امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاریخچه برند محبوب جردن

#1
ایر جردن یا برند Jordan برند پوشاک ورزشی آمریکایی می باشد که در سال ۱۹۸۴ توسط مایکل جردن تاسیس شد و هم اکنون متعلق به برند نایکی می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مطالبی از قبیل تاریخچه برند جردن، مایکل جردن کیست، محصولات برند جردن و ویژگی های آن، لوگوی برند جردن و مواردی از این دست آشنا کنیم.

مایکل جردن کیست؟
مایکل جردن، Michael Jordan تاجر 58 ساله آمریکایی، بازیکن سابق بسکتبال و صاحب برند کفش ایر جردن است. او به عنوان بهترین بسکتبالیست تاریخ شناخته‌شده است. مایکل جردن، در 17 فوریه 1963، در شهر بروکلین و در نیویورک به دنیا آمد. مایکل در خانواده‌ای اصیل بزرگ شد. مادر مایکل، دلورس، کارمند بانک بود و چندین کتاب نیز نوشته است. پدرش، جیمز، در ابتدا یکی از تعمیرکاران شرکت جنرال الکتریک بود اما به مرور زمان و با ارتقا درجات متوالی، به عنوان یکی از مدیران آن شرکت  مشغول به کار شد. خانواده جردن زمانی که او کودکی نوپا بود به ویلمینگتن، کارولینای شمالی نقل مکان کردند. او چهار خواهر و برادر به نام‌های لری، دلوریس، رزلین و جیمز جونیور دارد.

● وارد شدن مایکل جردن به دنیای ورزش
جردن در دبیرستان Emsley A. Laney در ویلمینگتن، کارولینای شمالی تحصیل می‌کرد. او به عنوان دانش‌آموز دوم دبیرستان حرفه ورزشی خود را در رشته‌های بیسبال، بسکتبال و فوتبال تقویت کرد و تلاش کرد تا وارد تیم حرفه‌‍ای بسکتبال مدرسه شود، اما رد شد. این جواب منفی الهام بخش او شد تا سخت‌تر کار کند. جردن با همین انگیزه اثبات خود، به ستاره تیم دانشگاه لینی تبدیل شد. او در آخرین مرحله عضوگیری تیم بسکتبال شوت پرش برد را انجام داد که خود بعدها این ضربه را به عنوان نقطه عطفی در حرفه بسکتبال خود توصیف کرد. پس از آن، در کالج جردن توسط تیم‌های بسکتبال متعددی، از جمله دوک، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، سیراکوز و ویرجینیا انتخاب شد؛ بنابراین در سال 1981، بورسیه بسکتبال دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل را پذیرفت و در آنجا در رشته جغرافیای فرهنگی تحصیل کرد. او با افتخار آفرینی در بازی‌های متعدد، جوایز Naismith و Wooden College Player of the Year را در سال 1984، کسب کرد. جردن یک سال قبل از فارغ‌التحصیلی برنامه‌ریزی شده خود، کارولینای شمالی را ترک کرد تا در سال 1984، وارد درافت NBA شود. البته او برای گرفتن مدرک خود در سال 1986 به کارولینای شمالی بازگشت و با مدرک لیسانس در رشته جغرافیا فارغ‌التحصیل شد.
در سال 1984، با انتخاب جردن در درافت NBA، بازی‌های رسمی و حرفه‌ای مایکل شروع شد. او به سرعت طرفداران خود را جذب کرد. برخی از طرفداران او تا قبل از ورودش طرفدار تیم‌های حریف بودند که با مشاهده بازی مایکل و هنرنمایی‌های او در درون زمین بسکتبال، تغییر جناح دادند. جانسون از نیویورک تایمز، در ماه نوامبر، او را به عنوان بازیکن فوق‌العاده گاوها، توصیف کرد و او، در ماه دسامبر همان سال، روی جلد مجله Sports Illustrated با عنوان «ستاره‌ای متولد شد» ظاهر شد.
در سال 2002، جردن به تیم بسکتبال مردان ACC 50th Anniversary که به افتخار 50 بازیکن برتر تاریخ ACC نام‌گذاری شده‌ بود، وارد شد. تأثیر جردن به مراتب بیشتر از جوایز و قهرمانی است. او به ‌عنوان یک بازیکن تازه‌کار وارد لیگ شد و کار خود را به عنوان یک نماد فرهنگی به پایان رساند. در طی جوانی، او تبدیل به یک قهرمان واقعی شد که با توانایی‌های پویای خود در زمین، NBA را به سمت جهانی‌سازی، رهبری کرد.

● دستاوردهای مایکل جردن
مایکل جردن بهترین بسکتبالیست تاریخ، با کسب مدال طلا در بازی‌های المپیک 1984، در اولین بازی حرفه‌ای خود موفق شد و جایزه سال NBA را به دست آورد. پس از آن جوایز و افتخارات بی‌شماری را به نام خود ثبت کرده است، از جمله جوایز او می‌توان به شش عنوان قهرمانی انجمن ملی بسکتبال و جایزه با ارزش‌ترین بازیکن بسکتبال، جایزه بهترین بازیکن دفاعی سال 1988 و ده عنوان گلزنی در NBA او اشاره کرد.
او در سال 1999، توسط ESPN، یکی از شبکه‌های خبری ورزشی آمریکا، به عنوان بزرگ‌ترین ورزشکار آمریکای شمالی در قرن بیستم انتخاب شد. همینطور دو بار به تالار مشاهیر بسکتبال، بار اول در سال 2009، برای حرفه فردی خود و بار دوم در سال 2010، به عنوان بخشی از تیم رؤیایی بسکتبال مردان المپیک 1992 ایالات متحده، معرفی شد و به مشاهیر ورزشی کارولینای شمالی پیوست. در سال 2015 نیز، عضو انفرادی تالار مشاهیر FIBA، فدراسیون بین‌المللی بسکتبال، شد.
دستمزد او در طول دوران حرفه‌ای‌اش بالغ بر 90 میلیون دلار بود؛ اما او 1.8 میلیارد دلار از شراکت در شرکت‌هایی مانند نایک، ‌هانس و گیتورید درآمد کسب کرده است. مایکل در سپتامبر 2020 به عنوان مشاور ویژه هیئت‌مدیره و سرمایه‌گذار، به شرکت شرط‌بندی ورزشی DraftKings پیوست. او همچنین در اواخر سال 2020 مالک تیم نسکار شد. جردن اکنون مالک شارلوت هورنتز است.

● کسب و کار مایکل جردن
یکی از دستاوردهای مایکل در زمینه کسب و کار را می‌توان برند اختصاصی کفش او دانست. ایر جردن نام برند کفش اوست که توسط مربی‌اش فالک پیشنهاد شد. فالک در این باره بیان می‌کند که: «نایک به تازگی تکنولوژی جدیدی را برای کفش‌های دو، به نام کفی هوا آماده تولید کرده بود، و بدیهی است که مایکل در هوا بازی می‌کرد بنابراین من پیشنهاد دادم که آن را ایر جردن بنامیم.»
کفش مایکل جردن را می‌توانیم اولین حرکت او در راستای کسب و کار بدانیم. بعدها او با تاسیس فروشگاه لوازم ورزشی جردن به ثروت زیادی دست یافت. فوربش بیان می‌کند که علاوه بر این ۹۰ میلیون یورویی که مایکل در طول سال‌های حضورش در بسکتبال به دست آورد بیشتر ثروت مایکل جردن به لطف کسب و کارهایی است که او پس از بازنشستگی با شرکای متعدد راه‌اندازی کرد.

تاریخچه برند جردن
تاریخچه برند جردن؛ تاریخچه نایک ایر جردن برمیگردد به دهه هشتاد، زمانی که هنوز نایک ایر جردن (Nike Air Jordan) وارد بازار کفش های کتونی نشده بود. نایک قبل از ارائه ایر جردن، به عنوان سازنده ی کفش بسکتبال شناخته نمی شد. اکثرا او را به عنوان سازنده کتونی های مخصوص دویدن می شناختند. حتی خود مایکل جردن تا قبل از امضای قرارداد با نایک فقط از کفش های آدیداس استفاده می کرد! بازار کفش مخصوص بسکتبال را آدیداس قبضه کرده بود. برای ورود به این بازار هم نیاز به برنامه مشخصی داشت.
برند نایک با اینکه شاید حضور قدرتمندی در دنیای بسکتبال نداشت اما هویت برندش قوی بود. نایک از همان ابتدا طرفدار تنوع جنسیتی و نژادی بود. یعنی عقایدی کاملا برخلاف جامعه ی دهه هشتاد میلادی، زمانی که همچنان تبعیض نژادی در فرهنگ عامه مردم آمریکا و حتی قوانین حضور داشت. نایک با هر هزینه ای که بود حتی در تبلیغات خودش هم از افراد با چهره ها و نژادهای مختلف استفاده می کرد. شاید الان این مساله نرمال باشد یا اصلا تشویق شود اما در آن سالها گاهی این نوع از تبلیغ، ضد تبلیغ محسوب می شد! اما نایک سر اعتقاداتش ایستاد. شاید همین استواری بود که برای نایک قراردادی را فراهم کرد که در طی فقط و فقط یک سال سهام او از دو میلیون دلار به صد میلیون دلار برسد.
در آن سالها بسکتبال بسیار معروف بود و بازی محبوب عامه ی مردم. بسکتبالیست ها مورد احترام بودند و شهرت داشتند. شاید به این خاطر بود که در بسکتبال سیاه پوستان می درخشیدند و سیاه پوستان آمریکایی ذره ذره اعتماد به نفس در دلشان شکل می گرفت. در سال ۱۹۸۴، NBA یک بازیکن متفاوت داشت. جوری که حتی از همان اوایل نیز استعدادش مشخص بود و توجهات را به خودش جلب کرده بود. مایکل جردن!
در تمام بازی ها مایکل جردن از آدیداس استفاده می کرد. در عین حال شایعه شده بود که او در ارتباط با آدیداس دچار مشکل شده است. نایک موقعیت را مناسب دید و به مایکل جردن پیشنهاد قرارداد داد. ریشه مشکل مایکل جردن با آدیداس در احترام نگذاشتن و باور نداشتن این برند به او بود. نایک هم از طرفی می خواست هرجور شده به دنیای کفش های بسکتبال ورود کند. هر دو در زمان مناسب به هم رسیدند. نایک برای مایکل جردن در اولین بازی او بعد از قرارداد، کفش مخصوص و انحصاری او را تولید کرد. و اسم خود مایکل جردن را هم رویش گذاشت تا احترامش را نشان دهد. نایک برای تولید کفش Air Jordan از رنگ های قرمز و مشکی نیز در آن استفاده کرده بود. این یک اقدام جسورانه و بولد بود؛ درست مثل شخصیت مایکل جردن.
در آن زمان پوشیدن کفش سفید در لیگ اجباری بود، بنابراین استفاده از ایرجردن ممنوع گردید. البته تنها دلیل هم این نبود. لیگ آمریکا می دید که چگونه جردن و نایک در کنار هم شروع به بیشتر دیده شدن کرده اند و از طرفی آدیداس نیز از طریق قانونی می خواست بیشتر و بیشتر این مساله را جدی کند تا منجر به حذف نایک یا جردن شود. این اقدام لیگ آمریکا تیتر اخبار آن روزها شد و انقلاب جدیدی را ایجاد کرد. مردم به این قانون اعتراض داشتند. نایک هم از موقعیت استفاده کرد و انحصار را از کفش هایش برداشت تا مردم بتوانند آن را تهیه کنند. در واقع مردم این ممنوعیت را نوعی از تبعیض نژادی می دیدند و با خرید نایک ایرجردن می خواستند حمایت خود را از جردن و نایک نشان دهند. در طی مدت کوتاهی از خرید کفش نایک توسط مردم، در مجموع 50 هزار جفت اول کفش هایش به فروش رفت. و بیش از 150 میلیون دلار فروش به همراه داشت.
مایکل جردن احتمالا ً اولین بازیکن در NBA بود که از ابتدای معروفیتش یک محصول انحصاری با نام خود داشت. و هر چند سال یک طرح به روز شده با ویژگی‌ های جدید وارد بازار می شد. هنوز هم که هنوزه، نایک ایرجردن از محبوب ترین مدل های کفش است که نایک در سری رترو یعنی عرضه مجدد کفش های قدیمی آن را بازتولید می کند. همه این وقایع از یک همکاری خردمندانه میان یک بازیکن بسکتبال آغاز شد و یک برند را به یک نماد تبدیل کرد و انقلابی در صنعت کفش کتونی پدید آورد. امروزه 32 طرح جدید از برند ایرجردن تولید شده است که بسیاری از آنها چندین بار تولید شده اند.

لوگوی برند جردن
لوگوی اصلی ایرجردن با چیزی که امروزه معروف است متفاوت بود. نماد آن زمان این کفش، یک توپ بسکتبال را نشان میداد که از هردو طرف کشیده شده بود و واژه Air Jordan بالای توپ قرار داده شده بود. بعد از گسترش تولید این برند، لوگوی جامپ روی آین برند چاپ شد که نماد پرش مایکل جردن می باشد.

برند جردن انقلابی در صنعت کفش های ورزشی
کفش ایر جردن نایک و برند جردن یک انقلاب در صنعت کفش های ورزشی است و یک دوره جدید در میان کفش بسکتبالیست ها و همین طور تاریخ هیپ هاپ به وجود آورد. مایکل جردن در ۱۹۶۳ متولد شد و با نام MJ بازیکن حرفه ای سابق بسکتبال آمریکایی که در تیم های شیکاگوبولز و واشینگتن ویزاردز بازی کرده است. مایکل جردن بی شک جزو ۳ بازیکن برتر تاریخ بسکتبال است. وی یکی از تاثیر گذارترین ورزشکار های بارز نسل خودش بود. محبوبیت مایکل جردن باعث شد همکاری خود را با کمپانی نایک آغاز کند و به تولید کفش ایر جردن بپردازد. این کفش کتانی جردن تا امروز جزو پرفروش ترین مدل کتانی های بسکتبال است.

تاثیر برند جردن در صنعت مد
قبل از اینکه ایر جردن به طور واقعی کفش بسکتبال شود، Converse All-Stars کفش ورزشی رسمی NBA بود. در گذشته کفش ها فقط کفش های 80 سال عجیب و غریب قرن بیستم بودند. سپس در اواسط دهه 1980، نایک یک جفت کفش بسکتبال با ویژگی خاصی از Tarheel منتشر کرد. Air Jordan متولد شد و بقیه، همانطور که می گویند، تاریخ است.
کفش های Air Jordan او اکنون بهترین فروش در طول تاریخ است و این شرکت در فاصله سالهای 1984 تا 2003 با رشد 9305 درصدی در بورس روبرو شده است. از آن زمان تاکنون ، آنها 824 درصد دیگر رشد کرده اند. در همین حال سهام آنها از زمان آغاز توافق 84،129 درصد سر به فلک کشیده است. همانطور که گفته شده، سری معروف کفش های کتانی Air Jordan تقریباً هرگز از دسترس خارج نشده اند. بلافاصله پس از مایکل جردن در Air Jordan I ،NBA وارد عمل شد و کفش را ممنوع کرد زیرا آنها دارای رنگ های “غیرتنظیمی” بودند. کافی است بگویم، جردن گوش نداد و بنابراین  شکوفایی عالی کفش بسکتبال آغاز شد.

محصولات برند جردن
محصولات برند جردن شامل پوشاک و کفش ورزشی می باشد، که کفش ورزشی آن طرفداران بسیار زیادی دارد.

ویژگی کفش جردن
ویژگی کفش جردن شامل موارد زیر می باشد، از جمله:

● کشسانی
راحتی کفش و آزاد بودن پا در آن برای همه ما حائز اهمیت است و این ویژگی با کشسان بودن متریال استفاده شده در کفش نایک جردن قابل مشاهده می‌باشد. از این قابلیت در تمام بخش‌های کفش استفاده شده است تا پیاده روی‌های طولانی نیز سبب خستگی پاها نشود.

● سیستم کوسن
نرم بودن کفش نیز دیگر خصوصیت مورد تقاضای افراد می‌باشد. این نیاز، با استفاده از کوسن‌هایی در بخش مرکزی و نوک کفش تامین می‌شود. تولید کنندگان با بهره گیری از کپسول‌های دارای هوای فشرده در ساختمان کفش سبب می‌شوند که فشار برگشتی از سمت زمین خنثی شود و انرژی افراد هدر نرود. به همین سبب در طولانی مدت احساس خستگی نخواهند کرد. کوسن‌ها به صورتی ساخته شده‌اند که پس از برداشتن فشار کف پا از روی آن‌ها، به حالت اولیه باز می‌گردند و انعطاف آن‌ها نیز پس از استفاده طولانی از بین نمی‌رود.

● مواد به کار رفته در ساختمان
پس از خرید کفش از این برند ممکن است متوجه وزن بالای آن نسبت به کفش‌های دیگر شده باشید که دلیل آن استفاده از ماده پلاستیکی مرغوب در لایه زیرین می‌باشد. این موضوع سبب افزایش دوام و طول عمر کفش‌ها می‌شود. هم چنین مواد به کار رفته در قسمت رویی کفش‌های برند نایک جردن، از چرم درجه یک می‌باشد که مقاومت و استحکام آن را در شرایط مختلف افزایش می‌دهد.

● تناسب و یا فیت بودن کفش
کفش نایک جردن دارای تناسب استاندارد و قابل قبولی می‌باشد که این ویژگی نیز برای مشتریان این برند ملاک انتخاب محسوب می‌شود. به همین دلیل مورد استقبال خوبی از سوی ورزشکاران قرار می‌گیرد.

● تهویه هوا
از ویژگی های مهم کفش های این برند، داشتن منافذ برای تهویه هوا می باشد. در طی فعالیت زیاد و ایجاد گرما توسط پا لازم است که تا حدی این انرژی تخلیه شود. منافذ موجود در قسمت کفی کفش سبب می شود تا جریان هوا برقرار شود و دلیلی دیگر برای راحت بودن پا در کفش فراهم آید.

● رنگ های متنوع
ظاهر مناسب کفش برای بسیاری از افراد الویت است. خوشبختانه کتونی نایک جردن در این مورد نیز خوب عمل کرده است و تولیدات خود را در رنگ‌ها و شکل‌های عامه پسند عرضه کرده است. لذا برای ست کردن کفش و لباس‌ها و یا داشتن تیپ‌های اسپرت و جذاب انتخاب‌های متنوعی در این برند وجود دارد.



جمع بندی

پا عضو مهمی در بدن به حساب می‌آید و به دلیل اهمیت زیاد پا از آن به عنوان قلب دوم یاد می‌کنند. حداقل وظیفه ما در قبال قلب دوممان، انتخاب یک کفش مناسب و راحت برای آن می باشد. برندهای زیادی در زمینه تولید کفش و کتانی‌های با کیفیت در رقابت هستند که یکی از آن‌ها  برند  Jordan می‌باشد. تولید محصولات برند جردن با جدیدترین متد انجام می‌گیرد و تولیدکنندگان آن برای تقاضای مشتریان اهمیت زیادی قائل هستند. این برند سعی داشته است تا تمام نیازهای یک فرد برای محافظت از قلب دوم را در نظر بگیرد و محصولی را عرضه کند که تمامی استانداردهای لازم را داشته باشد.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان