امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پاکستان کاردار سفارت افغانستان را احضار کرد

#1
وزارت امور خارجه پاکستان در ارتباط با درگیری مرزی آغاز شده بین 2 کشور، کاردار سفارت افغانستان را احضار کرد.

پاکستان کاردار سفارت افغانستان را احضار کرد 1

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور روز پنجشنبه کاردار افغانستان را احضار و مراتب اعتراض خود را در خصوص تیراندازی به سوی یک پاسگاه بازرسی مرزی به وی ابلاغ کرده است.
در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: کاردار افغانستان به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد تا مراتب اعتراض دولت پاکستان در خصوص حادثه تیراندازی چهارشنبه گذشته در ساعت 21:45 (به وقت محلی)، به وی ابلاغ شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: «نیروهای امنیتی پاکستان نهایت خویشتن‌داری را نشان دادند و ابتدا از طریق مقامات نظامی با طرف افغانستان در خصوص این تجاوز جدی، ارتباط برقرار کردند.
این بیانیه می‌افزاید: نگرانی جدی در خصوص این اقدام به این دیپلمات افغانستان ابلاغ شده است.
در ادامه بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: پاکستان معتقد است چنین رویدادهایی به روابط دوستانه کابل و اسلام‌آباد آسیب می‌زند و بین 2 کشور برادر تنش ایجاد می‌کند.
واکنش افغان‌ها به تنش‌های مرزی
این در حالی است که به نقل از خبرگزاری «پژواک» افغانستان، درگیری اخیر در مرز افغانستان و پاکستان احساسات شدید ملی مردم افغانستان و اعلام حمایت‌های گسترده مردم از دولت و نیروهای امنیتی را به دنبال داشته است.
روز گذشته صدها تن در کابل در اعتراض به پیشروی پاکستان در خاک افغانستان، تظاهرات کردند؛ این جوانان با سردادن شعارهای ضد پاکستانی، پرچم این کشور را به آتش کشیدند و
در قطعنامه‌ای از دولت افغانستان خواستند تا دیگر در برابر زیاده خواهی‌های پاکستان سکوت نکند.
حامد کرزی نیز در نشست خبری خود با نخست وزیر دانمارک درخصوص درگیری‌های مرزی افغانستان و پاکستان گفت: حکومت افغانستان با استفاده از تمام توان و قدرت خود، از این سوی «مرز دیورند» محافظت می‌کند و این کشور هیچ نوع تأسیسات نظامى و پاسگاه خارجى را در این طرف مرز دیورند باقی نخواهد گذاشت.
کرزى ابراز امیدوارى کرد که درگیرى و تنش آغاز شده بین طرفین، ا بیش از این ادامه پیدا نکند.
در همین حال، «صدیق صدیقی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان در خصوص درگیری چهارشنبه شب و بامداد روز پنجشنبه که منجر به کشته شدن هفت نظامی پاکستانی شد، گفت: نخست نظامیان پاکستان پایگاه‌های نیروهای مرزی افغانستان را در منطقه «گوشته» ولایت «ننگرهار» هدف قرار دادند و سپس نیروهای افغان از خود دفاع کردند.
سخنگوی وزارت کشور افغانستان اظهار داشت: در صورت حمله پاکستان به خاک افغانستان، نیروهای افغان آماده هرگونه دفاع از سرزمین خود هستند.
«عبدالرازق» فرمانده پلیس ولایت «قندهار» اعلام کرده است که نیروهای امنیتی افغان برای دفاع از کشورشان آمادگی کامل را دارند و به تمامی نیروهای مرزی در ولایت قندهار دستور آماده باش داده شده است.
«لالی حمیدزی» عضویکمیسیون امنیت داخلی پارلمان افغانستان نیز که با هیئتی ویژه از پارلمان افغانستان به منطقه گوشته سفر کرده است، در این رابطه گفت: مرزبانان پاکستان 45 کیلومتر وارد خاک افغانستان شده‌اند.
افغانستان مدعی است پاکستان از تاریخ 6 بهمن سال 1391 به بازسازی تأسیسات قبلی خود در مرز پرداخته و بعد از 6 فروردین 1392 در منطقه مرزی مبادرت به ساخت دروازه مرزی و تأسیسات نظامی کرده است.
بنا به ادعای افغانستان، پاکستان با حمایت نیروهای ائتلاف، 11 پاسگاه مرزی و تأسیسات متعلق به آن را از موقعیت قبلی آن در «مهمند ایجنسی» به منطقه موسوم به «گوسری» در امتداد خط «دیورند» انتقال دادند.
به گفته مسئولان امنیتى افغان، در درگیری صورت گرفته بین 2 کشور، یک سرباز افغان جان باخته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند و ١٠ سرباز پاکستانى نیز کشته و زخمی شده‌اند.
پس از این درگیرى، دیروز شهروندان شهر «جلال آباد» مرکز ولایت «ننگرهار» نیز بر ضد پاکستان تظاهرات و راهپیمایى کرده و از نیروهاى امنیتى خود تقدیر کردند و سپس در مراسم تدفین «محمد قاسم مجاهد» سرباز کشته شده افغان شرکت کردند.
درگیری مرزی بین افغانستان و پاکستان از اواسط هفته گذشته آغاز شده است و هر یک از این کشورها، دیگری را به ایجاد این تنش و دامن زدن به آن متهم می‌کند
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان