونه رایانه ها به دلیل قیمت بالاتر کمتر مصارف خانگی دارند. این سیستم بیشتر مصارف اداری و تجاری داشته و به همین دلیل برای خرید یک رایانه متوسط آمریکایی حداقل باید 800 هزار تومان هزینه کرد.
این گزارش اضافه می کند،چند سالی است که از ورود اولین رایانه به ایران می گذرد اما ای کاش می توانستیم خودمان به جای واردکننده قطعات چینی تولید کننده قطعات و اجزای رایانه در داخل کشور باشیم.
گزارش : محمد حسین سیف الهی
منبع: فارس

دستهــايم را محکمتر بگيـر

من هنوز هم نميخواهــم

تورا...

به دست خاطرات بسپارم...

 بازار کامپیوتر ایران با قطعات چینی هنگ کرد!  1
پاسخ
 سپاس شده توسط ps3000
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بازار پر التهاب لپ‌تاپ
  کامپیوتر شخصی ArtPC Pulse به طور رسمی پرده برداری شد
  معرفی ۵ لپ‌تاپ مناسب بانوان در بازار ایران
  نسل جدید از لپ تاپ‌های حرفه‌ای WS60 و WT72 شرکت MSI راهی بازار شدند
  آشنایی با قطعات لپ تاپ
  لپ تاپ بخرم یا کامپیوتر خانگی
  ایسوس دو لپ تاپ ، تبلت ویندوزی ارزان قیمت را به بازار می فرستد
  مدیران سابق اپل : تا سال ۲۰۱۶ مک هایی با پردازنده ARM را در بازار خواهیم دید
  این 3 لپ‌تاپ را هرگز از بازار نخرید! (به‌ روز رسانی: 93/5/12)
  نوت‌بوک‌ محبوب، کمیاب و ارزان در بازار داخلی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان